Ordagrant citerat från EV Repairs offert innan reparationen;
"Till skillnad från Tesla, som byter ut enheten, utför vi en komplett renovering av er befintliga motor, vilket ger er ett resultat som en ny motor. Priset för detta är 48,000 kr inklusive moms, och ni får även ett års garanti."
Ordagrant citerat från EV Repairs arbetsrapport efter reparationen;
"Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut, eftersom missljudet uppstod under körning. Efter renoveringen tätades och monterades motorn tillbaka."
Hej.
Det är bra att du försöker bemöta här i tråden och vara transparent. Jag undrar lite kring citatet från ditt inlägg ovan och sen där TS säger sig ha citerat från kommunikation mellan er, tagit ur första inlägget. Jag har svårt att tolka det som något annat än en komplett renovering hur förstående och öppen jag än är i min tolkning. Kan du förtydliga hur en lekman/kund ska tolka det annorlunda? Eller är det något annat som utelämnas?
För min del så har jag som påpekats tidigare inte utelämnat något av vikt. Jag kan posta 100% av mailhistoriken här om så önskas. Om det är något graverande som jag har dolt, så borde rimligen EV Repair ha tageit med det i sitt svar ovan i tråden, så att det hade blivit tydligt för samliga att EV Repair hade rätt i frågan.
Vad som möjligen kan tolkas som att det utelämnats är de förtydliganden jag fått av EV repair i EFTERHAND att en "komplett renovering" inte alls är att tolka som en komplett renovering. Jag ser inte dessa förtydliganden som något annat än bortförklaringar, och jag ser inte att EV Repair ställs i bättre dager om jag listar samtliga av dessa bortförklaringar.
Som jag omnämnt innan - jag försökte att hålla tråden så saklig och neutral som möjligt med relevant fakta.
Jag uppfattar det inte som att du utelämnar något och har sett tidigare i tråden att du gärna lämnar komplett kommunikation om man efterfrågar det.
Jag ville bara förstå hur man skulle kunna tolka det annorlunda mot vad jag, du och resten här inne verkar göra.
"komplett renovering" kan jag bara tolka som att samtliga slitdelar byts ut på hela enheten. Jag förväntar mig att motorn (eller vad det må vara) blir i nyskick efter en "komplett renovering". Det som har utförts nu skulle jag kalla för delvis renovering el. liknande.
Komplett:
SAOL - fullständig; fullkomlig
SAOB - omfattar allt som hör till
"komplett renovering" kan jag bara tolka som att samtliga slitdelar byts ut på hela enheten. Jag förväntar mig att motorn (eller vad det må vara) blir i nyskick efter en "komplett renovering". Det som har utförts nu skulle jag kalla för delvis renovering el. liknande.
Komplett:
Medhåll, ”komplett renovering" kan bara tolkas på ett sätt.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Komplett:
Exakt. Och "samtliga lager och packningar" går faktiskt inte att tolka som annat än samtliga lager och packningar.
Alltså, även om du skulle ha bytt en packning precis innan renoveringen så ska den bytas ut. Därför är det underligt att de under arbetet behövde beställa en packning, det var ju från början planerat att den skulle bytas.
Komplett:
Det är solklart det brustit i kommunikationen. Det är viktigt att man som företag gör kunden införstådd i vad dom köper när dom beställer en tjänst.
Jag jobbar själv mot konsument och det viktiga är att man i införsäljningen ger kunden olika alternativ så dom kan göra aktiva val i sitt köp. Man bör även nämna så kallade ”bra att veta” som kan ha betydelse för slutkunden.
När något som detta händer så menar jag att företaget bör hjälpa kunden och att man tar det som en läropeng hur man kommunicerar för att undvika problem framåt.
I affärer med konsumenter så styrs kundnöjdheten väldigt mycket av hur bra företaget är på att kommunicera.
I detta fall kanske man kunnat mersälja att man öppnade rotor-sidan och fått mer jobb, ökar omsättning och en nöjd kund. Probelmet här är ju inte arbetet i sig utan hur man sålt in tjänsten till kunden och att man inte förklarat vad man gör och inte gör.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Exakt. Och "samtliga lager och packningar" går faktiskt inte att tolka som annat än samtliga lager och packningar.
Alltså, även om du skulle ha bytt en packning precis innan renoveringen så ska den bytas ut. Därför är det underligt att de under arbetet behövde beställa en packning, det var ju från början planerat att den skulle bytas.
Exakt. Oavsett skick på slitdelar skall dessa bytas vid en komplett renovering. Som andra i tråden har påpekat - "komplett" står i motsatsförhållande till "delvis".
Så det kändes verkligen inte bra när EV Repair meddelade att de behövde beställa en packning. Om denna packning hade varit en hårsmån från bristningsgränsen, men ännu inte sönder - då hade EV Repair alltså låtit den sitta kvar. Men kunden hade levt i glad övertygelse om att den var utbytt, och varit fullständigt omedveten om att ett dyrt motorhaveri lurade bakom kröken.
Det är solklart det brustit i kommunikationen. Det är viktigt att man som företag gör kunden införstådd i vad dom köper när dom beställer en tjänst.
Jag jobbar själv mot konsument och det viktiga är att man i införsäljningen ger kunden olika alternativ så dom kan göra aktiva val i sitt köp. Man bör även nämna så kallade ”bra att veta” som kan ha betydelse för slutkunden.
När något som detta händer så menar jag att företaget bör hjälpa kunden och att man tar det som en läropeng hur man kommunicerar för att undvika problem framåt.
I affärer med konsumenter så styrs kundnöjdheten väldigt mycket av hur bra företaget är på att kommunicera.
I detta fall kanske man kunnat mersälja att man öppnade rotor-sidan och fått mer jobb, ökar omsättning och en nöjd kund. Probelmet här är ju inte arbetet i sig utan hur man sålt in tjänsten till kunden och att man inte förklarat vad man gör och inte gör.
Tror att priset är ett problem i kommunikationen, då en ny motor installerad av Tesla kostar 65k är det svårt att tro att 48k är något annat än en komplett renovering av precis allt på motorn, och ändå låter det ovärt.