SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Moderator: Redaktion
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Här är min rapport, körde en Polestar 2 LRSM 2023.
Ystad - Linköping 14:01 - 18:17 99->4%
Lunkar på tillsammans med ormen av SECC-bilar när jag får ett samtal, en liten bit innan Jönköping, det är frun som undrar varför jag är så långt efter (kartan visar att jag är någonstans kring Markaryd). Under tiden vi pratar hoppar appen/kartan igång och börjar sakta hoppa fram till där jag är, för att helt sluta uppdatera kring Gränna.
Bilen gjorde det den skulle, startade med 99% och hade siktet inställt på Mantorp som första stopp. Vid Mjölby hade jag en fundering på att svänga av mot Örebro men eftersom procenten visade att jag inte skulle komma fram till Askersund så valde jag att fortsätta på E4:an.
Väl framme vid Mantorp så insåg jag att jag klarar mig till Linköping och kommer fram med 4% till OKQ8 Tornby Linköping (höll på att missa avfarten vilket en viss Volvo EX90 bevittnade).
Blev lite för mycket laddning då jag försökte få igång trackingen utan att lyckas, gled iväg med 65%.
Linköping - Stockholm 18:40 - 20:25 65->14%
Tuffar på utan något spännande inträffar, men ack vad man bedrog sig, var bara lugnet före stormen.
Hamnar slutligen på Cirkle-K Kungens Kurva Skärholmen med 14% kvar! På tok för mycket!
Nåväl, bara bita i det sura äpplet, eller iPhone skrället kanske jag skulle säga, i mina försök att få igång trackingen så lyckades jag med konststycket att låsa sim-kortet. Hjälp! Vad gör jag nu? Inga laddappar och utan möjlighet att meddela omvärlden var jag är. Smått panikslagen åker jag vidare med 60%, mer än jag behövde.
Stockholm - Gävle 20:41 - 22:24 60->14%
Händelselöst och lugnt genom Stockholm och vidare norrut, förutom vad f-n gör jag nu, att avbryta är ju ingen lösning, så bara fortsätta. Kommer på att jag har ju en till telefon med mig som jag skulle kolla kartan med, men den har inget sim-kort, får fixa det vid nästa stopp.
Rullar in på Cirkle-K Gävle Bro med 14% och möts av två och senare tre medtävlande som
meddelar att jag måste starta om appen, tjoar att jag har problem med telefonen, kopplar in bilen och rusar in på macken och köper ett kontantkort. Efter mycket om och men så har jag åtminstone en telefon som funkar! Får fortfarande inte trackingen att fungera, men nu kan jag meddela frun att jag lever i alla fall.
Kopplar ur med 76%, BETYDLIGT mer än det var tänkt från början.
Gävle - Höga Kusten bron 22:48 - 01:40 76->6%
Från början var det tänkt att jag skulle ladda i Sundsvallstrakten men med batteriet fyllt med goa elektroner så susar jag vidare till Evinyladdarna vid Höga Kusten bron.
Hinner knappt parkera med 6% kvar och koppla in så rullar en annan medtävlare in, vi tar lite foton och han kan meddela de övriga deltagarna var jag är.
För mig blir det bara ett snabbt stopp för att ta mig vidare, smiter iväg med 28%.
Höga Kusten bron - Örnsköldsvik 01:48 - 02:45 28->9%
Träden längs vägkanten svischar förbi i Norrlandsnatten med sitt speciella ljus, sövande men samtidigt är adrenalinet igång, det är ju tävling! Så ingen speciell trötthet trots den sena timmen.
Väl framme i Ö-vik med 9% så väljer jag den andra Cirkle-K stationen som ligger strax norr om centrum eftersom den är nattöppen, får mig en kopp kaffe och ett toabesök (de flesta verkar välja den som är vid rondellen vid södra utfarten från stan, sparar kanske en halv minut om man väljer den), ser några av de andra deltagarna passera medan jag laddar. Belåten åker jag därifrån med 63%.
Örnsköldsvik - Skellefteå 03:04-05:51 63->4%
Innan Umeå blir vi en liten klunga med Audin och Tesla MX, försöker ta rondellerna i Umeå i rask takt, men är nog inte riktigt lika våghalsig som vissa deltagare. Mellan Ö-vik och Skellefteå sjunker temperaturen ner till 5-6 grader, detsamma gör räckviddsgissaren i bilen -6% varnar den för som lägst vid ankomst, redan vid starten från Ö-vik låg den på -5% men den brukar vara pessimist. Passerar Bygdeå och Lövånger som är de sista stoppen innan Skellefteå, fortfarande -4%, ingen kommer ihåg en fegis. Som tur är så stiger temperaturen till ca 12 grader och då hoppar den upp till 0% i alla fall.
Sladdar in på Cirkle-K Kågevägen Skellefteå med 4% kvar. Två röda Tesla MS står redan där och laddar, tyvärr så delar 400kW stolparna effekten parvis så jag sabbade lite för den ena, sorry!
Hejar lite snabbt på de andra och snart är de klara och sticker iväg. Surrar lite med en Polestar 2 SRSM förare som följde loppet och var sugen på att själv vara med. ABRP tyckte det skulle räcka med 63%, men jag fyllde på till 67%, blev lite väl spännande tidigare.
Skellefteå - Haparanda 06:14 - 08:46 67->4%
Återigen klagar bilen på att jag inte kommer fram med den laddningen jag har, -4% säger den, men det struntar jag i. Ser den andra Polestar 2:an i loppet långt borta i horisonten strax efter starten från Skellefteå. Kommer ifatt den strax innan Jävre på 2+1 vägarna, men snart försvinner den utom synhåll efter att jag fastnat bakom en lastbil. Snart gör Tesla MX mig sällskap och vi kamperar ihop ända in i mål. Vid Kalix tycker bilen att jag ska komma fram med -2%, vilket visar sig inte stämma då den står på 4% vid mållinjen.
Vid målet överraskas jag av en välkomstkommitté, frun och några släktingar har tagit sig till Haparanda! Får både pussar och kramar!
Målet var att komma in på 19 timmar, förra gången (2023) körde jag och sonen på 19:30, men lite strul på vägen den gången gjorde att 19 timmar kändes som ett rimligt mål.
Sluttiden blev 18:44:49!
Överraskande att kunna putsa tiden med 45 minuter, trots knasiga laddstopp denna gång.
Nu måste jag ju ställa upp en gång till för att se om det går att göra ännu bättre.
Fixade telefonen under eftermiddagen i Haparanda och efter middagen så hade den laddat upp allt buffrat data förutom att sträckan Gränna - Gävle saknas. Lite trist att det inte funkade som det skulle under tävlingen, men tekniken gör inte alltid som man vill.
Tack till alla som var med!
Och ett extra stort tack till er ideella som hållit i arrangemanget på ett helt fantastiskt sätt!
Ystad - Linköping 14:01 - 18:17 99->4%
Lunkar på tillsammans med ormen av SECC-bilar när jag får ett samtal, en liten bit innan Jönköping, det är frun som undrar varför jag är så långt efter (kartan visar att jag är någonstans kring Markaryd). Under tiden vi pratar hoppar appen/kartan igång och börjar sakta hoppa fram till där jag är, för att helt sluta uppdatera kring Gränna.
Bilen gjorde det den skulle, startade med 99% och hade siktet inställt på Mantorp som första stopp. Vid Mjölby hade jag en fundering på att svänga av mot Örebro men eftersom procenten visade att jag inte skulle komma fram till Askersund så valde jag att fortsätta på E4:an.
Väl framme vid Mantorp så insåg jag att jag klarar mig till Linköping och kommer fram med 4% till OKQ8 Tornby Linköping (höll på att missa avfarten vilket en viss Volvo EX90 bevittnade).
Blev lite för mycket laddning då jag försökte få igång trackingen utan att lyckas, gled iväg med 65%.
Linköping - Stockholm 18:40 - 20:25 65->14%
Tuffar på utan något spännande inträffar, men ack vad man bedrog sig, var bara lugnet före stormen.
Hamnar slutligen på Cirkle-K Kungens Kurva Skärholmen med 14% kvar! På tok för mycket!
Nåväl, bara bita i det sura äpplet, eller iPhone skrället kanske jag skulle säga, i mina försök att få igång trackingen så lyckades jag med konststycket att låsa sim-kortet. Hjälp! Vad gör jag nu? Inga laddappar och utan möjlighet att meddela omvärlden var jag är. Smått panikslagen åker jag vidare med 60%, mer än jag behövde.
Stockholm - Gävle 20:41 - 22:24 60->14%
Händelselöst och lugnt genom Stockholm och vidare norrut, förutom vad f-n gör jag nu, att avbryta är ju ingen lösning, så bara fortsätta. Kommer på att jag har ju en till telefon med mig som jag skulle kolla kartan med, men den har inget sim-kort, får fixa det vid nästa stopp.
Rullar in på Cirkle-K Gävle Bro med 14% och möts av två och senare tre medtävlande som
meddelar att jag måste starta om appen, tjoar att jag har problem med telefonen, kopplar in bilen och rusar in på macken och köper ett kontantkort. Efter mycket om och men så har jag åtminstone en telefon som funkar! Får fortfarande inte trackingen att fungera, men nu kan jag meddela frun att jag lever i alla fall.
Kopplar ur med 76%, BETYDLIGT mer än det var tänkt från början.
Gävle - Höga Kusten bron 22:48 - 01:40 76->6%
Från början var det tänkt att jag skulle ladda i Sundsvallstrakten men med batteriet fyllt med goa elektroner så susar jag vidare till Evinyladdarna vid Höga Kusten bron.
Hinner knappt parkera med 6% kvar och koppla in så rullar en annan medtävlare in, vi tar lite foton och han kan meddela de övriga deltagarna var jag är.
För mig blir det bara ett snabbt stopp för att ta mig vidare, smiter iväg med 28%.
Höga Kusten bron - Örnsköldsvik 01:48 - 02:45 28->9%
Träden längs vägkanten svischar förbi i Norrlandsnatten med sitt speciella ljus, sövande men samtidigt är adrenalinet igång, det är ju tävling! Så ingen speciell trötthet trots den sena timmen.
Väl framme i Ö-vik med 9% så väljer jag den andra Cirkle-K stationen som ligger strax norr om centrum eftersom den är nattöppen, får mig en kopp kaffe och ett toabesök (de flesta verkar välja den som är vid rondellen vid södra utfarten från stan, sparar kanske en halv minut om man väljer den), ser några av de andra deltagarna passera medan jag laddar. Belåten åker jag därifrån med 63%.
Örnsköldsvik - Skellefteå 03:04-05:51 63->4%
Innan Umeå blir vi en liten klunga med Audin och Tesla MX, försöker ta rondellerna i Umeå i rask takt, men är nog inte riktigt lika våghalsig som vissa deltagare. Mellan Ö-vik och Skellefteå sjunker temperaturen ner till 5-6 grader, detsamma gör räckviddsgissaren i bilen -6% varnar den för som lägst vid ankomst, redan vid starten från Ö-vik låg den på -5% men den brukar vara pessimist. Passerar Bygdeå och Lövånger som är de sista stoppen innan Skellefteå, fortfarande -4%, ingen kommer ihåg en fegis. Som tur är så stiger temperaturen till ca 12 grader och då hoppar den upp till 0% i alla fall.
Sladdar in på Cirkle-K Kågevägen Skellefteå med 4% kvar. Två röda Tesla MS står redan där och laddar, tyvärr så delar 400kW stolparna effekten parvis så jag sabbade lite för den ena, sorry!
Hejar lite snabbt på de andra och snart är de klara och sticker iväg. Surrar lite med en Polestar 2 SRSM förare som följde loppet och var sugen på att själv vara med. ABRP tyckte det skulle räcka med 63%, men jag fyllde på till 67%, blev lite väl spännande tidigare.
Skellefteå - Haparanda 06:14 - 08:46 67->4%
Återigen klagar bilen på att jag inte kommer fram med den laddningen jag har, -4% säger den, men det struntar jag i. Ser den andra Polestar 2:an i loppet långt borta i horisonten strax efter starten från Skellefteå. Kommer ifatt den strax innan Jävre på 2+1 vägarna, men snart försvinner den utom synhåll efter att jag fastnat bakom en lastbil. Snart gör Tesla MX mig sällskap och vi kamperar ihop ända in i mål. Vid Kalix tycker bilen att jag ska komma fram med -2%, vilket visar sig inte stämma då den står på 4% vid mållinjen.
Vid målet överraskas jag av en välkomstkommitté, frun och några släktingar har tagit sig till Haparanda! Får både pussar och kramar!
Målet var att komma in på 19 timmar, förra gången (2023) körde jag och sonen på 19:30, men lite strul på vägen den gången gjorde att 19 timmar kändes som ett rimligt mål.
Sluttiden blev 18:44:49!
Överraskande att kunna putsa tiden med 45 minuter, trots knasiga laddstopp denna gång.
Nu måste jag ju ställa upp en gång till för att se om det går att göra ännu bättre.
Fixade telefonen under eftermiddagen i Haparanda och efter middagen så hade den laddat upp allt buffrat data förutom att sträckan Gränna - Gävle saknas. Lite trist att det inte funkade som det skulle under tävlingen, men tekniken gör inte alltid som man vill.
Tack till alla som var med!
Och ett extra stort tack till er ideella som hållit i arrangemanget på ett helt fantastiskt sätt!
Polestar 2 LRSM 2023
-
- Inlägg: 7483
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
EQE var med i startfältet 2023 och kom då ~1 timme efter Model 3.ReNewAble skrev: ↑12 jul 2025 08:16Tack för klargörande. Har full respekt för att en massa människor lägger sin fritid på detta och jag är imponerad över hur mycket tävlingen har utvecklats med tiden samt kul att intresset har ökat. Då det blir tajtare och tajtare mellan bilar (och förare) så tror jag det är viktigt för att hålla intresset uppe att man har helt klart med förutsättningarna och att de som följer tävlingen på avstånd lätt kan se vem som är i ledningen.col skrev: ↑11 jul 2025 14:25Jag ber om ursäkt för sent svar - jag skrev ett svar i Haparanda men måste ha gjort något fel för det syns inte.
Du har rätt i att starttiderna inte var (är) synliga, det är något vi tar med oss att förbättra till nästa år.
Jag inser också att vi (dvs jag) skulle skrivit tydligare beskrivning av hur kartan med deltagarlistan fungerade under loppet till alla er som inte deltog. Detta kommer också att förbättras till nästa år.
Under loppet visades nämligen på sekunden rätt tid för varje deltagare i listan över deltagare på kartan. Där visades i tur och ordning körd sträcka, använd tid samt genomsnittshastighet.
Det var en liten fördröjning efter starten på detta innan rätt starttid var inmatad på respektive deltagare. Motsvarande fördröjning vid målgång var ännu större - också något vi siktar på att förbättra till nästa år.
Från arrangörshållet är vi oerhört tacksamma för det intresse som finns kring tävlingen och noterar alla åsikter och idéer om förbättringar - de kommer alla att finnas med inför nästa års tävling.
Till sist: allt arbete med tävlingen sköts ideellt. Årets tävling tog (mycket) mer tid och arbete än tidigare eftersom att vi dels bytte system för rapportering av position och hastighet men också för att vi faktiskt hade dubbelt så många deltagare i år - vilket vi är extremt glada för.
Vi siktar på en ännu större och bättre tävling nästa år som kan följas av ännu fler på ett ännu bättre sätt. Och - även om det är en tävling med en stor dos allvar så är dosen glädje och vänskap ännu större, och det tror jag inte att någon inblandad vill tappa.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag hoppas att ni får lika stort intresse nästa år. Finns fortfarande många bilmodeller som man hade velat se som deltagare. T ex Mercedes har det varit få av genom åren. [Min u.]
Bra jobbat alla!
https://secc.se/secc-2023
En EQS har inte varit med hittills. Out of Spec-gänget hade dock med en i sitt startfält, och den körde i princip lika snabbt som en S Pläd med 19-tumsfälgarna coast to coast i Amerikat*.
www.youtube.com/watch?v=7-CHiEdfODg&t=12659s
Den resan tog ca. 49 timmar. Således borde väl en EQS köra ett SECC ungefär lika snabbt som en Model S givet att en EQS i SECC har de lämpligaste fälgarna samt Michelin e.Primacy…
Annars kanske någon av alla årets tävlande som denna gången körde en icke konkurrensmässig bil känner för att kontakta Merca och fråga ifall de skulle vilja ställa upp med en EQS nästa år. …Ungefär som jag gissar att Jojje gjorde med Tesla i år.
*Har inte kollat ifall EQSen som körde coast to coast i USA hade bästa fälgarna. Vet inte heller vilka däck den hade…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7483
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Tycker det verkar som Porsche, Audi, Tesla, Lucid och Nio mer eller mindre ställde upp med typ Factory teams i årets SECC. Vore intressant om Merca och BMW också gjorde det. Merca verkar ju dessutom kunna vara med och slåss om topplaceringarna med sin EQS. Vet inte om BMW gjort några ändringar på i4, eller hur bra i7 skulle placera sig…SwedishAdvocate skrev: ↑12 jul 2025 20:53EQE var med i startfältet 2023 och kom då ~1 timme efter Model 3.ReNewAble skrev: ↑12 jul 2025 08:16Tack för klargörande. Har full respekt för att en massa människor lägger sin fritid på detta och jag är imponerad över hur mycket tävlingen har utvecklats med tiden samt kul att intresset har ökat. Då det blir tajtare och tajtare mellan bilar (och förare) så tror jag det är viktigt för att hålla intresset uppe att man har helt klart med förutsättningarna och att de som följer tävlingen på avstånd lätt kan se vem som är i ledningen.col skrev: ↑11 jul 2025 14:25Jag ber om ursäkt för sent svar - jag skrev ett svar i Haparanda men måste ha gjort något fel för det syns inte.
Du har rätt i att starttiderna inte var (är) synliga, det är något vi tar med oss att förbättra till nästa år.
Jag inser också att vi (dvs jag) skulle skrivit tydligare beskrivning av hur kartan med deltagarlistan fungerade under loppet till alla er som inte deltog. Detta kommer också att förbättras till nästa år.
Under loppet visades nämligen på sekunden rätt tid för varje deltagare i listan över deltagare på kartan. Där visades i tur och ordning körd sträcka, använd tid samt genomsnittshastighet.
Det var en liten fördröjning efter starten på detta innan rätt starttid var inmatad på respektive deltagare. Motsvarande fördröjning vid målgång var ännu större - också något vi siktar på att förbättra till nästa år.
Från arrangörshållet är vi oerhört tacksamma för det intresse som finns kring tävlingen och noterar alla åsikter och idéer om förbättringar - de kommer alla att finnas med inför nästa års tävling.
Till sist: allt arbete med tävlingen sköts ideellt. Årets tävling tog (mycket) mer tid och arbete än tidigare eftersom att vi dels bytte system för rapportering av position och hastighet men också för att vi faktiskt hade dubbelt så många deltagare i år - vilket vi är extremt glada för.
Vi siktar på en ännu större och bättre tävling nästa år som kan följas av ännu fler på ett ännu bättre sätt. Och - även om det är en tävling med en stor dos allvar så är dosen glädje och vänskap ännu större, och det tror jag inte att någon inblandad vill tappa.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag hoppas att ni får lika stort intresse nästa år. Finns fortfarande många bilmodeller som man hade velat se som deltagare. T ex Mercedes har det varit få av genom åren. [Min u.]
Bra jobbat alla!
https://secc.se/secc-2023
En EQS har inte varit med hittills. Out of Spec-gänget hade dock med en i sitt startfält, och den körde i princip lika snabbt som en S Pläd med 19-tumsfälgarna coast to coast i Amerikat*.
www.youtube.com/watch?v=7-CHiEdfODg&t=12659s
Den resan tog ca. 49 timmar. Således borde väl en EQS köra ett SECC ungefär lika snabbt som en Model S givet att en EQS i SECC har de lämpligaste fälgarna samt Michelin e.Primacy…
Annars kanske någon av alla årets tävlande som denna gången körde en icke konkurrensmässig bil känner för att kontakta Merca och fråga ifall de skulle vilja ställa upp med en EQS nästa år. …Ungefär som jag gissar att Jojje gjorde med Tesla i år.
*Har inte kollat ifall EQSen som körde coast to coast i USA hade bästa fälgarna. Vet inte heller vilka däck den hade…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- linkopia013
- Teslaägare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 02 apr 2021 20:05
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Audi och Xpeng var factory.
Nio, Tesla och Lucid lånade ut bilar till olika förare.
Nio, Tesla och Lucid lånade ut bilar till olika förare.
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* September 2022 - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
* September 2022 - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Bil: Polestar 2 -24 LRDM, 82kWh
Ystad – Brändåsen Cirkle K 14:32 - 19:35 100% - 0%
Kul med så många vid starten! Åke tränar på luftbroms med huvudet. Hela resan gick smärtfritt, lite regn och lite motvind men inget som gör att förbrukningen drar iväg.
Jag har siktet inställt på Brändåsen, ca 470 km. Förra året hade jag 6 eller 7% vid Askersund och tänker att jag borde klara mig lite till i år.
Kring Mjölby ger jag upp den tanken och ställer om navigatorn till Askersund igen, där den visar att jag ska ha 1% kvar vid ankomst. Men ju närmre jag kommer Askersund desto energirikare börjar procenten bli. Jag körde kring 15km på procent 10 och 9... och när jag kommer till Askersund har jag kört ca 30km på 10-5%. Så med känsla av att bilen klarar det skippar jag Askersund-laddarna med 5% kvar och kör vidare mot Brändåsen, ca 26 km till.
Med 6km kvar slår det om till 0%. Accelerationen är extremt seg, jag ligger en liten stund i kring 85km/h på 100-sträckan men sista biten är lite nedför så kan accelerera upp till 100km/h igen utan att känna någon stress.
Laddningen börjar tyvärr lite långsamt, verkar som att det inte är så bra att köra så pass lågt, tar ca 3 minuter innan jag är uppe i ca 200kW. Laddar till 41%, vilket visar sig vara lite för mycket.
Brändåsen – Evelunds, Sala 19:49 – 21:19, 41% - 8%
Problemfri resa, skönt att vägarbetet på E18 är klart så man slipper 70-sträckan.
Laddar på Evelunds rastplats som bara har kortbetalning. Inte lika smidigt som Cirkle K där jag har Autocharge, men det krånglar i allafall inte så får igång det ganska fort. Laddar till 53% vilken bilen säger blir 1% i Hudiksvall.
Sala – Cirkle K Hudiksvall 21:36 00:02, 53% - 3%
Min totala laddtid är nu på 29 minuter. Med det tar jag mig alltså från Ystad – Huddiksvall. Min berälkning är att om jag kört via E4an och de extra milen samt hastigheten där hade jag tappat mer tid på en extra laddning än de ca 5 minuter mindre i körtid den vägen verkar ha. Med lite snabbare laddning är troligen den vägen snabbast. Men man behöver hinna få in kring 50km räckvidd plus inte behöva ett extra stopp som tar extra tid på de 5 minuter man vinner, och då helst på mindre än 5 minuter så man faktiskt tjänar på den längre vägen.
Åker förbi ett gäng bilar som står och laddar i Gävle. De flesta från startgrupp B.
Framme vid laddaren med 3% batteri, så ”fått tillbaka” 2% extra från vad bilen beräknade.
Laddar till 56% vilket tar ca 18 minuter. Bra laddning där det tack vare Autocharge kommer igång snabbt och nu hade jag inte "för lite" som på första stoppet. Snittet blir bra mycket högre när den går igång snabbt.
Cirkle K Hudiksvall – Cirkle K Örnsköldsvik 00:21 – 02:54, 56% - 5%
Jag kommer ut på vägen inte ens en minut efter att Niklas i sin Model 3 passerat och har känning på honom. Med lite 2+1-väg och lite flyt med att inte fastna bakom någon långsam kommer jag ikapp honom kring Sundsvall.
En stund efter Högakustenbron blir vi dock stående vid ett rödljus i väntan på lots! Tiden känns som att den springer iväg men ska man tro klockan är vi förbi vägbygget på ca 8 minuter. Både jag och Niklas svänger av i Örnsköldsvik för att ladda. 5% kvar för mig. Vi har också hunnits ikapp av Taycan som kör vidare norrut när vi stannar. PÅ Cirkle K har även Per med sin Pegueot precis stannat och ska ladda. Jag hinner få igång laddningen före honom då han strular och ställt sig på fel sida stolpen. Ibland är det inte bra att byta bil så ofta tydligen. Här laddar jag till 56% med sikte på Skellefteå!
Cirkle K Örnsköldsvk – Cirkle K Skellefteå, 03:11 - 05:51, 56% - 4%
Jag och Per drar samtidigt så jag kan ta rygg på honom. Han startade i startgrupp B, så här jag jag tagit in 30 minuter på honom. Efter bara nån minut kör vi över ett väldigt gupp vid ett vägarbete. Samma gupp som tyvärr drabbar Niklas hårt några minuter senare då han får punktering där.
Vi hamnar i ännu en kö vid vägbygge med rött ljus och lots. Men vi är förbi hela bygget på 4 minuter, så ingen stor försening, annat än att med den här samt den tidigare så har mina förhoppningar om att slå 18-timmars gränsen grusats. Jag låg så pass bra i tid från förra året att jag skulle kunnat klara det innan de två vägarbetena. Men mitt personliga rekord på 18:22 är ännu inom räckhåll.
Vi råkar ut för ännu ett vägarbete med rödljus men har flyt med att det slår om till grönt strax innan vi kommer. En lite speciell händelse vid slutet av det vägarbetet då en lastil framför oss missar att hålla höger och fortsätter på fel sida vägen!
Tydligen begränsning på antal bilder per tråd här, annars skulle jag lägga in lastbilen plus lite fler här under.
Inför Umeå får jag reda på i chatten att Jojje kört genom stan för att slippa ett vägarbete den vanliga vägen, så jag släpper Pers rygg och kör genom stan. Men då Jojje såklart tjänar flera minuter på sin väg genom stan förlorar jag 1-2 minuter då Per har flyt och inte behöver stanna alls vid vägarbetet. Frustrerande!
Jag hamnar här bakom Volvon och kan ändå ta rygg på någon fram till Bygdeå är han svänger av för att ladda.
Framme i Skellefteå med 4% och där står även Fredrik med sin ID7a och laddar.
Laddar här till 59% för att nå hela vägen i mål!
Cirkle K Skellefteå - Haparanda Stadshotell, 6:11 - 8:43, 59% - 3%
Sista sträckan nu! Ganska odramatisk för min del, jag ligger bra till för att slå min tid. Men det är intressant att följa de första bilarna som ligger ca 15 minuter före mig. Det är hård kamp om de första platserna. Jag rullar in med 3% kvar på en tid på 18:11h, 11 minuter bättre än förra året, och bara 16 minuter efter vinnaren. Vi är 7 bilar inom 30 minuter efter 1600km. Och totalt 15 bilar inom första timmen. Jag är nöjd med resan, inte många minuter extra jag själv kunnat kapa den här gången.
Sen blev det några timmars sömn innan en väldigt trevlig kväll med alla andra idioter.
Ystad – Brändåsen Cirkle K 14:32 - 19:35 100% - 0%
Kul med så många vid starten! Åke tränar på luftbroms med huvudet. Hela resan gick smärtfritt, lite regn och lite motvind men inget som gör att förbrukningen drar iväg.
Jag har siktet inställt på Brändåsen, ca 470 km. Förra året hade jag 6 eller 7% vid Askersund och tänker att jag borde klara mig lite till i år.
Kring Mjölby ger jag upp den tanken och ställer om navigatorn till Askersund igen, där den visar att jag ska ha 1% kvar vid ankomst. Men ju närmre jag kommer Askersund desto energirikare börjar procenten bli. Jag körde kring 15km på procent 10 och 9... och när jag kommer till Askersund har jag kört ca 30km på 10-5%. Så med känsla av att bilen klarar det skippar jag Askersund-laddarna med 5% kvar och kör vidare mot Brändåsen, ca 26 km till.
Med 6km kvar slår det om till 0%. Accelerationen är extremt seg, jag ligger en liten stund i kring 85km/h på 100-sträckan men sista biten är lite nedför så kan accelerera upp till 100km/h igen utan att känna någon stress.
Laddningen börjar tyvärr lite långsamt, verkar som att det inte är så bra att köra så pass lågt, tar ca 3 minuter innan jag är uppe i ca 200kW. Laddar till 41%, vilket visar sig vara lite för mycket.
Brändåsen – Evelunds, Sala 19:49 – 21:19, 41% - 8%
Problemfri resa, skönt att vägarbetet på E18 är klart så man slipper 70-sträckan.
Laddar på Evelunds rastplats som bara har kortbetalning. Inte lika smidigt som Cirkle K där jag har Autocharge, men det krånglar i allafall inte så får igång det ganska fort. Laddar till 53% vilken bilen säger blir 1% i Hudiksvall.
Sala – Cirkle K Hudiksvall 21:36 00:02, 53% - 3%
Min totala laddtid är nu på 29 minuter. Med det tar jag mig alltså från Ystad – Huddiksvall. Min berälkning är att om jag kört via E4an och de extra milen samt hastigheten där hade jag tappat mer tid på en extra laddning än de ca 5 minuter mindre i körtid den vägen verkar ha. Med lite snabbare laddning är troligen den vägen snabbast. Men man behöver hinna få in kring 50km räckvidd plus inte behöva ett extra stopp som tar extra tid på de 5 minuter man vinner, och då helst på mindre än 5 minuter så man faktiskt tjänar på den längre vägen.
Åker förbi ett gäng bilar som står och laddar i Gävle. De flesta från startgrupp B.
Framme vid laddaren med 3% batteri, så ”fått tillbaka” 2% extra från vad bilen beräknade.
Laddar till 56% vilket tar ca 18 minuter. Bra laddning där det tack vare Autocharge kommer igång snabbt och nu hade jag inte "för lite" som på första stoppet. Snittet blir bra mycket högre när den går igång snabbt.
Cirkle K Hudiksvall – Cirkle K Örnsköldsvik 00:21 – 02:54, 56% - 5%
Jag kommer ut på vägen inte ens en minut efter att Niklas i sin Model 3 passerat och har känning på honom. Med lite 2+1-väg och lite flyt med att inte fastna bakom någon långsam kommer jag ikapp honom kring Sundsvall.
En stund efter Högakustenbron blir vi dock stående vid ett rödljus i väntan på lots! Tiden känns som att den springer iväg men ska man tro klockan är vi förbi vägbygget på ca 8 minuter. Både jag och Niklas svänger av i Örnsköldsvik för att ladda. 5% kvar för mig. Vi har också hunnits ikapp av Taycan som kör vidare norrut när vi stannar. PÅ Cirkle K har även Per med sin Pegueot precis stannat och ska ladda. Jag hinner få igång laddningen före honom då han strular och ställt sig på fel sida stolpen. Ibland är det inte bra att byta bil så ofta tydligen. Här laddar jag till 56% med sikte på Skellefteå!
Cirkle K Örnsköldsvk – Cirkle K Skellefteå, 03:11 - 05:51, 56% - 4%
Jag och Per drar samtidigt så jag kan ta rygg på honom. Han startade i startgrupp B, så här jag jag tagit in 30 minuter på honom. Efter bara nån minut kör vi över ett väldigt gupp vid ett vägarbete. Samma gupp som tyvärr drabbar Niklas hårt några minuter senare då han får punktering där.
Vi hamnar i ännu en kö vid vägbygge med rött ljus och lots. Men vi är förbi hela bygget på 4 minuter, så ingen stor försening, annat än att med den här samt den tidigare så har mina förhoppningar om att slå 18-timmars gränsen grusats. Jag låg så pass bra i tid från förra året att jag skulle kunnat klara det innan de två vägarbetena. Men mitt personliga rekord på 18:22 är ännu inom räckhåll.
Vi råkar ut för ännu ett vägarbete med rödljus men har flyt med att det slår om till grönt strax innan vi kommer. En lite speciell händelse vid slutet av det vägarbetet då en lastil framför oss missar att hålla höger och fortsätter på fel sida vägen!
Tydligen begränsning på antal bilder per tråd här, annars skulle jag lägga in lastbilen plus lite fler här under.

Inför Umeå får jag reda på i chatten att Jojje kört genom stan för att slippa ett vägarbete den vanliga vägen, så jag släpper Pers rygg och kör genom stan. Men då Jojje såklart tjänar flera minuter på sin väg genom stan förlorar jag 1-2 minuter då Per har flyt och inte behöver stanna alls vid vägarbetet. Frustrerande!
Jag hamnar här bakom Volvon och kan ändå ta rygg på någon fram till Bygdeå är han svänger av för att ladda.
Framme i Skellefteå med 4% och där står även Fredrik med sin ID7a och laddar.
Laddar här till 59% för att nå hela vägen i mål!
Cirkle K Skellefteå - Haparanda Stadshotell, 6:11 - 8:43, 59% - 3%
Sista sträckan nu! Ganska odramatisk för min del, jag ligger bra till för att slå min tid. Men det är intressant att följa de första bilarna som ligger ca 15 minuter före mig. Det är hård kamp om de första platserna. Jag rullar in med 3% kvar på en tid på 18:11h, 11 minuter bättre än förra året, och bara 16 minuter efter vinnaren. Vi är 7 bilar inom 30 minuter efter 1600km. Och totalt 15 bilar inom första timmen. Jag är nöjd med resan, inte många minuter extra jag själv kunnat kapa den här gången.
Sen blev det några timmars sömn innan en väldigt trevlig kväll med alla andra idioter.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 2 gång.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Bilder som inte fick plats ovan.
Lastbilen som hamnade fel efter vägbygget: Laddkurvan i Ö-vik:
Högakustenbron med Niklas framför mig:
Lastbilen som hamnade fel efter vägbygget: Laddkurvan i Ö-vik:
Högakustenbron med Niklas framför mig:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Ni som kör racet, hur beräknar ni stoppen och hur länge det är värt att ladda? Tänker att overheaden att svänga av, navigera till, starta laddning, avsluta ut på vägen igen, är minst 5-10min även om laddaren ligger väl placerad, men varje laddning är också en risk, hur snabb är laddningen kommer det finnas plats osv.
Personligen är min blåsa och kropp väl synkade med 55% och hur långt man kommer på det, så har aldrig optimerat mer än så.
Personligen är min blåsa och kropp väl synkade med 55% och hur långt man kommer på det, så har aldrig optimerat mer än så.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Man vill ju ha kort overhead på laddning så 10 minuter är inte aktuellt.Keftn skrev: ↑14 jul 2025 21:00Ni som kör racet, hur beräknar ni stoppen och hur länge det är värt att ladda? Tänker att overheaden att svänga av, navigera till, starta laddning, avsluta ut på vägen igen, är minst 5-10min även om laddaren ligger väl placerad, men varje laddning är också en risk, hur snabb är laddningen kommer det finnas plats osv.
Personligen är min blåsa och kropp väl synkade med 55% och hur långt man kommer på det, så har aldrig optimerat mer än så.
Mitt första laddstopp var ungefär 15-20s overhead på körning in till laddaren och samma ut.
Man väljer såklart en laddare som har 110km/h tills bara ett tiotal meter från laddaren om det är möjligt. Overheaden är värre än laddning för den kostar tid och lite ström också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Det handlar om att väga overheaden av ett extra stopp mot att ladda lite längre när effekten börjar dala. Som AAKEE skriver så väljer man helst laddare som ligger bra till för att minska overheaden. I mitt fall valde jag att ladda 6 gånger istf 5, och jag behövde därmed inte gå över 55% på någon laddning. Den längsta sträckan (förutom första) var också den med mest 80-vägar, vilket förstås också hjälper förbrukningen.Keftn skrev: ↑14 jul 2025 21:00Ni som kör racet, hur beräknar ni stoppen och hur länge det är värt att ladda? Tänker att overheaden att svänga av, navigera till, starta laddning, avsluta ut på vägen igen, är minst 5-10min även om laddaren ligger väl placerad, men varje laddning är också en risk, hur snabb är laddningen kommer det finnas plats osv.
Personligen är min blåsa och kropp väl synkade med 55% och hur långt man kommer på det, så har aldrig optimerat mer än så.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Lite sent kanske, men har kommer mina intryck från årets SECC. Den här gången i en Peugeot e5008 standard range:
Årets SECC, det 6:e på raken för mig (i 6 olika bilar), blev ett av de roligaste. Jag visste på förhand att jag inte skulle ha chans på en topplacering, i och med att jag i år körde en 7-sitisig SUV med en maximal laddeffekt på ca 160 kW som dessutom går ner ganska snabbt i takt med att batteriet fylls. Så jag deltog med ambitionen att maximera prestationen utifrån bilens förutsättningar och försöka slå två av de andra 7-sitsiga bilarna som deltog, en Kia EV9 och en Volvo EX90, som jag av olika anledningar valt bort till förmån för min Peugeot. Mer om hur det gick senare.
Som alltid var målet för mig att komma in till laddstationerna med så låg SoC som möjligt. Eftersom jag kör olika bilar varje år blir det lite av en utmaning, då jag inte har några referenspunkter för hur mycket bilen förbrukar de olika delsträckorna. Min metod är istället att förbereda mig genom titta på hur hög medelhastighet jag kan förvänta mig mellan laddstoppen, och försöka förutse vilka temperaturer jag kan förvänta mig den tiden på dygnet. Men väder och vind skiftar, så det är svårt att få det exakt. I år gick det ändå ganska bra. Bilen väntar fortfarande på en uppdatering för att få förvärmning av batteriet inför laddning, så det var ännu en anledning att göra många och korta stopp. Jag ville inte att den temperatur som byggs upp i batteriet under laddning skulle hinna sjunka för mycket innan nästa stopp.
I och med att det är en stor SUV bestämde jag mig i år för att svänga av E4 mot Motala och sen komma tillbaka till E4 vid Gävle. 120 sträckorna när man kör via Stockholm passar inte en så stor bil förbrukningsmässigt. Det första stoppet hade jag redan i förväg bestämt mig skulle vara i Mjölby. Möjligtvis skulle jag kunna komma till Motala men det är fortfarande lite av en laddöken och jag ville inte riskera att behöva vänta på lediga laddare. Jag kom till Mjölby med 12% och precis framför mig körde Skodan, som också var med i tävlingen, in och tog den sista Monta-laddaren. Det ligger relativt nya MER laddare som ger bra effekt ca en minut bort, så det fick bli att ladda där istället.
Laddningen gick som den skulle. Jag laddade 14 minuter (till 52%) för att kunna nå Cirkle K i Hallstahammar, ca 20 mil bort. Ganska snart insåg jag att planen skulle hålla och att jag skulle rulla in där med gott om marginal men ändå tillräckligt låg SoC (3%). Ett mindre missöde på vägen var att E4 stängdes tillfälligt runt Köping så jag fick ta grusvägar genom skogen förbi det, men en ID7 som kört ifatt mig hack i häl, men vi förlorade bara några minuter på det tror jag.
Skodan som hade legat en bit framför mig hade valt att stanna på samma ställe för att ladda. Jag valde laddarna på andra sidan macken och laddade till 50%. När jag körde därifrån stod den fortfarande kvar. Tanken att jag skulle kunna slå den dök upp i mitt huvud men grusades när den dök upp i backspegeln lite efter Västerås och sen fortsatte köra vidare när jag stannade nästa gång, i Hagsta norr om Gävle. Chansen att slå min egna huvudkonkurrenter, EV9:and och EX90, fanns fortfarande kvar. De hade båda valt att köra E4 via Stockholm.
I Hagsta pluggade jag ur med 47% och hoppades att det skulle ta mig hela vägen till Ionity i Sundsvall. Men förbrukningen ökade i takt med farten och att temperaturen sjönk, ju närmre jag kom Sundsvall. Så jag fegade ur och stannade vid en 150 kW laddare i Njurunda ca 13 km tidigare med 3% kvar. Det är en av nackdelarna med att köra ny bil varje år. Jag vet inte hur de beter sig vid låg SoC (det fick jag reda på senare…). I och med att bilen laddar med max 160 kW spelar det ändå bara marginell roll att det fick bli en 150 kW laddare.
En sak som slog min när jag stod och laddade var att jag mellan Ystad och Sundsvall laddat i totalt 44 minuter. Det är en sträcka på över 90 mil. Få kör längre dagsetapper än så. Har man en bil som är avsedd för en stor barnfamilj blir det garanterat längre paus än så längs en så lång sträcka, oavsett drivmedel. Det är bara att konstatera att även elbilar som inte i ligger i framkant vad det gäller laddning eller har jättestort batteri numera är så pass bra så de passar alla som har råd.
Nästa stopp blev Örnsköldsvik. På vägen dit fick jag se mig ifattkörd av flera bilar medan jag väntade på lotsen vid ett vägbygge. För totaltiden gjorde det inte jättestor skillnad, men surt placeringsmässigt. Till min förvåning höll jag fortfarande samma takt som ID7:orna. Jag kom in till laddaren med 6%. Lite för mycket, jag hade överskattat förbrukningen. Väl på plats backade jag snabbt och skickligt in perfekt vid laddaren, gick ut och skulle plugga in, bara för att påminnas om att det här var min första bil med laddporten på förarsidan. Så in i bilen igen, och flytta den till rätt sida av laddaren. Det tog inte så lång tid men i SECC känns det som en evighet och det blev nog några svordomar. I synnerhet som Joel kom precis efter mig, såg missödet, och rapporterade det live på Youtube. Sen funkade inte plug-and-charge förrän vid 4:e försöket. Det mest frustrerande och minst lyckade laddstoppet under tävlingen.
Smått irriterad, både för att jag kommit fram med för hög SoC och för missödena vid laddningen, pluggade jag ut lite lite för tidigt vid det här stoppet, med 45% i batteriet. Jag tog sikte mot Eviny i Bygdeå, med Joel hack i häl. En lots senare och ett helt koppel av bilar hade anslutit, däribland Volvo EX90:n. Chansen att slå den fanns fortfarande. Men norr om Umeå insåg jag att jag inte skulle komma hela vägen om jag inte sänkte hastigheten lite. Så jag fick låta den passera. Med 6-7 kilometer kvar insåg jag att det skulle gå och att jag kunde öka till lagstadgad hastighet igen. Men det gick segt i uppförsbackarna och baserat på hur bilen betedde sig vet jag nu att man inte kan köra särskilt långt när bilen börjat närma sig 0% laddning. Jag kom fram med 1%, som var 0% innan jag regenererade i korsningen in till laddarna.
Det var kallt vid den här tiden på dygnet och batteriet hade svalnat. Så jag bestämde mig för att ladda lite längre än vad jag behövde för att få upp värmen i batteriet och få full effekt vid sista stoppet. EX90:n stog kvar och laddade när jag körde och jag förstod att EV9:an skulle behöva stanna en gång till den också, så än fanns det chans att slå dem båda!
Sista stoppet blev Ionity i Jävre. Världens buggigaste laddstation. Skodan lämnade precis när jag kom, så den fanns det ingen chans mot längre. Det krävdes försök på 2 olika laddare och byte från laddkort till Ionity appen innan laddningen gick igång. Efter en sund stod det på laddaren att laddningen avbrutits, men enligt bilen laddade den fortfarande (vilket den faktiskt gjorde). Hur går det att få till så många fel på en och samma Ionity station när det nästan aldrig är problem på andra Ionity stationer?
I vilket fall, här hade jag en referenspunkt från förra året. Min BMW i4 förbrukade året innan 48% från Jävre till Haparanda. Den har 15% större batteri och borde vara snålare. Så jag tänkte att om den drog 48% så behöver jag lägga till ca 20% på det och laddade till 60%. När jag började närma mig 50% fick jag se först EV9:an och sen EX90:n passera, och insåg att mitt mål att slå dem gått om intet. I stunden var det ok, jag låg ändå väldigt nära bilar som på pappret ska vara betydligt snabbare än min. Men när jag kom till Haparanda med 10% kvar kändes det ändå lite surt. Jag hade inte kunnat göra det så mycket bättre fram till dess och det kändes snopet att den enda sträcka som jag hade en referens på var den som blev mest fel.
Oavsett det så var jag väldigt nöjd med årets lopp. Så lite strul har jag aldrig haft och bilen förvånade mig med låg förbrukning för biltypen och kortare total laddtid än förväntat. Den är dessutom väldigt skön att köra vid den här typen av körning, med trevlig interiör och fantastiskt bra stolar med massage och många inställningsmöjligheter. Men framförallt var det som vanligt väldigt trevligt väl i Haparanda, med eftermiddagsöl i solen och sen middag tillsammans med ett härligt gäng gamla och nya deltagare! Ska man köra SECC får man inte missa den biten! Elbilsförare som frivilligt sätter sig och sträckkör drygt 160 mil verkar vara ett synnerligen trevligt släkte. För att inte tala om arrangörerna som gör ett så fantastiskt jobb helt ideellt!
Årets SECC, det 6:e på raken för mig (i 6 olika bilar), blev ett av de roligaste. Jag visste på förhand att jag inte skulle ha chans på en topplacering, i och med att jag i år körde en 7-sitisig SUV med en maximal laddeffekt på ca 160 kW som dessutom går ner ganska snabbt i takt med att batteriet fylls. Så jag deltog med ambitionen att maximera prestationen utifrån bilens förutsättningar och försöka slå två av de andra 7-sitsiga bilarna som deltog, en Kia EV9 och en Volvo EX90, som jag av olika anledningar valt bort till förmån för min Peugeot. Mer om hur det gick senare.
Som alltid var målet för mig att komma in till laddstationerna med så låg SoC som möjligt. Eftersom jag kör olika bilar varje år blir det lite av en utmaning, då jag inte har några referenspunkter för hur mycket bilen förbrukar de olika delsträckorna. Min metod är istället att förbereda mig genom titta på hur hög medelhastighet jag kan förvänta mig mellan laddstoppen, och försöka förutse vilka temperaturer jag kan förvänta mig den tiden på dygnet. Men väder och vind skiftar, så det är svårt att få det exakt. I år gick det ändå ganska bra. Bilen väntar fortfarande på en uppdatering för att få förvärmning av batteriet inför laddning, så det var ännu en anledning att göra många och korta stopp. Jag ville inte att den temperatur som byggs upp i batteriet under laddning skulle hinna sjunka för mycket innan nästa stopp.
I och med att det är en stor SUV bestämde jag mig i år för att svänga av E4 mot Motala och sen komma tillbaka till E4 vid Gävle. 120 sträckorna när man kör via Stockholm passar inte en så stor bil förbrukningsmässigt. Det första stoppet hade jag redan i förväg bestämt mig skulle vara i Mjölby. Möjligtvis skulle jag kunna komma till Motala men det är fortfarande lite av en laddöken och jag ville inte riskera att behöva vänta på lediga laddare. Jag kom till Mjölby med 12% och precis framför mig körde Skodan, som också var med i tävlingen, in och tog den sista Monta-laddaren. Det ligger relativt nya MER laddare som ger bra effekt ca en minut bort, så det fick bli att ladda där istället.
Laddningen gick som den skulle. Jag laddade 14 minuter (till 52%) för att kunna nå Cirkle K i Hallstahammar, ca 20 mil bort. Ganska snart insåg jag att planen skulle hålla och att jag skulle rulla in där med gott om marginal men ändå tillräckligt låg SoC (3%). Ett mindre missöde på vägen var att E4 stängdes tillfälligt runt Köping så jag fick ta grusvägar genom skogen förbi det, men en ID7 som kört ifatt mig hack i häl, men vi förlorade bara några minuter på det tror jag.
Skodan som hade legat en bit framför mig hade valt att stanna på samma ställe för att ladda. Jag valde laddarna på andra sidan macken och laddade till 50%. När jag körde därifrån stod den fortfarande kvar. Tanken att jag skulle kunna slå den dök upp i mitt huvud men grusades när den dök upp i backspegeln lite efter Västerås och sen fortsatte köra vidare när jag stannade nästa gång, i Hagsta norr om Gävle. Chansen att slå min egna huvudkonkurrenter, EV9:and och EX90, fanns fortfarande kvar. De hade båda valt att köra E4 via Stockholm.
I Hagsta pluggade jag ur med 47% och hoppades att det skulle ta mig hela vägen till Ionity i Sundsvall. Men förbrukningen ökade i takt med farten och att temperaturen sjönk, ju närmre jag kom Sundsvall. Så jag fegade ur och stannade vid en 150 kW laddare i Njurunda ca 13 km tidigare med 3% kvar. Det är en av nackdelarna med att köra ny bil varje år. Jag vet inte hur de beter sig vid låg SoC (det fick jag reda på senare…). I och med att bilen laddar med max 160 kW spelar det ändå bara marginell roll att det fick bli en 150 kW laddare.
En sak som slog min när jag stod och laddade var att jag mellan Ystad och Sundsvall laddat i totalt 44 minuter. Det är en sträcka på över 90 mil. Få kör längre dagsetapper än så. Har man en bil som är avsedd för en stor barnfamilj blir det garanterat längre paus än så längs en så lång sträcka, oavsett drivmedel. Det är bara att konstatera att även elbilar som inte i ligger i framkant vad det gäller laddning eller har jättestort batteri numera är så pass bra så de passar alla som har råd.
Nästa stopp blev Örnsköldsvik. På vägen dit fick jag se mig ifattkörd av flera bilar medan jag väntade på lotsen vid ett vägbygge. För totaltiden gjorde det inte jättestor skillnad, men surt placeringsmässigt. Till min förvåning höll jag fortfarande samma takt som ID7:orna. Jag kom in till laddaren med 6%. Lite för mycket, jag hade överskattat förbrukningen. Väl på plats backade jag snabbt och skickligt in perfekt vid laddaren, gick ut och skulle plugga in, bara för att påminnas om att det här var min första bil med laddporten på förarsidan. Så in i bilen igen, och flytta den till rätt sida av laddaren. Det tog inte så lång tid men i SECC känns det som en evighet och det blev nog några svordomar. I synnerhet som Joel kom precis efter mig, såg missödet, och rapporterade det live på Youtube. Sen funkade inte plug-and-charge förrän vid 4:e försöket. Det mest frustrerande och minst lyckade laddstoppet under tävlingen.
Smått irriterad, både för att jag kommit fram med för hög SoC och för missödena vid laddningen, pluggade jag ut lite lite för tidigt vid det här stoppet, med 45% i batteriet. Jag tog sikte mot Eviny i Bygdeå, med Joel hack i häl. En lots senare och ett helt koppel av bilar hade anslutit, däribland Volvo EX90:n. Chansen att slå den fanns fortfarande. Men norr om Umeå insåg jag att jag inte skulle komma hela vägen om jag inte sänkte hastigheten lite. Så jag fick låta den passera. Med 6-7 kilometer kvar insåg jag att det skulle gå och att jag kunde öka till lagstadgad hastighet igen. Men det gick segt i uppförsbackarna och baserat på hur bilen betedde sig vet jag nu att man inte kan köra särskilt långt när bilen börjat närma sig 0% laddning. Jag kom fram med 1%, som var 0% innan jag regenererade i korsningen in till laddarna.
Det var kallt vid den här tiden på dygnet och batteriet hade svalnat. Så jag bestämde mig för att ladda lite längre än vad jag behövde för att få upp värmen i batteriet och få full effekt vid sista stoppet. EX90:n stog kvar och laddade när jag körde och jag förstod att EV9:an skulle behöva stanna en gång till den också, så än fanns det chans att slå dem båda!
Sista stoppet blev Ionity i Jävre. Världens buggigaste laddstation. Skodan lämnade precis när jag kom, så den fanns det ingen chans mot längre. Det krävdes försök på 2 olika laddare och byte från laddkort till Ionity appen innan laddningen gick igång. Efter en sund stod det på laddaren att laddningen avbrutits, men enligt bilen laddade den fortfarande (vilket den faktiskt gjorde). Hur går det att få till så många fel på en och samma Ionity station när det nästan aldrig är problem på andra Ionity stationer?
I vilket fall, här hade jag en referenspunkt från förra året. Min BMW i4 förbrukade året innan 48% från Jävre till Haparanda. Den har 15% större batteri och borde vara snålare. Så jag tänkte att om den drog 48% så behöver jag lägga till ca 20% på det och laddade till 60%. När jag började närma mig 50% fick jag se först EV9:an och sen EX90:n passera, och insåg att mitt mål att slå dem gått om intet. I stunden var det ok, jag låg ändå väldigt nära bilar som på pappret ska vara betydligt snabbare än min. Men när jag kom till Haparanda med 10% kvar kändes det ändå lite surt. Jag hade inte kunnat göra det så mycket bättre fram till dess och det kändes snopet att den enda sträcka som jag hade en referens på var den som blev mest fel.
Oavsett det så var jag väldigt nöjd med årets lopp. Så lite strul har jag aldrig haft och bilen förvånade mig med låg förbrukning för biltypen och kortare total laddtid än förväntat. Den är dessutom väldigt skön att köra vid den här typen av körning, med trevlig interiör och fantastiskt bra stolar med massage och många inställningsmöjligheter. Men framförallt var det som vanligt väldigt trevligt väl i Haparanda, med eftermiddagsöl i solen och sen middag tillsammans med ett härligt gäng gamla och nya deltagare! Ska man köra SECC får man inte missa den biten! Elbilsförare som frivilligt sätter sig och sträckkör drygt 160 mil verkar vara ett synnerligen trevligt släkte. För att inte tala om arrangörerna som gör ett så fantastiskt jobb helt ideellt!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Ni som kört tävlingen, har ni några enkla tumregler passande för kreti å pleti?
Hur laddar ni vid långresor med familjen?
Hur laddar ni vid långresor med familjen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3678
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Det beror på vad man har för familj. Jag åker endera med min särbo, eller med min son (som är 24). Med andra ord inga stopp för att småbarnsbehov ska tillgodoses, eller hundar som ska rastas.
För mig betyder det vanligen att jag startar på morgonen, kör till lunch och laddar medan måltiden inmundigas. Sedan fortsätter det så. Första och sista dagen på en resa blir vanligtvis en transportsträcka och då går det som beskrivet ovan. Övriga dagar brukar det bli en hel del stopp för sevärdheter, m m och då passar jag på att ladda om så är möjligt.
Det enda tänket är att kolla i chargefinder för att se vad som finns i området kring det som är målet.
Hade jag haft yngre barn eller hundar hade det nog blivit annorlunda.
För mig betyder det vanligen att jag startar på morgonen, kör till lunch och laddar medan måltiden inmundigas. Sedan fortsätter det så. Första och sista dagen på en resa blir vanligtvis en transportsträcka och då går det som beskrivet ovan. Övriga dagar brukar det bli en hel del stopp för sevärdheter, m m och då passar jag på att ladda om så är möjligt.
Det enda tänket är att kolla i chargefinder för att se vad som finns i området kring det som är målet.
Hade jag haft yngre barn eller hundar hade det nog blivit annorlunda.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Jag kom precis hem från 395 mil med frun, vuxen dotter och hennes sambo + våran hund, dvärgpudel.Gustafsson skrev: ↑02 aug 2025 18:02Ni som kört tävlingen, har ni några enkla tumregler passande för kreti å pleti?
Hur laddar ni vid långresor med familjen?
Jag har låtit bilen bestämma det mesta.
Vid avresan hade jag siktet på Härnösand iom att räckvidden medgav det, men efter en pisspaus halvvägs och att alla behövde på toa, kaffe mm så blev det laddning efter 40 mil (bilen sa 9 min men vi behövde 15 ish).
Nästa paus, laddning enligt bilen innebar måltid för oss vilket gjorde att vi skippade en laddning då bilen hann få i sig mycket räckvidd.
Så, i grunden Teslanavigatorn men eftersom bilen laddar snabbare än de markstopp vi behöver så får vi mer ström och kan justera hur och var vi laddar.
När det har passat har jag laddat på hotell mm, vilket gjort att strömmen rent räckt en hel dag vid nåt tillfälle. Bokade bara hotell på andra premisser så det var slumpen som avgjorde om det fanns laddare. Är man idog och ids använda det som kriterie har man ju ström för minst halva nästa dag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Jag har 4 barn (inklusive bonusbarn) mellan 2 och 8 år. När jag är ute och åker med dem laddar jag på ett helt annat sätt än i SECC. Laddstoppen blir per automatik långa då barnen alltid tar längre tid på sig än bilen. Så även om det känns som att den laddar långsamt under SECC (max 160 kW) så är det mer än tillräckligt för familjeresorna. Igår skulle jag till exempel toppa upp från 8-25% för att komma hem med några procents marginal. Jag anlände vid hemmet med 64% kvar...Gustafsson skrev: ↑02 aug 2025 18:02Ni som kört tävlingen, har ni några enkla tumregler passande för kreti å pleti?
Hur laddar ni vid långresor med familjen?


Edit: Jag vill tillägga att jag tycker det är en stor fördel med elbil när man har små barn i bilen. Istället för att säga att det är 2,5 timmar till man är framme, vilket är jättelänge i deras värld, så kan man säga att det är en halvtimme till nästa gång vi stannar. Samma sak för mig själv faktiskt, jag tycker det är skönt att dela upp resan i etapper och det känns inte lika långt som när man pressar sig att köra hela vägen i ett sträck.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)