Bil med smart förvaring

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Bil med smart förvaring

Inlägg av Lembritt »

Vilka bilar har tänkt på smart förvaring?

Har kört Tesla sedan 2015 och gillar att det finns mycket plats att stuva undan saker.
Frunk för laddkablar, bogserlina och oömma saker.
Källaren bak som kan svälja en hel del packning.

Då vi åker mycket till landet med full packning och djur, får man stuva rätt bra ibland för att få plats med allt.

Är sugen på en något större bil, men när jag kollar runt är det sällan det visas alla möjligheter till förvaring. Många bilar verkar inte ha någon källare bak, utan bara lite plats under lastgolvet.

Mina önskemål på nästa bil är frunk och källare.
Bonus om det finns plats framför mittkonsolen. Gillade det väldigt mycket i Model S som bara hade armstöd och mugghållare.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Bil med smart förvaring

Inlägg av BrooklynS »

Generellt så har franska bilar alltid haft mycket smart förvaring både i mittkonsol, dörrar och bagageutrymme, kyla i handskfacket, glasögonfack osv.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

MY? Väldigt rymlig med stor ”källare”.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Inget slår en gammal RWD Model S vad gäller förvaring. Allt annat är sämre.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Delta skrev: 01 aug 2025 20:35
Håller med.
Saknar min gamla Model S, fast den hade litet batteri.

En begagnad Model Y kanske är det förnuftiga valet, men jag är riktigt sugen på att testa någon annan tillverkare.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Ioniq 5 uppskattar jag pga möjligheten att flytta fram baksätet (utan att det blir särskilt trångt för benen i baksätet). Utrymmet som då blir bakom baksätet är en 25cm djup "ravin" perfekt för att stuva undan fiskespön, sovsäckar eller vad man nu vill. Blir ganska många liter extra till bagaget.
Fram finns också gott om utrymme framför mittkonsolen.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag saknar nätfickan som äldre saabar hade nere på B-stolpen där man kunde stoppa ner tex en flaska.

Den rationaliserade tyvärr GM bort typ 2003 eller nåt, men det var en riktigt bra sak.

Jag saknar också bagagekrokrailsen i kombiutrymmet som 9-5 har, det är det absolut bästa systemet för bagagesäkring jag haft på någon bil. Tyvärr satt det bara i kombibilarna.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lembritt skrev: 01 aug 2025 22:21
Delta skrev: 01 aug 2025 20:35
Lembritt skrev: 01 aug 2025 16:56
Vilka bilar har tänkt på smart förvaring?

Har kört Tesla sedan 2015 och gillar att det finns mycket plats att stuva undan saker.
Frunk för laddkablar, bogserlina och oömma saker.
Källaren bak som kan svälja en hel del packning.

Då vi åker mycket till landet med full packning och djur, får man stuva rätt bra ibland för att få plats med allt.

Är sugen på en något större bil, men när jag kollar runt är det sällan det visas alla möjligheter till förvaring. Många bilar verkar inte ha någon källare bak, utan bara lite plats under lastgolvet.

Mina önskemål på nästa bil är frunk och källare.
Bonus om det finns plats framför mittkonsolen. Gillade det väldigt mycket i Model S som bara hade armstöd och mugghållare.
Håller med.
Saknar min gamla Model S, fast den hade litet batteri.

En begagnad Model Y kanske är det förnuftiga valet, men jag är riktigt sugen på att testa någon annan tillverkare.
Beror väl på hur man tänker kring smart förvaring. Äldre Model S verkar ju vara benchmark. Så vad finns det för större bilar som skulle kunna klå den idag… Model S är ju heller ingen SUV/Crossover, så därför tänker jag att jag avgränsar bort allt i den fordonskategorin.

Personligen så skulle jag kika på kombi/estate/tourers. Dom kanske inte har källare bak och frunk – har faktiskt inte koll, men istället har de ju ett mer rektangulärt lastutrymme bak. Sen om det är tillräckligt stort för ditt behov kan ju bara du avgöra. Dom du har att välja på är ID.7 Tourer, A6 e-tron Avant och BMW i5 Tourer. Gissar vidare att möjligheterna till lastförankring med galler eller ihoprullbara nät som kan placeras både bakom framstolar och baksätet kan vara bättre i X antal av de här tre bilarna än vad som erbjöds i äldre Model S… Den typen av lastförankring anser åtm. jag kvalar in i kategorin smart förvaring.

Eftersom du efterfrågar en stor bil så antar jag att Stellantis mindre mellanklass-tourers Pegga 308 och Opel Astra kommer bli för små.

Tänker att man istället för att separera lasten i tre utrymmen t.ex. förslagsvis kan separera två kategorier genom att lasta i mjuka väskor och stapla dem längst till höger i stora bagageutrymmet. Ifall nu ingen av tre nämnda kandidaterna skulle ha tillräckligt stora funkar och/eller källare dvs.

Till slut kokar det väl ner till vad du prioriterar högst. Teslas frunk och källare, eller att testa en annan tillverkare.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts.

Ett fjärde 'wild card' skulle möjligtvis kunna vara en (beg?) Merca EQS. Det är ju också en halvkombi precis som Model S. Tror dock inte den har en frunk. Gissar vidare att servicekostnader samt TCO kan vara högt på den bilmodellen…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Inget slår Model Y källare och golv.
Skriv svar