Nu till det roliga, Niklas.niklas12 skrev: ↑31 jul 2025 16:10Då har jag en annan fråga, hur ska vi lösa effektbehovet och det konstanta importberoendet i SE4?BrooklynS skrev: ↑31 jul 2025 16:04Jag har aldrig påstått att kärnkraften är ”farlig”.niklas12 skrev:BrooklynS skrev: ↑31 jul 2025 15:41Jag tog även Harrisburg och Fukushima som exempel på varför frågan ändå är aktuell.Airlift skrev:
Om du utgår från fakta är kärnkraft minst farligt. Så vilka fakta menar du?
Att som exempelvis BrooklynS gör och ta in sovjetisk energi som exempel (-86) är ju lika mycket applicerbart som att vi inte borde ha fönster i byggnader i Sverige för att det ramlar ut så många ur dem i Ryssland…
Det är helt sant att kärnkraften i sig dödat väldigt få människor och det är en bra egenskap. Det finns andra sämre egenskaper och dit hör exempelvis priset samt att avfallsproblematiken ännu inte är löst annat än temporärt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut då kan vi enas om att kärnkraftens farlighet är starkt överdriven.
Kostnaden för ny kärnkraft kan man absolut ha synpunkter på frågan är vad blir kostnaden om vi inte bygger ny kärnkraft?
Avfallshanteringen är löst vi har ett slutförvar och kärnkraften står helt och hållet för alla kostnader för avfallshanteringen via kärnavfallsfonden.
Och om några av de lovande projekten för ny kärnkraft lyckas så kan använt kärnbränsle bli en fantastisk tillgång istället.
https://www.industrinyheter.se/en/node/42895?page=%2C89
Jag menar med stöd av data att ny kärnkraft är för dyr och att det tåget därför gick för länge sedan. Kostnaden att inte bygga kärnkraft är ren vinst, vilket återigen framgår av data. Vi har gått från elimport till elexport på femton år. Vi har gått mot allt lägre spotpriser. Utan kärnkraft.
Slutförvaret är en politisk lösning, inte en teknisk. Det rimliga sättet som jag också hoppas och tror på är att kunna använda kärnavfall som bränsle i nästa generation. Men det förutsätter att kostnaderna minskar drastiskt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Man hävdar att vindkraft är så billig och lönsam hur kommer det sig då att man inte bygger Kriegers flak ? alla tillstånd är ju klara
Nedan är spotpriset/månad 2016 överst jämfört med 2024 nederst så priset var betydligt lägre när vi hade 10 reaktorer i drift och förutom att priserna är betydligt högre så är variationen mellan sommar och vinter betydligt högre
IMG_8766.png
IMG_8765.jpeg
Har du utjämnat med inflationen?
Och du presenterar elpriset från 2016, vilket låg till grund att Oskarhamn och Ringhals valde att inte lägga ännu fler/många miljarder för att få de defekta reaktorerna till acceptabel nivå.
Kan du lägga dessa grafer och siffror i minnet, så nästa gång det kliar i fingrarna om att skriva att politikerna la ner defekta och olönsamma reaktorer.
Kanske polletten faller ner....ja just det....det var låga elpriser dessa år + att det inte fanns politisk vilja att bygga nya verk.