Semester i Oslo

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Semester i Oslo

Inlägg av AnteF »

Funderar på att åka och se Kraftwerk i Oslo i höst och det finns mängder med typ2 Fortumladdare inne i stadens p-hus. Någon som vet om Fortums Svenska RFID-kortet fungerar i dem?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
BJK
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 mar 2014 14:18

Re: Semester i Oslo

Inlägg av BJK »

De ska fungera. Har dock inte fungerat för mig på Chademoladdarna, men ringde och fel anmälde inget fel på laddaren. De frågade efter numret på brickan, jag läste upp det. Fick till svar att brickan var ok. Då frågade de hur mycket laddning jag behövde och fjärrstartade laddaren. Jag behövde 15min och det bjöd de på. Mycket trevlig personal på kundservice.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Semester i Oslo

Inlägg av AnteF »

BJK skrev:
De ska fungera. Har dock inte fungerat för mig på Chademoladdarna, men ringde och fel anmälde inget fel på laddaren. De frågade efter numret på brickan, jag läste upp det. Fick till svar att brickan var ok. Då frågade de hur mycket laddning jag behövde och fjärrstartade laddaren. Jag behövde 15min och det bjöd de på. Mycket trevlig personal på kundservice.
Tack!

Men laddningen fungerar fint på typ2 inne i p-husen? Har du provat? Jag kommer nog stå någon natt när vi kommer fram så chademo behövs inte. :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Semester i Oslo

Inlägg av AnteF »

AnteF skrev:
BJK skrev:
De ska fungera. Har dock inte fungerat för mig på Chademoladdarna, men ringde och fel anmälde inget fel på laddaren. De frågade efter numret på brickan, jag läste upp det. Fick till svar att brickan var ok. Då frågade de hur mycket laddning jag behövde och fjärrstartade laddaren. Jag behövde 15min och det bjöd de på. Mycket trevlig personal på kundservice.
Tack!

Men laddningen fungerar fint på typ2 inne i p-husen? Har du provat? Jag kommer nog stå någon natt när vi kommer fram så chademo behövs inte. :)
Eller ja, du kanske inte har provat. :) Men i värsta fall får jag ringa. Tack för infon. Det löser sig.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Semester i Oslo

Inlägg av Ragnarferdinand »

Skarvar tråden lite. Är i Norge nu på Hunderfossen Hotel. Ringde i förväg för att komma laddmöjligheter och det skulle gå bra. Dom har fyra uttag. De visade sig vara 1-fas uttag. Men något är fel med jorden tror jag. Alla uttag ger ström men laddaren blinkar till grönt och sedan röd. Har provat vrida kontakten 180* men det går inte. Någon som har ett bra recept??


Skickat från min iPhone med Tapatalk
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Semester i Oslo

Inlägg av 12man »

norge har ingen jord, bara berg, nej nu måste jag vara allvarlig, annat elsystem krävs norsk umc
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Semester i Oslo

Inlägg av HelectriC »

Ragnarferdinand skrev:
Skarvar tråden lite. Är i Norge nu på Hunderfossen Hotel. Ringde i förväg för att komma laddmöjligheter och det skulle gå bra. Dom har fyra uttag. De visade sig vara 1-fas uttag. Men något är fel med jorden tror jag. Alla uttag ger ström men laddaren blinkar till grönt och sedan röd. Har provat vrida kontakten 180* men det går inte. Någon som har ett bra recept??


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inte kul om du förlitat dig på din svenska UMC i Norge, den funkar inte! Hoppas det löser sig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Semester i Oslo

Inlägg av miksch »

I sverge har man TN-nett, i store deler av Norge IT-nett hvor jorden er annerledes. Lade type2 er ikke noe problem, men din UMC fungerer ikke i Norge. Skal du kjøre mye her i Norge så ville jeg tatt en tln til Tesla og spurt om enten få låne eller kjøpe en norsk umc.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Semester i Oslo

Inlägg av miksch »

Teoretisk sett bør du kunne kjøpe hvilken type2 ladeadapter (Umc) som helst, så lenge den er laget for det norske markedet.
Hvis det er krise så kan du prøve å tråle deg ned til Fredrikstad hvor jeg bor. Kan lån deg min Umc, s leverer du den tilbake når du reiser hjem til sverige igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Semester i Oslo

Inlägg av Ragnarferdinand »

Tack för alla svar! Jag lyckades rulla ner till Lillehammer och håller mig nu på rekommenderade rutter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Semester i Oslo

Inlägg av Herr X »

Du kunde ha rullat förbi mig i Ski och lånat min UMC - den hade funkat för dig. Jag använder den ändå inte just nu - sitter i solen och dricker vin.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Semester i Oslo

Inlägg av Ragnarferdinand »

Nästa gång Herr X.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar