Man har ju slutat guida försäljning till och med vad jag förstår. All-in på robotar. Lycka till!Nect skrev: ↑23 jul 2025 22:08Tesla får det nog tuffare framöver med vikande försäljningar och tappade intäkter.
De har tidigare tjänat mycket pengar på att sälja utsläppsrätter eller vad det kallas till andra biltillverkare. Men det blir det stopp på nu i USA.
I Trumps budget som klubbades igenom så togs straffet bort som gör att man inte behöver elbilar för att slippa straffskatt. Övriga biltillverkare behöver inte längre köpa på sig krediter från Tesla. Något Tesla tidigare tjänat miljarder på.
https://amp.cnn.com/cnn/2025/07/22/busi ... es-revenue
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
FT: "Tesla’s ‘rough quarters’ ahead"
Why the gloomy outlook? Trump’s “big, beautiful bill” puts at risk billions in profit for Tesla from selling regulatory credits to more polluting rivals to offset their emissions. Revenue from the credits almost halved to $439mn in the quarter from a year before. The legislation also threatens Tesla’s other business lines by removing a range of incentives for renewable energy. On top of that, the company faced $300mn in additional tariff-related costs in the second quarter, and warned this would continue to increase. The US has imposed higher tariffs on foreign-sourced cars and components, including battery cells that Tesla imports from China.
Here’s more from Tesla’s results. [länk]
Robotaxis: Scaling up services beyond a handful of American cities will require tens of billions in new investment.
Det är svårt att skala Robotaxi över tid med negativ FCF (som 3-4 kommande kvartalen troligen kommer att vara enl bolaget - som jag tolkar det). Tesla kommer troligen att behöva låna pengar om de lyckas lösa tekniken för att skala upp. Tesla är inte Alphabet, på gott och ont.
Man sa även att man inte har löst unsupervised autonomy (ang när HW3-ägarna ska hanteras).
Why the gloomy outlook? Trump’s “big, beautiful bill” puts at risk billions in profit for Tesla from selling regulatory credits to more polluting rivals to offset their emissions. Revenue from the credits almost halved to $439mn in the quarter from a year before. The legislation also threatens Tesla’s other business lines by removing a range of incentives for renewable energy. On top of that, the company faced $300mn in additional tariff-related costs in the second quarter, and warned this would continue to increase. The US has imposed higher tariffs on foreign-sourced cars and components, including battery cells that Tesla imports from China.
Here’s more from Tesla’s results. [länk]
Robotaxis: Scaling up services beyond a handful of American cities will require tens of billions in new investment.
Det är svårt att skala Robotaxi över tid med negativ FCF (som 3-4 kommande kvartalen troligen kommer att vara enl bolaget - som jag tolkar det). Tesla kommer troligen att behöva låna pengar om de lyckas lösa tekniken för att skala upp. Tesla är inte Alphabet, på gott och ont.
Man sa även att man inte har löst unsupervised autonomy (ang när HW3-ägarna ska hanteras).
Re: Aktien TSLA
spacecoin skrev: ↑24 jul 2025 10:38FT: "Tesla’s ‘rough quarters’ ahead"
Why the gloomy outlook? Trump’s “big, beautiful bill” puts at risk billions in profit for Tesla from selling regulatory credits to more polluting rivals to offset their emissions. Revenue from the credits almost halved to $439mn in the quarter from a year before. The legislation also threatens Tesla’s other business lines by removing a range of incentives for renewable energy. On top of that, the company faced $300mn in additional tariff-related costs in the second quarter, and warned this would continue to increase. The US has imposed higher tariffs on foreign-sourced cars and components, including battery cells that Tesla imports from China.
Here’s more from Tesla’s results. [länk]
Robotaxis: Scaling up services beyond a handful of American cities will require tens of billions in new investment.
Det är svårt att skala Robotaxi över tid med negativ FCF (som 3-4 kommande kvartalen troligen kommer att vara enl bolaget - som jag tolkar det). Tesla kommer troligen att behöva låna pengar om de lyckas lösa tekniken för att skala upp. Tesla är inte Alphabet, på gott och ont.
Man sa även att man inte har löst unsupervised autonomy (ang när HW3-ägarna ska hanteras).
Har svårt att se hur tesla inte ska kunna göra emissioner för att lyckas få in pengar. Jävligt många går ju på bluffen
Re: Aktien TSLA
Det här snubben har ju noll koll. Dissar GOOGL ”lacks innovation”, hissar TSLA.
Alphabet har en växande affär och massor av innovation, fått Nobelpriset samt upp 57% på 2år. Tesla minskar, och är trots det +16%.
Re: Aktien TSLA
Kina har tydligen ingen innovation inom EV-segmentet heller.
Och argumentet att man ska köpa Tesla för att det dumt att satsa mot Elon är så dumt, däremot kan jag hålla med om att det inte är att rekommendera att blanka Tesla då Elon är en mästare på att lyfta nya saker att hypa när gamla löften förfaller.
Re: Aktien TSLA
Efter att ha lyssnat på earnings call så tappade jag den uns av respekt jag hade för Jonas. Har han blivit utbytt mot en tonårs-cheerleader med Elon-crush?
Han får mic:en och han använder den så här:
Adam Jonas: Great. Hello, everybody. So, Elon, as Tesla, Inc. moves into this next phase of physical AI, autonomous humanoids, robotaxis, etcetera, world-changing, civilizational species-changing technology with dual purpose, are you comfortable moving Tesla, Inc. in this direction while only having a thirteen percent stake in the company? Is that sustainable? Or do you still insist that something needs to happen, given your current lack of control and the types of technologies you're getting into?
Elon Musk: Yeah. That is a major concern for me, as I've mentioned in the past. I hope that is addressed at the upcoming shareholders meeting. But, yeah, it is a big deal. I want to find that I've got so little control that I can easily be ousted by activist shareholders after having built this army of humanoid robots. I think my control over Tesla, Inc. should be enough to ensure that it goes in a good direction, but not so much control that I can't be thrown out if I go crazy.
Adam Jonas: Okay, Elon. You're not gonna go crazy. We trust you.
Det här är alltså Morgan Stanley’s ”oberoende” chefs-”analytiker” inom bilsegmentet. Måste vara rejält i klaveret för att hålla på med den här typen av offentlig prostitution… Eller då fullkomligt inkompetent eller köpt.

Re: Aktien TSLA
Sjukt att en VD anser sig behöva äga 25% av bolaget för att kunna göra sitt jobb(när han inte ens lägger sin fulla tid på det bolaget), och dessutom får med sig stora delar av sitt följe på tåget.spacecoin skrev: ↑25 jul 2025 09:29Efter att ha lyssnat på earnings call så tappade jag den uns av respekt jag hade för Jonas. Har han blivit utbytt mot en tonårs-cheerleader med Elon-crush?
Han får mic:en och han använder den så här:
Adam Jonas: Great. Hello, everybody. So, Elon, as Tesla, Inc. moves into this next phase of physical AI, autonomous humanoids, robotaxis, etcetera, world-changing, civilizational species-changing technology with dual purpose, are you comfortable moving Tesla, Inc. in this direction while only having a thirteen percent stake in the company? Is that sustainable? Or do you still insist that something needs to happen, given your current lack of control and the types of technologies you're getting into?
Elon Musk: Yeah. That is a major concern for me, as I've mentioned in the past. I hope that is addressed at the upcoming shareholders meeting. But, yeah, it is a big deal. I want to find that I've got so little control that I can easily be ousted by activist shareholders after having built this army of humanoid robots. I think my control over Tesla, Inc. should be enough to ensure that it goes in a good direction, but not so much control that I can't be thrown out if I go crazy.
Adam Jonas: Okay, Elon. You're not gonna go crazy. We trust you.
Det här är alltså Morgan Stanley’s ”oberoende” chefs-”analytiker” inom bilsegmentet. Måste vara rejält i klaveret för att hålla på med den här typen av offentlig prostitution… Eller då fullkomligt inkompetent eller köpt.![]()
Idag agerar han som att han äger 100% av bolaget, vad skulle de extra aktierna göra förutom mer utspädning för existerande ägare och större förmögenhet för Elon?
Det är helt omöjligt för någon "activist shareholder" att kunna göra något mot Elon idag, inte ens de tre största efter Elon skulle kunna gå ihop och göra nånting, och inget skulle ändras med 25% innehav.
Re: Aktien TSLA
Några detaljer i sammanhanget.
1) Tesla har två tillstånd i CA:
a) DMV: Testverksamhet med säkerhetsförare
b) CPUC: Taxiverksamhet för anställda (ej autonomt).
2) Ingen av dessa tillstånd kommer att ge Tesla möjlighet att "deploya robotaxi", eller att ta folk "från allmänheten" eller ta betalt. Tesla har givet DMV fingret i minst fem år genom att säga att de minsann inte har "Level 4 design intent". Någon gång vill de ha tillstånd för detta. Jag gissar att det kommer att ta lång tid.
3) DMV har stämt Tesla för missledande marknadsföring.
4) Den här aktien alltså... Clown cart.
Stora pumpartrumman på en icke-nyhet. Tesla har testat med anställda i över ett år med FSD.
Det blir inte en "robotaxi" för att man trycker på ett klistermärke på sidan av bilen.
-
- Inlägg: 7470
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
Tesla’s new registrations in California fell 21.1 percent in the second quarter.
https://www.carscoops.com/2025/07/calif ... -on-tesla/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1370
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
Men det löser kanske problemet med alla osålda Teslas och även arbetslösheten i USA om det ska vara en ”förare”spacecoin skrev: ↑25 jul 2025 17:39Några detaljer i sammanhanget.
1) Tesla har två tillstånd i CA:
a) DMV: Testverksamhet med säkerhetsförare
b) CPUC: Taxiverksamhet för anställda (ej autonomt).
2) Ingen av dessa tillstånd kommer att ge Tesla möjlighet att "deploya robotaxi", eller att ta folk "från allmänheten" eller ta betalt. Tesla har givet DMV fingret i minst fem år genom att säga att de minsann inte har "Level 4 design intent". Någon gång vill de ha tillstånd för detta. Jag gissar att det kommer att ta lång tid.
3) DMV har stämt Tesla för missledande marknadsföring.
4) Den här aktien alltså... Clown cart.
Stora pumpartrumman på en icke-nyhet. Tesla har testat med anställda i över ett år med FSD.
Det blir inte en "robotaxi" för att man trycker på ett klistermärke på sidan av bilen.

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Aktien TSLA
När man har hört om avtalet som Tesla har med sina anställda att dom inte ens får meka med en elbil privat av annat märke för att det är illojalt mot bolaget, så har man lite svårt att se logiken att VD kan starta ett bolag inom samma segment som man sedan säljer tillbaka delar av till sig själv till en saftig värdering(upptrissad genom investering från ett annat sido-gig, SpaceX)
Ett bolag som man dessutom boostade starten med hjälp av att "låna" gpu:er från Tesla i en tid när det knappt gick att få tag på den specifika modellen(Nvidia H100).
Som tack för detta illojala beteende så ska man försöka ge Elon 25% av Tesla så att han verkligen vill göra sitt jobb som VD fullt ut inom AI(samtidigt som han även gör detta på sina sido-gig såklart).
På något sätt så måste man bara gratulera Elon till den perfekta planen.
Re: Aktien TSLA
Min gissning är att styrelsen inte stödjer förslaget, men att Elon försöker få igenom det genom att runda dem.
På earnings call:
Travis Axelrod: Great. Thank you, Lars. The next question is, can you talk about the benefits of Tesla, Inc. investing in XAI?
Vaibhav Taneja: This is not the forum to discuss this topic. If there is something we need to discuss, we'll discuss that separately.
Elon Musk: I think, obviously, you know, we are a publicly traded company. Shareholders are welcome to put forward any shareholder proposals that they'd like. I've recently encouraged that. And then have shareholders vote and act in accordance with the shareholder wishes.
Det geniala är ju att man tar bort ansvaret från styrelsen med eftersom det är ett "aktieägarförslag". Jag tippar på att Tesla kommer att tas upp som varnande exempel i årtionden på bristande governance. Ohotad trea just nu efter Wirecard och Enron.
ps. Kan rekommendera FT:s podd Hot Money. Säsong 3 handlar om Jan Marsalek (fd COO Wirecard, efterlyst av Interpol, skyddas i Moskva). Det visar sig att han var en rysk spion redan när han var på Wirecard...
pps. Netflix har en dokumentär om FT:s gräv: https://www.netflix.com/title/81404807
Re: Aktien TSLA
Vad är problemet om det behövs röstas om för att gå igenom? Om du äger aktier så är det ju bara att rösta nej för förslaget. Om jag inte har fel så äger du inte ens aktier i Tesla?spacecoin skrev: ↑26 jul 2025 11:34Min gissning är att styrelsen inte stödjer förslaget, men att Elon försöker få igenom det genom att runda dem.
På earnings call:
Travis Axelrod: Great. Thank you, Lars. The next question is, can you talk about the benefits of Tesla, Inc. investing in XAI?
Vaibhav Taneja: This is not the forum to discuss this topic. If there is something we need to discuss, we'll discuss that separately.
Elon Musk: I think, obviously, you know, we are a publicly traded company. Shareholders are welcome to put forward any shareholder proposals that they'd like. I've recently encouraged that. And then have shareholders vote and act in accordance with the shareholder wishes.
Det geniala är ju att man tar bort ansvaret från styrelsen med eftersom det är ett "aktieägarförslag". Jag tippar på att Tesla kommer att tas upp som varnande exempel i årtionden på bristande governance. Ohotad trea just nu efter Wirecard och Enron.
ps. Kan rekommendera FT:s podd Hot Money. Säsong 3 handlar om Jan Marsalek (fd COO Wirecard, efterlyst av Interpol, skyddas i Moskva). Det visar sig att han var en rysk spion redan när han var på Wirecard...
pps. Netflix har en dokumentär om FT:s gräv: https://www.netflix.com/title/81404807
Re: Aktien TSLA
Problemet är inte att man frågar stämman. Det är mer än rimligt. Läs igen.Sabbe skrev: ↑27 jul 2025 09:03Vad är problemet om det behövs röstas om för att gå igenom? Om du äger aktier så är det ju bara att rösta nej för förslaget. Om jag inte har fel så äger du inte ens aktier i Tesla?spacecoin skrev: ↑26 jul 2025 11:34Min gissning är att styrelsen inte stödjer förslaget, men att Elon försöker få igenom det genom att runda dem.
På earnings call:
Travis Axelrod: Great. Thank you, Lars. The next question is, can you talk about the benefits of Tesla, Inc. investing in XAI?
Vaibhav Taneja: This is not the forum to discuss this topic. If there is something we need to discuss, we'll discuss that separately.
Elon Musk: I think, obviously, you know, we are a publicly traded company. Shareholders are welcome to put forward any shareholder proposals that they'd like. I've recently encouraged that. And then have shareholders vote and act in accordance with the shareholder wishes.
Det geniala är ju att man tar bort ansvaret från styrelsen med eftersom det är ett "aktieägarförslag". Jag tippar på att Tesla kommer att tas upp som varnande exempel i årtionden på bristande governance. Ohotad trea just nu efter Wirecard och Enron.
ps. Kan rekommendera FT:s podd Hot Money. Säsong 3 handlar om Jan Marsalek (fd COO Wirecard, efterlyst av Interpol, skyddas i Moskva). Det visar sig att han var en rysk spion redan när han var på Wirecard...
pps. Netflix har en dokumentär om FT:s gräv: https://www.netflix.com/title/81404807