Svt gör inslag om Tesla, inte miljövänlig?
Moderator: Redaktion
Re: Svt gör inslag om Tesla, inte miljövänlig?
I takt med att solceller och vindkraft (med hjälp av billigare lagring/batterier) tar över mer och mer som elproduktion kommer också utsläppen per kwh batteri att sjunka. Fabrikerna som framställer rent lithium och gör själva batterierna kommer släppa ut mindre.. Så småning om kommer även transporten till havs göras på el.. Olja kommer bara vara dumt och dyrt.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Och råvara till luftstrupar, smörknivar, hudkräm m m ...joel80 skrev:I takt med att solceller och vindkraft (med hjälp av billigare lagring/batterier) tar över mer och mer som elproduktion kommer också utsläppen per kwh batteri att sjunka. Fabrikerna som framställer rent lithium och gör själva batterierna kommer släppa ut mindre.. Så småning om kommer även transporten till havs göras på el.. Olja kommer bara vara dumt och dyrt.

Inslag var på SVTs nyheter idag
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
När, var, hur?Remuz skrev:Inslag var på SVTs nyheter idag
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Hittade det http://www.svtplay.se/video/8671103/svt ... er-svt-230 ca 2 min in.
Ska bli skönt när giga är uppe och snurrar och råvarorna åker rätt till nevada och ut kommer batterier, hela processen driven av vind och sol. Man riktigt hör Elons resonemang här när han metodiskt slår ned argument efter argument. Det är inte så många fuds kvar att klänga på, tillverkningen av el och bilar börjar bli dom sista va?
Återvinningen av batterier också då där lösningen heter giga igen.
"And then you win" börjar närma sig.
Ska bli skönt när giga är uppe och snurrar och råvarorna åker rätt till nevada och ut kommer batterier, hela processen driven av vind och sol. Man riktigt hör Elons resonemang här när han metodiskt slår ned argument efter argument. Det är inte så många fuds kvar att klänga på, tillverkningen av el och bilar börjar bli dom sista va?
Återvinningen av batterier också då där lösningen heter giga igen.
"And then you win" börjar närma sig.
Five seconds of fame!Alx skrev:De ville filma min bil när den stod på laddning och mig när jag kopplade in kabeln, så ser ni en MC röd på svt med en kille i kavaj och udda byxor så är det jag

Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gam ... gare-an-ny
Det gäller hela livscykeln. Att producera en ny bil kostar enorma utsläpp. Så man kan se det som om det är miljövänligare att köpa en ny bil eller behålla den gamla ett tag till. frågan bör istället ställas hur länge till?
Det argumentet har varit i alla tider när folk ställs inför att köpa en ny bil av miljöskäl. Det går helt inte att räkna eftersm milöskulden är/blir så ofantlig stor. (det gäller ALLA nya bilar)
Men om man vänder på argumentet är det ett argument att INTE köpa en elbil om man ändå skall köpa en ny bil -> DÅ har vi en helt annan situation.
f.ö. så är det argumentet inte giltigt eftersom man troligtvis inte räknar den gamla bilens utsläpp som den redan gjort när den byggdes... (det blir en ojust jämförelse) ... det är min kritik.
Det gäller hela livscykeln. Att producera en ny bil kostar enorma utsläpp. Så man kan se det som om det är miljövänligare att köpa en ny bil eller behålla den gamla ett tag till. frågan bör istället ställas hur länge till?
Det argumentet har varit i alla tider när folk ställs inför att köpa en ny bil av miljöskäl. Det går helt inte att räkna eftersm milöskulden är/blir så ofantlig stor. (det gäller ALLA nya bilar)
Men om man vänder på argumentet är det ett argument att INTE köpa en elbil om man ändå skall köpa en ny bil -> DÅ har vi en helt annan situation.
f.ö. så är det argumentet inte giltigt eftersom man troligtvis inte räknar den gamla bilens utsläpp som den redan gjort när den byggdes... (det blir en ojust jämförelse) ... det är min kritik.
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Kan det vara så att Bl.a. Volvo och de andra behöver mer tid på sig att få fram elbilar? Därför ber de en forskare på KTH säga att det är bättre att köra sin gamla bil lite längre än tänkt! Så att vi inte köper TM3 eller Bolt utan väntar på Volvos 40.2.
Min treåriga tjänstebil skrotas ju inte bara för att jag köper en elbi! Den gamla lever ju vidare många år. Desto större andel av nybilsförsäljningen som är elbilar desto bättre?!
Man blir ju helt tokig när de jämför tillverkningskostnaden med driftskostnaden, koldioxidkostnaden. SUCK. Vad kostar en XC 90 V8 i tillverkning vs en TM S ?
Min treåriga tjänstebil skrotas ju inte bara för att jag köper en elbi! Den gamla lever ju vidare många år. Desto större andel av nybilsförsäljningen som är elbilar desto bättre?!
Man blir ju helt tokig när de jämför tillverkningskostnaden med driftskostnaden, koldioxidkostnaden. SUCK. Vad kostar en XC 90 V8 i tillverkning vs en TM S ?
Tesla Model Y
OK men om man räknar åt andra hållet att inte köpa eller att vänta
enloigt faktrutan
-------------------------------------
Enligt Mike Berners-Lee som är ledande expert på koldioxidutsläpp och forskare vid Lancaster University kan en ny elbil släppa ut mer koldioxid än en gammal bensinbil.
I senaste numret av Teknikens Värld ges exempel. En tio år gammal Volvo XC90 V8 som släpper ut 317g/km skulle på fem år eller 6.000 mil släppa ut 19 ton koldioxid. Samtidigt har en ny elbil, VW e-Golf, bara under tillverkningen släppt ut cirka 23,4 ton koldioxid innan den ens har nått kunden.
--------------------------------------
Så efter 6 år har man alltså släppt ut lika mycket som nybilen kostade att tillverka.
Fine: då blir slutsatsen att då är det lika bra att köra den gamla i 6 år till. MEN om man då köper en bil så är fortfarande en viss gigantisk skuld. men SEDAN är utsläppen 0! (räknar inte med elens utsläpp)
Antar att man väntar i 6 år , då har man släppt ut lika mycket som bilens tillverkning, men då kommer man till samma slutsats att då kan den köra i 6 år till osv. (man kommer oundvikligen till en punkt då en nyare bil måste införskaffas och då har man utsläppsskulden)
om vi backar bandet till början, hade man gjort investeringen direkt så har man 6 år utsläppsskuld att ta igen (och sedan har man inga utsläpp), väntar man 6 år så har man 6+6 år skuld att ta igen (först utsläppen som man gjort under den tiden + utsläppen under tillverkningen).
Vänder man på resonemanget så är det inte heller miljövänligt att vänta med att köpa en miljövänlig bil heller! i de två fallen under det 7:e året, vilken är mest miljöförstörande? att vänta med att köpa milösnål eller hoppa på tåget?
det är en slutsats som jag skulle vilja testa (eller hypotes kanske det heter)
observera att forskaren använder ordet "kanske" VÄLDIGT mycket.
enloigt faktrutan
Enligt Mike Berners-Lee som är ledande expert på koldioxidutsläpp och forskare vid Lancaster University kan en ny elbil släppa ut mer koldioxid än en gammal bensinbil.
I senaste numret av Teknikens Värld ges exempel. En tio år gammal Volvo XC90 V8 som släpper ut 317g/km skulle på fem år eller 6.000 mil släppa ut 19 ton koldioxid. Samtidigt har en ny elbil, VW e-Golf, bara under tillverkningen släppt ut cirka 23,4 ton koldioxid innan den ens har nått kunden.
Så efter 6 år har man alltså släppt ut lika mycket som nybilen kostade att tillverka.
Fine: då blir slutsatsen att då är det lika bra att köra den gamla i 6 år till. MEN om man då köper en bil så är fortfarande en viss gigantisk skuld. men SEDAN är utsläppen 0! (räknar inte med elens utsläpp)
Antar att man väntar i 6 år , då har man släppt ut lika mycket som bilens tillverkning, men då kommer man till samma slutsats att då kan den köra i 6 år till osv. (man kommer oundvikligen till en punkt då en nyare bil måste införskaffas och då har man utsläppsskulden)
om vi backar bandet till början, hade man gjort investeringen direkt så har man 6 år utsläppsskuld att ta igen (och sedan har man inga utsläpp), väntar man 6 år så har man 6+6 år skuld att ta igen (först utsläppen som man gjort under den tiden + utsläppen under tillverkningen).
Vänder man på resonemanget så är det inte heller miljövänligt att vänta med att köpa en miljövänlig bil heller! i de två fallen under det 7:e året, vilken är mest miljöförstörande? att vänta med att köpa milösnål eller hoppa på tåget?
det är en slutsats som jag skulle vilja testa (eller hypotes kanske det heter)
observera att forskaren använder ordet "kanske" VÄLDIGT mycket.
En sak som är säker och som inte behöver ett kanske är att det miljövänligaste är att inte köpa någon bil, inte köra någon bil och inte låta sig köras i någon bil utan istället cykla fast det kan ju kanske vara mindre miljövänligt jämfört med att gå...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om vi räknar på att folk byter bil vart 6 år (för att det skall motsvara var utsläppen blir mot en ny bils tillverkning)
a) År1-6
Person A (köper en elbil och skrotar sin vanliga)
Skuld:23 ton
Person B (behåller sin gamla)
Skuld 23 ton
b) nästa perid 7-12 år
Person A (säljer sin gamla och köper ny)
Skuld 23 ton
Person B (skrotar sin gamla och köper sin begagnad av Person A(vars skuld är redan betald)))
Skuld: 0 ton
Totalt för Person A: 46 ton.
Totalt för Person B: 23 ton
Hade INGEN köpt ny elbil hade bådas utsläpp vara 46 ton var. hade de väntat skulle bådas utsläpp vara 46 ton var.
Nu blir det filosofiskt; vilken är mest mijövidrig? Person A eller person B? aha, lite hönan och ägget! let the rampage begin!
a) År1-6
Person A (köper en elbil och skrotar sin vanliga)
Skuld:23 ton
Person B (behåller sin gamla)
Skuld 23 ton
b) nästa perid 7-12 år
Person A (säljer sin gamla och köper ny)
Skuld 23 ton
Person B (skrotar sin gamla och köper sin begagnad av Person A(vars skuld är redan betald)))
Skuld: 0 ton
Totalt för Person A: 46 ton.
Totalt för Person B: 23 ton
Hade INGEN köpt ny elbil hade bådas utsläpp vara 46 ton var. hade de väntat skulle bådas utsläpp vara 46 ton var.
Nu blir det filosofiskt; vilken är mest mijövidrig? Person A eller person B? aha, lite hönan och ägget! let the rampage begin!
Exakt såhär måste det vara. Det är det här vi forskar om i Sverige.gellerstam skrev:Kan det vara så att Bl.a. Volvo och de andra behöver mer tid på sig att få fram elbilar? Därför ber de en forskare på KTH säga att det är bättre att köra sin gamla bil lite längre än tänkt! Så att vi inte köper TM3 eller Bolt utan väntar på Volvos 40.2.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Är det sån här klimatförnekarforskning vi skattebetalare subventionerar eller är det Volvo som betalar KTH:s forskning. På Chalmers i Göteborg är de kanske inte så här dumma. Dessutom verkar ju SVT släppt all faktakontroll.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Jag som köpte Tesla för att jag blev förälskad i bilen. (Kärleken består.) Den som kritiserar pris, storlek, miljöavtryck eller liknande får gärna göra det. Det är ju inte tvång på att köpa Tesla. Det är heller inte olagligt att köra Tesla! De som gnäller slipper att köra Tesla. "I couldn't care less"! 

Model S P85D,
haha, jag syns i 0,1 sek strax efter 2.55Zoidberg skrev:Five seconds of fame!Alx skrev:De ville filma min bil när den stod på laddning och mig när jag kopplade in kabeln, så ser ni en MC röd på svt med en kille i kavaj och udda byxor så är det jag

Vill meddela samtliga att ev. Kommentarer och mediaframträdanden pga min otroligt avgörande roll i inslaget bokas av min pressekreterare.
Undrar vad Mike Berners-Lee har för idé om skillnaden i tillverkningsutsläpp av en Golf kontra E-golf?Mickep skrev:enloigt faktrutan
Om vi skall prata miljö så är det ju två intressanta aspekter vi behöver tänka oss:
* Klimatförändringen (CO2)
* Närmiljö (försurning, gifter, partiklar etc.)
Enligt denna rapporten http://ec.europa.eu/environment/integra ... na1_en.pdf så kräver idag ett Lithiumbatteri ca 12,5kg CO2e per kg batteri. Om nu Teslans batteri väger 550kg så innebär det alltså 6,9 ton CO2e. Alltså räcker det med ca 1900 mil i en tio år gammal Volvo XC90 V8 för att göra break-even med tillverkningen av ett Tesla batteri (idag).
Eftersom en elbil inte har några utsläpp så påverkas inte närmiljön alls förutom på partiklar (vilket motsvarar jämförbar ICE).
Model 3 LR AWD 19"
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Men om ingen säljer sin begagnade bil utan bara fortsätter att köra, då finns det inga begagnade bilar till salu och alla som ska köpa sin första bil måste köpa en ny bil. Alla i Boko Haram måste köpa helt nya pickuper när de inte längre kan köpa begagnade från EU, medan vi här fortfarande kommer köra runt i gamla skrothögar. Jag ger inte mycket för det här resonemanget. Skulle det skrotas en massa fullt fungerande bilar? Snarare kör det runt en massa bilar som borde vara på skroten
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Det gör alltså att om du har en gammal Volvo 940 så är det bättre att skrota den om du planerar att åka mer än 1900mil eller ungefär 1,5 år för normalbilisten. Hur i helsike resonerar denna doktorand då? Eller är det journalisterna som bestämt sig för en vinkling och kört över alla fakta?Teslalink skrev:Enligt denna rapporten http://ec.europa.eu/environment/integra ... na1_en.pdf så kräver idag ett Lithiumbatteri ca 12,5kg CO2e per kg batteri. Om nu Teslans batteri väger 550kg så innebär det alltså 6,9 ton CO2e. Alltså räcker det med ca 1900 mil i en tio år gammal Volvo XC90 V8 för att göra break-even med tillverkningen av ett Tesla batteri (idag).
Eftersom en elbil inte har några utsläpp så påverkas inte närmiljön alls förutom på partiklar (vilket motsvarar jämförbar ICE).
FUD! Är vad det är.
Vad är problemet? Vi har sett det förut, typ dagligen i diverse mer eller mindre seriösa tidningar. Vi vet ju alla att det pratas en massa skit om elbilar. Varför skulle SVT vara ett undantag? Jag har nästan slutat bry mig, eftersom jag har förstått att de flesta journalister inte är särskilt intresserade av sanningen. Det gäller väl inte bara elbilar iofs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har inte köpt nån bil kag ägt för miljons skull utan för mitt eget om den nu råkar vara bättre för miljö än min förra är det bara +
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Runt 6000 mil innan man släppt ut mer än tillverknings kostnaden i utsläpp när man ICE, trodde jag inte. Trodde snarare runt 25000 mil. Än större anledning att snarast byta till elbil.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Den där Berners-Lee är visst bara en fluga, tror jag nån sa för 20 år sen? 

Är det nån som läst artikeln i Teknikens värld, som ligger till grund för SVT-inslaget? Jag fattar inte riktigt hur de räknat utifrån de som SVT citerar:
http://pejl.svt.se/gammal-bil/
De har verkar tex inte räknad med CO2-utsläppen för bensin/dieselproduktionen. Och tagit NEDC-siffror som mått på vad gamla bilar släpper ut...
http://pejl.svt.se/gammal-bil/
De har verkar tex inte räknad med CO2-utsläppen för bensin/dieselproduktionen. Och tagit NEDC-siffror som mått på vad gamla bilar släpper ut...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!