Volvo v40 med eldrift

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo v40 med eldrift

Inlägg av TiborBlomhall »

joel80 skrev:
Dom skriver i pressmeddelandet att den ska börja byggas under 2017.. så det är ingen spekulation.
Pressmeddelandet säger citat "He added that the first new 40 series car is expected to go into production in 2017."

Det är första bilen på nya CMA arkitekturen som går i produktion 2017 - inte den första elbilen. Det är väl knappast ens troligt den blir ens en laddhybrid.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... aller-cars
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Om volvon har 35 epa mil och 150kW laddning, då är det en riktig bil och de skulle lätt kunna ta 400tkr för den och sälja bra. Är det 35nedc mil och 50kW laddning, då är det en 250tkr bil...
Jag lyckas inte hitta exakt hur Volvo uttrycker sig angående räckvidden på bilen, men om de säger att räckvidden är "upp till 350 km" kan vi utgå från att det inte är EPA. "Upp till" kan antingen tolkas som en optimistisk cykel (NEDC) eller att den i utförandet med största batteriet har den räckvidden, men knappast heller då enligt EPA.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
apkungen skrev:
Om volvon har 35 epa mil och 150kW laddning, då är det en riktig bil och de skulle lätt kunna ta 400tkr för den och sälja bra. Är det 35nedc mil och 50kW laddning, då är det en 250tkr bil...
Jag lyckas inte hitta exakt hur Volvo uttrycker sig angående räckvidden på bilen, men om de säger att räckvidden är "upp till 350 km" kan vi utgå från att det inte är EPA. "Upp till" kan antingen tolkas som en optimistisk cykel (NEDC) eller att den i utförandet med största batteriet har den räckvidden, men knappast heller då enligt EPA.
En 90D har väl upp till 780 km räckvidd eller vad ligger rekordet på?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Om dom tänker något så när på konkurrens och vill "tävla" med Bolt och M3 måste det vara EPA eller liknande.

Jag tror ändå dom tänker på det.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Inte en chans att det är EPA, räkna med 20 riktiga mil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Om dom tänker något så när på konkurrens och vill "tävla" med Bolt och M3 måste det vara EPA eller liknande.

Jag tror ändå dom tänker på det.
Klart att de tänker på det, men om det hade varit EPA hade de uppgivit motsvarande NEDC och fått ännu finare siffror, eller uttryckt sig i stil med "användbar räckvidd" och inte "upp till". Men är det någon som kan citera Volvo ordagrant? Jag hittade inget om räckvidd i pressmeddelandet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Bild

Det finns plats för en frunk verkar det som på den här bilden
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

jonas skrev:
De gånger man skall köra chademo får man väl ha en adapter likt Tesla. Jag har ingen adapter och har hittills inte behövt där jag kört eftersom det funnits alternativ.
Du har inte besökt Göteborg alltså. ;)

Enda anledningen till att jag behövde köpa CHAdeMO adaptern har varit två resor till Göteborg.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Reddy skrev:
jonas skrev:
De gånger man skall köra chademo får man väl ha en adapter likt Tesla. Jag har ingen adapter och har hittills inte behövt där jag kört eftersom det funnits alternativ.

Enda anledningen till att jag behövde köpa CHAdeMO adaptern har varit två resor till Göteborg.
Helt rätt, har aldrig kört elbil i gtb. Är det verkligen så illa ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

jonas skrev:
Reddy skrev:
jonas skrev:

Linköping - Göteborg tur och retur över dagen är problematiskt, visst, man kanske kan ladda på IKEA hela dagen eller nåt sånt men hur ofta passar det med vad man egentligen planerar göra i Göteborg.

Tack vare HenrikGBG så finns det ju numera ett perfekt alternativ vid Lisebergs-besök:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =43&t=4338
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

jonas skrev:
Reddy skrev:
jonas skrev:

Nej, det är värre. Knappt ens så det går med CHAdeMO - Göteborgs stad erbjuder tre såna laddare via olika kommunala bolag, men oftast är alla tre trasiga. Tur att Clever har öppnat här nu.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Reddy skrev:
jonas skrev:
Reddy skrev:
jonas skrev:

Linköping - Göteborg tur och retur över dagen är problematiskt, visst, man kanske kan ladda på IKEA hela dagen eller nåt sånt men hur ofta passar det med vad man egentligen planerar göra i Göteborg.

Tack vare HenrikGBG så finns det ju numera ett perfekt alternativ vid Lisebergs-besök:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =43&t=4338
Kan tipsa om gratis Chademo på OKQ8 Landvetter för hyfsat snabb laddning på vägen. Om man har en Chademoadapter förstås.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

danni skrev:
Nej, det är värre. Knappt ens så det går med CHAdeMO - Göteborgs stad erbjuder tre såna laddare via olika kommunala bolag, men oftast är alla tre trasiga. Tur att Clever har öppnat här nu.
Fyra va? Varav en (Marconi) väl aldrig har funkat. Byter lappar och ser nyservad och pigg ut mellan varven, men ingen har nog någonsin fått ut nåt från den.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist

Inlägg av Lasse »

http://teknikensvarld.se/en-narmare-tit ... en-301709/ vissa av er har säkerligen redan set videoklippet i länken men tycker slutet är väldigt lustigt. Framgår även att det "eventuellt kommer eldrift även bak". Ska bli väldigt spännande att se priset på den rena elbilen. Enligt Volvos VD i intervju med di tidigare i år sa han att man får räkna på +150.000 SEK på ord.pris för att få plug-in hybrid, och +300.000 SEK för en ren elbil. Billigaste Volvo V40 idag ligger på 205.900 enligt deras hemsida. Så enligt Volvos räknesätt lär Volvo 40.2 kosta minst 500.00 SEK i grundutförande, och en Tesla model 3 med förbränningsmotor skulle ha kosta runt 100.000 SEK :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

MSO skrev:
danni skrev:
Fyra va? Varav en (Marconi) väl aldrig har funkat. Byter lappar och ser nyservad och pigg ut mellan varven, men ingen har nog någonsin fått ut nåt från den.
Justja, den glömde jag helt. Marconi, Ringön, Heden och Göteborgs energi. De flesta av dem ur funktion i flera månader i sträck. Så dåligt, särskilt när det enda alternativet som erbjuds inom stan är enfasladdning. Fortums vid Preem Ullevi brukar dock funka, och Clevers laddare i Mölndal. Allum och Ikea har ordentlig trefas, kan funka i en knipa.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Lasse skrev:
http://teknikensvarld.se/en-narmare-tit ... en-301709/ vissa av er har säkerligen redan set videoklippet i länken men tycker slutet är väldigt lustigt. Framgår även att det "eventuellt kommer eldrift även bak". Ska bli väldigt spännande att se priset på den rena elbilen. Enligt Volvos VD i intervju med di tidigare i år sa han att man får räkna på +150.000 SEK på ord.pris för att få plug-in hybrid, och +300.000 SEK för en ren elbil. Billigaste Volvo V40 idag ligger på 205.900 enligt deras hemsida. Så enligt Volvos räknesätt lär Volvo 40.2 kosta minst 500.00 SEK i grundutförande, och en Tesla model 3 med förbränningsmotor skulle ha kosta runt 100.000 SEK :)
Så prisfallet på batterier senaste åren och kommande åren gäller inte Volvo? Det blir ju fånigt när ni låter som fossilkramare och mest ser nackdelar och förutsätter saker som är nonsens eller gammalt. Trodde de flesta här inne var positiva till elbilar i stort... Även om ni har hjärtat hos Tesla.

Det där stämmer ju inte ens idag. Jag köpte ju fullsmetad V60 Hybrid i november och betalade efter rabatt och miljöbilspremien 445000kr. En likadan V60 med AWD, automatlåda, största tillbehörspaketet och samma lull samt liknade (fast lite mindre) hästkrafter går på ca 465k före rabatt. Jag fick nästan 10% rabatt på listpriset... Så med samma rabatt hamnar den då på ca 420000kr.. Min var alltså 25k dyrare... Efter årsskiftet 45k dyrare. Det är inga 100k det handlat om.. Och det kommer inte handla om 300k skillnad när Volvo kommer, eller Audi, eller BMW, eller Opel..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fast det var Volvo chef som sa detta om batteripriserna, eller hur?

Var får Volvo tag i sina battetier? Har de någon batterifabrik?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Tror du att Tesla är dom enda som tillverkar/kommer tillverka batterier?
Samsung, SDI, TDK, Apple, Bosh, LG Chem, Foxconn, Nissan och VW har alla antingen färdiga fabriker som håller på att byggas ut eller håller på att bygga batterifabriker.

Tesla kommer kunna få bättre marginal på sina bilar med Gigafactory, kanske kan få ner batterierna till under $100/kwh om några år. Men redan nu finns det andra som gör batterier för elbilar för $145 per kwh. Bolt och GM har signat upp avtal med LG Chem för det priset, plus att flera andra biltillverkare också har avtal med LG Chem, troligen med liknande priser.
Det här skrev Tibor för över ett halvår sen: http://teslaclubsweden.se/batterirevolutionen-ar-har/

Det Volvo sa var antingen okunskap, taktik mot konkurrenter eller sas för några år sen då prisraset på batterier inte riktigt var lika skarpt som senaste årets.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Tror du att Tesla är dom enda som tillverkar/kommer tillverka batterier?
Samsung, SDI, TDK, Apple, Bosh, LG Chem, Foxconn, Nissan och VW har alla antingen färdiga fabriker som håller på att byggas ut eller håller på att bygga batterifabriker.

Tesla kommer kunna få bättre marginal på sina bilar med Gigafactory, kanske kan få ner batterierna till under $100/kwh om några år. Men redan nu finns det andra som gör batterier för elbilar för $145 per kwh. Bolt och GM har signat upp avtal med LG Chem för det priset, plus att flera andra biltillverkare också har avtal med LG Chem, troligen med liknande priser.
Det här skrev Tibor för över ett halvår sen: http://teslaclubsweden.se/batterirevolutionen-ar-har/

Det Volvo sa var antingen okunskap, taktik mot konkurrenter eller sas för några år sen då prisraset på batterier inte riktigt var lika skarpt som senaste årets.
Tesla kommer ju suga upp batterier från både Samsung SDI (ska inte vara något kommatecken mellan dessa), LG Chem och SK Innovation. Volvo kommer att behöva fightas med samtliga biltillverkare inklusive Tesla om batterier och det verkar som de flesta stora tillverkarna kommer med mer eller mindre batteripack i sina nya modeller under 2018/2019. Att Apple ska börja tillverka batterier är nyhet för mig. Var byggs deras fabrik för att producera battericeller?

http://electrek.co/2016/05/17/tesla-lg- ... y-model-3/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist

Inlägg av Lasse »

joel80 skrev:
Lasse skrev:
Så prisfallet på batterier senaste åren och kommande åren gäller inte Volvo? Det blir ju fånigt när ni låter som fossilkramare och mest ser nackdelar och förutsätter saker som är nonsens eller gammalt. Trodde de flesta här inne var positiva till elbilar i stort... Även om ni har hjärtat hos Tesla.

Det där stämmer ju inte ens idag. Jag köpte ju fullsmetad V60 Hybrid i november och betalade efter rabatt och miljöbilspremien 445000kr. En likadan V60 med AWD, automatlåda, största tillbehörspaketet och samma lull samt liknade (fast lite mindre) hästkrafter går på ca 465k före rabatt. Jag fick nästan 10% rabatt på listpriset... Så med samma rabatt hamnar den då på ca 420000kr.. Min var alltså 25k dyrare... Efter årsskiftet 45k dyrare. Det är inga 100k det handlat om.. Och det kommer inte handla om 300k skillnad när Volvo kommer, eller Audi, eller BMW, eller Opel..
Jag är absolut ingen fosilkramare utan tvärt om, alla elbilar som tillkommer är bra men för att kunna konkurrera mot fosilbilarna på bred front måste de vara bättre och det är väl just det som är grejen om man sätter priset för högt eller har för klent batteri. För övrigt var det inte längre sen än februari eller mars i år som Volvos VD gjorde uttalandet om prissättningen, inget som är påhittat.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Samsung SDI... Tack Svensson.. Jag googlade vidare lite ang Apple (som nämndes som batteritillverkare i föreläsningen som diskuteras i annan tråd här.) men det är alltså den fabrik som gör apples iphone-batterier som byggs ut för att även göra EV-batterier. Hittar inte om den är ägd av Apple eller bara en partner/underleverantör.

Lasse
Det skulle förvåna mig mycket om dom plötsligt höjer priset på hybriderna och samtidigt skulle ta 300k extra för elbilar.. Om man mu intw trycker i 150kwh-batteri i den.. Men det lär nog inte hända. Jag tror på 50-60kwh i första modellen.. Och 80-90 i den andra som ska komma 2019.
Om man inte får i 50-60 blir det inte konkurranskraftigt nog mot t.ex bolt och M3. Nog sneglar dom på kommande konkurrenterna här allt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Volvo och övriga tillverkare måste snegla på Tesla och inte varandra annars överlever de inte. Kommer 40.2 kunna konkurrera med M3, nä det tror jag inte. Volvo har siktet inställt på vad BMW, VAG med fler gör eftersom det var det som var måttstocken 2014/15 då riktlinjerna drogs upp.
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist

Inlägg av Lasse »

joel80 skrev:
Lasse
Det skulle förvåna mig mycket om dom plötsligt höjer priset på hybriderna och samtidigt skulle ta 300k extra för elbilar.. Om man mu intw trycker i 150kwh-batteri i den.. Men det lär nog inte hända. Jag tror på 50-60kwh i första modellen.. Och 80-90 i den andra som ska komma 2019.
Om man inte får i 50-60 blir det inte konkurranskraftigt nog mot t.ex bolt och M3. Nog sneglar dom på kommande konkurrenterna här allt.
Ja priset återstår väl att se men lär bli hård konkurrens om de batterier som finns tillgängliga från fabrikerna. Tror inte batteriet ligger på mer än 40-50kwh 2019. Som jag tolkat det är det först 2019 de kommer sälja rena elbilen och plug-in hybrid med 5mils räckvidd 2017. Var ju tur ändå att Volvo tillslut tänkte om och tillslut började satsa på rena elbilar.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ja nån slags överlevnadsinstinkt får man ju hoppas att dom har.. Och då är det god tid att börja göra riktiga elbilar nu!
Skriv svar