Features om bara Tesla har

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1044
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Freez »

Fredrik j skrev: 25 jun 2025 17:54
backe skrev: 25 jun 2025 16:14
Freez skrev: 25 jun 2025 15:56
Möjlighet att koppla in handkontroller via bluetooth för att spela spel..

Känns helt unikt
BMW och mini kan spela via handkontroll, även alla bilar med Android Auto(möjligen inte gamla varianter?).

Sen om man använder just Bluetooth kan jag inte svära på, men protokollet känns oviktigt.
I en polestar2 ansluter man den via usb-c.
Har inget intresse av att göra det men sett det i manualen.
Eller var det kanske just bluetooth som var viktigt kanske?
USB-C godkänns även om det borde varit trådlöst 2025.
MY RWD Vit 2023
manneson
Inlägg: 1194
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av manneson »

Den levererar sig själv nu 8-) :D





Riktigt coolt tycker jag.
backe
Inlägg: 2679
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av backe »

manneson skrev: 28 jun 2025 17:59
Den levererar sig själv nu 8-) :D





Riktigt coolt tycker jag.
Det är coolt. Vet inte riktigt vad vinsten är dock?
Jag har väl köpt ca 15 nya bilar och har hämtat alla hos bilhandlaren och har ingen önskan att ha det annorlunda heller, ganska skönt att få en helt ny bil och inte en som har gått några mil och ev. har lyckats bli skitig eller har fått stenskott på vägen. Och tydligen så måste dom i dagsläget ha bilhandlarskyltar på den p.g.a. försäkring eller nåt sånt, så nån måste ändå åka ut och byta nummerplåten.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 796
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av HerrNilsson »

manneson skrev: 28 jun 2025 17:59
Den levererar sig själv nu 8-) :D





Riktigt coolt tycker jag.
Det är faktiskt en RIKTIGT unik feature som bara Tesla har! :) :!:
Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8512
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 28 jun 2025 17:59
Den levererar sig själv nu 8-) :D





Riktigt coolt tycker jag.
Ja det är en häftig demo. Precis som Paint it black. Är det 9 år sedan? Nu 9 år senare lite mindre fejk - men ändå fejk.



Blir lite dyrt om varje leverans ska ha 2-3 följebilar och en person som sitter redo att ta över hela tiden bara…

Om detta händer inom 36 månader igen så blir jag förvånad.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12714
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev: 28 jun 2025 18:05
manneson skrev: 28 jun 2025 17:59
Den levererar sig själv nu 8-) :D





Riktigt coolt tycker jag.
Det är coolt. Vet inte riktigt vad vinsten är dock?
Jag har väl köpt ca 15 nya bilar och har hämtat alla hos bilhandlaren och har ingen önskan att ha det annorlunda heller, ganska skönt att få en helt ny bil och inte en som har gått några mil och ev. har lyckats bli skitig eller har fått stenskott på vägen. Och tydligen så måste dom i dagsläget ha bilhandlarskyltar på den p.g.a. försäkring eller nåt sånt, så nån måste ändå åka ut och byta nummerplåten.
Ja, det är ju en intressant fråga vems försäkring hemtransporten sker under. Kan ju rimligen inte vara bilägarens?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8512
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 29 jun 2025 17:06
Ja, det är ju en intressant fråga vems försäkring hemtransporten sker under. Kan ju rimligen inte vara bilägarens?
Det behöver framgå av avtalet. Nu kommer inte det här att hända i verkligheten, men...
backe
Inlägg: 2679
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av backe »

spacecoin skrev: 29 jun 2025 17:55
Fredrik j skrev: 29 jun 2025 17:06
Ja, det är ju en intressant fråga vems försäkring hemtransporten sker under. Kan ju rimligen inte vara bilägarens?
Det behöver framgå av avtalet. Nu kommer inte det här att hända i verkligheten, men...
I det här fallet var det Tesla, det var därför man var tvungen att skylta om efter leverans. Kommer nog alltid vara Tesla antar jag som äger bilen fram till leverans, så det kommer knappast bli något återkommande.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12714
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Fredrik j »

Freez skrev: 19 jun 2025 11:50
Fredrik j skrev: 17 jun 2025 06:54
Freez skrev: 07 jun 2025 17:44
Fredrik j skrev: 07 jun 2025 10:17
Freez skrev: 07 jun 2025 07:28


Det stämmer inte varken Volvo eller Polestar erbjuder detta sömnlöst via appen. Bara tidsbokning till serviceställe, en tjänst som ingen använder eftersom den knappt funkar och att man vill att kunden kontaktar ÅF. Ingen av dem erbjuder en Ranger.
Vad menar du? När jag bokar service eller reparation gör jag det via appen utan att prata med någon.
Man väljer verkstad, knappar in reg nummer+mätarställning, vad man vill ha gjort.
Man väljer antingen nästa tillgängliga tid eller så scrollar man i en kalender. Vill man ha kostnadsuppdkattning kryssar man i det. Sen kommer det ett kvittensmail på bokningen.
Vad menar du med sömnlöst?
Är det antal tryck på telefonen som är skillnaden?
Vad är din bild av hur det går till hos volvo?
Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.

Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.

Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?
Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.
Jag bokade en service idag via polestar-appen. Gick utmärkt även denna gång.
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Hertsh »

Fredrik j skrev:
Freez skrev: 19 jun 2025 11:50
Fredrik j skrev: 17 jun 2025 06:54
Freez skrev: 07 jun 2025 17:44
Fredrik j skrev: 07 jun 2025 10:17
Vad menar du? När jag bokar service eller reparation gör jag det via appen utan att prata med någon.
Man väljer verkstad, knappar in reg nummer+mätarställning, vad man vill ha gjort.
Man väljer antingen nästa tillgängliga tid eller så scrollar man i en kalender. Vill man ha kostnadsuppdkattning kryssar man i det. Sen kommer det ett kvittensmail på bokningen.
Vad menar du med sömnlöst?
Är det antal tryck på telefonen som är skillnaden?
Vad är din bild av hur det går till hos volvo?
Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.

Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.

Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?
Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.
Jag bokade en service idag via polestar-appen. Gick utmärkt även denna gång.
Hos Zeekr bokar jag också service via appen. Det enda som gäller.
Glad för att jag sålt min Tesla
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12714
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Fredrik j »

Hertsh skrev: 09 jul 2025 18:23
Fredrik j skrev:
Freez skrev: 19 jun 2025 11:50
Fredrik j skrev: 17 jun 2025 06:54
Freez skrev: 07 jun 2025 17:44


Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.

Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.

Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?
Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.
Jag bokade en service idag via polestar-appen. Gick utmärkt även denna gång.
Hos Zeekr bokar jag också service via appen. Det enda som gäller.
Det märkliga i sammanhanget är ju att det från teslaägare ses som positivt att app är enda alternativet…
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev: 09 jul 2025 18:37
Hertsh skrev: 09 jul 2025 18:23
Fredrik j skrev:
Freez skrev: 19 jun 2025 11:50
Fredrik j skrev: 17 jun 2025 06:54


Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?
Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.
Jag bokade en service idag via polestar-appen. Gick utmärkt även denna gång.
Hos Zeekr bokar jag också service via appen. Det enda som gäller.
Det märkliga i sammanhanget är ju att det från teslaägare ses som positivt att app är enda alternativet…
Förutom om man frågar mig då :lol: rent skit att Tesla BARA har sin jä…la app för service.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12714
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev: 14 jul 2025 15:37
Fredrik j skrev: 09 jul 2025 18:37
Hertsh skrev: 09 jul 2025 18:23
Fredrik j skrev:
Freez skrev: 19 jun 2025 11:50


Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.
Jag bokade en service idag via polestar-appen. Gick utmärkt även denna gång.
Hos Zeekr bokar jag också service via appen. Det enda som gäller.
Det märkliga i sammanhanget är ju att det från teslaägare ses som positivt att app är enda alternativet…
Förutom om man frågar mig då :lol: rent skit att Tesla BARA har sin jä…la app för service.
Ju fler alternativ desto bättre.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11203
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Jerker »

Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.

Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.

Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.

Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.

Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Esterox
Inlägg: 747
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Esterox »

Jerker skrev: 15 jul 2025 08:13
Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.

Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.

Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.

Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.

Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.

Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.

Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.

Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11203
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Jerker »

Esterox skrev: 15 jul 2025 09:19
Jerker skrev: 15 jul 2025 08:13
Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.

Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.

Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.

Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.

Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.

Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.

Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.

Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.
tesla newbie
Inlägg: 760
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av tesla newbie »

En annan viktig sak som jag tycker gör Tesla unikt är att de vågar utmana status-quo. Jag hyrde en Peugeot 308 2025 i Italien när jag var där för ett par veckor sedan. Jämfört med den Mercedes E-klass från 2009 jag körde till Arlanda med så har det ärligt talat inte hänt så mycket på 16 år med ICE-bilar. Visst Peugeoten hade led-strålkastare, adaptiv farthållare och Carplay, men själva handhavandet med bilen är ju exakt detsamma. Om man jämför vad som hänt med smartphones på samma tid, så känns det nästan som att utvecklingen stått stilla i bilbranschen.
Det är detta som Tesla började utmana. De tog bort startknapp, mekaniska dörrlås, knappar för spegelinställning och implementerade dessa funktioner i mjukvara istället. De tog också bort det säkrings- och reläbaserade elsystem som alla bilar haft dittills och ersatte det med smarta controllers. När det gäller vissa saker så gick det överstyr (blinkerspak, p-sensorer, radar....) men att de vågar utmana status-quo i bilindustrin och göra saker annorlunda tycker jag de ska ha cred för.
Nu har ju Tesla blivit industristandard, eller är det en slump att man ställer in ratt och speglar med rattknapparna i Xpeng, Nio, Zeekr och Polestar :-) och att de har både Camp och Pet-mode?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9381
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev: 15 jul 2025 09:40
Esterox skrev: 15 jul 2025 09:19
Jerker skrev: 15 jul 2025 08:13
Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.

Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.

Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.

Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.

Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.

Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.

Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.

Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.
Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 760
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 15 jul 2025 11:07
Jerker skrev: 15 jul 2025 09:40
Esterox skrev: 15 jul 2025 09:19
Jerker skrev: 15 jul 2025 08:13
Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.

Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.

Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.

Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.

Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.

Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.

Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.

Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.
Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Fast om de sparar på rätt eller fel saker är väl, i slutändan, ändå upp till konsumenten att bestämma. Därför tycker jag det är jättebra att Tesla nu får konkurrens från andra märken. Nu kan man inte längre ta bort saker hux flux utan att det påverkar försäljningen. Till exempel har ju Model Y fått tillbaka blinkersspaken och även fått frontkamera. Sen kan man tycka att Tesla borde haft frontkamera från början när de tog bort P-sensorerna och att de aldrig borde tagit bort blinkersspaken. Tesla vision för parkering var, i början, en dålig mjukvarulösning som inte alls kunde kompensera för borttagen hårdvara och det är ändå märkligt att det inte påverkade försäljningen mer. Men nu med spolbar frontkamera så tror jag inte att jag kommer sakna P-sensorerna.
Rattknappar för blinkers tycker jag är fullkomligt värdelöst och en lösning på ett problem som inte finns. Det funkar väl hyfsat i Cybertruck där man aldrig behöver göra omtag på ratten, men i bilar med mekanisk styrning så är det inte bra.
Electron
Inlägg: 800
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av Electron »

manneson skrev: 28 jun 2025 17:59
Den levererar sig själv nu 8-) :D





Riktigt coolt tycker jag.
Kommer inte hända i EU….
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 15 jul 2025 11:07
Jerker skrev: 15 jul 2025 09:40
Esterox skrev: 15 jul 2025 09:19
Jerker skrev: 15 jul 2025 08:13
Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.

Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.

Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.

Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.

Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.

Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.

Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.

Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.
Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Om man jobbar med innovation så blir det fel ibland. Det ingår i konceptet att man måste våga prova. Jag tror att blinkerspaken är ett exempel på detta snarare än snålhet. Det är heller inte fel med innovation som samtidigt sparar pengar.
Model Y LR AWD -24
backe
Inlägg: 2679
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av backe »

mussla skrev: 15 jul 2025 13:49
mikebike skrev: 15 jul 2025 11:07
Jerker skrev: 15 jul 2025 09:40
Esterox skrev: 15 jul 2025 09:19
Jerker skrev: 15 jul 2025 08:13
Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.

Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.

Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.

Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.

Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.

Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.

Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.

Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.
Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Om man jobbar med innovation så blir det fel ibland. Det ingår i konceptet att man måste våga prova. Jag tror att blinkerspaken är ett exempel på detta snarare än snålhet. Det är heller inte fel med innovation som samtidigt sparar pengar.
100% snålhet då en blinkersspak(som dom hade innan med ljustuta o.s.v.) är betydligt dyrare än man kan tro, och det inte finns någon fördel med att ta bort den.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av mussla »

backe skrev: 15 jul 2025 13:54
mussla skrev: 15 jul 2025 13:49
mikebike skrev: 15 jul 2025 11:07
Jerker skrev: 15 jul 2025 09:40
Esterox skrev: 15 jul 2025 09:19


Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.

Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.

Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.

Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.
Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Om man jobbar med innovation så blir det fel ibland. Det ingår i konceptet att man måste våga prova. Jag tror att blinkerspaken är ett exempel på detta snarare än snålhet. Det är heller inte fel med innovation som samtidigt sparar pengar.
100% snålhet då en blinkersspak(som dom hade innan med ljustuta o.s.v.) är betydligt dyrare än man kan tro, och det inte finns någon fördel med att ta bort den.
Läste du vad jag skrev?
Model Y LR AWD -24
backe
Inlägg: 2679
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av backe »

mussla skrev: 15 jul 2025 14:06
backe skrev: 15 jul 2025 13:54
mussla skrev: 15 jul 2025 13:49
mikebike skrev: 15 jul 2025 11:07
Jerker skrev: 15 jul 2025 09:40


Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.
Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Om man jobbar med innovation så blir det fel ibland. Det ingår i konceptet att man måste våga prova. Jag tror att blinkerspaken är ett exempel på detta snarare än snålhet. Det är heller inte fel med innovation som samtidigt sparar pengar.
100% snålhet då en blinkersspak(som dom hade innan med ljustuta o.s.v.) är betydligt dyrare än man kan tro, och det inte finns någon fördel med att ta bort den.
Läste du vad jag skrev?
Ja, att det inte var av snålhet utan innovation. Jag ser bara snålhet i det då det inte finns någon poäng med det i övrigt.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Features om bara Tesla har

Inlägg av mussla »

backe skrev: 15 jul 2025 14:30
mussla skrev: 15 jul 2025 14:06
backe skrev: 15 jul 2025 13:54
mussla skrev: 15 jul 2025 13:49
mikebike skrev: 15 jul 2025 11:07

Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Om man jobbar med innovation så blir det fel ibland. Det ingår i konceptet att man måste våga prova. Jag tror att blinkerspaken är ett exempel på detta snarare än snålhet. Det är heller inte fel med innovation som samtidigt sparar pengar.
100% snålhet då en blinkersspak(som dom hade innan med ljustuta o.s.v.) är betydligt dyrare än man kan tro, och det inte finns någon fördel med att ta bort den.
Läste du vad jag skrev?
Ja, att det inte var av snålhet utan innovation. Jag ser bara snålhet i det då det inte finns någon poäng med det i övrigt.
Det är innovation att prova andra sätt.
Model Y LR AWD -24
Skriv svar