USB-C godkänns även om det borde varit trådlöst 2025.Fredrik j skrev: ↑25 jun 2025 17:54I en polestar2 ansluter man den via usb-c.
Har inget intresse av att göra det men sett det i manualen.
Eller var det kanske just bluetooth som var viktigt kanske?
Features om bara Tesla har
Moderator: Redaktion
Re: Features om bara Tesla har
MY RWD Vit 2023
Re: Features om bara Tesla har
Det är coolt. Vet inte riktigt vad vinsten är dock?
Jag har väl köpt ca 15 nya bilar och har hämtat alla hos bilhandlaren och har ingen önskan att ha det annorlunda heller, ganska skönt att få en helt ny bil och inte en som har gått några mil och ev. har lyckats bli skitig eller har fått stenskott på vägen. Och tydligen så måste dom i dagsläget ha bilhandlarskyltar på den p.g.a. försäkring eller nåt sånt, så nån måste ändå åka ut och byta nummerplåten.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Features om bara Tesla har
Det är faktiskt en RIKTIGT unik feature som bara Tesla har!


Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Features om bara Tesla har
Ja det är en häftig demo. Precis som Paint it black. Är det 9 år sedan? Nu 9 år senare lite mindre fejk - men ändå fejk.
Blir lite dyrt om varje leverans ska ha 2-3 följebilar och en person som sitter redo att ta över hela tiden bara…
Om detta händer inom 36 månader igen så blir jag förvånad.
Re: Features om bara Tesla har
Ja, det är ju en intressant fråga vems försäkring hemtransporten sker under. Kan ju rimligen inte vara bilägarens?backe skrev: ↑28 jun 2025 18:05Det är coolt. Vet inte riktigt vad vinsten är dock?
Jag har väl köpt ca 15 nya bilar och har hämtat alla hos bilhandlaren och har ingen önskan att ha det annorlunda heller, ganska skönt att få en helt ny bil och inte en som har gått några mil och ev. har lyckats bli skitig eller har fått stenskott på vägen. Och tydligen så måste dom i dagsläget ha bilhandlarskyltar på den p.g.a. försäkring eller nåt sånt, så nån måste ändå åka ut och byta nummerplåten.
Re: Features om bara Tesla har
Det behöver framgå av avtalet. Nu kommer inte det här att hända i verkligheten, men...
Re: Features om bara Tesla har
I det här fallet var det Tesla, det var därför man var tvungen att skylta om efter leverans. Kommer nog alltid vara Tesla antar jag som äger bilen fram till leverans, så det kommer knappast bli något återkommande.
Re: Features om bara Tesla har
Jag bokade en service idag via polestar-appen. Gick utmärkt även denna gång.Freez skrev: ↑19 jun 2025 11:50Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.Fredrik j skrev: ↑17 jun 2025 06:54Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?Freez skrev: ↑07 jun 2025 17:44Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.Fredrik j skrev: ↑07 jun 2025 10:17Vad menar du? När jag bokar service eller reparation gör jag det via appen utan att prata med någon.
Man väljer verkstad, knappar in reg nummer+mätarställning, vad man vill ha gjort.
Man väljer antingen nästa tillgängliga tid eller så scrollar man i en kalender. Vill man ha kostnadsuppdkattning kryssar man i det. Sen kommer det ett kvittensmail på bokningen.
Vad menar du med sömnlöst?
Är det antal tryck på telefonen som är skillnaden?
Vad är din bild av hur det går till hos volvo?
Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.
Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
Re: Features om bara Tesla har
Hos Zeekr bokar jag också service via appen. Det enda som gäller.Fredrik j skrev:Jag bokade en service idag via polestar-appen. Gick utmärkt även denna gång.Freez skrev: ↑19 jun 2025 11:50Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.Fredrik j skrev: ↑17 jun 2025 06:54Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?Freez skrev: ↑07 jun 2025 17:44Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.Fredrik j skrev: ↑07 jun 2025 10:17Vad menar du? När jag bokar service eller reparation gör jag det via appen utan att prata med någon.
Man väljer verkstad, knappar in reg nummer+mätarställning, vad man vill ha gjort.
Man väljer antingen nästa tillgängliga tid eller så scrollar man i en kalender. Vill man ha kostnadsuppdkattning kryssar man i det. Sen kommer det ett kvittensmail på bokningen.
Vad menar du med sömnlöst?
Är det antal tryck på telefonen som är skillnaden?
Vad är din bild av hur det går till hos volvo?
Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.
Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: Features om bara Tesla har
Det märkliga i sammanhanget är ju att det från teslaägare ses som positivt att app är enda alternativet…Hertsh skrev: ↑09 jul 2025 18:23Hos Zeekr bokar jag också service via appen. Det enda som gäller.Fredrik j skrev:Jag bokade en service idag via polestar-appen. Gick utmärkt även denna gång.Freez skrev: ↑19 jun 2025 11:50Japp via telefon till lokal Volvo/Polestar ÅF, verkar vara det som funkar.Fredrik j skrev: ↑17 jun 2025 06:54Har du kollat upp hur dina kollegor bokar service på sina volvo/polestar?Freez skrev: ↑07 jun 2025 17:44
Ber om ursäkt för stavningen. Sömlöst ska det vara.
Menar du att en Volvo Ranger kommer hem till dig och servar bilen? Det var en nyhet.
Och nej eftersom en Volvo ÅF är inblandad blir det inte sömlöst. Har flera kollegor som kör både Volvo, VW, Polestar och BMWs elbilar och inget märke har motsvarande upplägg som Tesla när vi jämför.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Features om bara Tesla har
Förutom om man frågar mig då

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Features om bara Tesla har
Ju fler alternativ desto bättre.
Re: Features om bara Tesla har
Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.
Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.
Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.
Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.
Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.
Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.
Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.
Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Re: Features om bara Tesla har
Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 08:13Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.
Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.
Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.
Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.
Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.
Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.
Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Re: Features om bara Tesla har
Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.Esterox skrev: ↑15 jul 2025 09:19Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 08:13Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.
Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.
Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.
Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.
Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.
Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.
Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
-
- Inlägg: 760
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Features om bara Tesla har
En annan viktig sak som jag tycker gör Tesla unikt är att de vågar utmana status-quo. Jag hyrde en Peugeot 308 2025 i Italien när jag var där för ett par veckor sedan. Jämfört med den Mercedes E-klass från 2009 jag körde till Arlanda med så har det ärligt talat inte hänt så mycket på 16 år med ICE-bilar. Visst Peugeoten hade led-strålkastare, adaptiv farthållare och Carplay, men själva handhavandet med bilen är ju exakt detsamma. Om man jämför vad som hänt med smartphones på samma tid, så känns det nästan som att utvecklingen stått stilla i bilbranschen.
Det är detta som Tesla började utmana. De tog bort startknapp, mekaniska dörrlås, knappar för spegelinställning och implementerade dessa funktioner i mjukvara istället. De tog också bort det säkrings- och reläbaserade elsystem som alla bilar haft dittills och ersatte det med smarta controllers. När det gäller vissa saker så gick det överstyr (blinkerspak, p-sensorer, radar....) men att de vågar utmana status-quo i bilindustrin och göra saker annorlunda tycker jag de ska ha cred för.
Nu har ju Tesla blivit industristandard, eller är det en slump att man ställer in ratt och speglar med rattknapparna i Xpeng, Nio, Zeekr och Polestar
och att de har både Camp och Pet-mode?
Det är detta som Tesla började utmana. De tog bort startknapp, mekaniska dörrlås, knappar för spegelinställning och implementerade dessa funktioner i mjukvara istället. De tog också bort det säkrings- och reläbaserade elsystem som alla bilar haft dittills och ersatte det med smarta controllers. När det gäller vissa saker så gick det överstyr (blinkerspak, p-sensorer, radar....) men att de vågar utmana status-quo i bilindustrin och göra saker annorlunda tycker jag de ska ha cred för.
Nu har ju Tesla blivit industristandard, eller är det en slump att man ställer in ratt och speglar med rattknapparna i Xpeng, Nio, Zeekr och Polestar

- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9381
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Features om bara Tesla har
Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:40Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.Esterox skrev: ↑15 jul 2025 09:19Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 08:13Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.
Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.
Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.
Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.
Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.
Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.
Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 760
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Features om bara Tesla har
Fast om de sparar på rätt eller fel saker är väl, i slutändan, ändå upp till konsumenten att bestämma. Därför tycker jag det är jättebra att Tesla nu får konkurrens från andra märken. Nu kan man inte längre ta bort saker hux flux utan att det påverkar försäljningen. Till exempel har ju Model Y fått tillbaka blinkersspaken och även fått frontkamera. Sen kan man tycka att Tesla borde haft frontkamera från början när de tog bort P-sensorerna och att de aldrig borde tagit bort blinkersspaken. Tesla vision för parkering var, i början, en dålig mjukvarulösning som inte alls kunde kompensera för borttagen hårdvara och det är ändå märkligt att det inte påverkade försäljningen mer. Men nu med spolbar frontkamera så tror jag inte att jag kommer sakna P-sensorerna.mikebike skrev: ↑15 jul 2025 11:07Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:40Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.Esterox skrev: ↑15 jul 2025 09:19Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 08:13Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.
Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.
Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.
Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.
Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.
Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.
Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Rattknappar för blinkers tycker jag är fullkomligt värdelöst och en lösning på ett problem som inte finns. Det funkar väl hyfsat i Cybertruck där man aldrig behöver göra omtag på ratten, men i bilar med mekanisk styrning så är det inte bra.
Re: Features om bara Tesla har
Om man jobbar med innovation så blir det fel ibland. Det ingår i konceptet att man måste våga prova. Jag tror att blinkerspaken är ett exempel på detta snarare än snålhet. Det är heller inte fel med innovation som samtidigt sparar pengar.mikebike skrev: ↑15 jul 2025 11:07Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:40Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.Esterox skrev: ↑15 jul 2025 09:19Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 08:13Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.
Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.
Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.
Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.
Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.
Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.
Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Model Y LR AWD -24
Re: Features om bara Tesla har
100% snålhet då en blinkersspak(som dom hade innan med ljustuta o.s.v.) är betydligt dyrare än man kan tro, och det inte finns någon fördel med att ta bort den.mussla skrev: ↑15 jul 2025 13:49Om man jobbar med innovation så blir det fel ibland. Det ingår i konceptet att man måste våga prova. Jag tror att blinkerspaken är ett exempel på detta snarare än snålhet. Det är heller inte fel med innovation som samtidigt sparar pengar.mikebike skrev: ↑15 jul 2025 11:07Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:40Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.Esterox skrev: ↑15 jul 2025 09:19Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 08:13Tesla har ju definitivt drivit utvecklingen av bilar framåt rejält under de år de funnits på marknaden. Visst, de har inte levererat allt de lovat och inte i tid, men de har drivit andra tillverkare framför sig att ta fram produkter och funktioner som Tesla har varit först att prata om. Att de väckte utvecklingen av elbilar i stort är det väl ingen som säger emot.
Och utvecklingen av ellastbilar kom ju igång på allvar först när Tesla annonserade sin Semi. De var verkligen inte först att få ut lastbilar av den kalibern på vägarna, men frågan är hur länge det hade tagit om inte Tesla hade börjat att skryta om sina. Först utskrattade men sen fick konkurrenterna eld i baken.
Så också med en rad småfunktioner i bilarna. Jag växlar mellan att köra en MG4 och en Tesla Y. I mångt och mycket är Y:n ljusår före MG:n (och kostar också mycket mer) men MG:n är ändå förvånansvärt bra. Som helhet är det en bra fungerande bil, men när man går ner på detaljnivå så hittar man skillnader där Tesla (och naturligtvis andra märken i samma prisklass och däröver) känns mer som en lyxbil. På nåt sätt tror jag att Tesla har fått en mycket större andel av bilköparna att förvänta sig att sånt som förr betraktades som lyxfunktioner nu ska vara standard. Utvecklarna av elbilar tittar på Tesla och har den som en måttstock och väljer att positionera sig mot Tesla på olika sätt, och dessutom att hitta nischer där de vill bli bättre än Tesla, som t.ex. laddhastigheten.
Frågan är om självkörande bilar hade blivit en så stor fråga om inte Tesla hade börjat prata om det. Jag tror inte det. Det hade iaf dröjt längre.
Nu för tiden tycker jag inte att det är värst intressant att diskutera vad som gör Tesla unikt, för det har blivit allt svårare med det stora utbudet av bra elbilar. Det som har varit viktigt under 2010-talet var att Tesla tvingade bilindustrin att styra om mot elbilar. Det kan man inte ta ifrån Tesla och det är väl kanske det mest unika med det märket. Nissan Leaf, Renault Zoe och Kia Soul hade inte lyckats utmana marknaden på egen hand utan det krävdes en tillverkare med de ambitionerna som Tesla hade. Det är ju ingen "feature" som den här tråden handlar om, men det är det helt unika för Tesla som varumärke.
Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.
Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.
Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Re: Features om bara Tesla har
Läste du vad jag skrev?backe skrev: ↑15 jul 2025 13:54100% snålhet då en blinkersspak(som dom hade innan med ljustuta o.s.v.) är betydligt dyrare än man kan tro, och det inte finns någon fördel med att ta bort den.mussla skrev: ↑15 jul 2025 13:49Om man jobbar med innovation så blir det fel ibland. Det ingår i konceptet att man måste våga prova. Jag tror att blinkerspaken är ett exempel på detta snarare än snålhet. Det är heller inte fel med innovation som samtidigt sparar pengar.mikebike skrev: ↑15 jul 2025 11:07Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:40Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.Esterox skrev: ↑15 jul 2025 09:19
Fast det här stämmer inte riktigt. Bara för att Tesla skriker högst hela tiden om massa saker så är det inte först på bollen. Utveckligen utav exempelvis ellastbilar skedde ju innan Tesla höll på. Bara det att Tesla snackar först och levererar förhoppningsvis någon gång långt senare. Utveckling utav produkter sker under extremt lång tid i bilbranschen och testat på olika vis. Tesla har drivit på utvecklingen utav elbilar, absolut. Och drivit på att det ska pratas om modeller flera år innan det levereras. Det är ett hemskt beteende.
Självkörande bilar har varit på tal om i massor utav år, jag körde en självparkerande bil för första gången 2006. Men intresset från allmänheten har varit svagt. Tesla har däremot eldat på det genom sina tomma löften och icke-bilintresserade personer har hoppat på teslatrenden och börjat skrika högt om hur unika Tesla är utan att förstå bättre. Då är det lätt att tro att Tesla har skapat hur bilvärlden ser ut. Vilka finesser som finns. Men i själva verket är Tesla bara en dålig kopia på väldigt många funktioner.
Laddhastighet ville inte tillverkare elda på för mycket för batterierna klarade inte riktigt det, det struntade Tesla i och slet ut sina istället. Idag finns bättre kunskap och förståelse och då trycker tillverkare ut mer hastighet.
Tesla tänker extremt kortsiktigt och syns i bygget utav bilen. Andra tillverkare mer försiktiga och har ett långsiktigt tänk. Och framförallt lovar inte utan att leverera.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Model Y LR AWD -24
Re: Features om bara Tesla har
Ja, att det inte var av snålhet utan innovation. Jag ser bara snålhet i det då det inte finns någon poäng med det i övrigt.mussla skrev: ↑15 jul 2025 14:06Läste du vad jag skrev?backe skrev: ↑15 jul 2025 13:54100% snålhet då en blinkersspak(som dom hade innan med ljustuta o.s.v.) är betydligt dyrare än man kan tro, och det inte finns någon fördel med att ta bort den.mussla skrev: ↑15 jul 2025 13:49Om man jobbar med innovation så blir det fel ibland. Det ingår i konceptet att man måste våga prova. Jag tror att blinkerspaken är ett exempel på detta snarare än snålhet. Det är heller inte fel med innovation som samtidigt sparar pengar.mikebike skrev: ↑15 jul 2025 11:07Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:40
Jo, du har vissa poänger, men ändå har Tesla haft betydelse med sitt agerande. Inte minst har de fört upp en massa frågor på agendan och lyckas få dem att bli något som väldigt många blivit medvetna om. Så på det sättet har de iaf krattat manegen för alla andra att gå vidare.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Re: Features om bara Tesla har
Det är innovation att prova andra sätt.backe skrev: ↑15 jul 2025 14:30Ja, att det inte var av snålhet utan innovation. Jag ser bara snålhet i det då det inte finns någon poäng med det i övrigt.mussla skrev: ↑15 jul 2025 14:06Läste du vad jag skrev?backe skrev: ↑15 jul 2025 13:54100% snålhet då en blinkersspak(som dom hade innan med ljustuta o.s.v.) är betydligt dyrare än man kan tro, och det inte finns någon fördel med att ta bort den.mussla skrev: ↑15 jul 2025 13:49Om man jobbar med innovation så blir det fel ibland. Det ingår i konceptet att man måste våga prova. Jag tror att blinkerspaken är ett exempel på detta snarare än snålhet. Det är heller inte fel med innovation som samtidigt sparar pengar.mikebike skrev: ↑15 jul 2025 11:07
Ja, men sedan har de tappat ledartröjan. Senare förändringar tyder inte på innovation, snarare på snålhet.
Inget fel på det, men man skall spara på rätt saker. Jag har 100 gånger hellre rattspakar än skärm i baksätet t.ex. Den skulle de kunna sälja för eftermontering istället.
Model Y LR AWD -24