Hej
Skriver mest för att fler än jag kan ha nytta av denna info.
När min bil gått ca 500 mil upptäckte jag att det vibrerande från däcken i motorvägsfart, men efter en stund försvann det. Eftersom jag sällan kör på motorväg så glömde jag bort det, men efter en tid började det även uppträda i lägre farter. Har läst om att Highland-ägare drabbats av orunda däck och trodde att även jag drabbats. Men efter att jag kontaktat en däckfirma som "svarvar" däck fick jag rådet att att kränga av däcken med mest obalans och kolla om det ljuddämpande skumgummit inuti däcket sitter löst. Åkte till Vianor idag och mycket riktigt, på två av däcken hade skumgummit lossnat och låg i en klump inuti däcket, se bild. Efter balansering går nu bilen som en dröm.
Vianor tycker jag ska hävda garanti. Vad tror ni, kommer Tesla att ge mig nya däck?
Senast redigerad av Sixtenblixten, redigerad totalt 1 gånger.
Tidigare en Nissan Leaf 40kWh - 18.
Numera en Model 3 - 23, bakhjulsdriven.
Hej
När min bil gått ca 500 mil upptäckte jag att det vibrerande från däcken i motorvägsfart, men efter en stund försvann det. Eftersom jag sällan kör på motorväg så glömde jag bort det, men efter en tid började det även uppträda i lägre farter. Har läst om att Highland-ägare drabbats av orunda däck och trodde att även jag drabbats. Men efter att jag kontaktat en däckfirma som "svarvar" däck fick jag rådet att att kränga av däcken med mest obalans och kolla om det ljuddämpande skumgummit inuti däcket sitter löst. Åkte till Vianor idag och mycket riktigt, på två av däcken hade skumgummit lossnat och låg i en klump inuti däcket, se bild. Efter balansering går nu bilen som en dröm.
Vianor tycker jag ska hävda garanti. Vad tror ni, kommer Tesla att ge mig nya däck?
Det är ju ett klart fabrikationsfel så det är klart att du ska.
Du får antagligen inte tillbak utlöggen från dcksfirman trots att Tesla sannolikt hade hävdat ”Within spec” men däcken är ju ”sönder” rent principiellt.
Vår EV6 står på verkstaden för samma problem. När jag läst om liknande så hävdas att det inte går på bilgarantin, utan man får vända sig till däcktillverkaren. Låter lite konstigt, men så har det stått.
Vad är det för däck?
Vår EV6 står på verkstaden för samma problem. När jag läst om liknande så hävdas att det inte går på bilgarantin, utan man får vända sig till däcktillverkaren. Låter lite konstigt, men så har det stått.
Vad är det för däck?
Det är ju inte rimligt att biltillverkaren inte tar ansvar för hela bilen.
Dock vet jag att tex Michelin har en väldigt bra garanti i USA där Michelin löser de tillkortakommanden som beror på att Tesla slänger ihop bilarna och att hjulinställningen blir så fel att däcken börjar läcka luft efter 1500 mil.
Det spelar ju ingen roll, avtalet med billöpet är med biltillverkaren och de får såklart stå för det.
En ICE-tillverkare gär ju oftast inte termostaten som sitter mitt i motorn själv och ICE-tillverkaren hänvisar såklart inte bilägaren till underleverantören som levererade termostaten.
Vad är det för däck?
Michelin E-primacy
Man kan ju tycka att Tesla borde ersätta. När Tesla kompenserat sin kund så får dom i sin tur resonera kring kompensation med däcktillverkaren.
Jag har fått svar från Tesla att de vill felsöka innan de kan ta ett beslut, trots bifogad bild och att de inte garanterar att däcken byts vid första besöket. Trist när man har 14 mil enkel resa till närmaste verkstad.
Håller med om logiken att biltillverkaren borde hantera garantiärenden även på däcken, men läser man diverse inlägg och Tesla’s svenska garantivillkor så är det inte så ”självklart” just för däcken.
Man kan ju tycka att Tesla borde ersätta. När Tesla kompenserat sin kund så får dom i sin tur resonera kring kompensation med däcktillverkaren.
Jag har fått svar från Tesla att de vill felsöka innan de kan ta ett beslut, trots bifogad bild och att de inte garanterar att däcken byts vid första besöket. Trist när man har 14 mil enkel resa till närmaste verkstad.
Fråga i chatten om du kan byta till mobil service för bedömning. Jag har flera gånger råkat ut för att det inte gått att boka mobil service i appen, men när jag frågat om jag kan få mobil service istället har de fixat det (bokat om mig från verkstad till mobil service alltså) varje gång det varit en åtgärd mobil service kan utföra.
Jag fick två nya däck pga liknande problem. I ett däck hade foamen lossnat men de bytte båda på samma axel eftersom de annars får olika rullomkrets vilket inte är bra. Tyvärr finns vibrationerna kvar.