Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Titta, ett land med lite stake. Kanske borde flytta till Frankrike. Har du koll på några bra ställen @fth?
The probe revealed "deceptive commercial practices regarding the fully autonomous driving capabilities of Tesla vehicles, the availability of certain options and vehicle trade-in offers," it said. The agency also cited delays in refunding canceled orders, a lack of information on the location of deliveries and incomplete sales contracts, among other violations.
Tesla was given four months to comply with regulations. It faces a daily fine of €50,000 if it fails to stop deceptive commercial practices over the fully autonomous driving option of certain Tesla models.
https://www.lemonde.fr/en/transport/art ... 2_216.html
The probe revealed "deceptive commercial practices regarding the fully autonomous driving capabilities of Tesla vehicles, the availability of certain options and vehicle trade-in offers," it said. The agency also cited delays in refunding canceled orders, a lack of information on the location of deliveries and incomplete sales contracts, among other violations.
Tesla was given four months to comply with regulations. It faces a daily fine of €50,000 if it fails to stop deceptive commercial practices over the fully autonomous driving option of certain Tesla models.
https://www.lemonde.fr/en/transport/art ... 2_216.html
Per the European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Tesla EV registrations (a proxy for sales) in Europe fell 27.9% to 13,863 in May compared to a year ago. Meanwhile, overall EV registrations in the region, which includes the UK and the European Free Trade Association, rose 25% in May, with overall registrations down 0.6%.
May's total marks the fifth straight month of declining Tesla sales in the European region. May's total was better than the fall seen in April, however, when sales dropped a whopping 49% year over year.
May's total marks the fifth straight month of declining Tesla sales in the European region. May's total was better than the fall seen in April, however, when sales dropped a whopping 49% year over year.
spacecoin skrev: ↑25 jun 2025 17:47Per the European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Tesla EV registrations (a proxy for sales) in Europe fell 27.9% to 13,863 in May compared to a year ago. Meanwhile, overall EV registrations in the region, which includes the UK and the European Free Trade Association, rose 25% in May, with overall registrations down 0.6%.
P/E 200, negativ tillväxt. Snart P/E 500 med andra ord. VWAG säljer mer än Tesla i EU sist jag kollade och låt oss inte ta upp Kina.Sabbe skrev: ↑26 jun 2025 07:09spacecoin skrev: ↑25 jun 2025 17:47Per the European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Tesla EV registrations (a proxy for sales) in Europe fell 27.9% to 13,863 in May compared to a year ago. Meanwhile, overall EV registrations in the region, which includes the UK and the European Free Trade Association, rose 25% in May, with overall registrations down 0.6%.
Men givetvis glömmer jag alla 20 robotaxis på en pyttearea i Austin som inte kan köra utan en säkerhetsförare. De kommer att ersätta bil-försäljningen så klart, och miljontals humanoida robotar.

- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Juni kommer bli ännu bättre för Tesla, nu när produktionen börjar komma igång.Sabbe skrev: ↑26 jun 2025 07:09spacecoin skrev: ↑25 jun 2025 17:47Per the European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Tesla EV registrations (a proxy for sales) in Europe fell 27.9% to 13,863 in May compared to a year ago. Meanwhile, overall EV registrations in the region, which includes the UK and the European Free Trade Association, rose 25% in May, with overall registrations down 0.6%.
Otroligt att ID bilarna säljer så bra, jag tror det är namnet volkswagen som folk känner sig trygga med i sin okunskap.
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Klart det är okunskap när folk köper bilar som dom tycker är bättre än Tesla och får ett enklare ägande.Tellus skrev: ↑26 jun 2025 08:27Juni kommer bli ännu bättre för Tesla, nu när produktionen börjar komma igång.Sabbe skrev: ↑26 jun 2025 07:09spacecoin skrev: ↑25 jun 2025 17:47Per the European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Tesla EV registrations (a proxy for sales) in Europe fell 27.9% to 13,863 in May compared to a year ago. Meanwhile, overall EV registrations in the region, which includes the UK and the European Free Trade Association, rose 25% in May, with overall registrations down 0.6%.
Otroligt att ID bilarna säljer så bra, jag tror det är namnet volkswagen som folk känner sig trygga med i sin okunskap.
Men du har nog rätt, namnet Tesla gör inte att man känner sig trygg.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Njae, ID.7 är en Model S light för halva priset. För den som inte bryr sig om acceleration är den till och med bättre i vissa avseenden. Pga ungefär samma saker som Id.4 nedan.Tellus skrev: ↑26 jun 2025 08:27Juni kommer bli ännu bättre för Tesla, nu när produktionen börjar komma igång.Sabbe skrev: ↑26 jun 2025 07:09spacecoin skrev: ↑25 jun 2025 17:47Per the European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Tesla EV registrations (a proxy for sales) in Europe fell 27.9% to 13,863 in May compared to a year ago. Meanwhile, overall EV registrations in the region, which includes the UK and the European Free Trade Association, rose 25% in May, with overall registrations down 0.6%.
Nya ID.4 har mindre förvaringsmöjligheter och är inte lika körglad som Model Y, men har bättre förarstöd, likvärdig räckvidd, likvärdig laddtid, Apple Car play/Android Auto, bättre regnsensor och mjukare fjädring. (Det sistnämnda kan vara bra eller dåligt beroende på vad man är ute efter såklart).
Jag har kört både ID.4 och Model Y och har full förståelse för att man kan föredra båda bilarna, beroende på egna behov och preferenser.
Den va kulXyborg skrev: ↑26 jun 2025 11:15Njae, ID.7 är en Model S light för halva priset. För den som inte bryr sig om acceleration är den till och med bättre i vissa avseenden.Tellus skrev: ↑26 jun 2025 08:27Juni kommer bli ännu bättre för Tesla, nu när produktionen börjar komma igång.Sabbe skrev: ↑26 jun 2025 07:09spacecoin skrev: ↑25 jun 2025 17:47Per the European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Tesla EV registrations (a proxy for sales) in Europe fell 27.9% to 13,863 in May compared to a year ago. Meanwhile, overall EV registrations in the region, which includes the UK and the European Free Trade Association, rose 25% in May, with overall registrations down 0.6%.

MY RWD Vit 2023
- Xyborg
- Teslaägare
Alltså, hade jag fått välja fritt mellan de två så hade jag tagit en model S. Men jag har åkt båda, ID.7 har lägre/mindre vägljud, bättre förarstödsystem, 360 kamera, fungerande regnsensor, radar så att farthållaren fungerar i sämre sikt… det finns flera saker den är bättre på.Freez skrev: ↑26 jun 2025 11:52Den va kulXyborg skrev: ↑26 jun 2025 11:15Njae, ID.7 är en Model S light för halva priset. För den som inte bryr sig om acceleration är den till och med bättre i vissa avseenden.Tellus skrev: ↑26 jun 2025 08:27Juni kommer bli ännu bättre för Tesla, nu när produktionen börjar komma igång.Sabbe skrev: ↑26 jun 2025 07:09spacecoin skrev: ↑25 jun 2025 17:47Per the European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Tesla EV registrations (a proxy for sales) in Europe fell 27.9% to 13,863 in May compared to a year ago. Meanwhile, overall EV registrations in the region, which includes the UK and the European Free Trade Association, rose 25% in May, with overall registrations down 0.6%.
![]()
Det är ju inte konstigt att vissa prioriterar de funktionerna högre än ljudanläggning, acceleration eller räckvidd eller app, som Model S är bättre på.
Vad är det för förarstödsystem som är bättre på ID7?Xyborg skrev:Alltså, hade jag fått välja fritt mellan de två så hade jag tagit en model S. Men jag har åkt båda, ID.7 har lägre/mindre vägljud, bättre förarstödsystem, 360 kamera, fungerande regnsensor, radar så att farthållaren fungerar i sämre sikt… det finns flera saker den är bättre på.
Det är ju inte konstigt att vissa prioriterar de funktionerna högre än ljudanläggning, acceleration eller räckvidd eller app, som Model S är bättre på.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Travelassist är lite mindre ryckig än AP, samt filbyte funkar utan att köpa ngt extra.jpetters skrev: ↑26 jun 2025 13:26Vad är det för förarstödsystem som är bättre på ID7?Xyborg skrev:Alltså, hade jag fått välja fritt mellan de två så hade jag tagit en model S. Men jag har åkt båda, ID.7 har lägre/mindre vägljud, bättre förarstödsystem, 360 kamera, fungerande regnsensor, radar så att farthållaren fungerar i sämre sikt… det finns flera saker den är bättre på.
Också trevligt att den accelererar när man byter fil om fordon är framför, istället för att bromsa in som AP gör.
Helt enkelt bekvämare... men lika bra på att hantera dåliga linjer, svårare kurvor och liknande som AP är den inte.
Kort sagt skulle jag säga ID7 överlag är bekvämare än S, lite högre kvalitetskänsla också. Men den är ju sjukt tråkig... Plaid är ju lite kul.

- Xyborg
- Teslaägare
Nu börjar det bli ruskigt off-topic men, det här är vad jag upplever att den gör bättre gällande just förarstöd:jpetters skrev: ↑26 jun 2025 13:26Vad är det för förarstödsystem som är bättre på ID7?Xyborg skrev:Alltså, hade jag fått välja fritt mellan de två så hade jag tagit en model S. Men jag har åkt båda, ID.7 har lägre/mindre vägljud, bättre förarstödsystem, 360 kamera, fungerande regnsensor, radar så att farthållaren fungerar i sämre sikt… det finns flera saker den är bättre på.
1. ACC har radar, vilket gör att den klarar av att hålla avståndet till bilar framför och reagera på hinder även i sämre sikt. Den spökbromsar inte heller för skuggor. Det gör även att avståndet den håller vid samma inställning är lika långt varje gång. Tesla med endast en framriktad kamera estimerar avståndet, vilket kan ge olika resultat beroende på ljusförhållanden, storleken på framförliggande bil, framförliggande bils avstånd mellan bakljus m.m.
2. Om du kör med ACC aktiverad och indikerar för att påbörja filbyte så börjar bilen accelerera direkt upp mot din inställda hastighet. Det här gör omkörningar på motorväg mycket smidigare än Teslas som väntar tills du bytt fil helt, väntar någon sekund och därefter börjar accelerera.
3. Den har stöd för cooperative steering. Om du indikerar för att byta fil så kan du själv styra för att byta fil utan att ACC eller deras motsvarighet till Autopilot deaktiveras - eller låta den byta fil åt dig, vilket den gör avsevärt snabbare än vad Teslas motsvarighet gör.
4. Den behöver inte att du lägger någon vikt/motstånd på ratten för att avgöra att du är med på noterna och hålla Autopilot aktiv, det räcker med att du vidrör ratten.
ID7 sänker också hastigheten inför skyltar så man har rätt hastighet vid skylten. Den tillåter att man justerar läget i filen med ratten och anpassar sig till hur man vill ha det. Båda är bra på att följa vägen vid otydliga/obefintliga linjer men jag skulle säga att ID7 är bättre än Tesla AP, speciellt på vägavsnitt som funnits ett tag och VW hunnit samla data som bilarna sen använder.Xyborg skrev: ↑26 jun 2025 13:36Nu börjar det bli ruskigt off-topic men, det här är vad jag upplever att den gör bättre gällande just förarstöd:jpetters skrev: ↑26 jun 2025 13:26Vad är det för förarstödsystem som är bättre på ID7?Xyborg skrev:Alltså, hade jag fått välja fritt mellan de två så hade jag tagit en model S. Men jag har åkt båda, ID.7 har lägre/mindre vägljud, bättre förarstödsystem, 360 kamera, fungerande regnsensor, radar så att farthållaren fungerar i sämre sikt… det finns flera saker den är bättre på.
1. ACC har radar, vilket gör att den klarar av att hålla avståndet till bilar framför och reagera på hinder även i sämre sikt. Den spökbromsar inte heller för skuggor. Det gör även att avståndet den håller vid samma inställning är lika långt varje gång. Tesla med endast en framriktad kamera estimerar avståndet, vilket kan ge olika resultat beroende på ljusförhållanden, storleken på framförliggande bil, framförliggande bils avstånd mellan bakljus m.m.
2. Om du kör med ACC aktiverad och indikerar för att påbörja filbyte så börjar bilen accelerera direkt upp mot din inställda hastighet. Det här gör omkörningar på motorväg mycket smidigare än Teslas som väntar tills du bytt fil helt, väntar någon sekund och därefter börjar accelerera.
3. Den har stöd för cooperative steering. Om du indikerar för att byta fil så kan du själv styra för att byta fil utan att ACC eller deras motsvarighet till Autopilot deaktiveras - eller låta den byta fil åt dig, vilket den gör avsevärt snabbare än vad Teslas motsvarighet gör.
4. Den behöver inte att du lägger någon vikt/motstånd på ratten för att avgöra att du är med på noterna och hålla Autopilot aktiv, det räcker med att du vidrör ratten.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Spännande vad som kan vara historien bakom detta?
https://www.cnbc.com/2025/06/26/tesla-h ... -musk.html
Här är Electreks syn på det.
Tesla head of manufacturing Omead Afshar fired by Elon Musk
https://www.cnbc.com/2025/06/26/tesla-h ... -musk.html
Här är Electreks syn på det.
https://electrek.co/2025/06/26/tesla-fi ... ca-europe/Electrek’s Take
At this point, I think it’s clear that the main reasons for Tesla’s declining sales are Elon Musk and the fact that the automaker has launched a single new vehicle in the last 5 years, and it’s the Cybertruck.
You can also blame the latter on Musk.
Yet, someone, and someone was believed to be close to Musk, has gotten let go over this issue when it’s clear who should be let go.
But that said, I’m surprised Omead got the axe. He was seen as one of the main Elon loyalists.
Troligtvis plockar de ut passagerarsätesföraren några meter före slutmålet och nöjer sig med remoteföraren sista biten. Men ja, troligtvis kommer det vara två förare inblandade i den förarlösa leveransen om det är en meningsfull transportsträcka precis som med robotaxi

VW ID.7 GTX Tourer -25
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Tydligen inte
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
En fjärroperatör är det uppenbarligen enligt Elon.fth skrev: ↑27 jun 2025 22:05Tydligen inte
/fth
Hade man inte haft det så hade man dessutom brutit mot reglerna vilket inte hade varit bra
Lite märkligt att det inte finns något videoklipp?
backe skrev: ↑27 jun 2025 22:12En fjärroperatör är det uppenbarligen enligt Elon.fth skrev: ↑27 jun 2025 22:05Tydligen inte
/fth
Hade man inte haft det så hade man dessutom brutit mot reglerna vilket inte hade varit bra
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Han skriver ju uttryckligen ”There were no people in the car at all and no remote operators in control at any point”, hur får du det till ”En fjärroperatör är det uppenbarligen enligt Elon”?backe skrev: ↑27 jun 2025 22:12En fjärroperatör är det uppenbarligen enligt Elon.fth skrev: ↑27 jun 2025 22:05Tydligen inte
/fth

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
fth skrev: ↑27 jun 2025 22:23Han skriver ju uttryckligen ”There were no people in the car at all and no remote operators in control at any point”, hur får du det till ”En fjärroperatör är det uppenbarligen enligt Elon”?backe skrev: ↑27 jun 2025 22:12En fjärroperatör är det uppenbarligen enligt Elon.fth skrev: ↑27 jun 2025 22:05Tydligen inte
/fth
Lite märkligt att det inte finns något videoklipp?![]()
/fth
"In control" är uppenbarligen för att missleda bl.a. dig att tro att det inte var någon fjärroperatör, men fjärroperatören tog aldrig över kontrollen.There were no people in the car at all and no remote operators in control at any point
Genom att skriva såhär så har man ryggen fri också från myndigheterna.
Lätt att glömma men Tesla aktien har stigit 64% sedan juni 2024. Ganska bra utveckling trots allt 

MY RWD Vit 2023