Inte idag - utan om 3 år pratar jag om! Den kostar 400 k begagnad idag. Och om 3 år har den gått 10 000 mil och gått ned 200k i värde.
Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Moderator: Redaktion
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Okej, jag läste kanske inte tillräckligt noga. Men det hinner hända mycket på tre år, jag skulle inte våga sia i vad värdeminskningen blir under den tiden.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Nä det är svårt. Ingen vet. Men sia måste man - annars kan man inte välja ju. Annars kan inte bilförsäljare leasa ut bilar.krille skrev: ↑21 jun 2025 20:40Okej, jag läste kanske inte tillräckligt noga. Men det hinner hända mycket på tre år, jag skulle inte våga sia i vad värdeminskningen blir under den tiden.
Jag tänker så här: låt oss säga att elbilar tar över. Förhoppningsvis. Då sjunker priserna på fossilare. Därför jag skrev att man alltid kan sälja till Östeuropa där det kommer ta längre tid. Därför sätter jag också överdrivet att fossilaren tappar halva värdet trots att den redan är så billig.
Elbilen är första generationen. Som redan visat många fel och buggar. Den är utanför garanti och batterigaranti. Vi vet att priset på elbilar går ned. Att utvecklingen går framåt. Jag undrar om en ID4 med 10k mil idag är värd mycket mer än 200k. Och då är den idag tre år nyare än i mitt framtida siande. Vem vill lägga så mkt pengar på en så gammal bil som gått så långt utan garantier när betydligt bättre mer snabbladdande bilar kommit ut på marknaden. Därav att den om tre år är värd 200k.
Och då kan man skrota Opeln och ändå gått plus minus noll på värdeminskningen.
Haft 1000kr mer i skatt. Betydligt mindre i försäkring. Men lagt ut mer på bränsle. Betydligt mer om man laddar rätt och investerar i sin laddning.