Jag räknar inte riktigt så. Jag tittar på handpenning + månadskostnad - det man sparar. Vad det gör för mitt kapital/sparkvot över 3 år. Sett till kontantinsats på hus d.v.s. Månadskostnaden ligger där och försämrar bilden såklart. Värdeminskningen på bilen är en smäll man måste ta till slut, men inte om vi tittar på husköp inom 3 år. Då är den ännu orealiserad?Dinsdale skrev: ↑19 jun 2025 19:30Enbart värdeminskningen på en ny är kring 300 000 på tre år vilket är pengar du hade kunnat använda till kontantinsats. Kontantinsatsen är f.n. 15%. 300 000 / 0,15 = 2 000 000 (300 000 kontantinsats, 1 700 000 lån)
Du får alltså upp till två miljoner kronor mindre att köpa hus för för om tre år om du köper bilen idag. (Med reservation för att man inte får låna hur mycket som helst, amorteringskravet osv.)
Köp huset först, bilen sen.
I sådana fall slutar det med ca 119k (inkl handpenning på bil) på 3 år, fullt hanterbart..., och försökt räkna på det jag sparar. Bränsle, service... okända spar som inte är med är större haveri på dieselbilen, räknar med minst ett tråkigt rep under kommande 3 år, den är i värsta åldern var saker går sönder och är dyra, och ett gäng hotellnätter man kan spara iom campmode.
Problemet är att jag vet inte vad som kommer spara mest blodtryck, detta är värt mer än materiella ting som pengar, sitta och koka min ålder är det sämsta man kan göra för hjärt och kärl-hälsan.
Antingen blir det ett dieselpris på 30:-/l när regeringen är gisslantagna av mp igen, eller ännu mer fördröjd FSD pga byråkrater/politiska skäl. Om det blir är det helt säkert ett pipande, varnande, tyranniskt system där man inte får blinka och måste ha händerna i någon icke-avslappnad position....
Det är frågorna...