SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Moderator: Redaktion
- Robin_j
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Väldigt intressant startfält iår kommer bli kul att följa hur det går för alla.
Det har hänt lite på några år från 5-8 bilar till i år där det kan bli 30st som deltar.
Med allt från nya bilar till "Veteran" teslor blir kul att se resultatet
Det har hänt lite på några år från 5-8 bilar till i år där det kan bli 30st som deltar.
Med allt från nya bilar till "Veteran" teslor blir kul att se resultatet
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
- Generalbogge
- Teslaägare
Nu har vi spikat samlingplats för årets lopp. Alla deltagare kommer att samlas vid ICA Kvantum, Almelundsvägen 4, Ystad senast 13.00.
Vi kommer också att ha två startgrupper för våra bilar, medans lastbilen/bilarna kommer att starta ett par timmar i förväg.
Starttid för våra bilgrupper blir 14.00 resp. 14.30. Förväntad totaltid kommer att avgöra ifall man startar i den tidiga, eller den senare startgruppen.
I dagsläget är vi 28 fordon anmälda. Men några till verkar vara på gång. Jag hoppas på att vi klarar 30 fordons gränsen
Många teslor som sig bör, en NIO som ska försöka försvara titeln, samt flera intressanta utmanare som tidigare inte varit med. Audi A6, Xpeng, Lucid Air som alla bör ha chans att utmana. Men även en långväga Ioniq 6 ifrån Slovakien, som säkert också kan vara en joker i leken.
Vi kommer också att ha två startgrupper för våra bilar, medans lastbilen/bilarna kommer att starta ett par timmar i förväg.
Starttid för våra bilgrupper blir 14.00 resp. 14.30. Förväntad totaltid kommer att avgöra ifall man startar i den tidiga, eller den senare startgruppen.
I dagsläget är vi 28 fordon anmälda. Men några till verkar vara på gång. Jag hoppas på att vi klarar 30 fordons gränsen

Många teslor som sig bör, en NIO som ska försöka försvara titeln, samt flera intressanta utmanare som tidigare inte varit med. Audi A6, Xpeng, Lucid Air som alla bör ha chans att utmana. Men även en långväga Ioniq 6 ifrån Slovakien, som säkert också kan vara en joker i leken.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
- col
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christer492317
Nu 30 anmälda och spänningen stiger med mindre än tre veckor kvar till tävling. Det är fortfarande möjligt att anmäla sig på hemsidan, https://secc.se/anmalan
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Riktigt spännande. Är det dags för en av de överlägsna 800v-bilarna att vinna i år? 

Model Y LR AWD 2022
Vet troligen sitter alla Teslor fast i första laddpunkten när 800-Voltarns rullar in i Haparanda!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Får inte riktigt ihop det i år (heller), annars hade jag banne mig lånat en Zeekr 7X bara för att prova en riktig snabbladdare längs landet:) Tyvärr är ju frontarean lite stor, låg förbrukning är ju en nyckel för att komma högt upp på pallen…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Generalbogge
- Teslaägare
Synd, det hade varit väldigt intressant att se hur Zeekr klarat utmaningen.
- Generalbogge
- Teslaägare
Hej och Glad midsommar 
Efter årets lopp, så kommer vi ha en gemensam middag på Haparanda Stadshotell, och de har nu återkommit med vår meny för kvällen.
Förrätt: Soppa på vattenkrasse serverad med västerbottenost & grönsakscrisp. SEK 135:- / person
Varmrätt 1 : Regnbåge serverat med vitvinssås, färskpotatis, säsongens grönsaker & citron. SEK 365:- / person
alternativt
Varmrätt 2 : Grillad oxfilé serverat med rödvinssky, sparris & potatisgratäng. SEK 425:- / person
Efterrätt : Pannacotta toppad med färska bär. SEK 115:- / person
Middagen kommer att vara 18.30.
Vet att det var någon eller några som var intresserade av att bara vara med bara på middagen, så om intresse finns, så återkom med hur många ni blir, och vilka rätter som ni i så fall vill beställa. Det går utmärkt att bara ta en huvudrätt t.ex.
Alla anmälda deltagare har fått detta via mail, och behöver därför inte svara detta hållet.

Efter årets lopp, så kommer vi ha en gemensam middag på Haparanda Stadshotell, och de har nu återkommit med vår meny för kvällen.
Förrätt: Soppa på vattenkrasse serverad med västerbottenost & grönsakscrisp. SEK 135:- / person
Varmrätt 1 : Regnbåge serverat med vitvinssås, färskpotatis, säsongens grönsaker & citron. SEK 365:- / person
alternativt
Varmrätt 2 : Grillad oxfilé serverat med rödvinssky, sparris & potatisgratäng. SEK 425:- / person
Efterrätt : Pannacotta toppad med färska bär. SEK 115:- / person
Middagen kommer att vara 18.30.
Vet att det var någon eller några som var intresserade av att bara vara med bara på middagen, så om intresse finns, så återkom med hur många ni blir, och vilka rätter som ni i så fall vill beställa. Det går utmärkt att bara ta en huvudrätt t.ex.
Alla anmälda deltagare har fått detta via mail, och behöver därför inte svara detta hållet.
Det är en av mkt få bilar som, enligt ABRP, skulle ha en teoretisk chans vs Nios batteribyte.
Den enda övriga i anmälda listan är Audi A6... så nog stor risk det blir Nio i år igen.
-
En S Palladium har ju bara varit med ett år tidigare. Som jag minns det så blev den sinkad på motorvägen strax ovanför Jönköping. Jojje i en M3LR lyckades köra förbi hindret på motorvägen på några småvägar bredvid och vann senare. Men hade det inte varit för det hindret hade nog S:en vunnit det året. Men kan en S Palladium köra ~25 min. snabbare än en M3LR?… Kanske. AAKEE verkar ju ha gjort en hel del mods på sin S, och det är ju ~18 timmar att köra, så det kanske kan gå.manneson skrev: ↑19 jun 2025 16:30Det är en av mkt få bilar som, enligt ABRP, skulle ha en teoretisk chans vs Nios batteribyte.
Den enda övriga i anmälda listan är Audi A6... så nog stor risk det blir Nio i år igen.
Hur mkt skiljer det mellan Audin och Nion, och till vems fördel?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nej, Model 3 är snabbare än S. Kolla ABRP...eller out of spec som körde ett race över hela USA. 3 Highland slog S Plaid rejält. Nya Taycan var snabbast.SwedishAdvocate skrev: ↑19 jun 2025 16:47En S Palladium har ju bara varit med ett år tidigare. Som jag minns det så blev den sinkad på motorvägen strax ovanför Jönköping. Jojje i en M3LR lyckades köra förbi hindret på motorvägen på några småvägar bredvid och vann senare. Men hade det inte varit för det hindret hade nog S:en vunnit det året. Men kan en S Palladium köra ~25 min. snabbare än en M3LR?… Kanske. AAKEE verkar ju ha gjort en hel del mods på sin S, och det är ju ~18 timmar att köra, så det kanske kan gå.manneson skrev: ↑19 jun 2025 16:30Det är en av mkt få bilar som, enligt ABRP, skulle ha en teoretisk chans vs Nios batteribyte.
-
Hade glömt bort att det är en 3 Högland med i år… Den lär ju vara rätt mkt snabbare än den M3 som var ~25 min. efter Nion ifjol. Det året en S Palladium var med i SECC så fanns det inga 3 Högland med i racet…manneson skrev: ↑19 jun 2025 17:07Nej, Model 3 är snabbare än S. Kolla ABRP...eller out of spec som körde ett race över hela USA. 3 Highland slog S Plaid rejält. Nya Taycan var snabbast.SwedishAdvocate skrev: ↑19 jun 2025 16:47En S Palladium har ju bara varit med ett år tidigare. Som jag minns det så blev den sinkad på motorvägen strax ovanför Jönköping. Jojje i en M3LR lyckades köra förbi hindret på motorvägen på några småvägar bredvid och vann senare. Men hade det inte varit för det hindret hade nog S:en vunnit det året. Men kan en S Palladium köra ~25 min. snabbare än en M3LR?… Kanske. AAKEE verkar ju ha gjort en hel del mods på sin S, och det är ju ~18 timmar att köra, så det kanske kan gå.manneson skrev: ↑19 jun 2025 16:30Det är en av mkt få bilar som, enligt ABRP, skulle ha en teoretisk chans vs Nios batteribyte.
Den Plaid som Out of Spec-gänget körde (eller som ABRP gjort beräkningar på) hade så vitt jag vet inte 20-tums fälgar med custom aero-inserts och lättrullande Michelin e-Primacy-däck. Gissar även att den inte var sänkt med X millimeter. Och att den inte heller hade Y antal andra aero-mods…

Är ju dessutom en ny Taycan med i årets SECC också. En Cross Turismo dock, så inte den modell som har lägst luftmotstånd… Tror inte heller den har samma fälgar som Taycanen i Amerikat-racet hade.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Vi får väl se hur M3 LR Highland presterar. Jag har ännu inte snabbladdat på riktigt med bilen, så det återstår att se hur den delen fungerar. Men helt klart är bilen riktigt snål. Idag har jag kört en runda på 323 km med en snittförbrukning på 138 Wh/km, trots en hel del motorväg i 120-130 km/h. Jag tror ingen annan bil i startfältet, som det ser ut nu, kan matcha den låga förbrukningen hos min bil. Tyvärr är LG-batteriet inte någon fantom vid laddstolpen. Det är där flaskhalsen ligger för min del.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
3 Highland går att köpa i USA med antingen Panasonicbatteriet eller LG, eller har i vart fall gått att köpa med bägge två valbara.SwedishAdvocate skrev: ↑19 jun 2025 17:28
Hade glömt bort att det är en 3 Högland med i år… Den lär ju vara rätt mkt snabbare än den M3 som var ~25 min. efter Nion ifjol. Det året en S Palladium var med i SECC så fanns det inga 3 Högland med i det racet…
Den Plaid som Out of Spec-gänget körde (eller som ABRP gjort beräkningar på) hade så vitt jag vet inte 20-tums fälgar med custom aero-inserts och lättrullande Michelin e-Primacy-däck. Gissar även att den inte var sänkt med X millimeter. Och att den inte heller hade Y antal andra aero-mods…![]()
Är ju dessutom en ny Taycan med i årets SECC också. En Cross Turismo dock, så inte den modell som har lägst luftmotstånd… Tror inte heller den har samma fälgar som Taycanen i Amerikat-racet hade.
Panasonic laddar märkbart snabbare än LG.
I Sverige är det bara LG. Bilen är snål, så det är jäkligt bra. En het kandidat.
En S LR med 19” hjulen är väldigt effektiv, Plaid har en extra motor med en extra växellåda som tar lite extra ström och bakspoilern kostar väl lite.
ABRP har min bil för 163Wh/km i 110 konstant fart. Innan de sista två -tre moddarna.
Jag har även någon taktik jag inte avslöjar ännu. Som förstagångsförare kommer man sannolikt ändå floppa med något orutinerat vägval eller något liknande ändå
Är jag bara där till middagen får man vara nöjd.
Taycan turbo S 2025 laddar helt sjukt snabbt, men min gissning är att man inte har helt fritt val med laddare. Laddaren måste ju vara upp till jobbet också. Sen tror jag att Taycanen drar betydligt mer ström än en slimmad S.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mmm, den laddar enligt vad jag sett i 7X-tråden väldigt snabbt (265kW vid 65%, fortfarande 121kW vid 87%). Så pass snabbt att man kan överväga om det inte börjar vara dags att ta lite längre stints då det alltid kostar ett antal minuter att svänga av, få igång laddningen samt avsluta och komma ut på vägen igen.manneson skrev: ↑19 jun 2025 16:30Det är en av mkt få bilar som, enligt ABRP, skulle ha en teoretisk chans vs Nios batteribyte.
Hade 7GT funnits tillgänglig hade nog förbrukningen varit mer optimerad för denna typ av äventyr. Men nu är det ju inte så, tror ändå att en 7X skulle kunna harva sig genom tävlingen utan att göra bort sig.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Generalbogge
- Teslaägare
Jo, där finns ju några bilar som har fördelaktiga laddkurvor. Så det kommer nog att vara några som kommer att ladda upp hög SOC innan vidare färd, under laddstoppen i år. Men det är tusan stressigt att stå kvar länge på en laddstation, när du har en massa andra som du vill ligga före.roffe_s skrev: ↑19 jun 2025 23:38Mmm, den laddar enligt vad jag sett i 7X-tråden väldigt snabbt (265kW vid 65%, fortfarande 121kW vid 87%). Så pass snabbt att man kan överväga om det inte börjar vara dags att ta lite längre stints då det alltid kostar ett antal minuter att svänga av, få igång laddningen samt avsluta och komma ut på vägen igen.manneson skrev: ↑19 jun 2025 16:30Det är en av mkt få bilar som, enligt ABRP, skulle ha en teoretisk chans vs Nios batteribyte.
Hade 7GT funnits tillgänglig hade nog förbrukningen varit mer optimerad för denna typ av äventyr. Men nu är det ju inte så, tror ändå att en 7X skulle kunna harva sig genom tävlingen utan att göra bort sig.

Det kan jag tro, ett typiskt exempel där ”experience beats theories” kan jag föreställa migGeneralbogge skrev: ↑20 jun 2025 10:21Jo, där finns ju några bilar som har fördelaktiga laddkurvor. Så det kommer nog att vara några som kommer att ladda upp hög SOC innan vidare färd, under laddstoppen i år. Men det är tusan stressigt att stå kvar länge på en laddstation, när du har en massa andra som du vill ligga före.roffe_s skrev: ↑19 jun 2025 23:38Mmm, den laddar enligt vad jag sett i 7X-tråden väldigt snabbt (265kW vid 65%, fortfarande 121kW vid 87%). Så pass snabbt att man kan överväga om det inte börjar vara dags att ta lite längre stints då det alltid kostar ett antal minuter att svänga av, få igång laddningen samt avsluta och komma ut på vägen igen.manneson skrev: ↑19 jun 2025 16:30Det är en av mkt få bilar som, enligt ABRP, skulle ha en teoretisk chans vs Nios batteribyte.
Hade 7GT funnits tillgänglig hade nog förbrukningen varit mer optimerad för denna typ av äventyr. Men nu är det ju inte så, tror ändå att en 7X skulle kunna harva sig genom tävlingen utan att göra bort sig.![]()

Det är nog också en anledning till att det är erfarna förare i SECC som dominerat under senare år. Att planera är bra, men förmågan att snabbt parera när något oväntat inträffar ska inte underskattas…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021