Bila med familj o hund med MYLR

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dylanswe
Teslaägare

Bila med familj o hund med MYLR

Inlägg av dylanswe »

Hej!

Vi ska bila ner från Sverige till södra Frankrike i sommar och undrar lite vad man bör tänka på på vägen kopplat till elbil, tullar, klistermärken mm. SuC är tanken att vi ska ladda på förutom ibland när boende har laddare över natten.
Rutten är spikad och blir:
Småland-Rodby-Kassel-Colmar-Rhone-Narbonne

Vibbar tidigare bokat ner till Italien några gånger men då med diesel😇 så är inte helt ny på det :)

Förresten ingen som har tips på mysig vingård? Inte en för stor utan mer b&b
Glad midsommar på er!
SwedishAdvocate

Re: Bila med familj o hund med MYLR

Inlägg av SwedishAdvocate »

Medans vi väntar på lite mer feedback… (Två trådar från förra året.) ;)
viewtopic.php?t=35284
viewtopic.php?t=34977

Hur jag hittade dom trådarna?…

Jag matade in följade i Gåggle:

site:teslaclubsweden.se "södra frankrike"
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Efter ett par resor ut i Europa, men ingen särskilt avancerad så tänker jag att det mesta är som med vilken bil som helst.

Laddningen har inte varit svårare än i Sverige och just laddningarna gör att i alla fall jag är piggare efter en dagsetapp än när jag kört med bensin. Jag valde att köra snabbt på autobahn och det gick hur bra som helst även om det sabbade genomsnittsförbrukningen..😊

I Tyskland ska man ha en dekal i rutan för att få åka i vissa zoner. Finns att köpa på nätet men var lite lång leveranstid.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
mattsjo
Teslaägare

Inlägg av mattsjo »

Är i norra Frankrike nu efter att ha kört ner via dk, de, nl och be.
Allt fungerar väldigt bra med suc (vi har gratis laddning tills i höst så vi snabbladdar bara). Aldrig varit något problem. För det mesta har vi kombinerat lunch med en längre laddning men det krävs lite planering för en hel del laddare ligger helt off, typ i villaområden.
Vi har inte helt litat på timern som säger när man har tillräckligt med el för att nå nästa destination uatn laddat lite längre för att gå mer marginal och det har varit bra, även om vi oftast har haft under 20% kvar när vi kommit fram till hotellen och därför blivit utan kamera övervakning. Kom på nu att det kanske finns en inställning för min laddning jag borde uppdatera...

Autobahn är en fröjd att köra med elbil. Bara att trycka till lite så är man uppe i tempot i ytterfilen och noll ångest när en av miljoner lastbilar kör in och man har en lång rad av hetsiga tyskar bakom en...

Trevlig resa!
Användarvisningsbild
mattsjo
Teslaägare

Inlägg av mattsjo »

Just det... Tysk miljödekal går att köpa över disk på Dekra besiktningsstationer.
Vitok

Inlägg av Vitok »

Och miljömärket för Frankrike beställs här https://www.certificat-air.gouv.fr det kostar typ 50 spänn och brukar komma på posten efter en vecka ungefär, men man får en digital på mailen också som man kan använda om inte klistermärket hinner komma.
Skriv svar