4 st 21" eller 19" däck och fälg till model S
Moderator: Redaktion
Re: 4 st 21" eller 19" däck och fälg till model S
Till vilken (års) modell av Model S ska du ha dem?Delta skrev:Sommar eller allseason i bra skick.
0707470742
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Det ska vara tesla original oavsett årsmodell. Ej staggerd ej Plaid.
-
Jag har 4st 19 tumsfälgar med TPMSventiler med Hancookdäck som håller en sommar,
nyballanserade. Däcken är orginaldäcken som satt på min Y. Däcken finns i Glanshammar.
Pris 10.000 kronor.
Sture Bodare
0730630162
nyballanserade. Däcken är orginaldäcken som satt på min Y. Däcken finns i Glanshammar.
Pris 10.000 kronor.
Sture Bodare
0730630162
-
En model S är väl tyngre än en Y. Vet inte om hjul och däck från en Y passar rakt av på en S, men håller fälgarna från Y för den högre vikten hos S? Och är det samma dimension på däcken? Och samma belastningsindex och hastighetsindex?Sture Bodare skrev: ↑14 jun 2025 08:06Jag har 4st 19 tumsfälgar med TPMSventiler med Hancookdäck som håller en sommar,
Pris 10.000 kronor.
Sture Bodare
0730630162
Eller är det däck till en Y som du monterat på fälgar till en S?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Gustafsson
- Teslaägare
Är det inte olika TPMS också?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Mina fälgar är köpta med modell S-specifikationer och har fungerat bra med TPMS.
Sture
Sture
Y har väl annat nav, bultcirkel, ET etc.
Mkt mer lik 3 än S.
AFAIK passar de fälgarna överhuvudtaget inte.
Bara däcken för sig själva är väl inte omöjligt dock.
Mkt mer lik 3 än S.
AFAIK passar de fälgarna överhuvudtaget inte.
Bara däcken för sig själva är väl inte omöjligt dock.
Har fått pris från Tesla som vill ha SEK 58 879,50 för 4 st 19x8" monterat på bilen. Ganska saftigt kan man tycka. Slipstream + Michelin Primacy3 Foam + TPMS
. ågon som har tips på något annat till en 8 år gammal Model S?

- Gustafsson
- Teslaägare
Köpt 4 superfina 19” turbinfälgar på skroten. Däck finns ju i många prisklasser. Även köpt 19” original i nyskick till Palladium med fina sommardäck på, här på forumet till ett hyggligt pris. Teslas priser är i mina ögon helt orimliga till en äldre S där värdet på bilen torde ligga runt 200’
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Du kan ju även jämföra priserna på beg. hjul (med eller utan däck) från t.ex. ngn skrot med priserna hos de här två firmorna:
– dackonline.se. Har aldrig köpt till ngn Tesla, men har köpt tre kompletta hjul till beg. gasdrivna mellanklassare från VAG-koncernen. X hjul i en uppsättning var dåligt balanserade, men den kostnaden tog dackonline. Köpet av den här uppsättningen kompletta hjul där X hjul var obalanserade var dock för kanske ~8 år sen eller ngt. Har även köpt Y uppsättningar lösa däck från dackonline till de här två bilarna. Vet inte om det skrivits så mkt om dackonline på det här forumet, men det finns säkert div. omdömen på andra ställen på Internätet… Den här firman har även fysiska däckverkstäder som kan montera. Det har jag aldrig använt mig av. Har istället monterat själv eller istället använt mig av firmor som vet är välrenomerade. Kanske extra viktigt med en Tesla så att det blir rätt ifall en däckfirma lyfter bilen…
– Megahjul (Norsk firma.). Tror det är den här firman som rätt många Teslaägare på forumet handlat kompletta tredjepartshjul med vinterdäck ifrån. Så tror du kan hitta rätt mkt omdömen om dom på forumet.
Jag hade dock dubbelkollat de viktiga parametrarna innan beställning. Dimensioner så klart, samt hur mkt vikt Teslas originalfälgar klarar, däckens hastighets och belastningsindex. Men även vad ET är på Teslas originalfälgar, så att däcken inte hamnar för långt ut i hjulhusen. Som jag förstått det är ju även Model S lite utsatt när det gäller blästring från framhjul.
Och för att söka på forumet om t.ex. Megahjul så är det ju bara att mata in följande i Gåggle ifall du inte redan hade koll på den biten:
site:teslaclubsweden.se megahjul
EDIT:
Lagt till lite ytterligare info till ursprungliga posten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting