Helt enig! Tycker det är jättekonstigt att ingen helhjärtat satsat på denna nisch ännu.
Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Moderator: Redaktion
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
MG
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
900’ kr? Det är ju porsche 718-pengar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 20:38Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
Jag tror det är fler som pratar om en MG el-roadster för 900’ än antal som är seriöst intresserade av att köpa en.
Jag är också lite nyfiken på 718-BEV men i caymanutförande.
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Det finns otaliga kinesiska elbilar som sålt extremt dåligt i Europa, framförallt de dyrare modellerna, så det är inte en relevant jämförelse imo.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 20:38Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
En Model 3, Peugeot e-208 eller för den delen nämnda Porsche Boxster tror jag alla skulle kunna sälja rimligt mycket i cabversion.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
De flesta cabbar är väl inte egna modeller utan snarare en variant av befintlig sedan/coupe-modell.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 20:38Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
Tex BMWs 4-serie. De har ju i4 på den plattformen. Vore nog en väldigt smal sak för dem att lansera en i4 cab. De har ju t.o.m. all mekanik klar iom att de har avgasbilsvarianten.
Finns massa fler exempel.
Problemet är mest att volymen, och därmed marginalerna, blir så liten. Därför ingen satsat på det än.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Det är mer komplicerat. Man kan inte bara kapa taket.manneson skrev: ↑11 jun 2025 21:38De flesta cabbar är väl inte egna modeller utan snarare en variant av befintlig sedan/coupe-modell.
Tex BMWs 4-serie. De har ju i4 på den plattformen. Vore nog en väldigt smal sak för dem att lansera en i4 cab. De har ju t.o.m. all mekanik klar iom att de har avgasbilsvarianten.
Finns massa fler exempel.
Problemet är mest att volymen, och därmed marginalerna, blir så liten. Därför ingen satsat på det än.
Det krävs att man konstruerar en bil från grunden till att även kunna bli taklös, vilket innebär fördyringar under design, vid varje tillverkad bil och högre vikt.
Dvs inte värt det, anser uppenbarligen BMW.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 7340
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
This.Legato skrev: ↑11 jun 2025 21:04Det finns otaliga kinesiska elbilar som sålt extremt dåligt i Europa, framförallt de dyrare modellerna, så det är inte en relevant jämförelse imo.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 20:38Inte alls konstigt, hur många tror du säljs?
Och med tanke på vad det kostar att ta fram ny bilmodell är det en stor förlustaffär.
Hur många MG Cyberster har det sålts tror du?
Den lockar mig NOLL, och det gäller inte bara mig...finns en 5-10 osålda ser jag på Blocket.
En Model 3, Peugeot e-208 eller för den delen nämnda Porsche Boxster tror jag alla skulle kunna sälja rimligt mycket i cabversion.
Vem vill köpa en elbil för ~900K eller mer av en biltillverkare som är direktägd av kinesiska staten?(!)… Jag skulle inte ens komma på tanken.
Och för den som vill läsa ännu mer i ämnet så finns så klart också den här tråden på forumet:Säpo: Ryssland, Kina och Iran största hoten mot Sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo ... varldslage
viewtopic.php?t=33375&start=425
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7340
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Tror tyvärr inte att jag övertolkar.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 jun 2025 09:59Man behöver inte övertolka allt som skrivs. […SwedishAdvocate skrev: ↑10 jun 2025 23:53Suck…repulsiv skrev: ↑10 jun 2025 20:30…] Jag är inte säker på att min nästa bil blir en elbil, jag TROR det blir så, men det är inte säkert, elbilar är inte alls så överlägsna som de troende vill få det till, dom har fördelar och dom har nackdelar, sen får man själv bedöma vad som passar just då. [Min u.]
Att det fortfarande skrivs sånt här på ett svenskt elbilsforum i juni 2025…
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…
repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Hade en 307cc tidigare, klart härligt att köra nu på sommaren. Skulle gärna köpa en eldriven dito nu. Behöver inget jätte batteri, så den borde inte behöva vara så dyr. Kommer säkert komma framöver 
Sedan skulle jag aldrig köpa elbil om jag inte kunde ladda hemma. För krångligt att hitta en snigelladdare och stå där inbland för laddning.
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sedan skulle jag aldrig köpa elbil om jag inte kunde ladda hemma. För krångligt att hitta en snigelladdare och stå där inbland för laddning.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Då känner vi faktiskt lika. Mitt största problem med flertalet elbilar är att de känns tunga. Hur mycket luftfjädring och adaptiv dämpning man än stoppar in så kan man inte trolla bort övervikten. Jag slipper gärna att köra manuell, även vid sportigare körningKänner inte alls igen mig i detta resonemang.
För mig (gillar sportbilar och MC) handlar det bara om hur fordonet kommunicerar i ratt, säte, reglage som gas/broms.
Då är lätt vikt och litenhet viktig, då det främjar kommunikationen.
Om bilen drivs av el eller fossilbränsle är sekundärt.
Manuell eller aut...inte så viktigt. Båda har fördelar.

BRZ, var mer ett exempel på en lätt sportig bil. Jag hade lika gärna kunna skriva Miata, Boxster, Alpine a110....Subaru BRZ tycker jag är rätt trist, den har väl inget som är bättre än en Model 3 Performance enl mig.
Snackar vi Miata däremot är det en HELT annan nivå, men dessa kräver stora moddar samt 4-hjulsinställning hos proffs, för att bli kul. Original är det gungigt, slött med 4-hjulsinställning som är "lite hur som helst".
Fast de sportbilarna du nämner är väl också fossilbilar.Fossilbil roligare än en Model 3 Performance??
Vad skulle det vara?
BMW M3 är tunga o slappa i chassit, och vad annat skulle finnas? Dagens prestandabilar är skittunga o klumpiga, mest lyx numera!
Men dagens elbilar har med sin tyngd ett underläge mot RIKTIGA sportbilar, Boxster, Elise, Miata tex.
Jo de är bra. Hade ZF:s 8-växlade i min förra BMW och även kört en hel del med MB:s 9-växlade. Men ingen av dem kommer i närheten av responsen i en elbil.Moderna fossilbilar har väldigt bra autlådor.
Men är gasrespons + superacc viktig, finns inget som slår en elbil !
Tur jag inte är en sucker för skitsnabba bilar, tufft i en Miata annars...men snabb gasrespons har den tveklöst. Snabbt acc? Gissa en gång
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Fast min poäng var att HADE den varit skitbra, så hade alla velat köpa den.
Andra väldigt dyra kinabilar säljer bra, om de är BRA.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Ser inga konstigheter i inlägget.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Tror tyvärr inte att jag övertolkar.
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
De flesta ser valet av bil som en kostnadsfråga.
Tror på samma sätt få tycker man ska subventionera konsumption av "icke icke livsnödvändiga" saker.
Vill man driva på omställningen bort från fossil, börja med ett elsystem som ger låga stabila elpriser som därigenom konkurrerar ut fossila drivmedel och fossil elproduktion. Det vi hade för 20år sedan!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.tesla newbie skrev: ↑12 jun 2025 10:50Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Jag ur den aspekten håller jag med. Elbilar är klimat- och mijömässigt bättre än ICE ur alla aspekter. Även om produktionen av elbilar givetvis också har en miljöpåverkan.Niklas Z skrev: ↑12 jun 2025 12:08Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.tesla newbie skrev: ↑12 jun 2025 10:50Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Att slippa avgaser och motorbuller är mycket värt, bara det. Främst i städerna.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Fast miljözonen i Stockholm blev ju nu slutgiltigt stoppad, så man får fortsätta njuta av Lamborghinis som varvar på HamngatanSportbilsentusiasten skrev: ↑12 jun 2025 14:11Att slippa avgaser och motorbuller är mycket värt, bara det. Främst i städerna.

-
- Inlägg: 7340
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Ja. Det var det understrukna som jag reagerade på.Niklas Z skrev: ↑12 jun 2025 12:08Jag tror också att flertalet låter plånboken styra mer än miljön, men i den understrukna delen förekommer formuleringen lajva för att vara "miljövänliga". Det är verkligen inte så att de som väljer elbil framför fossilbränslebil håller på och "lajvar" eller lever i något slags villfarelse rörande elbilars miljöfördelar framför bensin- eller dieselbilar. Jag tror det var den delen som Swedishadvocate reagerade på. Om så är fallet så är det högst rimligt, för det är väldigt okunnigt att antyda att det inte skulle vara en betydande skillnad mellan elbilar och ICE-bilar i fråga om miljöpåverkan.tesla newbie skrev: ↑12 jun 2025 10:50Jag tror nog faktiskt inte det är helt fel att många tänker med plånboken först. Annars skulle inte sajter som Temu finnas..... Att många väljer elbil idag är sannolikt en kombination av elbilens bra egenskaper och totalekonomi. Om elbilens enda fördel mot ICE var att den var miljövänlig så skulle nog få köpa elbil. Även i Norge så tog ju inte elbilsförsäljningen fart på riktigt förrän det kom attraktiva modeller som Tesla Model S, Audi e-tron m.fl. Norge har haft momsbefriade elbilar sen 2001.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Håller med dig i stort och jag skulle säga största problemet är de effekt avgifterna i hemmen som gör de så komplext att veta vad el kostar så folk orkar inte. Då är de lätt att använda detta som argument att inte kör elbil oavsett vad de kostar i praktiken.Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 jun 2025 12:07Ser inga konstigheter i inlägget.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2025 00:18Tror tyvärr inte att jag övertolkar.
Exibit A hämtat ur en annan tråd, och skrivet för ~11 dagar sedan:…repulsiv skrev: ↑01 jun 2025 13:28Det beror väl helt på vad det kostar att ladda sen.
Om de som laddar får betala den faktiska kostnaden så kommer typ INGEN att ladda för det blir dyrare än att åka vanlig bil.
Det är väldigt dyrt att sätta upp laddstolpar "på alla gator", och beläggningsgraden är låg när folk laddar några timmar och sen står och tar upp platsen.
Ska man då subventionera detta och låta alla skattebetalare betala ? personligen tycker jag det är fel.
Folk tänker med plånboken, sen finns det förstås några få som är beredda att betala extra för att lajva att vara "miljövänliga" ,men det är en minoritet, de flesta gör det som är bäst för deras ekonomi. [Min u.]
De flesta ser valet av bil som en kostnadsfråga.
Tror på samma sätt få tycker man ska subventionera konsumption av "icke icke livsnödvändiga" saker.
Vill man driva på omställningen bort från fossil, börja med ett elsystem som ger låga stabila elpriser som därigenom konkurrerar ut fossila drivmedel och fossil elproduktion. Det vi hade för 20år sedan!
Sen borde man göra undantag eller någon special regel för effekt tariffer för snabbladdare, detta för att få ner priserna ytterligare på snabbladdning. På detta sätt så skuile man också ta bort argumnetet att de är för dyrt att ladda.
Poängen är ju att för de flesta tror jag ekonomin är en väldigt stor faktor när man köper en bil.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?
Jo, värmen är ett plus men samtidigt har väl alla bilar värme styrd via app/telefon numera, jag hade min första bil med telefonstyrd bränslevärmare runt år 2000. Jag tror absolut att det går att leva med elbil men det känns som att man måste göra uppoffringar, 99/100 dagar märker man nog inte ens skillnaden, men köra långt med släp... jag upplever att kollegor och vänner som kör långt med släp på vintern faktiskt får problem. Sen är det ju uppenbarligen inget man gör varje dag, men ändå....roffe_s skrev: ↑10 jun 2025 00:02Off topic måhända… - men har Du provkört Energicas häftigare modeller? Jämfört med min Speed Triple 1200 RS måste jag säga att den hojen imponerade, i vart fall på migLove_O skrev: ↑06 jun 2025 22:04Cab ska ju upplevas, ska njutas. Då måste ju fossil in i bilden. Elbil är skönt och härligt men finns ju väldigt lite njutning när det gäller just köra. Aktiv körning.
Cab blir nog svår att få någon bra känsla i som eldriven. Precis som en el-motorcykel. Absolut glider man fram tyst och fint och mjukt. Men sååååå tråkigt. Ge mig en motor som låter och varvar och visar sin frustration.
Det vore mig främmande att försöka övertyga Dig men jag kan i alla fall dela mina erfarenheter. Vi bor också i norra Sverige (Norrbotten) och köpte vår första elbil hösten 2020. Andrabilen var då en V90 D5, klassisk bruksbil i våra trakter. Den ersattes 2024 av vår andra elbil, nu har vi bara en äldre CRV kvar som fossil-backup när det gäller fyrhjuls-fordon. Vi drar tämligen ofta släp, en 4P 380, men inte så ofta längs riket.JonasAnd skrev: ↑06 jun 2025 22:05Jag är nog inte unik men kanske lite ovanlig på följande sätt;
-kör relativt ofta långt
-kör relativt ofta med släpvagn
-bor i norra Sverige (lite färre laddplatser, lite kallare)
Men med det sagt har jag länge varit övertygad om att ”nästa bil blir en elbil, äntligen”, men under 2025 kommer jag byta ut bruksbilen och det blir antagligen en diesel.
Prestandan pratas det mycket om men…nej…det bekommer mig egentligen inte alls, de flesta nyare familjebilar är tillräckligt snabba ändå, komforten skiljer inte nämnvärt… jag ser inga enorma fördelar med elbil utöver billigare drift.
Jag märker helt ärligt ingen skillnad i komfort och smidighet på grannarnas Mercedes EQE och min egen Mercedes som går på diesel. Grannarna som äger EQE:n säger för övrigt samma sak när de jämför med sin egna dieseldrivna Mercedes, och det är undantagslöst den bil de väljer på långresa just för smidigheten.
Däremot ser jag nackdelen med elbil i ordentligt begränsad räckvidd på vintern (kör mycket med skotersläp, så det är en faktor för mig), behovet av att planera resor och hantera appar med mera (det är tusan illa nog att behöva krångla med p-apparna). Jag älskar också känslan av att vara fri, att göra vilka avstickare jag vill, när jag vill. Utan att behöva planera.
Jag påstår inte att elbilar är sämre, absolut inte, men svaret på frågan om vem som köper en dieselbil 2025 är; jag.
Vår erfarenhet är att elbilarna verkligen kommer till sin rätt i vårt klimat. Den startar alltid oavsett yttertemperatur, värmer upp kupén på nolltid i f t våra tidigare fossileldade fordon och är fantastiskt stabila dragfordon. Vi var en tripp till hufvudstaden den gångna helgen, bägge vägarna startade vi med fulladdat batteri och klarade oss på två laddstopp på ca 1h för att avverka ca 82 mil enkel väg. Vintertid blir det ett stopp till.
Så - att leva med elbil vid våra breddgrader går alldeles utmärkt, om man ger det en chans och provar. Och vi upplever i vart fall ännu ingen brist på laddare med vårt körmönster, vi kör mellan 4 000 och 5 000 mil per år med våra båda elbilar.och då inkluderar detta utflykter från kusten till Malmfälten och inlandet i både Norr- och Västerbotten.
Men som sagt - vill inte påstå att Du har fel, bara visa på att det finns flera faktiska fördelar med elbil i kallt klimat att värdera i f t de uppenbara nackdelar som oftast kommer upp i diskussionerna. Tyvärr behöver man leva med elbilen ett tag för att verkligen göra en rättvis jämförelse, längre än vad som är möjligt under kortare provturer.
I vart fall - lycka till med Din nya bil, vad än det månde bliva![]()