Nej, det finns inget frågetecken kring utbudet av Teslor. Det är solklart att det finns gott om bilar på lager för omgående leverans.
Fel,
Många i Sverige och Tyskland som beställt i April/Maj utan att bilen tillverkats än.
Dom kanske prioriterat Norge
Det tror jag inte, möjligtvis någon enstaka som väntar på någon speciell utrustningskombination av någon modell. Det finns massor av lagerbilar tillgängliga på Teslas svenska hemsida.
Jag tror inte, har följt tyska forumet, många som beställt AWD utan leverans, oklart varför, någon omställning i fabriken, problem, eller brist på komponenter.
4st nya och två demobilar i hela Sverige...
Finns inga speciella utrustningskombinationer hos Tesla
Nej, det finns inget frågetecken kring utbudet av Teslor. Det är solklart att det finns gott om bilar på lager för omgående leverans.
Fel,
Många i Sverige och Tyskland som beställt i April/Maj utan att bilen tillverkats än.
Dom kanske prioriterat Norge
Det tror jag inte, möjligtvis någon enstaka som väntar på någon speciell utrustningskombination av någon modell. Det finns massor av lagerbilar tillgängliga på Teslas svenska hemsida.
Ser inga bakhjulsdrivna Junipers.
Tänker att många företag och privatpersoner beställer dessa.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Nej, det finns inget frågetecken kring utbudet av Teslor. Det är solklart att det finns gott om bilar på lager för omgående leverans.
Fel,
Många i Sverige och Tyskland som beställt i April/Maj utan att bilen tillverkats än.
Dom kanske prioriterat Norge
Det tror jag inte, möjligtvis någon enstaka som väntar på någon speciell utrustningskombination av någon modell. Det finns massor av lagerbilar tillgängliga på Teslas svenska hemsida.
Jag tror inte, har följt tyska forumet, många som beställt AWD utan leverans, oklart varför, någon omställning i fabriken, problem, eller brist på komponenter.
4st nya och två demobilar i hela Sverige...
Finns inga speciella utrustningskombinationer hos Tesla
Det är nog bara så att de inte känner för att tillverka just de bilar som beställs. Försäljning går bättre än någonsin.
Bilar tillverkas det men skickas till andra marknader.
Det kan hända att en del bilar skickas hit och dit men fakta är ju ändå att Teslas totala försäljning worldwide peakade 2023. 2024 blev aningen lägre och allt talar för att 2025 blir ännu lägre om inte ett under sker.
Det är nog bara så att de inte känner för att tillverka just de bilar som beställs. Försäljning går bättre än någonsin.
Bilar tillverkas det men skickas till andra marknader.
Det kan hända att en del bilar skickas hit och dit men fakta är ju ändå att Teslas totala försäljning worldwide peakade 2023. 2024 blev aningen lägre och allt talar för att 2025 blir ännu lägre om inte ett under sker.
Alla siffror som är ackade i år är inte direkt relevanta iom nedstängningen av fabrikerna i Q1.
Norge ser väldigt bra ut i Q2 och främst Juni tex, men det är ju ett litet land. https://elbilstatistikk.no
Alla siffror som är ackade i år är inte direkt relevanta iom nedstängningen av fabrikerna i Q1.
Norge ser väldigt bra ut i Q2 och främst Juni tex, men det är ju ett litet land. https://elbilstatistikk.no
Svårt att jämföra försäljning för Tesla när den går ner. 2024 var det Osborne-effekten, 2025 så var det omläggning av produktionen. Skulle det backa nästa år så är det kanske Osborne-effekten för MY gen3?
Alla siffror som är ackade i år är inte direkt relevanta iom nedstängningen av fabrikerna i Q1.
Norge ser väldigt bra ut i Q2 och främst Juni tex, men det är ju ett litet land. https://elbilstatistikk.no
Svårt att jämföra försäljning för Tesla när den går ner. 2024 var det Osborne-effekten, 2025 så var det omläggning av produktionen. Skulle det backa nästa år så är det kanske Osborne-effekten för MY gen3?
Alla siffror som är ackade i år är inte direkt relevanta iom nedstängningen av fabrikerna i Q1.
Norge ser väldigt bra ut i Q2 och främst Juni tex, men det är ju ett litet land. https://elbilstatistikk.no
Svårt att jämföra försäljning för Tesla när den går ner. 2024 var det Osborne-effekten, 2025 så var det omläggning av produktionen. Skulle det backa nästa år så är det kanske Osborne-effekten för MY gen3?
Från Q2/Q3 framåt ska det vara mindre brus. Men ja, det är svårt med data och analyser. De flesta drar alldeles för tunna slutsatser.
Alla siffror som är ackade i år är inte direkt relevanta iom nedstängningen av fabrikerna i Q1.
Norge ser väldigt bra ut i Q2 och främst Juni tex, men det är ju ett litet land. https://elbilstatistikk.no
Verkar som att man kanske borde stänga fabrikerna lite mer faktiskt.
Försäljningen av Model Y går väldigt bra i Norge, under juni månad har de levererat över 5 000 bilar vilket är mer än någon annan modell lyckats med de första sex månaderna.
Kollar vi för Model Y och jämför med tidigare år så är det en klar förbättring jämfört med förra året men når inte riktigt upp i siffrorna för 2023 än så länge.
Visar även att försäljningen var dålig första kvartalet men att de återhämtat sig under andra kvartalet.
Försäljningen av Model Y går väldigt bra i Norge, under juni månad har de levererat över 5 000 bilar vilket är mer än någon annan modell lyckats med de första sex månaderna.
elbilsförsäljning Norge.PNG
Kollar vi för Model Y och jämför med tidigare år så är det en klar förbättring jämfört med förra året men når inte riktigt upp i siffrorna för 2023 än så länge.
Model Y försäljning Norge.PNG
Visar även att försäljningen var dålig första kvartalet men att de återhämtat sig under andra kvartalet.
Försäljningen går dåligt i Europa för Model Y. Här är samma sajts data men med alla länder som redovisar per modell:
Som vi alla vet har Tesla bara 1,5 modell som säljer i Europa så irrelevant att jämföra endast MY. Detta blir tydligt när man tittar på försäljning per tillverkare:
Försäljningen av Model Y går väldigt bra i Norge, under juni månad har de levererat över 5 000 bilar vilket är mer än någon annan modell lyckats med de första sex månaderna.
elbilsförsäljning Norge.PNG
Kollar vi för Model Y och jämför med tidigare år så är det en klar förbättring jämfört med förra året men når inte riktigt upp i siffrorna för 2023 än så länge.
Model Y försäljning Norge.PNG
Visar även att försäljningen var dålig första kvartalet men att de återhämtat sig under andra kvartalet.
Försäljningen går dåligt i Europa för Model Y. Här är samma sajts data men med alla länder som redovisar per modell:
Som vi alla vet har Tesla bara 1,5 modell som säljer i Europa så irrelevant att jämföra endast MY. Detta blir tydligt när man tittar på försäljning per tillverkare:
Är det någon som vet hur det kommer sig att försäljningen går såpass bra i norge ?
Jag vet att deras skattesystem är helt hjärndött, men det borde väl gynna alla elbilar snarare än bara tesla, och norrmän är väl som de flesta andrea europeer vad det gäller övriga saker.
Är det något som gör det ekonomiskt fördelaktigt att köpa en tesla i norge just nu ?
Är det någon som vet hur det kommer sig att försäljningen går såpass bra i norge ?
Jag vet att deras skattesystem är helt hjärndött, men det borde väl gynna alla elbilar snarare än bara tesla, och norrmän är väl som de flesta andrea europeer vad det gäller övriga saker.
Är det något som gör det ekonomiskt fördelaktigt att köpa en tesla i norge just nu ?
Vad är det med deras skattesystem som är "helt hjärndött"?
Försäljningen av Model Y går väldigt bra i Norge, under juni månad har de levererat över 5 000 bilar vilket är mer än någon annan modell lyckats med de första sex månaderna.
elbilsförsäljning Norge.PNG
Kollar vi för Model Y och jämför med tidigare år så är det en klar förbättring jämfört med förra året men når inte riktigt upp i siffrorna för 2023 än så länge.
Model Y försäljning Norge.PNG
Visar även att försäljningen var dålig första kvartalet men att de återhämtat sig under andra kvartalet.
Försäljningen går dåligt i Europa för Model Y. Här är samma sajts data men med alla länder som redovisar per modell:
Som vi alla vet har Tesla bara 1,5 modell som säljer i Europa så irrelevant att jämföra endast MY. Detta blir tydligt när man tittar på försäljning per tillverkare:
Norrbaggarna gynnar evs kraftigt då momsen reduceras. Skulle inte kalla det hjärndött utan smart, färre utsläpp om du kör några mil/år. Rabatten gäller för alla märken. Är väl teslabjörn som tycker att junipern är bästa köpet och då följer fårskocken efter. Snart över 81000 sålda vilket betyder bäst säljande elbil totalt sen leif
Sen att baggarna suger upp den svarta sörjan från jordens inre får man tycka vad man vill om. Hellre dom än ryssar.
De bor iaf i ett välsignat land. Naturen, northug, elbilar, laddplatser,havet, skidor mm
Jag ser att DI idag skriver om försäljningen i Sverige, Tesla ned -64% i juni och -61% första halvåret jämfört med 2024. I min värld och då trenden förefaller fortsätta med ungefär liknande tapp tyder det på att Tesla säljer på en ny och betydligt lägre nivå detta året.
I början av tråden var det många av oss som ville avvakta siffrorna för första halvåret innan säkrare slutsatser kunde dras. Nu står det väl relativt klart att tappet sannolikt och i huvudsak är relaterat till andra faktorer än ombyggnad av produktionslinor för Juniper?
Nåväl, vi får väl avvakta de europeiska siffrorna för att se om det vänder. Norge är hitintills intressant, Tesla-Björn i all ära men kanske är det helt enkelt så att det finns betydligt fler tidigare Tesla-kunder som återkommer som köpare? I vart fall - en rejäl ljuspunkt för Tesla i en annars rätt dyster Europamarknad om vi ser till totalen.