Kan det här verklien vara sant?
Moderator: Redaktion
Re: Kan det här verklien vara sant?
Som pendlingsbil räcker 30kWh. Så jag tror många kommer prioritera lågt pris framför räckvidd när den första "hysterin" lagt sig.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Beror på om den ska vara enda bil i familjen eller inte. Som andrabil / pendlingsbil i max 10-15 mil om dan behövs ju knappast ett jättebatteri, men för att ersätta den stora familjebilen som iaf i vårt fall rullar i snitt nån längre tripp på 60-100 mil per månad så behövs det iaf 30-35 mils räckvidd för att ett byte ska vara möjligt.
De som kör enligt mitt första exempel borde ju redan idag köpa en beg Leaf för 150-160 kkr, räknar man med total avskrivning på bara 4 år blir det ändå billiga mil.
De som kör enligt mitt första exempel borde ju redan idag köpa en beg Leaf för 150-160 kkr, räknar man med total avskrivning på bara 4 år blir det ändå billiga mil.
Model Y LR AWD 2022
Känns som att det kan ha varit en liten överdrift av taxichaffisen.. men att man nog ska passa sig för att köpa en begagnad Tesla-taxi!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tänkte på en sak. I en elbil blir allt väldigt transparent och digitalt. Man kan se hur mycket kapacitet batteriet har efter några år och man ser också på effektmätaren hur mycket effekt som finns. En ICE försämras också och tappar effekt mm efter ett tag. Men det är inte lika lätt att se...
Kommer ihåg ett gammalt top gear program där dom köpte en Dino som hade kanske 300+ HP när den var ny. Sen 20 år senare mätte dom upp den och den hade tappat minst 30% av effekten...
Kommer ihåg ett gammalt top gear program där dom köpte en Dino som hade kanske 300+ HP när den var ny. Sen 20 år senare mätte dom upp den och den hade tappat minst 30% av effekten...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Motorvägstempo genom europa eller i sverige på vintern är 300w/km för mig...
Så håller du nog väl högt tempo vintertid. Tänk på väglagetdstr skrev:Motorvägstempo genom europa eller i sverige på vintern är 300w/km för mig...

Att få 50 mil med den förbrukningen skulle ge ett batteri på typ 170 kWh och det skulle ge mig marginal även på vintern, vore skönt.dstr skrev:Motorvägstempo genom europa eller i sverige på vintern är 300w/km för mig...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
30/12 - 7/5 = 275 i genomsnitt
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Kan tänka mej ett batteri där nånstans, 140 - 170 kWh.
Då hade "allt" gått att lösa, oavsett avstånd m.m.
Med bra laddare så hade man kunnat ligga runt 100 kWh som vardags SOC, o vid längre körningar toppar man upp. O kan ligga i 140-150 o skippa nån 200 kW SUCs på sin resa.
Hade som en trevlig bisak täppt till nosen på några gnälliga ICErs oxo
Då hade "allt" gått att lösa, oavsett avstånd m.m.
Med bra laddare så hade man kunnat ligga runt 100 kWh som vardags SOC, o vid längre körningar toppar man upp. O kan ligga i 140-150 o skippa nån 200 kW SUCs på sin resa.
Hade som en trevlig bisak täppt till nosen på några gnälliga ICErs oxo

http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Vilka däck? Ovh lufttryck?dstr skrev:Motorvägstempo genom europa eller i sverige på vintern är 300w/km för mig...
Märkte stor skillnad på en lånebil i vinter med andra däck. Drog 380 Wh/km i 140 km/h där min egen bil senare drog 315 Wh/km. Samma sträcka. Vindstilla. -17 gr. Det var också en P85, jag har S85. Kollade heller inte däcktryck på lånebilen. Möjligt de inte följt med i temp nedgången. Jag kör med 3.3 bar och hakka r2.
Intressant om det visar på vad supercharging gör med batteriet.
Det sägs ju att batteriet i stort sett dör efter det kommit ner till 70 %. Att degraderingen är några procent först. Sen rätt stabilt. Sen accelererande ned mot 70 %. Undrar om alla celler överlevt. Men om de misshandlade batterierna lever så länge så är det gott hopp för alla andra.
Det sägs ju att batteriet i stort sett dör efter det kommit ner till 70 %. Att degraderingen är några procent först. Sen rätt stabilt. Sen accelererande ned mot 70 %. Undrar om alla celler överlevt. Men om de misshandlade batterierna lever så länge så är det gott hopp för alla andra.
Med tanke på att taxi kör extremt mycket (titta bara på milen) och laddningscyklerna (troligtvis från ganska lågt till hundra för att klara av nästa körning, och det säkert flera gånger om dagen) så bör batteriet ha tagit en stor smäll.
Det man skall lära sig att dra öronen åt sig om man ser en begagnad taxibil. (men det tror jag de flesta gör sedan länge pga det var en taxibil) Sedan kan man diskutera om det är bra värden eller inte. (ser man på tiden (1 år) är det givetvis inte så bra betyg men ser man på milen så motsvarar det kanske 7-8-10 års normal körsträcka) (vet inte hur värdeminskningen kommer vara men det kommer säkert bero på hur bra batteriet mår och hur billigt det kommer vara att byta ut).
Men det låter rimligt. (sedan hur bra det är med 30 % prestanda försämring har jag ingen synpunkt på)
Det man skall lära sig att dra öronen åt sig om man ser en begagnad taxibil. (men det tror jag de flesta gör sedan länge pga det var en taxibil) Sedan kan man diskutera om det är bra värden eller inte. (ser man på tiden (1 år) är det givetvis inte så bra betyg men ser man på milen så motsvarar det kanske 7-8-10 års normal körsträcka) (vet inte hur värdeminskningen kommer vara men det kommer säkert bero på hur bra batteriet mår och hur billigt det kommer vara att byta ut).
Men det låter rimligt. (sedan hur bra det är med 30 % prestanda försämring har jag ingen synpunkt på)
Fick man se typical range i Taxin? Det låter rätt fantastiskt med 30% minskning redan. Men laddar man supercharger till 100% om och om igen så kanske?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Ja är fullt möjligt det var en liten överdrift av taxichauffören. Som jag skrev tidigare, batteriet är dött vilken dag som helst om det där är sant. Är väl flera andra bilar som gått nästan så långt som inte märkt i närheten av den degraderingen. Så man ska inte bli nervös av detta iaf. Youtube Björn har väl kört snart så långt med sitt nya batteri. Han är väl på 23000-24000 mil, men bytte batteri vid 8000 mil pga ett powerswitch fel.AnteF skrev:Fick man se typical range i Taxin? Det låter rätt fantastiskt med 30% minskning redan. Men laddar man supercharger till 100% om och om igen så kanske?
Har för mig att det för ett tag sen var en Tesla Roadster i Tyskland som som hade gått väldigt långt och personen i fråga laddade alltid till 100% för hen körde långt varje dag. Det batteriet degraderas en hel del har jag för mig. Men detta är långt bak i minnet så ta det med en nypa salt

Dels snackar Taxichaufförer skit till 30-40% generellt och dels är deras laddmönstret helt vansinigt. De ligger och superladdar till 100% flera gånger om dagen och står sedan och väntar på körning med den laddningen. Sen blir det bara några kort körningar så laddningen kanske går ner till 80% innan de ställer sig och topp laddar igen.
LarsL skrev:Dels snackar Taxichaufförer skit till 30-40% generellt och dels är deras laddmönstret helt vansinigt. De ligger och superladdar till 100% flera gånger om dagen och står sedan och väntar på körning med den laddningen. Sen blir det bara några kort körningar så laddningen kanske går ner till 80% innan de ställer sig och topp laddar igen.
Jag förstår att dom antagligen INTE har optimalt laddmönster...MEN:
Hur många taxis laddar till 100% och väntar sedan på körning..egentligen?
Jag tror väldigt få åker Taxi från Infra (där jag gissar att de flesta toppar upp..)
Resan från Infra till Arlanda borde vara (på en 85) ca 5% (Jag gör av med ca 8-10% mellan Märsta och Solna med min 85D)
Sedan gissar jag att dom sällan behöver vänta speciellt länge på Arlanda då dom pga Supermiljöbilsreglerna där ute får förtur in.
Sedan en körning till stan så har dom gjort av med ca 10-15% till, så då är dom, inom en till en och en halv timme nere på 80%.
Min teori är nog snarare att dom dels Superladdar ofta, och att dom troligen sällan går ner under 10% och då balanserar ut cellerna.
För vilken taxichaufför tar en körning med 12% kvar, om dom har 5-8% körning till närmsta Supercharger?
Detta i kombo med att dom kanske inte har koll, samt lite allmänt "Taxiskitsnack" gör att det kanske blir en skev bild!
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Min poäng var att de efter den där körningen åker tillbaka till SC och laddar igen från 80 till 100 ingen. Sen väntar de tills de får en körning igen också upprepar de.
Men du har förmodligen rätt i att de skulle få tillbaka en stor del av sin range om batteriet fick balanseras ner mot 0%. Bilen har förmodligen knappt varit under 20-30%.
Men du har förmodligen rätt i att de skulle få tillbaka en stor del av sin range om batteriet fick balanseras ner mot 0%. Bilen har förmodligen knappt varit under 20-30%.
Vet inte hur mkt de står still. Men om de inte kör konstant kanske 22 kW laddare vid varje taxihållplats hade varit mkt smidigare för dem och inte minst bättre för bilen. De är dessutom inte särskilt dyra.
Nej, det gör de inte.LarsL skrev:Min poäng var att de efter den där körningen åker tillbaka till SC och laddar igen från 80 till 100 ingen. Sen väntar de tills de får en körning igen också upprepar de.
Taxiförare lever på ren provision. Den kassan man får in på ett pass är det din lön kommer ifrån. När du står stilla en timme så har du 0 kronor i timmen. Man vill till största möjliga mån minimera dötiden så att bilen rullar på körningar hela tiden. Men om man kör en tesla så går det tyvärr inte, så man får anpassa sitt arbetspass så att man kör upp till snabbladdaren när det inte kommer in så många beställningar. De flesta som har kört ett tag lär känna igen ett mönster i beställningar. Det finns rusher, sen finns det perioder där det tar lång tid mellan körningarna.
Om man bara kör i stan (dvs bara kortkörningar) så räcker en full laddning nästan ett helt 12-13 timmars pass. Men oftast så får man körningar ut ur stan, får körningar till arlanda osv. Arlanda är en speciellt dålig körning om man kör tesla då det är en så lång sträcka att åka, och den är ganska kraftigt rabatterat hos alla stora bolag.
När man kommer ner till 80 km räckvidd så kan det vara dags att tänka på att åka till Infra City beroende på vart du är i Stockholm. Om man kör natt så vill man helst ha laddat klart innan midnatt så man kan få en körning tillbaka från de sista flygen som landar. Sen så fortsätter man jobba, och laddar säkerligen en sista gång innan man lämnar av bilen till nästa förare. Man vill ju börja sitt pass med att batteriet är någorlunda laddat (ca 300 km) så att man kan få jobba ostört i ca 6 timmar.
Pratade med två chaffisar idag vid Infra. De verkade ha noll koll.
Den första laddade alltid till 99%. Den andra laddade alltid till 100%.
De frågade mig om jag märkt ngt tapp i batterikapacitet? Nej sa jag, har inte märkt ngt öht. Laddar aldrig mer än 90%, kört 3000 mil på 2 år.
Under den korta tiden jag var där var det 4 taxibilar som stod där.
De verkade vara rätt nya i gemet, visste inte vad P85+ var för ngt... Det är ju en "gammal" klassiker nuförtiden.
Den första laddade alltid till 99%. Den andra laddade alltid till 100%.
De frågade mig om jag märkt ngt tapp i batterikapacitet? Nej sa jag, har inte märkt ngt öht. Laddar aldrig mer än 90%, kört 3000 mil på 2 år.
Under den korta tiden jag var där var det 4 taxibilar som stod där.
De verkade vara rätt nya i gemet, visste inte vad P85+ var för ngt... Det är ju en "gammal" klassiker nuförtiden.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Det vore ju inte fel att informera dem om att det går fruktansvärt långsamt den sista biten och att det skadar batteriet. Att det tar tid borde de ju upptäcka själva, men de verkar inte bry sig? Har de hur mycket tid som helst, undrar jag igen?
Det som borde ta skruv är ju att det sliter på batteriet, tycker man... Men det är klart äger man inte bilen så kanske man skiter i det också?
Det som borde ta skruv är ju att det sliter på batteriet, tycker man... Men det är klart äger man inte bilen så kanske man skiter i det också?
Nästan att man tycker att SuC borde slå ifrån vid 80% (och sedan får man trycka i sladden igen för att ladda resten) - Ett sätt att bevara batteriet samt se till att det går snabbare att få folk till nivåer att de kan fortsätta då de sista % tar dubbelt så lång tid att ladda). (vet inte om det är bättre för batteriet att ladda till 100 på långsammare laddning ex hemma el på destinations charging)LarsL skrev:Det vore ju inte fel att informera dem om att det går fruktansvärt långsamt den sista biten och att det skadar batteriet. Att det tar tid borde de ju upptäcka själva, men de verkar inte bry sig? Har de hur mycket tid som helst, undrar jag igen?
Lästes tidningen Elbilen om en dansk som absolut tyckte hann hade rätt att ladda till 100% lokalt, trots kö. Sopphuvudet hade till och med stott kvar när Tesla personal sagt till honom att han hade så han klarade sig till nästa SC. Höjden är ju sedan att lite gnälligt tala om det efteråt också...
Tror verkligen att det skulle behövas något som gjorde det svårare att fortsätta ladda efter 80%, särskilt om det är på väg att bli kö. Ett alternativ är att man måste starta om laddaren. Ett annat är att ha fler uttag per laddare, idag ä det två kanske ska vara tre? Då kan ju dansken sitta där och surladda upp till 100% om han vill.

Tror verkligen att det skulle behövas något som gjorde det svårare att fortsätta ladda efter 80%, särskilt om det är på väg att bli kö. Ett alternativ är att man måste starta om laddaren. Ett annat är att ha fler uttag per laddare, idag ä det två kanske ska vara tre? Då kan ju dansken sitta där och surladda upp till 100% om han vill.

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Korkade människor finns det överallt i vårt samhälle, och den siste idioten är inte född än.LarsL skrev:Lästes tidningen Elbilen om en dansk som absolut tyckte hann hade rätt att ladda till 100% lokalt, trots kö. Sopphuvudet hade till och med stott kvar när Tesla personal sagt till honom att han hade så han klarade sig till nästa SC. Höjden är ju sedan att lite gnälligt tala om det efteråt också...![]()
Ett förslag är att när man har laddat till 80 % så stängs laddaren av och man måste byta laddstolpe. Är det då kö, så var så god, ställ dig sist i kön.Tror verkligen att det skulle behövas något som gjorde det svårare att fortsätta ladda efter 80%, särskilt om det är på väg att bli kö. Ett alternativ är att man måste starta om laddaren. Ett annat är att ha fler uttag per laddare, idag ä det två kanske ska vara tre? Då kan ju dansken sitta där och surladda upp till 100% om han vill.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Känns inte alls som en bra lösning, bara ett konstlat fullösning som inte löser grundproblemet. Kommer resultera i att någon kanske kommer in med 50%, förväntar sig att ladda kunna till 100% och kommer att käka. Kommer tillbaka efter en timme då bilen stått och tagit upp en plats i onödan i kanske 30 minuter bara för att behöva flytta den och ta upp ny plats i ytterligare en halvtimme.Nicke Nyfiken skrev:Ett förslag är att när man har laddat till 80 % så stängs laddaren av och man måste byta laddstolpe. Är det då kö, så var så god, ställ dig sist i kön.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.