Volvo v40 med eldrift

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Volvo v40 med eldrift

Inlägg av akeller »

Har ni sett denna?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ed-eldrift

Ser lite kantig ut kan jag tycka.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Re: Volvo v40 med eldrift

Inlägg av Seregon »

Synd att de inte kunde behålla det befintliga V40-utseendet som enligt mig är i det närmaste klockrent.

Kul att de iaf verkar ge det en ärlig chans med elbil, men bakpartiet är i det närmaste en dealbreaker för mig.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

(skakar på huvudet i besvikelse)

För lite för sent.

Och vad är det för fel på laddluckan?
(Läs morgondagens nyhetsblog för vad jag inte gillar med den.)
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Jag noterade precis backspeglarna, eller snarare bristen på dem. Antingen ha dem som de alltid har varit eller montera in kameror i själva chassit. Den där halvlösningen ser ju bara dum (och bräcklig) ut.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hua, den var inte snygg.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Inte fel på konceptet. Kan säkert bli bra. Sen ska dom bara se till att dumpa planerna på hybriderna och bra fokusera på ren eldrift. :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Verkar som mycket dålig kritik? Det är väl jättebra med en ny elbil? Nej, kom igen nu och hylla Volvo för att dom gör ett försök, som förhoppningsvis blir nåt av!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Det som blir bra är att Sveriges inställning till elbilar kommer bli mycket mer positiv.

Jag förutser plötsliga ökningar av stöd till elbilar och laddinfrastruktur.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Det som blir bra är att Sveriges inställning till elbilar kommer bli mycket mer positiv.

Jag förutser plötsliga ökningar av stöd till elbilar och laddinfrastruktur.
Precis min tanke också. Även om Volvo skulle bygga en elbil som är mycket sämre än allt annat på marknaden (obs, jag säger inte att det blir så) kommer vi att uppleva en kovändning bland alla dem som hittills har dömt ut elbilar i Sverige. Det är ju positivt. Ett steg i rätt riktning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det som jag slogs av när jag läste om det var att det verkar som att de först kommer att satsa på småbilar. De tyckte att elbilskonceptet passade bäst för det. Antagligen för att stora bilar blir alldeles för dyra. Då kommer det att dröja innan de har en bil som jag vill ha. Undrar när det kommer en mellanstor kombi med möjlighet till drag och takräcke? Kommer Tesla att bli först med det också?
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Bra att de satsar på elbilar och dessutom elbilar som ser ut som bilar och inte Pokemons. Dock luktar det väl 20 mil max räckvidd och inte ett ord om infrastrukturen, så det är väl bara att förlita sig till 50 kW CCS-laddare som kostar 5 kr/kWh när man åker längre. D.v.s. samma som en BMW i3 idag.

Little too little, little too late.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Haglund skrev:
Bra att de satsar på elbilar och dessutom elbilar som ser ut som bilar och inte Pokemons. Dock luktar det väl 20 mil max räckvidd och inte ett ord om infrastrukturen, så det är väl bara att förlita sig till 50 kW CCS-laddare som kostar 5 kr/kWh när man åker längre. D.v.s. samma som en BMW i3 idag.

Little too little, little too late.
Ja, Teslas totala koncept verkar ingen vilja matcha. De gamla bilföretagen verkar helt fast i detta att de inte vill vara inblandade i drivmedelsinfrastrukturen.

Anledningarna till att jag tillsvidare kommer att stå fast vid Tesla är:
1. Verklig räckvidd på minst 30 mil
2. Riktig snabbladdning
3. SuC-nätverket
4. Möjlighet till dragkrok

Jag har fortfarande inte sett nåt annat bilmärke lova detta.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Vad har en bil som inte finns før räckvidd kan man undra ?
Batterier blir ju billigare och energitätare hela tiden, så när bilen släpps kanske den har større batterier. Eller som i Teslas fall att man kan få fem-sju mil extra før drygt 100000 :roll: .
Man ska inte underskatta att detta är en "helylle-Volvo". Därmed har den potential att få Sverige att rulla på el på allvar om de skruvar ihop den rätt....
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tror också det är jättebra för elbilssverige att Volvo kommer med en ren elbil. Helt plötsligt är ju detta framtiden och politiker kommer få så mycket av sin sorts hummersås att det byggs gratisladdare lite var stans. :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Vore ju supernajs om Volvo också kör med samma koncept till snabbladdning som Tesla dvs med den betydligt smidigare typ 2 kontakten. De gånger man skall köra chademo får man väl ha en adapter likt Tesla. Jag har ingen adapter och har hittills inte behövt där jag kört eftersom det funnits alternativ.

Alla borde gå över till detta tycker jag.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Jag förstår inte riktigt kritiken. I synnerhet inte Tibors.
Volvo har nu alltså två BEV på gång. Båda med väldigt vettiga karosser. En större variant (XC60II) med förmodat 500km räckvidd. Förmodligen NEDC. En mindre (V40II) med förmodat 360km NEDC. Den senare rimligen billigare och i någon mån en konkurrent till M3. Båda kommer med stor sannolikhet stödja CCS, ev ända upp till 150kW. Oavsett vad konceptbilen råkar ha för storlek på laddluckan. Det är ingen prototyp vi snackar här, utan bara en tidig designstudie/riktlinje. Produktionsstart har angetts till 2019 för den stora bilen, och nåt liknande för den lilla.

Dessutom har det varit en del tisslande om eventuellt SC-stöd, även om det är högst spekulativt.

Jag kan inte se att det här på något sätt är dåligt. Snarare jävligt bra.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

TiborBlomhall skrev:

För lite för sent.

Hmm, kan en liggandes CCS få plats måne?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag gillar deras koncept, utseendena, och den allmänna riktning som Volvo slagit in på. Men elbilsmässigt är det här inte så imponerande. "Upp till 35 mil", alltså troligen enligt NEDC, och troligen ingen vettigare snabbladdning än vad som finns idag. Det är inte något man ska lansera om ett par år, det är något man borde ha lanserat för ett par år sen. Det är ju nåt som motsvarar vad många andra har redan idag. Har man inte kommit längre än så sen C30 Electric som kom för fem år sen?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Mest chockerande kring Volvo 40.2 tyckte jag var laddluckan som är alldeles för liten för att dölja en CCS kontakt bakom.
(Och det är väl ett tecken att ingen av de närvarande biljournalisterna märkte detta. :roll: )

Att Volvo skulle köra med Teslas lösning med snabbladdning via enbart Typ 2 kontakt ser jag som osannolikt.
Enda anledningen Tesla gör så var ju att CCS inte ens fanns när Model S utvecklades.

Volvo som är en Europeisk tillverkare vars bilar ska kunna laddas i Europa måste satsa på att bilen är kompatibel med CCS snabbladdning.
Att de skulle satsa på åldrade CHAdeMO standarden är totalt uteslutet i mitt huvud.
Även om de skulle göra bilen kompatibel med Teslas Superchargers borde de göra så att bilen har en CCS kontakt, men ska kunna klara ta emot snabbladdning även på Typ 2 pinnarna också. Då kan bilen laddas på båda sätten CCS och Supercharger. Läs mer här. Jag hoppas Model 3 kommer byggas så.

Jag hoppas innerligt att jag är offer för en optisk synvilla och Volvo har i alla fall lyckats få plats med en CCS kontakt bakom den till synes minimala laddluckan.
Jag kan för tillfället inte tänka mig någon annan vettig förklaring faktiskt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

gellerstam skrev:
TiborBlomhall skrev:

För lite för sent.

Hmm, kan en liggandes CCS få plats måne?
Jo jag var också inne på den tanken. Udda lösning i så fall.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Det som jag slogs av när jag läste om det var att det verkar som att de först kommer att satsa på småbilar. De tyckte att elbilskonceptet passade bäst för det. Antagligen för att stora bilar blir alldeles för dyra.
Det där är lite märkligt tänk kan jag tycka. Småbilar har mindre utrymme kostnadsmässigt eftersom de måste ha ett i princip lika stort batteri som en större bil, förutsatt att man vill ha 30+ mils räckvidd. Ta ex Bolt, 60 kWh batteri. Sen kan man alltid försöka sälja en Golf klass elbil för 370 000, hur det kommer att gå med Model 3 på marknaden återstår väl att se. Jag tror att det är fel väg att gå :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

MSO skrev:
Jag förstår inte riktigt kritiken. I synnerhet inte Tibors.
Volvo har nu alltså två BEV på gång. Båda med väldigt vettiga karosser. En större variant (XC60II) med förmodat 500km räckvidd. Förmodligen NEDC. En mindre (V40II) med förmodat 360km NEDC. Den senare rimligen billigare och i någon mån en konkurrent till M3. Båda kommer med stor sannolikhet stödja CCS, ev ända upp till 150kW. Oavsett vad konceptbilen råkar ha för storlek på laddluckan. Det är ingen prototyp vi snackar här, utan bara en tidig designstudie/riktlinje. Produktionsstart har angetts till 2019 för den stora bilen, och nåt liknande för den lilla.

Dessutom har det varit en del tisslande om eventuellt SC-stöd, även om det är högst spekulativt.

Jag kan inte se att det här på något sätt är dåligt. Snarare jävligt bra.
Volvo har hittills pratat om endast en BEV. De har inte visat upp någon eldriven XC60, endast laddhybrid.
Så här tre år innan produktionsstart borde de ha mer än bara en tidig designstudie, det är hög tid att ha en första prototyp.
Och i mina ögon är det konstigt att handknacka en hel konceptbil men göra laddluckan för liten. Ungefär som om uppvisade bilen skulle ha bara tre hjul, eller sakna backspeglar, ell... OK, då. ;)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Model 3 hade ingen laddlucka als
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

e5m1r skrev:
Precis, och den är betydligt närmare produktion än Volvon.

Men jag håller delvis med om kritiken, är lite less på att se koncept bilar hit och dit. Jag vill se i princip färdiga bilar, tid för produktionsstart, lösning för snabbladdning. Men Volvo har väl inte något annat väl i dagsläget. Man klagar på Teslas autopilot, visar upp konceptbilar som ska släppas "inom några år". Inget pris, osäkert om räckvidd är NEDC eller EPA osv. FUD helt enkelt.

Vad gäller utseende så tycker jag 40.2 ser rätt ok ut, men de bör ta bort fejk grillen. XC40 är jag mer tveksam till, för mycket vinklar..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

e5m1r skrev:
Touché ;)

Å andra sidan kan det nog vara för att dölja att den kommer ha CCS kontakt (vilket skulle ha avslöjats just av den större laddluckan) :D
Skriv svar