Känns som detta är en faktoid. Detta är mer och mer standard nu. Även Renault Megane har det. (Och säkerligen Scenic och Renault 5 också då).tesla newbie skrev: ↑22 maj 2025 12:45Antar att det handlar om hur bilen hanterar monitorering och laddning av 12 volts batteriet. Min uppfattning är att en del legacy OEM:s hanterar högvoltsbatteriets del i elsystemet som förbränningsmotorn i en ICE. Man laddar 12-volt vid körning men inte när bilen står still. Tesla monitorerar ju konstant 12 volts-batteriet och laddar från HV-batteriet vid behov.spacecoin skrev: ↑22 maj 2025 11:51Du menar att den varnar i god tid om byte eller att den nya med icke-bly? Eller både och?
En sak som jag gillar skarpt och som jag inte sett någon annanstans är bilens inbyggda servicepåminnelser som kom nyligen. Där står det senaste byte av filter, däck, osv. Är det någon annan som har det?
Features om bara Tesla har
Moderator: Redaktion
Re: Features om bara Tesla har
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Re: Features om bara Tesla har
Kia har i varje fall stora problem med att hålla 12-volts batterierna laddade. Vi bilägare sammanställde ett antal råd som Kia har kommit med. Bland annat att man inte skall gå förbi bilen med nyckeln i onödan eftersom den vaknar då.Neostar skrev: ↑24 maj 2025 09:47Känns som detta är en faktoid. Detta är mer och mer standard nu. Även Renault Megane har det. (Och säkerligen Scenic och Renault 5 också då).tesla newbie skrev: ↑22 maj 2025 12:45Antar att det handlar om hur bilen hanterar monitorering och laddning av 12 volts batteriet. Min uppfattning är att en del legacy OEM:s hanterar högvoltsbatteriets del i elsystemet som förbränningsmotorn i en ICE. Man laddar 12-volt vid körning men inte när bilen står still. Tesla monitorerar ju konstant 12 volts-batteriet och laddar från HV-batteriet vid behov.spacecoin skrev: ↑22 maj 2025 11:51Du menar att den varnar i god tid om byte eller att den nya med icke-bly? Eller både och?
En sak som jag gillar skarpt och som jag inte sett någon annanstans är bilens inbyggda servicepåminnelser som kom nyligen. Där står det senaste byte av filter, däck, osv. Är det någon annan som har det?
Model Y LR AWD -24
Re: Features om bara Tesla har
Känner raka motsatsen. Jag vill ha blinkers och "ljustuta" åtkomligt enkelt och snabbt. En knapp funkar sämre. Speciellt när man snurrar på ratten.
-
- Inlägg: 743
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Features om bara Tesla har
Jag föredrar nog blinkers med spak. Dessutom har Ferrari haft blinkers på ratten:
-
- Inlägg: 743
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Features om bara Tesla har
Min poäng är att Teslor oftast inte är så mycket tyngre än en ICE av motsvarande storlek.
För att avgöra om detsamma gäller Ioniq så gäller det att hitta bilar i motsvarade storlek. För att göra det enkelt så jämför jag mot Volvo som har (eller har haft) modeller som går att jämföra med både Ioniq, Tesla Model 3 och Tesla Model Y.
- Hyundai Ioniq 2020 38kwh: 1625 kg
Volvo V40 T3 2019: 1548 kg
Skillnad: 77 kg
Volvo V40 D3 2019: 1602 kg
Skillnad: 23 kg
- Tesla Model 3 LR AWD Highland: 1907 kg
Volvo S60 B5 AWD 2023: 1850 kg
Skillnad: 57 kg
- Tesla Model Y LR AWD Juniper: 2090 kg (20 tums hjul)
Volvo XC60 B5 AWD: 1974 kg (bensin med 19 tums hjul)
Skillnad; 116 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2048 kg (diesel med 20 tums hjul, samma dimension som MY)
Skillnad; 42 kg
Så minsta skillnaden hittas för Ioniq mot dieselbilen där det skiljer 23 kg, tätt följt av Model Y mot dieseln med 42 kg.
Vi kan ju också jämföra Volvo XC60 mot en lite nyare Hyundai:
- Hyundai Ioniq 5 AWD 77,4 kwh: 2200 kg
Volvo XC60 B5 AWD: 1974 kg (bensin med 19 tums hjul)
Skillnad: 226 kg
Volvo XC60 B4 AWD: 2048 kg (diesel med 20 tums hjul, samma dimension som MY)
Skillnad; 152 kg
Re: Features om bara Tesla har
Läs vad jag skriver.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Features om bara Tesla har
Du skriver att du känner som man rest tillbaka till 90-talet när du kör en Model Y Juniper.
Re: Features om bara Tesla har
Nej det är det sannerligen inte. Är aom sagt handlare. Vet hur illa det är i verkligheten...Förutom då egna problem med både ny Kia EV9 och nästan ny RS E-Tron GT.Neostar skrev: ↑24 maj 2025 09:47Känns som detta är en faktoid. Detta är mer och mer standard nu. Även Renault Megane har det. (Och säkerligen Scenic och Renault 5 också då).tesla newbie skrev: ↑22 maj 2025 12:45Antar att det handlar om hur bilen hanterar monitorering och laddning av 12 volts batteriet. Min uppfattning är att en del legacy OEM:s hanterar högvoltsbatteriets del i elsystemet som förbränningsmotorn i en ICE. Man laddar 12-volt vid körning men inte när bilen står still. Tesla monitorerar ju konstant 12 volts-batteriet och laddar från HV-batteriet vid behov.spacecoin skrev: ↑22 maj 2025 11:51Du menar att den varnar i god tid om byte eller att den nya med icke-bly? Eller både och?
En sak som jag gillar skarpt och som jag inte sett någon annanstans är bilens inbyggda servicepåminnelser som kom nyligen. Där står det senaste byte av filter, däck, osv. Är det någon annan som har det?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Features om bara Tesla har
Model 3 ligger väl närmst till i storlek? Större batteri o en vikt mellan 1830-1930kg beroende på utförande.Det får ju vara en jämförbar bil till storlek, batterikapacitet osv för att det skall vara relevant att jämföra vikt.
Ioniqs 38,3kWh batteri värger 310kg, Model 3 478-500kg
Re: Features om bara Tesla har
Nämn en bilmodell som är exakt likandan som en annan. Jag skulle säga att de finns inte, knappt ens inom samma märke...
De blir välsigt intesägande att leta efter något som är exakt som en Telsa, man är liksom tillbaka på personliga preferenser vad man vill ha för bil.
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 743
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Features om bara Tesla har
Model 3 är 25 cm längre och har 17 cm längre hjulbas så skulle inte säga att den ligger nära i storlek.Flagada skrev: ↑26 maj 2025 07:59Model 3 ligger väl närmst till i storlek? Större batteri o en vikt mellan 1830-1930kg beroende på utförande.Det får ju vara en jämförbar bil till storlek, batterikapacitet osv för att det skall vara relevant att jämföra vikt.
Ioniqs 38,3kWh batteri värger 310kg, Model 3 478-500kg
M3.jpg
-
- Inlägg: 743
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Features om bara Tesla har
Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Re: Features om bara Tesla har
Du hittade med andra ord ingen bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd.chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25Nämn en bilmodell som är exakt likandan som en annan. Jag skulle säga att de finns inte, knappt ens inom samma märke...
De blir välsigt intesägande att leta efter något som är exakt som en Telsa, man är liksom tillbaka på personliga preferenser vad man vill ha för bil.
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
MY RWD Vit 2023
Re: Features om bara Tesla har
Läs igen.. de finns ingen bil som är de andra lik.. att säga att en Tesla är unik är lika giltigt som att säga att Volvo är unik..Freez skrev: ↑26 maj 2025 14:41Du hittade med andra ord ingen bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd.chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25Nämn en bilmodell som är exakt likandan som en annan. Jag skulle säga att de finns inte, knappt ens inom samma märke...
De blir välsigt intesägande att leta efter något som är exakt som en Telsa, man är liksom tillbaka på personliga preferenser vad man vill ha för bil.
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Detta gör de väldigt meningslöst att prata om att Tesla är unik.. prata istället om vad som är unika enskilda features som bara Tesla har, de kan väl vara intressant..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Features om bara Tesla har
Skönt att du har det som starkaste argument. Något jag mer ser som en säkerhetsrisk. Tappa bort nyckel sker ju inte sådär superofta. Använder 360 kamera eller heads-up display typ varje dag. Ny nyckel ? Hmmm aldrig hänt på mina 30+ bilar jag haft.tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 09:58Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Re: Features om bara Tesla har
Freez skrev: ↑26 maj 2025 14:41Du hittade med andra ord ingen bil som har samtliga funktioner som räknas upp i denna tråd.chaffis75 skrev: ↑26 maj 2025 08:25Nämn en bilmodell som är exakt likandan som en annan. Jag skulle säga att de finns inte, knappt ens inom samma märke...
De blir välsigt intesägande att leta efter något som är exakt som en Telsa, man är liksom tillbaka på personliga preferenser vad man vill ha för bil.
Helt ärligt tror jag de enda feature som är helt unik för tesla är just pruttkudden.. Sedan kan man oavsett detta tycka tesla är bästa bilen eller så tycker man kanske tex en Volvo är bästa bilen för de uppfyller de som just jag önskar av en bil.
Fast det gjorde ju inte trådskaparen heller. Blandat modeller inom Tesla.
-
- Inlägg: 743
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Features om bara Tesla har
Nej för mig är det starkaste argumentet låg vikt i förhållande till bil- och batteristorlek. Hög vikt är det absolut största problemet med elbilar tycker jag och leder till onödiga partikelutsläpp från däck, högre vägslitage, samt sämre vägegenskaper. Och Teslas nyckelsystem är verkligen ingen säkerhetsrisk. Det är snarare ett av de säkraste på marknaden.Love_O skrev: ↑26 maj 2025 20:09Skönt att du har det som starkaste argument. Något jag mer ser som en säkerhetsrisk. Tappa bort nyckel sker ju inte sådär superofta. Använder 360 kamera eller heads-up display typ varje dag. Ny nyckel ? Hmmm aldrig hänt på mina 30+ bilar jag haft.tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 09:58Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Re: Features om bara Tesla har
tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 23:51Nej för mig är det starkaste argumentet låg vikt i förhållande till bil- och batteristorlek. Hög vikt är det absolut största problemet med elbilar tycker jag och leder till onödiga partikelutsläpp från däck, högre vägslitage, samt sämre vägegenskaper. Och Teslas nyckelsystem är verkligen ingen säkerhetsrisk. Det är snarare ett av de säkraste på marknaden.Love_O skrev: ↑26 maj 2025 20:09Skönt att du har det som starkaste argument. Något jag mer ser som en säkerhetsrisk. Tappa bort nyckel sker ju inte sådär superofta. Använder 360 kamera eller heads-up display typ varje dag. Ny nyckel ? Hmmm aldrig hänt på mina 30+ bilar jag haft.tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 09:58Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Den här artikeln säger kanske inte riktigt att det är det säkraste systemet, även om Tesla kanske har täckt igen åtminstone de här luckorna som nämns.Och Teslas nyckelsystem är verkligen ingen säkerhetsrisk. Det är snarare ett av de säkraste på marknaden.
https://www.businessinsider.com/researc ... ity-2024-3
Re: Features om bara Tesla har
Låg vikt är ju också ett hemskt dåligt argument. Oftast tummar man på något och det har ju visat sig gång på gång kring just problematiken med Teslor och dålig lack, rost på delar som inte ens borde rosta osv.tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 23:51Nej för mig är det starkaste argumentet låg vikt i förhållande till bil- och batteristorlek. Hög vikt är det absolut största problemet med elbilar tycker jag och leder till onödiga partikelutsläpp från däck, högre vägslitage, samt sämre vägegenskaper. Och Teslas nyckelsystem är verkligen ingen säkerhetsrisk. Det är snarare ett av de säkraste på marknaden.Love_O skrev: ↑26 maj 2025 20:09Skönt att du har det som starkaste argument. Något jag mer ser som en säkerhetsrisk. Tappa bort nyckel sker ju inte sådär superofta. Använder 360 kamera eller heads-up display typ varje dag. Ny nyckel ? Hmmm aldrig hänt på mina 30+ bilar jag haft.tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 09:58Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Och sen blir det ju även lägre vikt om man tar bort massor med funktioner. Så……
-
- Inlägg: 743
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Features om bara Tesla har
Tror vi får "agree to disagree" för jag tycker precis tvärtom. Bättre lack och rostskydd är knappast anledning till att elbilar från andra tillverkare väger mer. Tesla Model Y blev desstom inte markant lättare efter att man tog bort radar och parkeringssensorer.Love_O skrev: ↑27 maj 2025 08:20Låg vikt är ju också ett hemskt dåligt argument. Oftast tummar man på något och det har ju visat sig gång på gång kring just problematiken med Teslor och dålig lack, rost på delar som inte ens borde rosta osv.tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 23:51Nej för mig är det starkaste argumentet låg vikt i förhållande till bil- och batteristorlek. Hög vikt är det absolut största problemet med elbilar tycker jag och leder till onödiga partikelutsläpp från däck, högre vägslitage, samt sämre vägegenskaper. Och Teslas nyckelsystem är verkligen ingen säkerhetsrisk. Det är snarare ett av de säkraste på marknaden.Love_O skrev: ↑26 maj 2025 20:09Skönt att du har det som starkaste argument. Något jag mer ser som en säkerhetsrisk. Tappa bort nyckel sker ju inte sådär superofta. Använder 360 kamera eller heads-up display typ varje dag. Ny nyckel ? Hmmm aldrig hänt på mina 30+ bilar jag haft.tesla newbie skrev: ↑26 maj 2025 09:58Finns det några andra bilar där man kan ersätta alla fysiska nycklar utan verkstadsbesök? Alltså om du tappar bort alla keyfobs/nyckelkort till bilen, så kan du på en Tesla enkelt skaffa nya och lägga till i bilen utan verkstadsbesök. Finns det någon annan bil som klarar detta? Kanske Rivian....
Nya Nyckelkort till Tesla kostar 360 kronor.
Och sen blir det ju även lägre vikt om man tar bort massor med funktioner. Så……
Att Tesla lyckas hålla nere vikten handlar dels om konstruktionsmetoder som "giga casting" samt att de dramatiskt har reducerat antal kontrollenheter och kablage i bilen. Dessutom så har bilarna lågt luftmotstånd och klarar sig därför med ett mindre batteripack.
Jag är förbluffad över att bara för att en bil går på el så ska man acceptera att en småbil som Volvo XC40 väger 2,2 ton. Det är absolut inte hållbart i längden. En eldriven Volvo XC40 väger lika mycket som en dieseldriven BMW X5. Det är i mina ögon fullkomligt absurt. Vilka fantastiska funktioner har en Volvo XC40 jämfört med Tesla Model Y som motiverar det enorma viktpåslaget?
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Features om bara Tesla har
Child left alone, där man med hjälp av radar upptäcker kvarlämnade barn i bilen har jag inte hört att någon annan tillverkare erbjuder, är Tesla helt ensamma om den funktionen?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Features om bara Tesla har
Polestar 3. Krav hos Euro NCAP för full pott 2025.Earplugged skrev: ↑30 maj 2025 23:23Child left alone, där man med hjälp av radar upptäcker kvarlämnade barn i bilen har jag inte hört att någon annan tillverkare erbjuder, är Tesla helt ensamma om den funktionen?
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Features om bara Tesla har
Ja då var det ju inte så unikt
möjligtvis är Tesla den enda tillverkare som kommer leverera det utan kostnad även till de som redan fått sina bilar och som inte beställt/blivit lovade funktionen vid beställning vilket i sig är unikt.
Offtopic så känns det tveksamt om man nu skall börja baka in säkerhetskriterier som inte har med själva framförandet av fordonet för att få full pott.
Att ta med kriterier för säkerhet när bilen står parkerad känns märkligt och gör bilarna ännu dyrare...
Offtopic så känns det tveksamt om man nu skall börja baka in säkerhetskriterier som inte har med själva framförandet av fordonet för att få full pott.
Att ta med kriterier för säkerhet när bilen står parkerad känns märkligt och gör bilarna ännu dyrare...
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Features om bara Tesla har
Jag tror funktionen också är på väg att bli lagkrav i usa. Precis som backkamera redan är.Earplugged skrev: ↑31 maj 2025 10:17Ja då var det ju inte så uniktmöjligtvis är Tesla den enda tillverkare som kommer leverera det utan kostnad även till de som redan fått sina bilar och som inte beställt/blivit lovade funktionen vid beställning vilket i sig är unikt.
Offtopic så känns det tveksamt om man nu skall börja baka in säkerhetskriterier som inte har med själva framförandet av fordonet för att få full pott.
Att ta med kriterier för säkerhet när bilen står parkerad känns märkligt och gör bilarna ännu dyrare...