Kul! Dom har kört motorväg i Phoenix och SF i ca 12 respektive 6 månader med ingen i framsätet (bara validering, utan externa kunder).
Autonoma fordon
Moderator: Redaktion
Re: Autonoma fordon
Re: Autonoma fordon
Lite uppdateringar:
Idag finns Waymo öppen för allmänheten i Phoenix, San Francisco, Los Angeles och i Austin (via Uber-appen).
Atlanta (via Uber-appen) och Miami är på gång att gå live med i år.
Waymo kommer också att expandera i Silicon Valley och troligen även San José.
Waymo har även sagt att man ska etablera sig i Washington DC under nästa år (2026). Det är extra spännande eftersom det förekommer snö.
Även ny sim från Wayve verkar cool:
Idag finns Waymo öppen för allmänheten i Phoenix, San Francisco, Los Angeles och i Austin (via Uber-appen).
Atlanta (via Uber-appen) och Miami är på gång att gå live med i år.
Waymo kommer också att expandera i Silicon Valley och troligen även San José.
Waymo har även sagt att man ska etablera sig i Washington DC under nästa år (2026). Det är extra spännande eftersom det förekommer snö.
Även ny sim från Wayve verkar cool:
Re: Autonoma fordon
9 apr. 2021: "Right now with drivers, but soon they'll be autonomous".
Totalt bortglömt idag, det enklaste fallet att lösa, men fortfarande rullar vanliga Tesla bilar med vanliga förare som följer två linjer i en 3km lång tunnel.
Är det inte dags att leverera på gamla löften först Tesla?
Totalt bortglömt idag, det enklaste fallet att lösa, men fortfarande rullar vanliga Tesla bilar med vanliga förare som följer två linjer i en 3km lång tunnel.

Är det inte dags att leverera på gamla löften först Tesla?
Re: Autonoma fordon
Nu är det bara 17 miles kvar för att limma ihop geos mellan SF och SV.
Sedan highways och flygplatser.
Sedan highways och flygplatser.
Re: Autonoma fordon
VW vill också vara med och leka…
https://elbilen.se/nyheter/sjalvkorning ... d-buzz-ad/
… och kör enligt artikeln från Elbilen.se om Tesla
https://elbilen.se/nyheter/sjalvkorning ... d-buzz-ad/
… och kör enligt artikeln från Elbilen.se om Tesla
Prototyper av självkörande ID. Buzz med en hel del extrautrustning på taket har vi fått se tidigare. Nu presenterar Volkswagen den färdiga serieversionen ID. Buzz AD, och 35 exemplar av den har börjat rulla på vägarna i tyska Hamburg som en del av taxitjänsten Moia där. Vi på Elbilen har precis åkt med i en självkörande ID. Buzz, och hur den klarade uppgiften kan ni läsa om snart här på sidan och i kommande nummer av tidningen.
Med ID. Buzz AD hinner Volkswagen före Tesla med att få ut självkörande fordon i nivå 4 på allmänna vägar. Nivå 4 är det näst sista steget på den femgradiga skalan för självkörande fordon och innebär att bilen klarar alla situationer själv inom ett begränsat område. Ännu sitter det en säkerhetsförare bakom ratten i bilarna som rullar i Hamburg, men planen är att ”buzzarna” ska klara sig helt på egen hand från nästa år.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Autonoma fordon
Ett mycket bra 45 min långt reportage om autonoma bilar:
"How Waymo went from secret Google project to dominant robotaxi company"
https://abc7news.com/post/driverless-ca ... /16775642/
"How Waymo went from secret Google project to dominant robotaxi company"
https://abc7news.com/post/driverless-ca ... /16775642/
Re: Autonoma fordon
Waymo säger att de kommer att göra 1M driverless paid rides per dag i slutet av 2026.
Re: Autonoma fordon
En sak som säger mycket om hur oerhört skicklig Elon är på marknadsföring är all uppmärksamhet och cred som Tesla har fått för sina stapplande steg inom självkörning - jämför sedan detta med hur extremt liten uppmärksamhet det svenska företaget Einride fått i Sverige för motsvarande stapplande:
https://www.automotiveworld.com/news-re ... rp-bruges/
Re: Autonoma fordon
Einride är inte b2c så det är inte samma allmänintresse och deras produkt är inte särskilt imponerande heller jämfört med många andra. Kul att ett svenskt bolag är med på ett hörn i alla fall.Maetlarv skrev: ↑17 sep 2025 23:19En sak som säger mycket om hur oerhört skicklig Elon är på marknadsföring är all uppmärksamhet och cred som Tesla har fått för sina stapplande steg inom självkörning - jämför sedan detta med hur extremt liten uppmärksamhet det svenska företaget Einride fått i Sverige för motsvarande stapplande:
https://www.automotiveworld.com/news-re ... rp-bruges/
Waymo har fö fått tillstånd att börja med flygplatsen SFO nu (deras andra), och dessutom ytterligare ny stad, Nashville, har presenterats som launch troligen tidigt 2026.
Jag räknar med Miami 2026 med, utöver DC. Listan börjar bli lång nu.
Re: Autonoma fordon
Grön = öppen eller kommunicerat att öppna för allmänheten.
Orange = testing, kandidat 2026.
Röd = Saknas lag för AV eller kraftigt motstånd från politiker/facket.
edit: Dallas är announced. Miami är testing. Waymo testar i NYC, men lag saknas. Nashville är utanför listan. Lite osäker på om DC är officiellt presenterad eller om det bara är testning.
Waymo's Expanding Footprint: Where the Self-Driving Service Operates, Tests, and Plans to Launch
Waymo, the autonomous driving technology company under Alphabet Inc., is steadily expanding its commercial ride-hailing service, Waymo One, across the United States. The company is also actively testing its technology in several other cities, with concrete plans for future deployments. Here's a breakdown of Waymo's presence in various U.S. cities.
Currently Deployed for Public Ride-Hailing
The following cities have an active Waymo One commercial service available to the public. In some areas, the service is available through both the Waymo app and in partnership with Uber.
Phoenix, Arizona: As Waymo's first and most established service area, it offers a fully autonomous ride-hailing service across a significant portion of the Phoenix metropolitan area, including parts of Chandler, Tempe, Mesa, and Scottsdale.
San Francisco, California: Waymo offers its fully autonomous ride-hailing service throughout the city.
Los Angeles, California: The service is available in several neighborhoods, including Santa Monica, Century City, Downtown LA, and West Hollywood.
Austin, Texas: Waymo's service is available in and around the downtown area, covering key neighborhoods and destinations.
Atlanta, Georgia: Waymo launched its service in Atlanta, offering another major metropolitan area access to its autonomous vehicles.
Announced Future Deployments
Waymo has officially announced its plans to launch its ride-hailing service in the following cities, with some timelines already specified:
Nashville, Tennessee: Expected to launch in the coming months.
Dallas, Texas: Announced for future deployment.
Miami, Florida: Slated for a future launch.
Washington, D.C.: Announced as a future service area.
A broader rollout in the Silicon Valley, California: While currently in a limited "Trusted Tester" program, a wider public launch is anticipated.
Cities Undergoing Active Testing
Waymo is actively testing its autonomous vehicle technology in a number of cities, which is a crucial step before any potential commercial launch. These tests involve Waymo vehicles, often with a safety driver, mapping the areas and gathering data. Cities where Waymo is currently testing or has recently tested include:
New York City, New York: Testing is underway in parts of the city.
Las Vegas, Nevada: Waymo vehicles have been spotted testing in the area.
San Diego, California: The city is another testing ground for Waymo's technology.
Seattle, Washington: Waymo has been mapping and testing in the Seattle area.
Denver, Colorado: The company has been actively testing its vehicles in Denver.
Various other locations: Waymo periodically conducts testing in other locations to experience different weather and road conditions.
Av Gemini Pro (granskat av mig).
Orange = testing, kandidat 2026.
Röd = Saknas lag för AV eller kraftigt motstånd från politiker/facket.
edit: Dallas är announced. Miami är testing. Waymo testar i NYC, men lag saknas. Nashville är utanför listan. Lite osäker på om DC är officiellt presenterad eller om det bara är testning.
Waymo's Expanding Footprint: Where the Self-Driving Service Operates, Tests, and Plans to Launch
Waymo, the autonomous driving technology company under Alphabet Inc., is steadily expanding its commercial ride-hailing service, Waymo One, across the United States. The company is also actively testing its technology in several other cities, with concrete plans for future deployments. Here's a breakdown of Waymo's presence in various U.S. cities.
Currently Deployed for Public Ride-Hailing
The following cities have an active Waymo One commercial service available to the public. In some areas, the service is available through both the Waymo app and in partnership with Uber.
Phoenix, Arizona: As Waymo's first and most established service area, it offers a fully autonomous ride-hailing service across a significant portion of the Phoenix metropolitan area, including parts of Chandler, Tempe, Mesa, and Scottsdale.
San Francisco, California: Waymo offers its fully autonomous ride-hailing service throughout the city.
Los Angeles, California: The service is available in several neighborhoods, including Santa Monica, Century City, Downtown LA, and West Hollywood.
Austin, Texas: Waymo's service is available in and around the downtown area, covering key neighborhoods and destinations.
Atlanta, Georgia: Waymo launched its service in Atlanta, offering another major metropolitan area access to its autonomous vehicles.
Announced Future Deployments
Waymo has officially announced its plans to launch its ride-hailing service in the following cities, with some timelines already specified:
Nashville, Tennessee: Expected to launch in the coming months.
Dallas, Texas: Announced for future deployment.
Miami, Florida: Slated for a future launch.
Washington, D.C.: Announced as a future service area.
A broader rollout in the Silicon Valley, California: While currently in a limited "Trusted Tester" program, a wider public launch is anticipated.
Cities Undergoing Active Testing
Waymo is actively testing its autonomous vehicle technology in a number of cities, which is a crucial step before any potential commercial launch. These tests involve Waymo vehicles, often with a safety driver, mapping the areas and gathering data. Cities where Waymo is currently testing or has recently tested include:
New York City, New York: Testing is underway in parts of the city.
Las Vegas, Nevada: Waymo vehicles have been spotted testing in the area.
San Diego, California: The city is another testing ground for Waymo's technology.
Seattle, Washington: Waymo has been mapping and testing in the Seattle area.
Denver, Colorado: The company has been actively testing its vehicles in Denver.
Various other locations: Waymo periodically conducts testing in other locations to experience different weather and road conditions.
Av Gemini Pro (granskat av mig).
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Autonoma fordon
Utöver detta räknar jag med att man öppnar för passagerare (och inte bara Waymo-anställda i baksätet) på motorvägar i år eftersom SFO kommer och att man testat/kvalitetssäkrat förarlöst i ett par år.
Re: Autonoma fordon
Här är lite färsk läsning om Xpeng och deras XNGP, man verkar ha en liknande approach som Tesla med skillnaden att man inte säger nej till andra sensorer än kamera, den andra stora skillnaden är att det ingår i priset också.
https://carnewschina.com/2025/09/17/xpe ... interview/
But nowadays it is clear that hardware and software can’t be apart. They have to be connected together. And the closer the connection gets, the faster it goes.
So Xpeng is the automaker. We have a team of more than 1000 employees just focused on autonomous driving. And we can do very well in HW and SW. We also create our own AI chips ..
There are no HD maps. Xpeng is the first automaker to remove HD maps from it’s NOA system
https://carnewschina.com/2025/09/17/xpe ... interview/
Re: Autonoma fordon
XNGP har väl heller inga uttalade "ambitioner" (host, host - bedrägerier) om autonomi (dvs eyes-off) i marknadsföringen?backe skrev: ↑18 sep 2025 10:41Här är lite färsk läsning om Xpeng och deras XNGP, man verkar ha en liknande approach som Tesla med skillnaden att man inte säger nej till andra sensorer än kamera, den andra stora skillnaden är att det ingår i priset också.
But nowadays it is clear that hardware and software can’t be apart. They have to be connected together. And the closer the connection gets, the faster it goes.
So Xpeng is the automaker. We have a team of more than 1000 employees just focused on autonomous driving. And we can do very well in HW and SW. We also create our own AI chips ..
There are no HD maps. Xpeng is the first automaker to remove HD maps from it’s NOA system
https://carnewschina.com/2025/09/17/xpe ... interview/
Re: Autonoma fordon
Just den biten är Tesla värdsledande påspacecoin skrev: ↑18 sep 2025 11:40XNGP har väl heller inga uttalade "ambitioner" (host, host - bedrägerier) om autonomi (dvs eyes-off) i marknadsföringen?backe skrev: ↑18 sep 2025 10:41Här är lite färsk läsning om Xpeng och deras XNGP, man verkar ha en liknande approach som Tesla med skillnaden att man inte säger nej till andra sensorer än kamera, den andra stora skillnaden är att det ingår i priset också.
But nowadays it is clear that hardware and software can’t be apart. They have to be connected together. And the closer the connection gets, the faster it goes.
So Xpeng is the automaker. We have a team of more than 1000 employees just focused on autonomous driving. And we can do very well in HW and SW. We also create our own AI chips ..
There are no HD maps. Xpeng is the first automaker to remove HD maps from it’s NOA system
https://carnewschina.com/2025/09/17/xpe ... interview/

"Skynda köp innan det fungerar och vi dubblar priset" -> Ett år senare så sänker man priset.