Ljudisolering Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Ljudisolering Model X

Inlägg av Yxel »

Hej,
Är det någon som har ljudisolerat sin Model X? Gärna tidigare årgångar 16-19.
Specifikt omkring hjulhus och kanske dörrar.
Gör det någon skillnad? Är det värt pengarna?
Med vänlig hälsning, Axel
Multicoat Red Model X P100D
manneson

Re: Ljudisolering Model X

Inlägg av manneson »

Meningslöst.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Ingen idé, läste för något år sedan om en norrman som hade kostat på sin x, tror det var över 20k norska pengar. Resultatet var knappt mätbart!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag gick i samma tankar för några år sedan och kom fram till att det är troligen bortkastade pengar.

Man får köpa en tystare bil nästa gång istället. Synd att MX är så bra på det mesta övriga bara - det är svårt att byta trots allt... :lol:
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Ok, tack för svar! Då får det bli nytt slutsteg med processor och baslåda istället för pengarna så musiken kan dränka vägljudet! (Har inte premiumljud i min tyvärr) :x
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Inlägg av datmbn »

En sak som jag har fått bra resultat med på andra bilar och som heller inte kostar så mycket, är att ta loss innerskärmarna och klä dem med liggunderlag på insidan. (smältlim funkar kanon att fästa med)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Yxel skrev: 22 maj 2025 20:56
Ok, tack för svar! Då får det bli nytt slutsteg med processor och baslåda istället för pengarna så musiken kan dränka vägljudet! (Har inte premiumljud i min tyvärr) :x
Klassisk metod som funkat sedan urminnes tider :) funkar även mot missljud från fjädring
och allt som kan låta när det börjar bli slitet :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Teslared skrev: 22 maj 2025 17:41
Ingen idé, läste för något år sedan om en norrman som hade kostat på sin x, tror det var över 20k norska pengar. Resultatet var knappt mätbart!
Om man lägger 20K på att dämpa en bil så gör det skillnad, dvs om man vet vad man gör.

Får man då det till att inte bli en förbättring så har man till 100% både gjort fel och använt felaktigt material i förhållande på vart detta applicerats. 🤐
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

På min gamla S (iofs även på Palladium) är det däckljuden som dominerar och irriterar mest. Good Year med silence skum gjorde stor skillnad på 2018. Inte behövt byta däck på 2023 än, men gissar att däcken betyder mycket även på den. Däckljuden är iaf dominerande källa till oljud på Palladium.
Vindbrus är normalt en justeringssak. Skrammel är ibland svårt att härleda, men värt att hitta källan. En klutt kontaktlim på rätt ställe, eller en liten justering i inredningen kan tysta irriterande oljud därifrån.
Slutsatsen är att analysera vilken typ av oljud man ogillar mest och försöka inrikta sig på att adressera dem först.
Vore intressant att höra om exempel på lyckade/vanliga rep.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar