Ladda i Uppsala?
Moderator: Redaktion
Ladda i Uppsala?
Skall åka Falun - Arlanda - Falun på onsdag och kommer behöva ladda lite längs vägen.
De stolpar som finns på Arlanda, är det bara enfas 16A?
Har sätt att det skall finns laddningsmöjlighet på IKEA Uppsala,
någon som vet kapaciteten där?
(Typ av uttag?)
Några andra tips på laddningsmöjlighet
med 3fas 16A längs vägen?
De stolpar som finns på Arlanda, är det bara enfas 16A?
Har sätt att det skall finns laddningsmöjlighet på IKEA Uppsala,
någon som vet kapaciteten där?
(Typ av uttag?)
Några andra tips på laddningsmöjlighet
med 3fas 16A längs vägen?
Re: Ladda i Uppsala?
Enligt[l[/list]http://www.uppladdning.nu finns det två uttag mode 3 typ 2 vilka normalt ger 11 mil/tim om du har dubbla laddare vid IKEA Uppsala
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S LR-19
Nej Ikea Uppsala är 16 amp så du får ca 50 km i timmen där i mode 3 typ 2 uttaget
- fleijerstam
- Teslaägare
- Kontakt:
Har du fått ut 50 km/h i det uttaget? Jag fick bara 16 km/h, alltså motsvarande enfas... Men det var ett par månader sedan.Tesla595 skrev:Nej Ikea Uppsala är 16 amp så du får ca 50 km i timmen där i mode 3 typ 2 uttaget
- fleijerstam
- Teslaägare
- Kontakt:
Maila mig på fredrik punkt leijerstam at gmail punkt com, om det kniper med laddningsmöjligheter på vägen. Klart du ska ha trefas!josve skrev:Några andra tips på laddningsmöjlighet med 3fas 16A längs vägen?

Hej! Försöker kolla att hur jag kan ta mig runt i Sverige i sommar på www.uppladdning.nu när jag fått min Tesla i juni. Blir frustrerad när laddare mode 3 typ 2 ger 16 km/ timme istället fö 110 km/ timme (eller åtminstone 55 km/timmen). Kan inte ni som laddar och upptäcker detta lämna en kommentar på uppladdning.nu ( gärna också kommentera när det fungerar) så att hustrun, som hävdar att det var för tidigt att köpa en Tesla, inte får "för mycket vatten på sin kvarn".
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S LR-19
- fleijerstam
- Teslaägare
- Kontakt:
@hanty: Bra idé! Snart kommer Superchargers, så då är räckviddsångest ett problem i backspegeln. 

med min körstil har jag tokmycket räckvidd...
Men tänkte ta en resa ut i Europa i sommar. Gratis superchargers är ju världsklass! hoppas de får upp några innan semestern på vägen ner...

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Med ett vanligt 3 fas 16A så laddar man 55 km per timme.
Har man möjlighet till att kräma ut 32A så kommer man med en laddbox upp i det dubbla med twin chargers.
Enligt Teslas hemsida: http://www.teslamotors.com/sv_SE/charging#/outlet
Har man möjlighet till att kräma ut 32A så kommer man med en laddbox upp i det dubbla med twin chargers.
Enligt Teslas hemsida: http://www.teslamotors.com/sv_SE/charging#/outlet
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Hanty, om du behöver laddning i dalarna (Falun) på din Sverige turné får du gärna höra av dig.
Jag kan bistå med 50 km/h på infarten...
//Jonas
//Jonas
Tack för erbjudandet!josve skrev:Hanty, om du behöver laddning i dalarna (Falun) på din Sverige turné får du gärna höra av dig.
//Jonas

Hoppas kunna köra till Dalarna i vinter ( öppet spår, Vasaloppet sålde ju slut på 2 min), det förutsätter dock en supperladdare i närheten av Kristinehamn, annars får det bli fosilbil (usch). Fisketuren till Lofoten kanske kan göras med Tesla nästa sommar, det verkar kört i sommar. Får kanske sikta på en tur till kontinenten i sommar istället, dom bygger ju en supperladdare i Köpenhamn nu, dit kommer jag kanske på en laddning, ska i varjefall undvika batteritorsk på Öresundsbron.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S LR-19
har också trefas i garaget i Uppsala. om någon har panik är det ok att ladda. dock inne i garaget så måste vsra hemma... Byta kontakter kan vara vettigt. Det enda kluriga ör vad gör nör den laddar. iofs bor jag 10 minuters gångväg från ett stort köpcentrum.., 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
De här laddproblemen som dykt upp lyfter en annan fråga. Vad gör man om man får batteritorsk mitt ute på vägen? Bärgning?
- fleijerstam
- Teslaägare
- Kontakt:
Hittade den här tråden på TeslaMotors eget forum: http://www.teslamotors.com/it_CH/forum/ ... out-charge. Verkar som om AAA har generatorer för laddning, så att man kan komma vidare. Gäller samma Falck eller motsvarande bärgningsservice i Sverige?z balata skrev:De här laddproblemen som dykt upp lyfter en annan fråga. Vad gör man om man får batteritorsk mitt ute på vägen? Bärgning?
- emphili
- Teslaägare
Gjorde resan Sthlm-Trelleborg i lördags och passade på att ladda där det fanns möjlighet till åtminstone 5mil/tim. Kartläggningen av laddplatser var gjord men hade inte räknat med att ganska många laddplatser var konstruerade så att man inte fick in adaptern ( garderat oss med förlängningssladd men det accepterade inte adaptern) samt att vissa laddställen inte var tillgängliga utanför kontorstid.z balata skrev:Hur mycket laddar man i ett vanligt 3-fas uttag? Alltså hemma.
Dessutom råkade vi kvällen före vår resa ut för att laddporten öppnades som den skulle och uppmanade oss ansluta kabeln men det gick inte pga att det vita ljuset vid laddporten aldrig tändes och öppnade därmed inte spärren. Hjälpte inte att stänga ner allt mm. Lät bilen vila 1 Tim och det fungerade igen. Samma sak hände i Landskrona och vi hade Tesla 24/7 på luren 1 timme utan att det fungerade. Tesla planerade hyrbil etc men plötsligt efter en timme på McDonalds fungerade laddporten igen.
Tesla misstänkte något med magneten men vid vårt besök på Tesla service i Danmark gissade de snarare på en bugg.
Vi diskuterade risk för batteribrist och om vi förstod det rätt så övervakar Tesla bilarna och när risk föreligger tar de kontakt:)
Idag är en ny spännande Tesla-dag för remote-access har inte fått kontakt med bilen under den senaste timmen. Ska bli spännande att se om bilen har något trevligt meddelande.
Vilken adapter syftar du på? Den röda? På vilket sätt tar den i ?emphili skrev:Kartläggningen av laddplatser var gjord men hade inte räknat med att ganska många laddplatser var konstruerade så att man inte fick in adaptern ( garderat oss med förlängningssladd men det accepterade inte adaptern)
Och varför funkade inte en förlängningssladd?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Gillar att många är engagerade i våra försök att åka på långresor. För min egen del så kör jag mycket även i jobbet och har en utmaning så länge det inte finns superchargers. Vore kanon att vi kan hjälpas åt. Har för avsikt att själv sätta upp laddmöjligheter i Lidköping om någon har vägen förbi. Just nu sitter jag i vår stuga i Idre och försöker hitta ett sätt att ta sig hit med Teslan i sommar. Behöver bra laddning någonstans i Vansbro-Mora trakten. Någon som har någon ide'?
- emphili
- Teslaägare
Jag gissar på att de flesta bensinstationer har ett rött ladduttag (ger ca 5mil/hr). Ofta verkar det sitta utanför så att det är tillgängligt dygnet runt men officiellt är det inte registrerat på uppladdning.nu. Alltså kartlägg alla bensinstationer längs din sträcka och fråga om man kan få låna eluttaget Ytterligare ett tips är att ta kontakt med varenda kommun du passerar. Oftast har nog kommunens energiavdelning redan eluttag på olika ställen fast de råkar nog inte känna till uppladdning.nu och har därför inte registrerat ev eluttag.Strand skrev:Gillar att många är engagerade i våra försök att åka på långresor. För min egen del så kör jag mycket även i jobbet och har en utmaning så länge det inte finns superchargers. Vore kanon att vi kan hjälpas åt. Har för avsikt att själv sätta upp laddmöjligheter i Lidköping om någon har vägen förbi. Just nu sitter jag i vår stuga i Idre och försöker hitta ett sätt att ta sig hit med Teslan i sommar. Behöver bra laddning någonstans i Vansbro-Mora trakten. Någon som har någon ide'?
Statoil Landskrona fanns inte på uppladdning.nu men det var ok att ladda. Skickade ett mejl till Statoil och tackade. Passade samtidigt på att föreslå att de meddelar alla sina stationer om elbilsladdningsmöjlighet då det troligen resulterar i merförsäljning av annat.
Motsvarande mejl fast med helt annat innehåll skickade jag till Shell/seven eleven då den otrevliga gumman vid Lurpasset utövade sin makt att säga nej.
Visst är det trevligt att få ladda gratis men alla är vi nog tacksamma att få betala en liten slant bara man får fylla på med lite energi.
- emphili
- Teslaägare
Båda nedanstående har vanliga schuko-uttag. Titta på Teslas stora laddare så förstår man att det måste vara fritt utrymme runt om och inga kanter som tar emot. (Inga problem med Mode-3 Type-2 och troligen inte heller med ChadeMo - när den nu kommer.)matbl skrev:Vilken adapter syftar du på? Den röda? På vilket sätt tar den i ?emphili skrev:Kartläggningen av laddplatser var gjord men hade inte räknat med att ganska många laddplatser var konstruerade så att man inte fick in adaptern ( garderat oss med förlängningssladd men det accepterade inte adaptern)
Landskrona stadshus laddstolpe
http://www.puru.nu/SiteDetail.aspx?id=c ... 179e&ln=sv
Emporiagaragets laddstolpe
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... b873&ln=sv
Vad gäller förlängningssladden så vet jag inte. Kanske var den för lång (10meter) och tappade därför i styrka? Ska testa med 1-meters vid lämpligt tillfälle. Köpte 10 meter pga erfarenhet av att bensinbilar gärna står på laddplatserna:(
Just nu är det ett bekymmer med laddning men tror att det kommer att vara ett minne blott innan året är slut.
Tror jag har sett att förlängningssladd är bra framför allt för att polvända eftersom Model S är grinig med fas och nolla. Tycker inte heller om spänningsfall. Borde räcka med några decimeter, gärna grov kabel så det går att stänga en lucka.emphili skrev:Båda nedanstående har vanliga schuko-uttag. Titta på Teslas stora laddare så förstår man att det måste vara fritt utrymme runt om och inga kanter som tar emot. (Inga problem med Mode-3 Type-2 och troligen inte heller med ChadeMo - när den nu kommer.)matbl skrev:Vilken adapter syftar du på? Den röda? På vilket sätt tar den i ?emphili skrev:Kartläggningen av laddplatser var gjord men hade inte räknat med att ganska många laddplatser var konstruerade så att man inte fick in adaptern ( garderat oss med förlängningssladd men det accepterade inte adaptern)
Landskrona stadshus laddstolpe
http://www.puru.nu/SiteDetail.aspx?id=c ... 179e&ln=sv
Emporiagaragets laddstolpe
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... b873&ln=sv
Vad gäller förlängningssladden så vet jag inte. Kanske var den för lång (10meter) och tappade därför i styrka? Ska testa med 1-meters vid lämpligt tillfälle. Köpte 10 meter pga erfarenhet av att bensinbilar gärna står på laddplatserna:(
Just nu är det ett bekymmer med laddning men tror att det kommer att vara ett minne blott innan året är slut.
Lysande, Strand! Jag brukar ändå passera Lidköping varannan månad sådär, så du riskerar att höra av mig när bilen har kommit, om det då inte finns superladdare uppe. Gångavstånd till något av alla trevliga kaféer?Strand skrev:Gillar att många är engagerade i våra försök att åka på långresor. För min egen del så kör jag mycket även i jobbet och har en utmaning så länge det inte finns superchargers. Vore kanon att vi kan hjälpas åt. Har för avsikt att själv sätta upp laddmöjligheter i Lidköping om någon har vägen förbi. Just nu sitter jag i vår stuga i Idre och försöker hitta ett sätt att ta sig hit med Teslan i sommar. Behöver bra laddning någonstans i Vansbro-Mora trakten. Någon som har någon ide'?
Själv huserar jag en bit utanför Smögen så nöjeslivet är en aning begränsat, särskilt utanför seglingssäsong. Dock promenadavstånd till berg, hav och hamnar och viss service (kiosk, bankomat, apotek, restaurang, bra Coop m m). Ännu inte installerat stark el 3fas, men sen så!
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Hittar ni laddplats så lägg upp den på uppladdning.nu!
Det är NI som är ute och åker som ska fylla på den databasen över laddmöjligheter!
Det är NI som är ute och åker som ska fylla på den databasen över laddmöjligheter!
Har också varit i kontakt med Statoil. De håller på att utrusta sina stationer med möjlighet att ladda elbilar. De var faktiskt väldigt positiva
. Förmodligen kommer de att lägga upp uppgifter vilka stationer som erbjuder laddning på sin hemsida. Det finns i deras preliminära planer.
Med tanke på vad som händer på deras hemmaplan, tror jag att det är en viktig strategi för dem.

Med tanke på vad som händer på deras hemmaplan, tror jag att det är en viktig strategi för dem.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD