Förutom detta så stör jag mig på att skaparen använt en bakgrund som är nära FT-rosa för att skapa "trovärdighet". Det säger en hel del bara det anser jag.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Nej, självklart inte, men jag tror att den "first mover advantage" som Tesla har haft i just denna specifika kapitalintensiva bransch, tillsammans med den förändring av marknaden som skett under Teslas livstid med ökad konkurrens från traditionella tillverkare, prispress etc. i praktiken gör det omöjligt för andra nya företag i samma bransch att göra samma resa.
Det finns ju ett narrativ att i princip vem som helst skulle kunna plocka ihop lite kinesiska massproducerade standarddelar i en snyggt designad kaross och slå sig in på EV-marknaden, ett narrativ som jag inte tror på öht.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Xiaomi är väl precis ett exempel på det? Och det faktum att det finns 100 olika företag inom BEV i Kina. Att BEV sänker ribban på vad som krävs jfr ICE trodde jag var en självklart för alla.
- fth
- Teslaägare
Nja, på vilket sätt är Xiaomi exempel på någon som bara plockar ihop färdig teknik?
Såvitt jag vet så designar väl dom relevant teknik in-house i ungefär samma utsträckning som dom flesta andra tillverkare?
/fth
- fth
- Teslaägare
P.S. Xiaomi skall dock bli mycket intressant att följa, dom sticker ju ut på många sätt jämfört med både "one trick ponies" som Tesla et al, och jämfört med traditionella ICE-tillverkare.
/fth
- fth
- Teslaägare
Trevlig och givande diskussion på söndagsmorgonen för övrigt!
Jag får dock slita mig för att gå ut med jycken ett tag...
/fth

Jag får dock slita mig för att gå ut med jycken ett tag...
/fth
Med tanke på att de gick från "nu kör vi" till produkt på marknaden på kort tid säger väl en del tänker jag.fth skrev: ↑18 maj 2025 10:17Nja, på vilket sätt är Xiaomi exempel på någon som bara plockar ihop färdig teknik?
Såvitt jag vet så designar väl dom relevant teknik in-house i ungefär samma utsträckning som dom flesta andra tillverkare?
Håller med att de ska bli intressant att se hur det går där.
Att det inte kryllar av B2C startups i denna typer av bransch tycker jag inte är konstigt. Risk/reward är för dålig gissar jag. Det finns däremot gott om startups inom ekosystemet.
Tesla har definitivt haft fördel som first-mover. Men även Teslas teknik och modellprogram är legacy nu. Man ska supporta gamla modeller och ha reservdelslager och annat kul... Man har ett smalt modellprogram, man verkar ha gjort en felsatsning med CT osv.
Och man säger till marknaden att allt utom bilar är av relevans. Det är som att Google skulle säga att sök-reklam inte spelar roll.
Jag har svårt för att ta det seriöst när man dessutom inte har några prognoser över huvud taget på hur dessa verksamheter kommer att bidra framöver eller någonsin.
Absolut, men Tesla är inte en biltillverkare längre(enligt Elon) och värderas inte utifrån det, så de områden som tydligen är dess framtid vore intressant att få mer insikt i.fth skrev: ↑18 maj 2025 10:01Det är alltid intressant med mer siffror, än så länge är ju dock dessa förhållandevis små segment i (mycket) tidiga faser.backe skrev: ↑18 maj 2025 09:38Skulle vara intressant att få separata siffror för Teslas lastbilsdivision, pickup, robot och AI också.fth skrev: ↑18 maj 2025 09:20Hur stor risken/chansen är att andra nystartade bolag kommer kunna göra samma resa som Tesla anser iaf jag är av stor relevans för $TSLA, nu och i framtiden.spacecoin skrev: ↑18 maj 2025 09:08Jag sa inte att den har 0 signalvärde. Men eftersom det här är aktietråden så förstår jag inte relevansen i att jämförelsen med Teslas historiska vinster med en handfull små andra bilvarumärken/bolag. Kanske en ny tråd för nostalgi? Bolag som var bättre förr?fth skrev: ↑18 maj 2025 08:47
Jag tycker grafen tvärtom är mycket informativ, och visar att Tesla sannolikt är den enda rena EV-tillverkaren som kommer att lyckas nå lönsamhet på egen hand.
Övriga företag på grafen tror jag antingen kommer att köpas upp för varumärke och know-how (sannolikt Rivian och Lucid) eller gå i konkurs långt innan dom når ackumulerat positivt kassaflöde.
Att starta ett nytt bilföretag, oavsett drivlina, är extremt svårt, och jag tvivlar inte en sekund på Elon Musks berättelser om hur nära det var flera gånger att även Tesla misslyckades.
Det kommer sannolikt sysselsätta många att förklara vilka faktorer som gjorde att dom faktiskt lyckades, hur stor del som kan förklaras av tur, timing, och talang
Grafen anser jag kanske inte heller säger så mycket om Teslas framtid, däremot säger den en hel del om framtiden för övriga bolag som är med, och den ser som sagt tyvärr inte särskilt ljus ut.
/fth
Grafen lär väl inte vara inflationsjusterad heller…
Jag är också helt övertygad om att grafen skulle se ungefär likadan ut för majoriteten av traditionella tillverkare (alla?) om man hade tillgång till separata siffror för deras EV-divisioner.
/fth
Vad gäller EV-segmenten för traditionella tillverkare är jag dock fortsatt förvånad att inte marknaden ställer högre krav på information.
Under förutsättning att man faktiskt tror på att omställningen till eldrift kommer att ske så handlar det ju för dessa företag de facto om att ersätta hela kärnverksamheten.
Förmågan att ställa om borde ju därför i praktiken vara det enda intressanta mätvärdet för dessa företag, men ingen utom Ford redovisar detaljer om kostnader, intäkter, marginaler etc separat för detta segment.
/fth
Legacy biltillverkare kommer troligen göra en bra business på ICE längre än vad Tesla kommer göra det på BEV om man inte börjar fokusera på att leverera något annat än MY.
https://www.dagensps.se/motor/nya-siffr ... e-marknad/
Man kan äga TSLA men har snart inget skydd som ägare:
Tesla Inc. took a step to prevent future shareholder lawsuits like the one that blocked a record-setting pay package for Chief Executive Officer Elon Musk.
The automaker late Friday disclosed changes to its corporate bylaws that will require investors to own at least 3% of the company’s shares in order to “institute or maintain a derivative proceeding.” The move was taken on May 15, according to a regulatory filing.
The change comes days after Texas Governor Greg Abbott signed legislation enacting a series of changes to the state’s corporate law, including allowing companies to adopt ownership thresholds that must be met for shareholder derivative claims. Abbott and other Republican leaders in the state have touted the measure as a method for enticing more businesses to incorporate in the state.
Tesla Inc. took a step to prevent future shareholder lawsuits like the one that blocked a record-setting pay package for Chief Executive Officer Elon Musk.
The automaker late Friday disclosed changes to its corporate bylaws that will require investors to own at least 3% of the company’s shares in order to “institute or maintain a derivative proceeding.” The move was taken on May 15, according to a regulatory filing.
The change comes days after Texas Governor Greg Abbott signed legislation enacting a series of changes to the state’s corporate law, including allowing companies to adopt ownership thresholds that must be met for shareholder derivative claims. Abbott and other Republican leaders in the state have touted the measure as a method for enticing more businesses to incorporate in the state.
Bara fyra som har den rättigheten fr.o.m. nu då, Elon + tre till. Ändå tre mer än Elon troligen ville skulle få ha talan kring aktien och bolaget.spacecoin skrev: ↑19 maj 2025 10:51Man kan äga TSLA men har snart inget skydd som ägare:
- fth
- Teslaägare
Siffrorna från Kina map 5-11 maj (3070 försäkrade fordon) verkar ha varit en anomali, 12-18 är siffran istället 11,130.
/fth
/fth
Såg precis Elons intervju på Qatar EF (Bloomberg). Han hävdade bestämt att det inget fanns några problem med Teslas försäljning (exkl EU) så vi får väl se hur det utvecklas.
EUs marknad kanske är mest pk av alla. Norge kan inte ha läst nyheter från vita huset eller så bryr de sig inte då det snart är 6000 sålda y där i år
Ja Norge är lite intressant, datat för maj ser ganska bra ut. Man undrar om det har att göra med efterfrågan eller om utbudet från Berlin börjar komma igång.
Model Y LR
Model S 100D -18
Svårt att säga något med bara en månad, men hittills är Maj -25 nästan dubbelt så stor som Maj -24. Men Maj -24 var ingen stor månad, cirka 1000 bilar, så 2000 i -25, och ökade volymer sista dagarna, så landar nog mot 2500 bilar.
Model Y LR
Model S 100D -18
Så nu är det slutet på juni, geofenced och kanske inga korsningar...

Så mycket för att krossa Waymo, vilket skämt.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Var kan man läsa om detta? Jag lyckas inte googla fram något - men så är jag en sömnberövad småbarnsförälder också.
CNBC
https://www.cnbc.com/2025/05/20/cnbc-tr ... oday-.html
Det är i huvudsak saker som bolaget sagt. Elon gjorde en softball-intervju med Dave Faber igår efter en lite mer tuff intervju av Bloomberg på QEF.
Utöver det finns det uttalanden från Elon och Autopilot VP Ashok Elluswamy på earnings call q1 och i andra sammanhang.
Sergey Brin intervjuades på All-in Live. Google har ju startat/köpt och sedan lagt ned, spunnit av eller sålt flera verksamheter inom humanoider och andra typer av robotar (inkl Boston Dynamics).
Hans spaning är i linje med det jag brukar skriva här: Det är inte troligt att det kommer att vara en bra formfaktor i det korta perspektivet.
Förutsättningarna kan ju ändras om det kommer något större genombrott inom mjukvara, men det man behöver kunna göra är inte realiserbart idag. Lite som självkörande bilar för 10 år sedan. Sedan kom transformers-genombrottet snabbare/större hw och en massa hårt arbete ovanpå det.
Så kanske early adopters om 15-20 år om det följer en liknande tidslinje?
-
Vad är "transformers-genombrottet" för ngt?spacecoin skrev: ↑21 maj 2025 07:50Sergey Brin intervjuades på All-in Live. Google har ju startat/köpt och sedan lagt ned, spunnit av eller sålt flera verksamheter inom humanoider och andra typer av robotar (inkl Boston Dynamics).
Hans spaning är i linje med det jag brukar skriva här: Det är inte troligt att det kommer att vara en bra formfaktor i det korta perspektivet.
Förutsättningarna kan ju ändras om det kommer något större genombrott inom mjukvara, men det man behöver kunna göra är inte realiserbart idag. Lite som självkörande bilar för 10 år sedan. Sedan kom transformers-genombrottet snabbare/större hw och en massa hårt arbete ovanpå det.
Har googlat men hittar ingen vettig info…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Chat GPTSwedishAdvocate skrev: ↑21 maj 2025 08:07Vad är "transformers-genombrottet" för ngt?spacecoin skrev: ↑21 maj 2025 07:50Sergey Brin intervjuades på All-in Live. Google har ju startat/köpt och sedan lagt ned, spunnit av eller sålt flera verksamheter inom humanoider och andra typer av robotar (inkl Boston Dynamics).
Har googlat men hittar ingen vettig info…