apropå att byta regnummer; i Norge om man tappar den ena eller båda skyltarna, så får man nytt regnummer. Är det så i Sverige också? jag trodde bara man fick tryckt upp nya skyltar med samma regnummer?Pontus skrev:För övrigt så var den uppe i 974 st på bilden...
Summon
Moderator: Redaktion
Re: Summon
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I sverige följer reg skylten bilen från födseln till gravenHelectriC skrev:apropå att byta regnummer; i Norge om man tappar den ena eller båda skyltarna, så får man nytt regnummer. Är det så i Sverige också? jag trodde bara man fick tryckt upp nya skyltar med samma regnummer?Pontus skrev:För övrigt så var den uppe i 974 st på bilden...

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Summon är enda möjligheten för mig att få in bilen genom min alldeles för smala garageport. Anledningen? Backspeglarna!
Jag har än så länge inte hittat något sätt där jag kan sitta i bilen, köra själv och ha bakspeglarna infällda. (tips?)
Med backspeglarna utfällda får jag inte in bilen om jag inte lyckas med millimeterprecision i backandet.
I summonläget däremot fäller ju bilen snällt in backspeglarna och kör in själv. Tyvärr hamnar den inte riktigt i rätt position i själva garaget sen utan envisas med att ställa sig med bakänden lite väl snett.
Hur som, hellre en bil som står lite snett i garaget och kan ladda via 3-fas än en som står utanför med shuko-skarvsladd, även om jag erkänner att jag är lite nervös varenda gång den ska backa in.
Jag har än så länge inte hittat något sätt där jag kan sitta i bilen, köra själv och ha bakspeglarna infällda. (tips?)
Med backspeglarna utfällda får jag inte in bilen om jag inte lyckas med millimeterprecision i backandet.
I summonläget däremot fäller ju bilen snällt in backspeglarna och kör in själv. Tyvärr hamnar den inte riktigt i rätt position i själva garaget sen utan envisas med att ställa sig med bakänden lite väl snett.
Hur som, hellre en bil som står lite snett i garaget och kan ladda via 3-fas än en som står utanför med shuko-skarvsladd, även om jag erkänner att jag är lite nervös varenda gång den ska backa in.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Det finns en knapp i förardörren i mitten av kontrollerna för backspeglarna som fäller in och ut dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ah tackar!bylund skrev:Det finns en knapp i förardörren i mitten av kontrollerna för backspeglarna som fäller in och ut dem.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Har samma problem med litet garage (3 cm marginal även på längden) men har aldrig vågat pröva Summon eller fälla in backspeglarna. Använder backspeglarna som distansmått sidledes, dom fälls framåt om man backar emot men hellre en spegel med något litet märke än en skrapad bilsida. Det har gått bra hittills i snart två år (ta i trä).Summon är enda möjligheten för mig att få in bilen genom min alldeles för smala garageport. Anledningen? Backspeglarna!
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Efter att ha använt summon några gånger så tycker jag att användandet av en app gör det hela för krångligt! Man måste stå bredvid bilen för att få det att funka och telefonen ska först söka en stund mm , tar säkert 1 min tills bilen börjar rulla ut...
Jag skulle vilja göra som med backluckan dvs via nyckeln kunna köra fram/backa ut när jag är på väg mot bilen så att jag slipper stå och vänta...
Slutsats: kul funktion och bra att ha men inget jag använder till vardags i dagsläget!
Jag skulle vilja göra som med backluckan dvs via nyckeln kunna köra fram/backa ut när jag är på väg mot bilen så att jag slipper stå och vänta...
Slutsats: kul funktion och bra att ha men inget jag använder till vardags i dagsläget!
Ja, färdig är inte funktionen. Dock har jag faktiskt använt den ett antal gånger hittills. Perfekt när man slungat bort snön från uppfarten bakom bilen (tidigare framför bilen, men eftersom WiFi-täckningen är obefintlig om bilen står åt andra hållet fick jag ändra på det) och inte vill hoppa in och flytta bilen med snöiga kläder på sig. Så kan det ju hända att grannen tittar in också. 

Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Som jag ser det så verkar funktionen ha blivit stympad i EU/Europa på grund av säkerhetsregler här. Den fungerar ju inte på samma sätt i USA verkar det som. Håller med om att det vore smidigt om FOB:en skulle kunna användas istället för appen men kanske krävs ny teknik i FOB:en då för att ständigt skicka signal till bilen under tiden en knapp är nedtryckt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Har svårt att se att det har med säkerhetsregler att göra. Den får ju bara användas på privat mark och som sagts tidigare känns det som en autonom gräsklippare med roterande knivar är betydligt farligare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
De gångerna jag testat / lekt med det (inte behövt det vid skarpt läge än så länge) så har jag upplevt att den tyvärr gärna vill tappa kontakten mellan appen<->bilen vilket gör att den avbryter...
Alternativt så står man för långt ifrån med nyckeln och man måste gå närmare och fixa proceduren igen...
/Jocce
Alternativt så står man för långt ifrån med nyckeln och man måste gå närmare och fixa proceduren igen...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Min robotgräsklippare kräver död mans grepp när jag vill fjärrstyra den. Detta är rätt irriterande eftersom knappen har rätt stark fjäder så efter någon minut är det lätt att man har minskat trycket på den så man måste starta om klipparen.Pontus skrev:Har svårt att se att det har med säkerhetsregler att göra. Den får ju bara användas på privat mark och som sagts tidigare känns det som en autonom gräsklippare med roterande knivar är betydligt farligare.
I USA så fungerar det annorlunda men de fick kritik från Consumer Reports vilket ledde till en förändring även i USA men det har inte gått så långt som i Europa:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men i USA kan man väl välja i inställningarna om man vill ha eller inte ha dödmans grepp. Dessutom ser det ut på videon som han kan stå mycket längre ifrån än vad jag kan.Svenssons skrev:Min robotgräsklippare kräver död mans grepp när jag vill fjärrstyra den. Detta är rätt irriterande eftersom knappen har rätt stark fjäder så efter någon minut är det lätt att man har minskat trycket på den så man måste starta om klipparen.Pontus skrev:Har svårt att se att det har med säkerhetsregler att göra. Den får ju bara användas på privat mark och som sagts tidigare känns det som en autonom gräsklippare med roterande knivar är betydligt farligare.
I USA så fungerar det annorlunda men de fick kritik från Consumer Reports vilket ledde till en förändring även i USA men det har inte gått så långt som i Europa:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Instämmer helt! Jag vill i första hand kunna köra med foben om det är dålig mottagning eller liknande. Men appen är helt ok men jag vill kunna stå lite längre bort från bilen alt gå mot bilen samtidgt som jag kör ut bilen

En stor nackdel med att bara kunna använda appen är att ofta när summon behövs står man i ett trångt p-garage i källarplan utan bra täckning dvs det funkar inte. Det är där jag behöver funktionen, inte när jag får plats att stå bredvid bilen, då blir det bara en ren show funktion.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Precis, i USA gick det dessutom från början att bara klicka en gång i appen. Jag misstänker att skillnaden mellan USA och Europa är byråkraters olika syn på säkerhet.Pontus skrev:Men i USA kan man väl välja i inställningarna om man vill ha eller inte ha dödmans grepp. Dessutom ser det ut på videon som han kan stå mycket längre ifrån än vad jag kan.
Ja, i USA är det mer skyll dig själv om du inte följer instruktionerna. I EU skyll dig själv om du försöker utveckla något nytt.
får inte summon att fungera efter senaste uppdateringen.
Kommer bara upp no connection with the car.
har kollat inställningarna i bilen och telefon. Är som tidigare när den fungerade.
tacksam för tips då jag tycker att summon är kanon.
EES
har kollat inställningarna i bilen och telefon. Är som tidigare när den fungerade.
EES
EES skrev:får inte summon att fungera efter senaste uppdateringen.
EES
Prova att göra en "lång" reset (Tryck ner både promspedal och båda rattknapparna, håll allt nertryckt tills Teslaloggan dyker upp (tar en bra stund).
Fungerar det inte då, prova att öppna dörren, stäng av bilen i menyn och låt den stå i 10 minuter (utan att öppna/stänga dörrar osv, kliva ut kan du göra dock)
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.