Efter att ha kollat på elbil till och från i ett halvår så är jag väldigt nära att köpa en EV6 2022 AWD GT-line. Har gått ganska långt, 7600 mi, men det har kvar nybilsgarantin så tänker det är okej.
Hade tak på max 400k men får nu gå över det lite.. En awd och gt-line känns värt att betala lite extra för
Det ska vara en familjebil. Valet på senaste har egentligen stått mellan EV6, Enyaq och Model Y. Tesla går bort nu pga av Musk osv.. Enyaq känns som en bra bil men lite tråkig.
Så innan jag slår till tänke jag kolla här om det är något jag bör kolla på bilen innan jag köper?
Och ni ägare ev EV6 är nöjda eller skulle ni gjort ett annat val?
Hej, jag har en EV6 2022 AWD GT-Line.
Jag är överlag nöjd, bilen är väldigt allround och OK/bra på det allra mesta.
Som alla bilar har den sina svagheter, om dessa svagheter är viktiga för dig skulle jag undvika, annars köp!
Största svagheter:
- Dåligt helljus, halvljuset inge vidare heller
- Bakruta blir skitig, saknar torkare. Kameror blir lätt skitiga.
- Dålig svängradie, jobbigt om du ofta manövrerar i tighta utrymmen
- Stereon är rätt dålig.
Trodde dom digitala LED Matrix-strålkastarna skulle vara bra
Och jag har fattat det som Meridian ljudsystem ändå skulle vara helt okej?
Jag köpte en 2022 EV6 AWD som gått 7000 mil för två månader sedan. Den var plusutrustad och gick för 417000 kr inklusive nya Hakka vinterdäck. Den har varit fantastiskt och motsvarat alla mina förväntningar av bilen. Skön att åka i och jag tycker även att den är "tyst", nu kommer jag iofs från Subaru så allt är väl tyst i jämförelse. En kompis har en bmw ix-nånting och han tycker att ev6:an känns minst lika tyst som den.
Än så länge har jag varit på två fjällresor (40 mil enkel väg i -5 till 0-gradigt) och haft en kortare laddpaus på ca 15 min och då haft mer än 10% kvar vid ankomst.
Får man frågade vart du lyckades hitta denna? Är rätt bra pris ju! Är den Kia godkänd?
Hade velat hitta något däromkring med vinterdäck också
Ni som äger en, tycker ni det är/var värt att betala mer för att få en AWD? Jag skulle vija ha GT-line helst men minst plus-paketet. Man skulle ju kunna få en lågmilare RWD för samma pris eller billigare. Eller är det mer värt att köpa en som gått 7-8000 mil med AWD och GT-line?
Har väl inget jättebehov av AWD egentlingen, men vad jag läst så är den betydligt trevligare och roligare att köra. Lite extra hästkrafter är ju kul också.
Efter att ha kollat på elbil till och från i ett halvår så är jag väldigt nära att köpa en EV6 2022 AWD GT-line. Har gått ganska långt, 7600 mi, men det har kvar nybilsgarantin så tänker det är okej.
Hade tak på max 400k men får nu gå över det lite.. En awd och gt-line känns värt att betala lite extra för
Det ska vara en familjebil. Valet på senaste har egentligen stått mellan EV6, Enyaq och Model Y. Tesla går bort nu pga av Musk osv.. Enyaq känns som en bra bil men lite tråkig.
Så innan jag slår till tänke jag kolla här om det är något jag bör kolla på bilen innan jag köper?
Och ni ägare ev EV6 är nöjda eller skulle ni gjort ett annat val?
Hej, jag har en EV6 2022 AWD GT-Line.
Jag är överlag nöjd, bilen är väldigt allround och OK/bra på det allra mesta.
Som alla bilar har den sina svagheter, om dessa svagheter är viktiga för dig skulle jag undvika, annars köp!
Största svagheter:
- Dåligt helljus, halvljuset inge vidare heller
- Bakruta blir skitig, saknar torkare. Kameror blir lätt skitiga.
- Dålig svängradie, jobbigt om du ofta manövrerar i tighta utrymmen
- Stereon är rätt dålig.
Trodde dom digitala LED Matrix-strålkastarna skulle vara bra
Och jag har fattat det som Meridian ljudsystem ändå skulle vara helt okej?
Du får testa själv, men dessa LED Matrix är inget jag använder i automat, tycker inte de fungerar tillräckligt väl. Och som sagt, ger också dåligt med ljus.
Om bilen inte haft någon Meridian branding, utan varit typ "Kia standard ljudsystem" så hade jag nog inte tänkt så mycket på det, hade nog tyckt det varit helt OK. Men när man indirekt betalar extra för premium ljud med Meridian så förväntade jag mig mycket mycket mer.
Ni som äger en, tycker ni det är/var värt att betala mer för att få en AWD? Jag skulle vija ha GT-line helst men minst plus-paketet. Man skulle ju kunna få en lågmilare RWD för samma pris eller billigare. Eller är det mer värt att köpa en som gått 7-8000 mil med AWD och GT-line?
Har väl inget jättebehov av AWD egentlingen, men vad jag läst så är den betydligt trevligare och roligare att köra. Lite extra hästkrafter är ju kul också.
Jag har själv inte kört RWD versionen. Där jag bor är det mycket snö och halka så AWD är krav för mig.
Jag skulle däremot inte köpt bilen utan Plusversionen. Jag tycker det att HUD, 360 kameror, ambientbelysning, är alla saker som gör denna bil särskilt trevlig.
Som jag förstått det så är det som skiljer Plus från GT-line HUD och klädseln samt möjlighet att lägga till bensinmotorljudeffekt.
Och sen tror jag det ska vara LED Matrix och Meridian ljudsystem, och sen det där med att dörrhantagen åker ut automatiskt när man närmar sig eller låser upp va?
Är det korrekt att man har Kia assistans när man har nybilsgarantin kvar? Så om man skulle råka ut för det när man är ute och kör så får man hjälp med bärgning? Tänker främst på ICCU problemet.
Jag funderar på att köpa från Carla. Kommer jag sen kunna vända mig till närmaste lokala Kia auktoriserade verkstad för garantiärenden? Och kunna begära en lånebil av dem?
Sen funderar jag lite på vad som händer om dom inte får ordning på ICCU problemen och när nybilsgarantin går ut. Då lär man väl få ta kostnaden själv och frågan är hur andrahansvärdet blir då..
Som jag förstått det så är det som skiljer Plus från GT-line HUD och klädseln samt möjlighet att lägga till bensinmotorljudeffekt.
Och sen tror jag det ska vara LED Matrix och Meridian ljudsystem, och sen det där med att dörrhantagen åker ut automatiskt när man närmar sig eller låser upp va?
Det kan säkert vara olika för olika modellår, men för 2025 så är det som är i GTLine:
360 graders vy
Autobroms vid parkering
Digital Key 2.0 (använda mobilen som nyckel)
Dödavinkelvarning med bild i instrumentklustret
Eljusterbar ratt
GT Line design
Fingerigenkänning
Fjärrstyrd parkeringsassistans
HUD
Klädsel i mockaimitation
Meridian
Touch-knappar för ratt, stolsvärme samt stolsventilation
Nån som vet om det påverka garantin på något sätt om man sätter i eget 12-volt batteri och inte kör på original?
Den jag ska köpa har ett bosch som jag inte tror är original?
Nån som vet om det påverka garantin på något sätt om man sätter i eget 12-volt batteri och inte kör på original?
[En bild.]
Gissar att det bara är KIA som kan ge ett 100% korrekt svar på den frågan…
Antar vidare att KIA har servicehistoriken för den bilen. Därmed borde de väl även kunna se vilket sorts batteri som satt i när bilen var ny och ifall KIA själva bytt ut det här batteriet till något annat…
Skärmavbild 2025-04-22 kl. 13.59.33.png
Dåligt orginalbatteri var ju en sjuka på Kia/Hyundai. Många som satt i ett agm batteri. Sen om Kia kan dryga sig. får du fråga Kia om
Någon som vet när senaste uppdateringen för infotainmentsystemet mm kom? Och vad den heter? Och när nästa kommer? Och vad de innehåller dör nyheter
Laddade ner en uppdatering för nån vecka sen https://update.kia.com/EU/SV/Main
Du behöver en 64 GB sticka. annars kan du be Kia göra det för den facila summan av 995 riksdaler
Någon som vet när senaste uppdateringen för infotainmentsystemet mm kom? Och vad den heter? Och när nästa kommer? Och vad de innehåller dör nyheter
Laddade ner en uppdatering för nån vecka sen https://update.kia.com/EU/SV/Main
Du behöver en 64 GB sticka. annars kan du be Kia göra det för den facila summan av 995 riksdaler
Tack för svar men din länk visar bara notis om att bilar med nya operativsystemet har fått uppdatering tillgänglig (Kia EV9 och ansiktslyfta EV6). Min fråga rörde äldre bil 2022. Jo tack jag har också hört om Kias sjukt dyra uppdateringstjänst. På Hyundai ingick det så fort bilen var inne på verkstad.
Jag tog ner den senaste möjliga till min 22:a, och den frågade om jag ville uppdatera när jag satte in USB, så tänkte att det kanske är något nytt ändå? Men märker ingen uppenbar skillnad så vet inte om det är samma som kom för ett år sedan eller om något är ändrat.
Bedrövligt om systemet på våra bilar redan är end of life och inte uppdateras längre...