Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Moderator: Redaktion
Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Tyckte att detta var en otäck olycka, och att ingen vet i dagsläge när olyckan skedde, hur länge han legat där.
Min fråga är, varför kallade inte bilen själv på hjälp? Har den inte eCall?
Det var en lastbilschaufför som fick syn på olycksbilen inne i skogen, vid sidan av E4, och kunde larma. På söndagskvällen står det klart att en person är avliden efter den allvarliga olyckan.
SOS larmades strax innan klockan 06.30 på söndagsmorgonen om en singelolycka på E4. En personbil hade kört av vägen på E4 i höjd med trafikplats Ingelsta i Norrköping. Men det är oklart när olyckan inträffade.
– Man har inte sett den här olyckan ske utan man har anträffat ett fordon som har kört av vägen, säger Angelica Forsberg, polisens presstalesperson.
Senare berättar polisen att det är en lastbilschaufför som tack vare att personen sitter så högt upp i sin lastbil kunde se olycksbilen.
På bilder från platsen ser man nämligen att färden har fortsatt av från E4 och in i skogen innan den slutade i ett dike.
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/ar ... 4/r396gpor
Min fråga är, varför kallade inte bilen själv på hjälp? Har den inte eCall?
Det var en lastbilschaufför som fick syn på olycksbilen inne i skogen, vid sidan av E4, och kunde larma. På söndagskvällen står det klart att en person är avliden efter den allvarliga olyckan.
SOS larmades strax innan klockan 06.30 på söndagsmorgonen om en singelolycka på E4. En personbil hade kört av vägen på E4 i höjd med trafikplats Ingelsta i Norrköping. Men det är oklart när olyckan inträffade.
– Man har inte sett den här olyckan ske utan man har anträffat ett fordon som har kört av vägen, säger Angelica Forsberg, polisens presstalesperson.
Senare berättar polisen att det är en lastbilschaufför som tack vare att personen sitter så högt upp i sin lastbil kunde se olycksbilen.
På bilder från platsen ser man nämligen att färden har fortsatt av från E4 och in i skogen innan den slutade i ett dike.
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/ar ... 4/r396gpor
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Man i 60-årsåldern avliden efter allvarliga olyckan på E4
Det krävs väl att en krockkudde utlösts för att bilen skall larma/ringa?
Troligen var det ett akut sjukdomsfall, han kanske t.o.m. dog av det och inte av olyckan?
Troligen var det ett akut sjukdomsfall, han kanske t.o.m. dog av det och inte av olyckan?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jo bilen borde larmat men den såg ju ordentligt till knycklad ut tyvärr så kanske systemet inte fungerade helt enkelt. Ja de kan finnas massor av anledningar till varför de inte fungerade..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Översiktsbild för den som undrar... södergående neråt
Om bilen inte utlöste någon krockkudde och såg ut så där så borde jag bli ännu mer orolig?

Tesla har inte eCall på Model S före åtminstone 2019, kanske t.o.m. kom ännu senare? Däremot borde Tesla fått en notis om att något hänt med bilen och försökt kontakta föraren.
viewtopic.php?t=10184
viewtopic.php?t=10184
Elbilist sedan 2014
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det krävs rätt kraftig retardation för att krockkuddar skall lösa ut, om man kör av vägen blir det en långsammare inbromsning. Om man inte kör in i ett träd eller en sten.
Det är rätt vanligt att bilar som voltar inte utlöser krockkudden i ratten t.ex.
Volvo PV 544 Special 1963
Man fick väl inte sälja bilar utan eCall 2019?Klintan skrev: ↑07 maj 2025 14:49Tesla har inte eCall på Model S före åtminstone 2019, kanske t.o.m. kom ännu senare? Däremot borde Tesla fått en notis om att något hänt med bilen och försökt kontakta föraren.
viewtopic.php?t=10184
https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_en.htm
Sedan om det funkar i praktiken hoppas jag att jag slipper ta reda på. När det gäller Tesla så är väl chansen runt 50%, givet deras fokus på kvalitet (Autopilot, torkare, helljus etc).
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Njae, på din källa står det ju: Jag tolkar detta som datum för typgodkännande, så Model S typgodkända innan 31 mars 2018 kan ha fått fortsätta säljas.spacecoin skrev: ↑07 maj 2025 15:42Man fick väl inte sälja bilar utan eCall 2019?Klintan skrev: ↑07 maj 2025 14:49Tesla har inte eCall på Model S före åtminstone 2019, kanske t.o.m. kom ännu senare? Däremot borde Tesla fått en notis om att något hänt med bilen och försökt kontakta föraren.
viewtopic.php?t=10184
Sedan om det funkar i praktiken hoppas jag att jag slipper ta reda på. När det gäller Tesla så är väl chansen runt 50%, givet deras fokus på kvalitet (Autopilot, torkare, helljus etc).
Lite typ som detta med krav på hastighetspling, Model Y klarade sig längre eftersom den redan var typgodkänd medan Model 3 Highland var typgodkänd senare och därför fick hastighetsplinget från start.
Tesla Model Y Performance
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det ser väl ut som att det löst ut både krock-kuddar och gardiner?
Driver sajten Car.info
S/X refreshades "Raven" våren 2019 så det är väl iofs troligt att det krävdes ett nytt typ-godkännande (ny motor fram, mm).Arctic Drifter skrev: ↑07 maj 2025 16:07Njae, på din källa står det ju:spacecoin skrev: ↑07 maj 2025 15:42Man fick väl inte sälja bilar utan eCall 2019?Klintan skrev: ↑07 maj 2025 14:49Tesla har inte eCall på Model S före åtminstone 2019, kanske t.o.m. kom ännu senare? Däremot borde Tesla fått en notis om att något hänt med bilen och försökt kontakta föraren.
viewtopic.php?t=10184
2025-05-07.png
Jag tolkar detta som datum för typgodkännande, så Model S typgodkända innan 31 mars 2018 kan ha fått fortsätta säljas.
Lite typ som detta med krav på hastighetspling, Model Y klarade sig längre eftersom den redan var typgodkänd medan Model 3 Highland var typgodkänd senare och därför fick hastighetsplinget från start.
Hur vet man om bilen har eCall?
- krabbanidag
- Teslaägare
Kan det va brusten länkarm på raven s?
- Sportbilsentusiasten
Låg bit utanför vägen, och det var raksträcka. Någon som kollat på stor skärm, om man kan se märken i terrängen för att utröna vilken väg bilen flög ut i spenaten?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Har stor skärm men det är lite svårt att se ändå, men min tolkning av bilderna är att han kommit norrifrån, gått rakt fram (lite fällda småbjörkar på vägen in) när E4 viker vänster och tagit stopp i det stora trädet med vänstersidan av bilen först, ser nästan ut som att det tagit i höjd med framdörren/framflygeln och bilen har tagit tvärstopp och studsat ut och vänt sig mot färdriktningen. Jag skulle inte kalla det för en raksträcka, vägen börjar svänga vänster i höjd med avfarten.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 maj 2025 00:24Låg bit utanför vägen, och det var raksträcka. Någon som kollat på stor skärm, om man kan se märken i terrängen för att utröna vilken väg bilen flög ut i spenaten?
Är ju typiskt så det ser ut när folk somnar bakom ratten, kan förstås vara bilen som gått sönder med men sannolikheten för det är liten.
Jag krockade med ett vildsvin i vår Y när den bara var ett par veckor gammal. Det var på en 80-sträcka och jag hann börja bromsa, men bara lite, och grisen var mitt framför fronten med sidan mot och det blev en såpass kraftig smäll att djuret dog (efter att ha tagit sig själv några meter ut från vägen). Inga krockkuddar utlöstes. Regskylten blev rejält skrynklig.mikebike skrev: ↑07 maj 2025 15:21
Kromhantag försvann väl med raven, detta borde vara en tidigare Model S? Som dock också har problem med länkarmarna.
Elbilist sedan 2014
-
Det var även en tanke jag fick. Hur vet vi att bilen på bilden inte är en ~2018 eller äldre och därmed kanske har den första versionen av de där länkarmarna?…
Säger så klart inte att det var en länkarm som orsakade det här. Det vet jag naturligtvis inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nej, Raven har krom. Bilen ifråga är 2017 — 2021.
- Gustafsson
- Teslaägare
.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 2 gång.
Jag tycker det är osmakligt inte speciellt respektfullt mot den avlidna eller anhöriga att ni diskuterar en dödsolycka här.
MY RWD Vit 2023
- Gustafsson
- Teslaägare
Beklagar om någon känner att det är respektlöst. För min del är döden en naturlig del av att vara människa, men förstår att andra kan känna annorlunda. Avstår från vidare kommentarer och försöker radera mitt tidigare inlägg.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-

Jag förstår inte hur det den här diskussionen skulle var osmaklig och inte speciellt respektfullt mot den avlidna eller anhöriga.
Hade det här varit något annat forum så hade jag frågat Varför?, men det kan man ju inte göra här utan att riskera bannlysning pga av personangrepp… Och eftersom jag redan har 1/3 sådana bannlysningar… ¯\_(ツ)_/¯
Nu vet ju inte jag, men jag kan inte tänka mig att någon som skrivit här inte djupt beklagar det här dödsfallet, och så klart önskar att det fanns något sätt som det kunde göras ogjort på. Men så fungerar ju inte den här existensen. Har en människa avlidit så finns det ingenting som någon av oss kan göra för att ändra på det.
Min bild är att den här tråden syftar till att ta reda på varför den här olyckan skedde. Och jag kan inte se något fel i det.
Sen kan man kanske reagera på en formulering som "…] flög ut i spenaten". Men den sortens språkbruk ser jag bara som mänskligt. Det är tyvärr en rätt skapligt sjuk tid vi lever i… Folkmordet i Ukraina, Gängkriminalitet där barn så unga som ~14 år utpressas att utföra avrättningar, hedersmord, våldtäkter och andra sexuella övergrepp. Och ovanpå det så säger den bästa samlade vetenskapen* att vi inte kan släppa ut mer än motsvarande ~4 år av växthusgasutsläpp med dagens förbrukning utan att riskera irreversibla förändringar av t.ex. den globala havsnivån… Utifrån det så tycker inte jag att det är särskilt konstigt att någon råkar skämta till det lite(?) i en tråd som det här. Det är bara mänskligt.
Men någon får naturligtvis hemskt gärna förklara varför den här tråden skulle vara osmaklig och inte speciellt respektfullt mot den avlidna eller anhöriga.
*Källa: Johan Rockström i SR P1 Studio Ett för någon eller några dagar sedan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Rockstr%C3%B6m
https://www.stockholmresilience.org/mee ... strom.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
Om någon tog anstöt av min mening ber jag om ursäkt !
Vad dessutom en seriös fråga och inget försök att skämta eller göra sig lustig - såklart.
Är troligen färgad av att jobba många år där analys av olyckor och tillbud är en naturlig del, för att minska risken att liknande inträffar i framtiden.
Vad dessutom en seriös fråga och inget försök att skämta eller göra sig lustig - såklart.
Är troligen färgad av att jobba många år där analys av olyckor och tillbud är en naturlig del, för att minska risken att liknande inträffar i framtiden.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
Skulle föreslå ett besök på valfritt MC-forum, eller varför inte Sporthoj.com där det varje år läggs upp dels en rapporteringstråd för årets olyckshändelser , dels en separat diskussionstråd där medlemmar kan resonera kring möjliga orsaker och hur liknande händelser kan undvikas.
Jag kan förstå om det kan upplevas anstötligt att spekulera i förarens person, allmänna riskbeteende eller egenskaper som individ. Men att, utifrån befintlig information, försöka bringa klarhet i vad som kan ha hänt och dra lärdom därav har jag personligen svårt att finna anstötligt. Vare sig gentemot den drabbade/förolyckade eller anhöriga.
Rapportering: https://www.sporthoj.com/forum/threads/ ... ng.295419/
Diskussion: https://www.sporthoj.com/forum/threads/ ... 24.294458/
Jag kan förstå om det kan upplevas anstötligt att spekulera i förarens person, allmänna riskbeteende eller egenskaper som individ. Men att, utifrån befintlig information, försöka bringa klarhet i vad som kan ha hänt och dra lärdom därav har jag personligen svårt att finna anstötligt. Vare sig gentemot den drabbade/förolyckade eller anhöriga.
Rapportering: https://www.sporthoj.com/forum/threads/ ... ng.295419/
Diskussion: https://www.sporthoj.com/forum/threads/ ... 24.294458/
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Nu spårar ju tråden ut fullständigt men att inte kunna diskutera en olycka sakligt utan att folk blir kränkta är inget sundhetstecken, att en del dessutom pga detta börjar be om ursäkt och radera sakliga inlägg känns helt tokigt.... 

MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14