Köpt beg. M3 P

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ladrene
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 jan 2022 22:13

Re: Köpt beg. M3 P

Inlägg av Ladrene »

Tack för alla svar och tips.
Bilen var verkligen kanon men: tro ska man göra i kyrkan.
Efter bara några dagar kom vi fram till att storleken, egentligen uteslutande och bara kopplat till bagageluckans öppningshål, var för liten.
Det fick bli att öppna plånboken ytterligare då vi ser denna bil som en långsiktig för familjen som vi avser äga i många år.
Det fick då bli en Model Y (Performande.. svårt att gå tillbaks till LR när man fått smak för det där lilla extra).
Hur som helst så hoppas jag genuint att alla tips som inkommit ovan kan vara till hjälp för andra.
Ska försöka summera lite:
- batteriskick/hälsa (kan avlösas på svåra och lätta sätt, enklast kanske genom energigrafen och lite enkel matematik).
- länkarmar och bussningar (lyssna efter oljud, klonk och annat)
- klädsel på ratt och stolar (blåsor, släpp från ratt och skick)
- blästrade skärmkanter runt hjul (mindre illa om det är på plastdetaljer men håll koll på plåt/aluminiumdetaljer, kan orsaka korrosion om det gått igenom lack och grundfärg)
- fukt i fram- eller baklyktor. Börjar som en tunn imma och slutar med stora droppar/vätskeansamlingar
- slö motor till bakluckan (indikerar att den börjar ge upp)
- stenskott eller sprickor i glastaket (går under vagnskada, inte glasförsäkring = dyrt)
- bromsar: se och känn. Ska inte låta eller vibrera. Kika även fysiskt och se skicket på skivor och belägg då dessa kan rosta om man uteslutande använder regen
- kolla aktiva och tidigare meddelanden, visar felkoder och annat som kan vara strul med t.ex ombordladdare/interna kablage
- ta hjälp: ett bra tips från @Dinsdale var att om möjligt åka förbi bilprovningen och låta göra ett test. De har bra kunskaper, kan lyfta bilen och se sånt som en vanlig dödlig kanske inte kan se. 600kr = värt
Tesla Model Y Performance
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 406
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Köpt beg. M3 P

Inlägg av Vindens »

Ladrene skrev: 07 maj 2025 10:02
Tack för alla svar och tips.
Bilen var verkligen kanon men: tro ska man göra i kyrkan.
Efter bara några dagar kom vi fram till att storleken, egentligen uteslutande och bara kopplat till bagageluckans öppningshål, var för liten.
Det fick bli att öppna plånboken ytterligare då vi ser denna bil som en långsiktig för familjen som vi avser äga i många år.
Det fick då bli en Model Y (Performande.. svårt att gå tillbaks till LR när man fått smak för det där lilla extra).
Hur som helst så hoppas jag genuint att alla tips som inkommit ovan kan vara till hjälp för andra.
Ska försöka summera lite:
- batteriskick/hälsa (kan avlösas på svåra och lätta sätt, enklast kanske genom energigrafen och lite enkel matematik).
- länkarmar och bussningar (lyssna efter oljud, klonk och annat)
- klädsel på ratt och stolar (blåsor, släpp från ratt och skick)
- blästrade skärmkanter runt hjul (mindre illa om det är på plastdetaljer men håll koll på plåt/aluminiumdetaljer, kan orsaka korrosion om det gått igenom lack och grundfärg)
- fukt i fram- eller baklyktor. Börjar som en tunn imma och slutar med stora droppar/vätskeansamlingar
- slö motor till bakluckan (indikerar att den börjar ge upp)
- stenskott eller sprickor i glastaket (går under vagnskada, inte glasförsäkring = dyrt)
- bromsar: se och känn. Ska inte låta eller vibrera. Kika även fysiskt och se skicket på skivor och belägg då dessa kan rosta om man uteslutande använder regen
- kolla aktiva och tidigare meddelanden, visar felkoder och annat som kan vara strul med t.ex ombordladdare/interna kablage
- ta hjälp: ett bra tips från @Dinsdale var att om möjligt åka förbi bilprovningen och låta göra ett test. De har bra kunskaper, kan lyfta bilen och se sånt som en vanlig dödlig kanske inte kan se. 600kr = värt
Bra sammanställning, får man något vettigt i inbyte för 3:a numera? Sitter nog i liknande sits till hösten, kan bli trångt med två små barn i en trea. Ett barn funkar men...två vete tusen får väl prova och se...
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1643
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Köpt beg. M3 P

Inlägg av Airlift »

Vindens skrev: 07 maj 2025 12:39
Ladrene skrev: 07 maj 2025 10:02
Tack för alla svar och tips.
Bilen var verkligen kanon men: tro ska man göra i kyrkan.
Efter bara några dagar kom vi fram till att storleken, egentligen uteslutande och bara kopplat till bagageluckans öppningshål, var för liten.
Det fick bli att öppna plånboken ytterligare då vi ser denna bil som en långsiktig för familjen som vi avser äga i många år.
Det fick då bli en Model Y (Performande.. svårt att gå tillbaks till LR när man fått smak för det där lilla extra).
Hur som helst så hoppas jag genuint att alla tips som inkommit ovan kan vara till hjälp för andra.
Ska försöka summera lite:
- batteriskick/hälsa (kan avlösas på svåra och lätta sätt, enklast kanske genom energigrafen och lite enkel matematik).
- länkarmar och bussningar (lyssna efter oljud, klonk och annat)
- klädsel på ratt och stolar (blåsor, släpp från ratt och skick)
- blästrade skärmkanter runt hjul (mindre illa om det är på plastdetaljer men håll koll på plåt/aluminiumdetaljer, kan orsaka korrosion om det gått igenom lack och grundfärg)
- fukt i fram- eller baklyktor. Börjar som en tunn imma och slutar med stora droppar/vätskeansamlingar
- slö motor till bakluckan (indikerar att den börjar ge upp)
- stenskott eller sprickor i glastaket (går under vagnskada, inte glasförsäkring = dyrt)
- bromsar: se och känn. Ska inte låta eller vibrera. Kika även fysiskt och se skicket på skivor och belägg då dessa kan rosta om man uteslutande använder regen
- kolla aktiva och tidigare meddelanden, visar felkoder och annat som kan vara strul med t.ex ombordladdare/interna kablage
- ta hjälp: ett bra tips från @Dinsdale var att om möjligt åka förbi bilprovningen och låta göra ett test. De har bra kunskaper, kan lyfta bilen och se sånt som en vanlig dödlig kanske inte kan se. 600kr = värt
Bra sammanställning, får man något vettigt i inbyte för 3:a numera? Sitter nog i liknande sits till hösten, kan bli trångt med två små barn i en trea. Ett barn funkar men...två vete tusen får väl prova och se...
Beror på åldern kanske på barnen. Har två barn och en medelstor hund i en trea och kuskar Europa runt ett par gånger per år.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
SwedishAdvocate
Inlägg: 7350
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpt beg. M3 P

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vindens skrev: 07 maj 2025 12:39
Ladrene skrev: 07 maj 2025 10:02
Tack för alla svar och tips.
Bilen var verkligen kanon men: tro ska man göra i kyrkan.
Efter bara några dagar kom vi fram till att storleken, egentligen uteslutande och bara kopplat till bagageluckans öppningshål, var för liten.
Det fick bli att öppna plånboken ytterligare då vi ser denna bil som en långsiktig för familjen som vi avser äga i många år.
Det fick då bli en Model Y (Performande.. svårt att gå tillbaks till LR när man fått smak för det där lilla extra).
Hur som helst så hoppas jag genuint att alla tips som inkommit ovan kan vara till hjälp för andra.
Ska försöka summera lite: […
Bra sammanställning, får man något vettigt i inbyte för 3:a numera? Sitter nog i liknande sits till hösten, kan bli trångt med två små barn i en trea. Ett barn funkar men...två vete tusen får väl prova och se...
Utan att googla är jag rätt säker på att det finns en hel del trådar på forumet om M3 och två stycken barn. Vill även minnas att det även finns några trådar om M3 och 3 stycken barn. 'Tricket' verkar vara valet av 'barntillbehör' som babyskydd, barnstolar och div. vagnar/sulkys och allt vad det heter. Det finns tydligen mer eller mindre voluminösa sådana. Samt även hur pass 'skrymmande' ni som föräldrar är. Samt slutligen hur mycket bagage och övriga pinaler Hon som bestämmer propsar på att släpa med sig när det ska ut och åkas elbil… ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 578
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Köpt beg. M3 P

Inlägg av T4s »

Vindens skrev: 07 maj 2025 12:39
Ladrene skrev: 07 maj 2025 10:02
Tack för alla svar och tips.
Bilen var verkligen kanon men: tro ska man göra i kyrkan.
Efter bara några dagar kom vi fram till att storleken, egentligen uteslutande och bara kopplat till bagageluckans öppningshål, var för liten.
Det fick bli att öppna plånboken ytterligare då vi ser denna bil som en långsiktig för familjen som vi avser äga i många år.
Det fick då bli en Model Y (Performande.. svårt att gå tillbaks till LR när man fått smak för det där lilla extra).
Hur som helst så hoppas jag genuint att alla tips som inkommit ovan kan vara till hjälp för andra.
Ska försöka summera lite:
- batteriskick/hälsa (kan avlösas på svåra och lätta sätt, enklast kanske genom energigrafen och lite enkel matematik).
- länkarmar och bussningar (lyssna efter oljud, klonk och annat)
- klädsel på ratt och stolar (blåsor, släpp från ratt och skick)
- blästrade skärmkanter runt hjul (mindre illa om det är på plastdetaljer men håll koll på plåt/aluminiumdetaljer, kan orsaka korrosion om det gått igenom lack och grundfärg)
- fukt i fram- eller baklyktor. Börjar som en tunn imma och slutar med stora droppar/vätskeansamlingar
- slö motor till bakluckan (indikerar att den börjar ge upp)
- stenskott eller sprickor i glastaket (går under vagnskada, inte glasförsäkring = dyrt)
- bromsar: se och känn. Ska inte låta eller vibrera. Kika även fysiskt och se skicket på skivor och belägg då dessa kan rosta om man uteslutande använder regen
- kolla aktiva och tidigare meddelanden, visar felkoder och annat som kan vara strul med t.ex ombordladdare/interna kablage
- ta hjälp: ett bra tips från @Dinsdale var att om möjligt åka förbi bilprovningen och låta göra ett test. De har bra kunskaper, kan lyfta bilen och se sånt som en vanlig dödlig kanske inte kan se. 600kr = värt
Bra sammanställning, får man något vettigt i inbyte för 3:a numera? Sitter nog i liknande sits till hösten, kan bli trångt med två små barn i en trea. Ett barn funkar men...två vete tusen får väl prova och se...
Det beror på om en vuxen ska kunna sitta där bak, då måste du hitta smidigare stolar till kidsen. Speciellt de som är från 3-4 års ålder då de ofta är ganska breda upptill.
tesla newbie
Inlägg: 745
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Köpt beg. M3 P

Inlägg av tesla newbie »

Ladrene skrev: 07 maj 2025 10:02
Tack för alla svar och tips.
Bilen var verkligen kanon men: tro ska man göra i kyrkan.
Efter bara några dagar kom vi fram till att storleken, egentligen uteslutande och bara kopplat till bagageluckans öppningshål, var för liten.
Det fick bli att öppna plånboken ytterligare då vi ser denna bil som en långsiktig för familjen som vi avser äga i många år.
Det fick då bli en Model Y (Performande.. svårt att gå tillbaks till LR när man fått smak för det där lilla extra).
Hur som helst så hoppas jag genuint att alla tips som inkommit ovan kan vara till hjälp för andra.
Ska försöka summera lite:
- batteriskick/hälsa (kan avlösas på svåra och lätta sätt, enklast kanske genom energigrafen och lite enkel matematik).
- länkarmar och bussningar (lyssna efter oljud, klonk och annat)
- klädsel på ratt och stolar (blåsor, släpp från ratt och skick)
- blästrade skärmkanter runt hjul (mindre illa om det är på plastdetaljer men håll koll på plåt/aluminiumdetaljer, kan orsaka korrosion om det gått igenom lack och grundfärg)
- fukt i fram- eller baklyktor. Börjar som en tunn imma och slutar med stora droppar/vätskeansamlingar
- slö motor till bakluckan (indikerar att den börjar ge upp)
- stenskott eller sprickor i glastaket (går under vagnskada, inte glasförsäkring = dyrt)
- bromsar: se och känn. Ska inte låta eller vibrera. Kika även fysiskt och se skicket på skivor och belägg då dessa kan rosta om man uteslutande använder regen
- kolla aktiva och tidigare meddelanden, visar felkoder och annat som kan vara strul med t.ex ombordladdare/interna kablage
- ta hjälp: ett bra tips från @Dinsdale var att om möjligt åka förbi bilprovningen och låta göra ett test. De har bra kunskaper, kan lyfta bilen och se sånt som en vanlig dödlig kanske inte kan se. 600kr = värt
På Model Y kan det vara bra att lyssna efter missljud från bakluckan. Kommer det ett klapprande ljud på ojämn väg så kan låset behöva smörjas eller, i värsta fall, bytas ut.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 406
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Köpt beg. M3 P

Inlägg av Vindens »

SwedishAdvocate skrev: 08 maj 2025 08:19
Vindens skrev: 07 maj 2025 12:39
Ladrene skrev: 07 maj 2025 10:02
Tack för alla svar och tips.
Bilen var verkligen kanon men: tro ska man göra i kyrkan.
Efter bara några dagar kom vi fram till att storleken, egentligen uteslutande och bara kopplat till bagageluckans öppningshål, var för liten.
Det fick bli att öppna plånboken ytterligare då vi ser denna bil som en långsiktig för familjen som vi avser äga i många år.
Det fick då bli en Model Y (Performande.. svårt att gå tillbaks till LR när man fått smak för det där lilla extra).
Hur som helst så hoppas jag genuint att alla tips som inkommit ovan kan vara till hjälp för andra.
Ska försöka summera lite: […
Bra sammanställning, får man något vettigt i inbyte för 3:a numera? Sitter nog i liknande sits till hösten, kan bli trångt med två små barn i en trea. Ett barn funkar men...två vete tusen får väl prova och se...
Utan att googla är jag rätt säker på att det finns en hel del trådar på forumet om M3 och två stycken barn. Vill även minnas att det även finns några trådar om M3 och 3 stycken barn. 'Tricket' verkar vara valet av 'barntillbehör' som babyskydd, barnstolar och div. vagnar/sulkys och allt vad det heter. Det finns tydligen mer eller mindre voluminösa sådana. Samt även hur pass 'skrymmande' ni som föräldrar är. Samt slutligen hur mycket bagage och övriga pinaler Hon som bestämmer propsar på att släpa med sig när det ska ut och åkas elbil… ;)
Tack för bra svar, nu citerar jag inte alla som skrivit om detta men bra input från samtliga.

I dagsläget sitter fru bakom mig i baksätet (hon är kort som tur är i sammanhanget och jag bara 180) medan sonen som nästan är 4 sitter i en framåtvänd stol. Han är väldigt stor och lång för sin ålder så bakåtvänd funkar inte längre.
Min tanke är att sonen får flytta fram när nr2 kommer och babyskyddet tar hans plats.

Problemet kanske blir tillbehör och eventuellt två vagnar om inte dubbelvagn används. Samtidigt behövs förhoppningsvis inte vagn för två barn länge till.

Klart billigare att se över tillbehören och hur mycket som ska packas än byta bil. :roll:
M3 LR -20
Skriv svar