Byta kupé filter, Model Y MIG

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare

Byta kupé filter, Model Y MIG

Inlägg av WindMaster »

Hej!
Skulle byta kupé-filter idag. Tittade på Teslas instruktionsfilm och tänkte att detta verkar vara enkelt. Tyvärr skiljer sig min bil (MYP MIG okt 2022) från bilen i filmen. Enl instruktionfilmen skall panelen under handskfacket vara fäst med 4 st clips. På min bil är den fäst med en skruv + en clips. Men med skruv och clips borttagna sitter panelen fortfarande fast. Provade att dra försiktigt för att se om panelen skulle lossna, men utan framgång. Någon som lyckats byta filtret och som kan förklara hur man gör?
Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare

Re: Byta kupé filter, Model Y MIG

Inlägg av WindMaster »

Jag lät en ranger byta filtret, så nu kan jag svara på min egen fråga. När man lossat på skruven och clips:en skall man stoppa in något att bända med i springan mellan panelen och handskfacksluckan. Längs den kanten sitter panelen med klämfästen. När man lossat klämfästena är panelen lös och man kan följa instruktionsvideon from steget där man kopplar loss kablarna.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare

Inlägg av pawweshark »

WindMaster skrev: 08 mar 2025 16:06
Jag lät en ranger byta filtret, så nu kan jag svara på min egen fråga. När man lossat på skruven och clips:en skall man stoppa in något att bända med i springan mellan panelen och handskfacksluckan. Längs den kanten sitter panelen med klämfästen. När man lossat klämfästena är panelen lös och man kan följa instruktionsvideon from steget där man kopplar loss kablarna.
Japp gjorde det själv igår, busenkelt. En skruv och ett clips sedan in med ett plastverktyg på vänsterkanten.
Dock kan man fundera på varför det skall vara så tajt med utrymme för att lossa på skruven till filterluckan?
Hade vart enklare om den satt i nederkant...
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Vad kostar det att göra med orginaldelar? vad kkostar det om en ranger kommer och gör det?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Skriv svar