Uppgiften 60 kWh stämmer då den är en laddning vid test av batteri 0-100% (som f ö visade att batteriet håller 97%; Tesla 3 RWD dvs med LFP batteri , 8 mån, 600 mil).

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moderator: Redaktion
Den energi som visas i bilen samt appen som ”+ XX kWh” för Laddning och ”XX kWh fylldes på” är energin som fyllts på i batteriet men den är överdriven med 4.5% då den tar med bufferns kapacitet också.Nalle skrev: ↑23 apr 2025 22:56Varför anges olika laddning i appen för senaste laddning ex 49 kWh resp 60 kWh (se bilder)?
Uppgiften 60 kWh stämmer då den är en laddning vid test av batteri 0-100% (som f ö visade att batteriet håller 97%; Tesla 3 RWD dvs med LFP batteri , 8 mån, 600 mil).
Ditt 60.5kWh batteri hade 57.8kWh mellan 0-100% på displayen när det var nytt.Nalle skrev: ↑24 apr 2025 19:54Så är det inte när bilen är i trafik men du menar att energimätaren visar annorlunda vid test?
Laddboxen gav ifrån sig 66,2 kWh så 60 kWh pekar på ca 10% förluster vilket är rimligt.
Jag kör ledigt 45 mil, ibland 50 mil enligt bilen på full laddning så batteriet måste hålla mer kapacitet som kan utnyttjas.
Frågan var varför bilen anger två uppgifter för senaste laddning(och laddboxen och elnätsmätaren fullt naturligt ännu ett värde)
Jag har inte satt mig in i exakt hur testet görs.Nalle skrev: ↑24 apr 2025 23:13Och bara så jag förstår, Teslas hälsotest som jag genomfört, är primärt för att räkna ut exakt “usable capacity” (exkl. buffertar) och att under testet räknar det ut baklänges genom hur mycket energi som går åt mellan två SOC-punkter (0% resp 100%) - är det rätt uppfattat? Dvs den totala mängden energi som går in under laddning, minus förluster, jämförs med energi som kan levereras under urladdning. Därutöver kollar testet utgår jag ifrån många mer variabler som har med degraderingen att göra.
Tryckfel, justerat.
Japp, 60.1 kWh
Nej.
Batteriet är ~60.5 kWh nytt.
Om du laddar från (exakt riktiga 0%) 0-100% så går det in ”nettot” dvs 57.4kWh i batteriet. Men eftersom du har minst ~10% förluster går det åt ungefär 63kWh från nätet.
Konstanten är en konstant, ändras ej.Nalle skrev: ↑26 apr 2025 23:14Tack!
Ok. Detta resonemang började med Teslas hälsotest. När SOC vid urladdning visade 0% så surrade klimatorn en stund till (gick till typ 0,0%) innan vila för att sedan enl laddboxen erhålla drygt 66 kWh (i ett garage, med bil och laddbox, drygt 15 gr C) - med resultat SOH 97%. Konstanten har inte justerats efter hälsotest. Är detta förenligt med det du skriver?
Nej, det är inte falskt. Det är tvärtom lagkravet för test och certifiering enligt både WLTP och EPA.
Vi har inga andra data på testresultatet förutom SOH-siffran.Nalle skrev: ↑27 apr 2025 09:03Tack, nu börjar det klarna. Att bilen måste ha en buffert är förstås ok men hur bufferten hanteras räckvidden har inte varit klart.
Att testet gav 97% SOH bör väl ha påverkat det bilen räknar som möjlig räckvidd nu med 3% mindre kapacitet eller är det som tror jag du skrev att Tesla av någon anledning uppger en mindre SOH och faktiskt SOH nu är som du skrev 99,3%? Men är det inte samtidigt tänkt att testet ska kalibrera om räckvidden efter minskande SOH?
Din BMS räknar fortfarande med 60-60.1kWh batterikapacitet.