Nya Michelin Pilot Sport EV efter 17 varv runt globen
Moderator: Redaktion
Nya Michelin Pilot Sport EV efter 17 varv runt globen
Då jag fick varning om låg lufttryck i vänstra bakhjulet vid resan på väg mot Dunkirk i förra veckan, så kollade jag om det fanns nya 275/45/R20 vid däckfirmorna som låg närmast i staden Appeldorn. Men det visade sig att det bara fanns på beställning och 2-3 dagars leveranstid (vilket jag inte hade tid att vänta in). Tog mig till SC i Tillburg och de hade två av nyaste typ, MICHELIN PILOT SPORT EV just hemkommna (tillverkade i Mexico), första i EU. De hade inbyggd temperatursensor, som enligt noggrann instruktion ska monteras 180 grader från TPMS/ventilen (för att de ska kunna kommunicera), enligt han som jag fick hjälp av på SC. Tid att montera hade de ej, utan jag fick hjälp av en verkstad en km bort i samma område. Så glad kunde jag köra vidare och konstatera att bilen från 2017 nu kunde rulla vidare på det 18:e varvet på det senaste däcken med sensor för däcktemperatur som fungerar med de vanliga TPMS sensorerna, enligt SC folket. Se bilder för däck resp vitt streck för placering av den inbyggda sensorn (mitt i slitbanan i ett urtag ur skummgummikappan).
-
- Vitt streck för montage av temperatur sensor
-
- Nya elbilsdäcket MICHELIN PILOT SPORT EV