DI_w141_dasMIA
Moderator: Redaktion
DI_w141_dasMIA
MS 2020
Kameran framåt och relaterade funktioner som navigering, farthållare, auto helljus, plats, kartan på huvudskärmen står kvar där jag var i söndags då felet inträffade. Bilen somnar aldrig längre. Gissar på något problem med datorn.
Har sökt på felmeddelandena men hittar inte mycket. Någon som vet?
I övrigt funkar det att köra, ladda, värme, radio.
Har gjort omstart med rullhjulen.
Kameran framåt och relaterade funktioner som navigering, farthållare, auto helljus, plats, kartan på huvudskärmen står kvar där jag var i söndags då felet inträffade. Bilen somnar aldrig längre. Gissar på något problem med datorn.
Har sökt på felmeddelandena men hittar inte mycket. Någon som vet?
I övrigt funkar det att köra, ladda, värme, radio.
Har gjort omstart med rullhjulen.
Re: DI_w141_dasMIA
Verkar vara problem med AP-datorn eller canbus? Troligast är att AP-datorn är ur spel, tillfälligt eller permanent.
Du kan ju testa att starta om bilen ordentligt, inte bara MCU:n. Det hjälper knappast. Under "Service" (inte i service mode) har du en shutdown-funktion.
Det säkraste är väl att du kontaktar service via appen.
Om felen började efter en uppgradering så kanske du ska testa en ominstallation från service menyn.
En annan sak jag tänker på är att kolla upp 12v batteriets status, kan du också göra från servicemenyn (tror jag). Skulle även kunna vara en säkring kanske men troligen inte.
Edit; Det verkar "bara" vara det översta felet som är aktivt? De anda har ju en "cleared time"?
Du kan ju testa att starta om bilen ordentligt, inte bara MCU:n. Det hjälper knappast. Under "Service" (inte i service mode) har du en shutdown-funktion.
Det säkraste är väl att du kontaktar service via appen.
Om felen började efter en uppgradering så kanske du ska testa en ominstallation från service menyn.
En annan sak jag tänker på är att kolla upp 12v batteriets status, kan du också göra från servicemenyn (tror jag). Skulle även kunna vara en säkring kanske men troligen inte.
Edit; Det verkar "bara" vara det översta felet som är aktivt? De anda har ju en "cleared time"?
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: DI_w141_dasMIA
Frågade ChatGPT som svarade:
Felmeddelandet "DAS CAN node is missing" betyder att bilen inte kan kommunicera med Driver Assistance System (DAS) via CAN-bussen. Detta är allvarligt eftersom det innebär att systemet för förarassistans (t.ex. Autopilot och vissa säkerhetsfunktioner) inte fungerar.
Möjliga orsaker:
Problem med CAN-bussen
Kabelbrott eller glapp i anslutningen.
En modul som har slutat svara eller är strömlös.
Fel på DAS-modulen
Hårdvarufel i DAS ECU (Electronic Control Unit).
Strömförsörjning till DAS har brutits (säkring, kabelbrott).
Programvarufel
Korrupt firmware i DAS-modulen.
Problem efter en uppdatering.
Defekt sensor eller kamera
Om en komponent inte svarar kan hela systemet tappa kommunikationen.
Åtgärder att testa:
Mjuka omstarter
Håll nere båda rattknapparna i 10 sekunder för att starta om infotainment.
Stäng av bilen via menyn och låt den vara av i minst 5 minuter.
Hård återställning
Koppla bort 12V-batteriet och HV-kontakten till bilens batteri (kräver försiktighet).
Kontrollera kablar och säkringar
Om man har tillgång till Tesla Toolbox kan man se om DAS ECU rapporterar fel.
Uppdatera mjukvaran
Om felet kom efter en uppdatering kan en ny firmwareversion eventuellt lösa det.
Servicebesök
Om DAS-modulen är helt död måste Tesla troligen byta den.
Om föraren märker att Autopilot, adaptiv farthållare eller andra assistansfunktioner är avstängda, beror det sannolikt på detta fel.
Felmeddelandet "DAS CAN node is missing" betyder att bilen inte kan kommunicera med Driver Assistance System (DAS) via CAN-bussen. Detta är allvarligt eftersom det innebär att systemet för förarassistans (t.ex. Autopilot och vissa säkerhetsfunktioner) inte fungerar.
Möjliga orsaker:
Problem med CAN-bussen
Kabelbrott eller glapp i anslutningen.
En modul som har slutat svara eller är strömlös.
Fel på DAS-modulen
Hårdvarufel i DAS ECU (Electronic Control Unit).
Strömförsörjning till DAS har brutits (säkring, kabelbrott).
Programvarufel
Korrupt firmware i DAS-modulen.
Problem efter en uppdatering.
Defekt sensor eller kamera
Om en komponent inte svarar kan hela systemet tappa kommunikationen.
Åtgärder att testa:
Mjuka omstarter
Håll nere båda rattknapparna i 10 sekunder för att starta om infotainment.
Stäng av bilen via menyn och låt den vara av i minst 5 minuter.
Hård återställning
Koppla bort 12V-batteriet och HV-kontakten till bilens batteri (kräver försiktighet).
Kontrollera kablar och säkringar
Om man har tillgång till Tesla Toolbox kan man se om DAS ECU rapporterar fel.
Uppdatera mjukvaran
Om felet kom efter en uppdatering kan en ny firmwareversion eventuellt lösa det.
Servicebesök
Om DAS-modulen är helt död måste Tesla troligen byta den.
Om föraren märker att Autopilot, adaptiv farthållare eller andra assistansfunktioner är avstängda, beror det sannolikt på detta fel.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: DI_w141_dasMIA
Om det där är sant eller påhitt vet jag inte men mina killgissningar var rätt bra då..

Re: DI_w141_dasMIA
Tack för svar och ChatGPT ger ju ändå några ledtrådar. 
Felet uppstod inte under uppdatering. Har heller inte kunnat ta emot
senaste versionen pga nuvarande datorproblem eller CAN-bus.
Ska testa stänga ner ordentligt och se vad som händer.
12v batteriet byttes av ranger veckan före felet uppstod. Men bilen
har gått bra några dagar efter bytet. Ska dubbelkolla status på det
ändå.
Har också lagt ärende i appen men fick ingen analys från dem. Bokat
tid i mitten på april men vill gärna kolla vad jag kan själv under
tiden.
Intressant med "cleared time" på de två första felen. Låter ju som det
betyder att problemet är löst och enbart den översta är aktiv. Men
alla tre loggas varje gång man kör bilen.

Felet uppstod inte under uppdatering. Har heller inte kunnat ta emot
senaste versionen pga nuvarande datorproblem eller CAN-bus.
Ska testa stänga ner ordentligt och se vad som händer.
12v batteriet byttes av ranger veckan före felet uppstod. Men bilen
har gått bra några dagar efter bytet. Ska dubbelkolla status på det
ändå.
Har också lagt ärende i appen men fick ingen analys från dem. Bokat
tid i mitten på april men vill gärna kolla vad jag kan själv under
tiden.
Intressant med "cleared time" på de två första felen. Låter ju som det
betyder att problemet är löst och enbart den översta är aktiv. Men
alla tre loggas varje gång man kör bilen.
Re: DI_w141_dasMIA
Hoppas det löser sig! Återkoppla gärna hur det går / gick.frgusto skrev: ↑31 mar 2025 14:13Tack för svar och ChatGPT ger ju ändå några ledtrådar.
Felet uppstod inte under uppdatering. Har heller inte kunnat ta emot
senaste versionen pga nuvarande datorproblem eller CAN-bus.
Ska testa stänga ner ordentligt och se vad som händer.
12v batteriet byttes av ranger veckan före felet uppstod. Men bilen
har gått bra några dagar efter bytet. Ska dubbelkolla status på det
ändå.
Har också lagt ärende i appen men fick ingen analys från dem. Bokat
tid i mitten på april men vill gärna kolla vad jag kan själv under
tiden.
Intressant med "cleared time" på de två första felen. Låter ju som det
betyder att problemet är löst och enbart den översta är aktiv. Men
alla tre loggas varje gång man kör bilen.
Re: DI_w141_dasMIA
Fabriksåterställning klart, men felet hänger tyvärr kvar. W141_dasMIA.
Kartan visar nu att bilen står vid Teslas HQ i Californien.
Farthållare är inte tillgänglig, ingen info på instrumentbrädan från kameran, skärmarna ljusregleras inte, ingen navigering. Dvs allt som är relaterat till kameran framåt och åt sidorna och GPS positionering.
Har bokat tid på SC för felsökning.
Kartan visar nu att bilen står vid Teslas HQ i Californien.
Farthållare är inte tillgänglig, ingen info på instrumentbrädan från kameran, skärmarna ljusregleras inte, ingen navigering. Dvs allt som är relaterat till kameran framåt och åt sidorna och GPS positionering.
Har bokat tid på SC för felsökning.
Re: DI_w141_dasMIA
Alert Details
DI_w141_dasMIA
This alert is set when a controller area network (CAN) message from the drivers assistance system (DAS) electronic control unit (ECU) is not received by the drive inverter.
DI_w141_dasMIA
This alert is set when a controller area network (CAN) message from the drivers assistance system (DAS) electronic control unit (ECU) is not received by the drive inverter.
Re: DI_w141_dasMIA
Man kan ofta höra från bakom handskfacket hur AP datorn försöker starta. Den är som den inte lyckas boota upp och försöker några gånger.
Misstänker att AP datorn behöver bytas.
Misstänker att AP datorn behöver bytas.