SuperChargers i Sverige 2015-2016
Moderator: Redaktion
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Har du beställt den i firman gäller inte konsumentköplagen. Man har inte i närheten så bra konsumentskydd när man köper via sitt företag.
Du ska nog se att det händer saker närmsta året.. Fler och bättre snabbladdare längst med europavägarna åtminstone. Skulle det funka för dig om Clever eller andra med snabbladdare byggde ut bra norrut? Eller är det helt avgörande att det är SC? Hur långt upp åker du normalt?
Du ska nog se att det händer saker närmsta året.. Fler och bättre snabbladdare längst med europavägarna åtminstone. Skulle det funka för dig om Clever eller andra med snabbladdare byggde ut bra norrut? Eller är det helt avgörande att det är SC? Hur långt upp åker du normalt?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Nej, det har du ju jäkligt rätt i, tänkte inte på det med företag och konsumentköplagen...joel80 skrev:Har du beställt den i firman gäller inte konsumentköplagen. Man har inte i närheten så bra konsumentskydd när man köper via sitt företag.

Nej, skulle med nöd kunna funka med Clever eller liknande, men de laddar i en lägre hastighet vilket förtar en del. Vill ju helst ha de snabba, smidiga SuC vid de stora vägarna i Sverige.
Åker normalt upp till Boden.
- Elbilisten
Jag hoppas Klimatklivet ska ge fler nya snabbladdare redan i sommar. Den som laddar får se. Kollar man på uppladdning.nu finns det CHAdeMO längs kusten - om det nu var den vägen du tänkte. I Finland är det också lite glest. Men inte omöjligt. Jag gissar på att det blir någon övernattning efter vägen där det finns något uttag?
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag tror som några varit inne på att det är viktigt att det finns fungerande snabbladdare öht och dit hör ju CHAdeMO också.
För min del skulle jag inte vara så missnöjd om det finns sådana alternativ. Visst är det bekvämare med SC, men om man inte behöver ladda mer än några ggr då å då ser jag inte detta som ett stort problem. Kostnaden är ju försumbar vid sådan användning. Du kommer ju trots allt ca 35-40 mil med en 70D och åtminstone 40-50 mil med en 90D. Mindre vintertid.
Det viktiga är att SC byggs i någorlunda närtid.
En nystart för miljöpartiet vore fö att driva igenom utbyggnad av snabbladdare var tionde mil i Sverige. Det skulle i hög grad påskynda övergången till hållbar bilkörning.
För min del skulle jag inte vara så missnöjd om det finns sådana alternativ. Visst är det bekvämare med SC, men om man inte behöver ladda mer än några ggr då å då ser jag inte detta som ett stort problem. Kostnaden är ju försumbar vid sådan användning. Du kommer ju trots allt ca 35-40 mil med en 70D och åtminstone 40-50 mil med en 90D. Mindre vintertid.
Det viktiga är att SC byggs i någorlunda närtid.
En nystart för miljöpartiet vore fö att driva igenom utbyggnad av snabbladdare var tionde mil i Sverige. Det skulle i hög grad påskynda övergången till hållbar bilkörning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ah.. Upp till Umeå skulle du klara dig från Sundsvall.. men sen är det 30 mil kvar utan SC. En måltidstimme i Umeå skulle kanske krävas för att klara dom sista 30 milen.. Och att du har skapligt ställe att ladda på när du väl är i Boden så du kommer tillbaka till Umeå.Vidio skrev:Nej, det har du ju jäkligt rätt i, tänkte inte på det med företag och konsumentköplagen...![]()
Nej, skulle med nöd kunna funka med Clever eller liknande, men de laddar i en lägre hastighet vilket förtar en del. Vill ju helst ha de snabba, smidiga SuC vid de stora vägarna i Sverige.
Förstår dock din "oro".. om allt hänger på några enstaka laddare kan det lätt gå åt helvete. Det behövs utbyggnad där uppe för att det sak kunna kännas säkert.
Ja, typ ... bygga Model 3joel80 skrev:Efter model3-bokningarna borde likviditeten vara rätt bra.. Fast dom pengarna kanske är låsta till annat...?

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Välkommen till Tesla. Det är så dom jobbar. Likförbannat så är det världens bästa bil utan konkurrens.Vidio skrev:Börjar så smått känna mig lite blåst på det här köpet.
Minst sagt besviken på Elon och Tesla, det här är INTE hållbart eller acceptabelt!
När jag bokade min, hösten 2014 så skulle norra sverige vara klart under 2015.
Tills konkurrenterna kommit ikapp så får man vänja sig med att bita i kudden.
Upplever att Tesla generellt blivit bättre på att inte säga en massa som dom har svårt att hålla på slutet.
Laddkartorna känns som ett lysande undantag. Väldigt frustrerande att planera semester och se deras kartor med planerad utbyggnad. Blir en viss laddare klar före semestern? Ens i år?
Ett tips är att kolla på andra landkartor och se om det går att få ihop planeringen ändå. Funkar oftast bra
Skickat från min iPad med Tapatalk
Laddkartorna känns som ett lysande undantag. Väldigt frustrerande att planera semester och se deras kartor med planerad utbyggnad. Blir en viss laddare klar före semestern? Ens i år?
Ett tips är att kolla på andra landkartor och se om det går att få ihop planeringen ändå. Funkar oftast bra
Skickat från min iPad med Tapatalk
Det finns ett par tre stycken Chademo i umeå så på den fronten är det nog rätt säkert. Men Chademo tar tid! Speciellt när det handlar om att fylla upp 60kWh eftersom han kommer dit med i princip tomt batteri och ska ytterligare 60mil. 1h o 45min får man nog räkna med...joel80 skrev:Ah.. Upp till Umeå skulle du klara dig från Sundsvall.. men sen är det 30 mil kvar utan SC. En måltidstimme i Umeå skulle kanske krävas för att klara dom sista 30 milen.. Och att du har skapligt ställe att ladda på när du väl är i Boden så du kommer tillbaka till Umeå.Vidio skrev:Nej, det har du ju jäkligt rätt i, tänkte inte på det med företag och konsumentköplagen...![]()
Förstår dock din "oro".. om allt hänger på några enstaka laddare kan det lätt gå åt helvete. Det behövs utbyggnad där uppe för att det sak kunna kännas säkert.
Mmmm.. Blir en lång lunch.. :/
Om det fixas några fler lite längre norrut skulle det kanske funka bättre.. Då skulle det kanske räcka med en lunchtimme och sen stanna 15-25 min längre norrut för att fylla upp...
Om det fixas några fler lite längre norrut skulle det kanske funka bättre.. Då skulle det kanske räcka med en lunchtimme och sen stanna 15-25 min längre norrut för att fylla upp...
Enligt Tindereds lantkök beror förseningen på Eon och inte på Tesla...dstr skrev:Det har väl spekulerats kring att likviditeten bromsat utbyggnaden förut.jtesla skrev:Passerade Tindered igår och det är helt stillastående. Till synes ingen pågående aktivitet alls.Bod skrev:Någon som vet om det händer något i Tindered?
Kan de ha uppstått något problem/med tillstånd eller liknande?
Enligt uppgift ska den vara klar senast i augusti (i år, kanske är bäst att påpeka

MY LR, Pearl White
Det finns definitivt vita fläckar på som jag tycker (om man får vara egoistisk som svensk) att tesla skulle bygga lite mer i Sveriges inland och framför allt i norr. (Även om det inte är särskilt troligt [om jag skulle köpa en tesla eller annan elbil] att jag skulle åka i närheten av området, så skulle det kännas bättre rent moraliskt att det skulle finnas). Det går att motivera med att Norrmmännen borde kunna turista lite i Sverige[även om jag inte tycker det är helt OK att rida på grannarna i väster) men det kommer bli fler elbilsägare i sverige och Tesla har släppt patenten för att ladda på SuC fritt (nästan) Så Efterfrågan kommer öka. Även om det är bra med "gratis" laddning så börjar jag svänga i frågan, har inget problem med att tesla tar de fasta kostnaden som att installera och ställa iordning men när det gäller elkostnad och underhåll så skulle det kännas med framtidsäkert om användarna tog den biten. (blir en liten kostnad för bilägaren men en enorm besparing för tesla centralt som får loss pengar att skapa fler snabbladdställen istället för att subventionerna ex taxi och underhåll på befintliga).
Om jag får välja mellan få gratis ställen och flera ställen där man betalar en minimal kostnad så är det inte ett så svårt val.
Om jag får välja mellan få gratis ställen och flera ställen där man betalar en minimal kostnad så är det inte ett så svårt val.
Har diskuteras många gånger men skulle du betala motsvarade per laddning eller kWh som du gör när du förbetalar så skulle det bli på tok för dyrt. Teslas förbetalda system är rätt och riktigt, fråga Audis elbils chef 
Kan förresten tänka mig att det kan bli jobbigt att dra fram en 1MW service så EON kan nog behöva sin lilla stund.
Innan Norlands inland borde de fixa till en laddare i Ulricehamn förutom dem i Småland som de redan lovat.

Kan förresten tänka mig att det kan bli jobbigt att dra fram en 1MW service så EON kan nog behöva sin lilla stund.
Innan Norlands inland borde de fixa till en laddare i Ulricehamn förutom dem i Småland som de redan lovat.
+1LarsL skrev:Innan Norlands inland borde de fixa till en laddare i Ulricehamn förutom dem i Småland som de redan lovat.
Väldigt sant, om man superladdar 100 gånger under bilens livstid (siffra helt tagen ur luften) så skulle det bli 200 kr per gång för att komma upp i 20 000 kr. Det skulle förta en del av frihetskänslan.LarsL skrev:Har diskuteras många gånger men skulle du betala motsvarade per laddning eller kWh som du gör när du förbetalar så skulle det bli på tok för dyrt. Teslas förbetalda system är rätt och riktigt, fråga Audis elbils chef![]()
Det väl snarare drygt 1/4 MW som behövs om påståendet på http://supercharge.info/ att det är fyra stolpar som planeras stämmer. Fast jag kan ändå tänka mig att det krävs lite mer än att bara dra en skarvsladd från gatuköket för att klara det.LarsL skrev:Kan förresten tänka mig att det kan bli jobbigt att dra fram en 1MW service så EON kan nog behöva sin lilla stund.
Nu är det ju väldigt lite som ser ut att planeras för Norrlands inland, förutom Krokom som redan är öppen och en som ser ut att den ska hamna i trakten av Gällivare. Men klart att Norrlandskusten och Ostkusten bör ha högre prio. Och en laddare vid Ulricehamn eller Borås skulle nog bli bra mycket populärare än en i Gällivare.LarsL skrev:Innan Norlands inland borde de fixa till en laddare i Ulricehamn förutom dem i Småland som de redan lovat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
+1 (Den lilla men, militanta Borås/Ulricehamnsklicken vaknar till livDaoops skrev:+1LarsL skrev:Innan Norlands inland borde de fixa till en laddare i Ulricehamn förutom dem i Småland som de redan lovat.

Man tar varje chans!pegs skrev:+1 (Den lilla men, militanta Borås/Ulricehamnsklicken vaknar till livDaoops skrev:+1LarsL skrev:Innan Norlands inland borde de fixa till en laddare i Ulricehamn förutom dem i Småland som de redan lovat.
För mig personligen skulle det bli en SC som jag nästan aldrig skulle besöka, eftersom jag bor för nära. Men det behöver ju finnas SC så att man kan besök Göteborg från Stockholm utan att nödvändigtvis ladda i stan.pegs skrev:+1 (Den lilla men, militanta Borås/Ulricehamnsklicken vaknar till livDaoops skrev:+1LarsL skrev:Innan Norlands inland borde de fixa till en laddare i Ulricehamn förutom dem i Småland som de redan lovat.
Samma här. Hade aldrig besökt den, men det behövs en runtikring där. Förslagsvis på Viared för att fånga upp både R40 och R27. Där finns även gott om plats och grejer som brukar finnas vid supercharger (BK, etc.).LarsL skrev:För mig personligen skulle det bli en SC som jag nästan aldrig skulle besöka, eftersom jag bor för nära. Men det behöver ju finnas SC så att man kan besök Göteborg från Stockholm utan att nödvändigtvis ladda i stan.pegs skrev:+1 (Den lilla men, militanta Borås/Ulricehamnsklicken vaknar till livDaoops skrev:+1LarsL skrev:Innan Norlands inland borde de fixa till en laddare i Ulricehamn förutom dem i Småland som de redan lovat.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Jag fortsätter diskussionen haha!
Finns ju Chademo för de cirka 10 mil man kan tänkas behöva, vilket tar 30min a 60kr att ladda, cirka 15min längre än med SuC beroende på SoC. Då är det bättre med Norrlands inland och upp mellan Norge och Sverige så att de verkligen täcker hela landet. Jag tror att det skulle vara riktigt bra marknadsföring att säga att man med SuC kan åka över hela Sverige om inte annat.
Finns ju Chademo för de cirka 10 mil man kan tänkas behöva, vilket tar 30min a 60kr att ladda, cirka 15min längre än med SuC beroende på SoC. Då är det bättre med Norrlands inland och upp mellan Norge och Sverige så att de verkligen täcker hela landet. Jag tror att det skulle vara riktigt bra marknadsföring att säga att man med SuC kan åka över hela Sverige om inte annat.
Ja tesla kunde ju tvärt sätta upp dom här pall-laddarna med 2 sladdar upp genom norrlands inland med jämna mellanrum (i korsningar med vägar från norge, storuman etc).
Sen kan dom ju se hur frekvent besökta dom är och bygga vanliga där sen efter behov.
Sen kan dom ju se hur frekvent besökta dom är och bygga vanliga där sen efter behov.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
För mig som bor i Göteborg vore den en viktig del av pusslet. Framförallt vill jag kunna besöka Jönköping och komma tillbaks igen utan att behöva ta till CHAdeMO. Men för de som är från Stockholm och av någon märklig anledning vill besöka Göteborg blir den ju skitviktig. Göteborg är ju öken vad gäller laddning, även om det nu äntligen finns Teslas destinationsladdare här.Haglund skrev:Samma här. Hade aldrig besökt den, men det behövs en runtikring där. Förslagsvis på Viared för att fånga upp både R40 och R27. Där finns även gott om plats och grejer som brukar finnas vid supercharger (BK, etc.).LarsL skrev:För mig personligen skulle det bli en SC som jag nästan aldrig skulle besöka, eftersom jag bor för nära. Men det behöver ju finnas SC så att man kan besök Göteborg från Stockholm utan att nödvändigtvis ladda i stan.pegs skrev:+1 (Den lilla men, militanta Borås/Ulricehamnsklicken vaknar till livDaoops skrev:+1LarsL skrev:Innan Norlands inland borde de fixa till en laddare i Ulricehamn förutom dem i Småland som de redan lovat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skulle vara intressant att se hur många Teslor som passerar Borås/Ulricehamn kontra Luleå/Kiruna. Gissar att underlaget är betydligt större i västra Sverige än i norra Norrland.apkungen skrev:Jag fortsätter diskussionen haha!
Nuvarande: Vit Y LR -23
- lator
- Teslaägare
Lite intressant blir ändå skillnaden i möjlighet att ladda alternativt. Runt Borås så finns det möjlighet att ladda både Chademo och typ 2 medan Norrlands inland är en total öken vad gäller laddning snabbare än 3-fas röd handske. Ovanför Östersund/Krokom så finns det en typ2 22 kW i Arvidsjaur. I övrigt nästan ingenting... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Jan-Sture Larsson
- Teslaägare
Malung är vettigt alternativ för alla som kommer söderifrån och skall till Sälen eller Idre. Ska dessa resenärer vidare till Åre - Östersund blir Sveg ett bra alternativ.