Det stämmer inte med min erfarenhet. Det finns i nuläget inga problem att sälja i vart fall Polestar och Volvo XC40 till handlare och få vettigt betalt för dem trots att de rullat lite längre (har 3 st som sålt XC40 inför köp av nya bilar av annat fabrikat och en som precis sålde av en Polestar 2). Värdeminskningen i f t nypris ungefär som vanligt när det gäller tidigare fossilbilar med 3 år och ca 10k mil på mätaren.manneson skrev: ↑28 mar 2025 10:29dstr skrev: ↑28 mar 2025 10:13Arn skrev: ↑28 mar 2025 10:08Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
Ni som även är insatta i andra märken har Volvo Polestar och andra fabrikat för elbilar fallit lika mycket i värde som Tesla?
Bmw och Porsche faller mer än Tesla.
Gäller även Mercedes, Audi, Cupra, VW mfl. Vissa Audi och Porsche har tappat uppåt 70% efter 3-4 år.
Kineserna är ännu värre, ingen vill ha dom.
Kan inte komma på något elbilsmärke som håller värdet bättre än Tesla.
Möjligen att PS2 fått ett litet uppsving på sistone, antagligen pga många ser den som ett direkt alternativ till Model 3.
Däremot vet jag en annan som just nu gärna hade sålt av sin model 3 med samma milantal, men förlusten blir så pass kännbar att den får vara kvar ytterligare en tid.
Situationen var ju helt annorlunda för några år sedan, tyvärr är kanske detta en konsekvens av att Tesla sålt så bra under de senaste åren och att de bilarna nu börjar träffa en ljum och lite sval andrahandsmarknad i sådant antal att potentiella köpare inte riktigt finns?
Tyvärr betraktar nog fortfarande många andrahandsköpare elbilar med lite skepsis och bedömer riskpremien lite hög.
Där har de bilar jag nämnde en liten fördel, de har inte sålts i lika stort antal och att köpa Volvo/Polestar hos en lokal märkeshandlare uppfattar nog en hel del spekulanter som något tryggare.
Mina 2p, det finns säker andra med avvikande erfarenheter.