Tips på väg framåt önskas

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Tips på väg framåt önskas

Inlägg av Nicklas »

Hej kära forummedlemmar!

Vi skaffade vår Tesla Model X 100D 29:e juni 2017 och nu närmar sig således 8-årsdagen.

Vi har kört en del med bilen och är väldigt nöjda med den, så vi planerar främst att fortsätta köra tills den rasar :)

Batteriet har degraderats en del, ca 18% på de ca 29000 mil vi kört och jag funderar över kommande alternativ:
1. Försöka få någon garanti från Tesla för degradering?
2. Restaurera/byta batteri hos Tesla eller tredje part?

Vi är inte direkt beroende av mer räckvidd, utan allt fungerar egentligen bra som det är... Både med husvagn och utan :lol:

Men jag tänkte att några duktiga personer här kanske kan tipsa om något vi själva inte tänker på :geek:

Vi vill ju givetvis fortsätta att leacha på den gratis SuC vi har idag :roll:

Nedan finner ni en dump från Scan My Tesla för detaljer:
Screenshot_20250330_170453.jpg
Screenshot_20250330_170544.jpg
granlundii

Re: Tips på väg framåt önskas

Inlägg av granlundii »

Tesla garanterar väl 70% SOH efter 8 år och 15000 mil, så där finns det inget att hämta. 18% efter så många mil (antagligen en del snabbladdning också) är dessutom inom det normala.

Jag skulle inte heller fundera på batteribyte, ifall räckvidden i något skede blir för kort skulle jag nog snarare sälja och köpa annan bil. Blir dyrt att byta hela batteriet, och restaureringar brukar vad jag förstår inte lyckas speciellt bra.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Tack för svar!

Jag glömde skriva att bilen är såpass gammal att det är obegränsat med mil som gäller för garantin, men om det måste ner under 70% så ligger det ju långt ifrån.

Tack, då vet jag att det inte är ett alternativ.

Jag vill minnas att jag hört/läst något om batteri-restaurering...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Nicklas skrev: 30 mar 2025 20:02
Tack för svar!

Jag glömde skriva att bilen är såpass gammal att det är obegränsat med mil som gäller för garantin, men om det måste ner under 70% så ligger det ju långt ifrån.

Tack, då vet jag att det inte är ett alternativ.

Jag vill minnas att jag hört/läst något om batteri-restaurering...
Av allt av döma tittar vi på ett rätt bra batteri.

Bara tiden 8 år med oftast runt 80% laddat degraderar batteriet ~15%. Så 18% är helt normalt och förväntat.

Allt ser bra ut med batteriet (det lilla vi ser, tex imbalance). Gissningsvis är det bara köra vidare. Tidiga batterier hade lite problem med umbrella valves som ska tryckutjämna men inte släppa in vatten. Jag har inte koll på om 2017 är safe, men det finns företag (tex https://evrepair.se/ ) som gör ”service” och byter umbrella valves om det behövs. (Jag har en svag känsla att 2017 är safe men jag vet inte). Kolla med dem, men du bör inte behöva gör något överilat.

För lithiumbatterier är standarden i branschen att batterierna är i end of life vid 20% degradering. Det beror på att förutsägbarheten på degraderingen ökar efter 20% men batterierna i en elbil lever generellt ett snällt liv så det behöver inte vara ett problem.

Fungerar det att använda bilen med 80% kapacitet är det väl bara köra på.
Jag hade försökt minimera den fortsätta degraderingen precis på samma sätt som jag gör idag med en nästan ny bil, för att förlänga tiden tills batteriet ev. blir trött och börjar skapa problem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Nicklas skrev: 30 mar 2025 20:02

Nej innan, när batterierna hade 8 år och obegränsat med mil var det ”funktion” som var gränsen, dvs även om man hade 50% degradering fick man det inte på garantin så länge batteriet fungerade i bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar