Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Är det någon som köper Tesla nu? Som jag förstår det är det bara Carla som köper? Typ Hedin bil med flera skickar alla Teslor dit.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Ingen aning om det stämmer men har hört från två håll (varav ett här på forumet) att Carla har köpstopp på Teslor. Oklart om det är alla modeller eller någon specifik.
Tesla Model Y Performance
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
- AndreasPaulsson
- Teslaägare
Jag sålde den här bilen till Carla för 2 veckor sedan:
https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... ely-cmd12n
Jag fick 341.000 vid inbyte då jag köpte en annan bil av dem (en billigare bil). Så nog köper de Teslor i alla fall även om det kanske inte var ett jättebra pris. Tesla gav vid samma tidpunkt 330.000 vid rent inköp.
Jag fick efter påskrivet avtal även ett provisoriskt pris på 355.000 från Bilia vid inbyte mot en bil där så det finns flera som köper Teslor.
Jag fick 341.000 vid inbyte då jag köpte en annan bil av dem (en billigare bil). Så nog köper de Teslor i alla fall även om det kanske inte var ett jättebra pris. Tesla gav vid samma tidpunkt 330.000 vid rent inköp.
Jag fick efter påskrivet avtal även ett provisoriskt pris på 355.000 från Bilia vid inbyte mot en bil där så det finns flera som köper Teslor.
Kia e-Niro -22
Tesla Model Y LR -22
Kia e-Niro -19
Men då sålde du inte bilen. Du köpte bil.AndreasPaulsson skrev: ↑26 mar 2025 17:22Jag sålde den här bilen till Carla för 2 veckor sedan:
Som inbyte kan man komma med vadsomhelst. Tex en BMW diesel. (de jobbar endast med laddbara fordon)
- AndreasPaulsson
- Teslaägare
Nej, det stämmer, det var egentligen ingen försäljning utan ett inbyte vilket frågan egentligen inte handlade om.pejvic skrev: ↑26 mar 2025 22:16Men då sålde du inte bilen. Du köpte bil.AndreasPaulsson skrev: ↑26 mar 2025 17:22Jag sålde den här bilen till Carla för 2 veckor sedan:
Som inbyte kan man komma med vadsomhelst. Tex en BMW diesel. (de jobbar endast med laddbara fordon)
Kia e-Niro -22
Tesla Model Y LR -22
Kia e-Niro -19
Ringde Carla innan nyår, dom bytte då bara in Teslor under förutsättning att man köpte av dom. Helt slut med renköp.
Man hade önskat sig ett paradigmskifte att privata marknaden kom tillbaka. Att sälja privat direkt till en handlare är bara en extra kostnad som idag är väldigt dyrt kan jag tycka.Newgusa skrev: ↑27 mar 2025 10:19Ringde Carla innan nyår, dom bytte då bara in Teslor under förutsättning att man köpte av dom. Helt slut med renköp.
Tyvärr är den privata marknaden nästa utraderad.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias73650
Håller med. Speciellt i min situation ägandes/säljandes bilar som är pedantskötta lågmilare, vilket är egenskaper som jag upplever väldigt lågt värderade när man säljer till handlare.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Hänger nog ihop med att få köper kontant numera. Även begagnade bilar är så dyra att de flesta kräver finansiering.Tobbelibobbe skrev: ↑27 mar 2025 12:48Håller med. Speciellt i min situation ägandes/säljandes bilar som är pedantskötta lågmilare, vilket är egenskaper som jag upplever väldigt lågt värderade när man säljer till handlare.
Lägger man så mkt pengar vill man dessutom gärna ha garantier och seriösa handlare är ju med i tex MRF och ger garantier i x månader/mil.
Det har ju blivit näst intill omöjligt att överföra lite större summor från privatperson till privatperson
- krabbanidag
- Teslaägare
Någon som kan sia om priser på Y Performance?
Jag vet att många fallit under 400 nu. Riddermark har satt ner flera till 399-429 men de står osålda.
Finns ca 100 st på Blocket.
Första Y perf kom till riket maj 2022. Under sommaren 2022 reggades ca 2000 st. Dvs nu i vår/sommar blir de 3 år gamla. Enligt en bilhandlare säljs ca 25-40% av bilar när de fyllt 3 år. Vilket innebär att utbudet av Y Perf borde gå från 100 till flera hundra i sommar om inte priserna sänks?
Tror ni man kan få en 3 år gammal Y Perf för 300k i sommar? Jag tror det i alla fall
Jag vet att många fallit under 400 nu. Riddermark har satt ner flera till 399-429 men de står osålda.
Första Y perf kom till riket maj 2022. Under sommaren 2022 reggades ca 2000 st. Dvs nu i vår/sommar blir de 3 år gamla. Enligt en bilhandlare säljs ca 25-40% av bilar när de fyllt 3 år. Vilket innebär att utbudet av Y Perf borde gå från 100 till flera hundra i sommar om inte priserna sänks?
Tror ni man kan få en 3 år gammal Y Perf för 300k i sommar? Jag tror det i alla fall
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Tesla rear ut YP lagerbilar för strax över 600 just nu. Med tanke på att vagnskadan går ut och många begagnade bilar kommer ha mkt högre försäkringskostnad (speciellt P-modeller) är det nog rimligt att en priskorrigering är påväg.krabbanidag skrev: ↑27 mar 2025 13:50Någon som kan sia om priser på Y Performance?
Det är nog inte orimligt att dessa säljs för strax över 300 i sommar.
M3 LR -20
Det hoppas och tror vi verkligen inte.
Men 350 förrän MYP 2022 med runt 10k mil hade varit rimligt.
Med priser som ni refererar till ovan är det ju billigare att köpa en diesel Volvo från 2021 som är betydligt dyrare i driften. Någonstans bör ju vanligt folk ta sitt förnuft till fånga och inse att begagnade elbilar är rena fyndet
Med priser som ni refererar till ovan är det ju billigare att köpa en diesel Volvo från 2021 som är betydligt dyrare i driften. Någonstans bör ju vanligt folk ta sitt förnuft till fånga och inse att begagnade elbilar är rena fyndet
Jag är mer inne på en Volvo 940 från tidigt 90-talArn skrev: ↑27 mar 2025 16:32Det hoppas och tror vi verkligen inte.

Skattebefriad, billiga delar, allt går att laga.
Moderna bilar utan någon form av maskinskadeförsäkring är ju alltmer "döda", släng o köp nytt.
Trist utveckling.
- krabbanidag
- Teslaägare
Du får en Y Performance med 5-7k mil idag under 400 så varför skulle inte en 10k mil idag kunna krypa ner till 350.Arn skrev: ↑27 mar 2025 16:32Det hoppas och tror vi verkligen inte.
I sommar borde priserna vara ännu lägre. Utbudet kommer bli mycket större än idag from maj - aug 2025 för då blir ett par tusen YP tre år gamla och avtal löper ut. Och sommar är därtill allmänt ”död period”.
Det finns redan.krabbanidag skrev: ↑27 mar 2025 17:01Du får en Y Performance med 5-7k mil idag under 400 så varför skulle inte en 10k mil idag kunna krypa ner till 350.Arn skrev: ↑27 mar 2025 16:32Det hoppas och tror vi verkligen inte.
I sommar borde priserna vara ännu lägre. Utbudet kommer bli mycket större än idag from maj - aug 2025 för då blir ett par tusen YP tre år gamla och avtal löper ut. Och sommar är därtill allmänt ”död period”.
Scrollar du ordentligt i denna tråd så har vi redan sett 10.000 mila YP:s för 360 i utgångspris.
Så visst kommer de ner mot 300 snart.
Jag fick bud i januari i år på renköp och även ett höjt bud efter några dagar så det går nog lite fram och tillbaka.Newgusa skrev: ↑27 mar 2025 10:19Ringde Carla innan nyår, dom bytte då bara in Teslor under förutsättning att man köpte av dom. Helt slut med renköp.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Tja för mig som är långt gången i tanken att köpa en begagnad MY så skulle det smaka rätt fint att invänta maj och förhoppningsvis en P in området kring 350’Vindens skrev: ↑27 mar 2025 14:04Tesla rear ut YP lagerbilar för strax över 600 just nu. Med tanke på att vagnskadan går ut och många begagnade bilar kommer ha mkt högre försäkringskostnad (speciellt P-modeller) är det nog rimligt att en priskorrigering är påväg.krabbanidag skrev: ↑27 mar 2025 13:50Någon som kan sia om priser på Y Performance?
Är P verkligen så pass mycket dyrare än LR i försäkring? Fick för mig att de låg väldigt nära varandra i pris då effekten och kostnad för reservdelar vid skada väl är typ densamma?
Tesla Model Y Performance
Vi får väl se vad som händer med priserna när Trump-tullarna kommer. Jag räknar med stigande priser både på nytt och begagnat. Det kan vara riktigt bra köpläge på Tesla nu.
Model Y LR AWD -24
Passa på här då? 8900 mil, kom ut idag, sommar och vinterhjul.Ladrene skrev: ↑27 mar 2025 19:32Tja för mig som är långt gången i tanken att köpa en begagnad MY så skulle det smaka rätt fint att invänta maj och förhoppningsvis en P in området kring 350’Vindens skrev: ↑27 mar 2025 14:04Tesla rear ut YP lagerbilar för strax över 600 just nu. Med tanke på att vagnskadan går ut och många begagnade bilar kommer ha mkt högre försäkringskostnad (speciellt P-modeller) är det nog rimligt att en priskorrigering är påväg.krabbanidag skrev: ↑27 mar 2025 13:50Någon som kan sia om priser på Y Performance?
Är P verkligen så pass mycket dyrare än LR i försäkring? Fick för mig att de låg väldigt nära varandra i pris då effekten och kostnad för reservdelar vid skada väl är typ densamma?
Har den inte drag så tror jag inte att han får mer än 350 för den.
I och för sig inte momssmittad så antalet köpare ökar avsevärt.
Dålig annons dock. (Det tar 5 minuter numer att fota bilen ordentligt med en vanlig telefon.)
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... 1401779865
Att köpa privat är det aboslut bästa givetvis. Då kan man prata med någon om hur bilen är skött, laddad osv.
Sen slipper man betala 40.000 extra till en bilfirma.
Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
Ni som även är insatta i andra märken har Volvo Polestar och andra fabrikat för elbilar fallit lika mycket i värde som Tesla?
Ni som även är insatta i andra märken har Volvo Polestar och andra fabrikat för elbilar fallit lika mycket i värde som Tesla?
Arn skrev: ↑28 mar 2025 10:08Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
Bmw och Porsche faller mer än Tesla.
Hur mycket jämfört med motsvarande modeller hos Tesla?dstr skrev: ↑28 mar 2025 10:13Arn skrev: ↑28 mar 2025 10:08Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
dstr skrev: ↑28 mar 2025 10:13Arn skrev: ↑28 mar 2025 10:08Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
Gäller även Mercedes, Audi, Cupra, VW mfl. Vissa Audi och Porsche har tappat uppåt 70% efter 3-4 år.
Kineserna är ännu värre, ingen vill ha dom.
Kan inte komma på något elbilsmärke som håller värdet bättre än Tesla.
Möjligen att PS2 fått ett litet uppsving på sistone, antagligen pga många ser den som ett direkt alternativ till Model 3.
Visa gärna exempelvis en Cupramodell som har tappat 70% på 3-4 år och. Jag säger BS på det påståendet.manneson skrev: ↑28 mar 2025 10:29dstr skrev: ↑28 mar 2025 10:13Arn skrev: ↑28 mar 2025 10:08Pratade med Kamux häromdagen och det jag berättade att det inte tar in några elbilar alls just nu. Det gäller inte bara Tesla utan alla märken på elbilar.
Gäller även Mercedes, Audi, Cupra, VW mfl. Vissa Audi och Porsche har tappat uppåt 70% efter 3-4 år.
Kineserna är ännu värre, ingen vill ha dom.
Kan inte komma på något elbilsmärke som håller värdet bättre än Tesla.
Möjligen att PS2 fått ett litet uppsving på sistone, antagligen pga många ser den som ett direkt alternativ till Model 3.
Visa också statistik på att de märkena du nämner har tappat mer än Tesla, annars är det bara spekulationer. För egen del så erkänner jag gärna att jag inte har fakta på om Tesla tappat mer eller mindre än andra, utöver att Blocket rapporterat att Tesla tappat mer senaste månaderna än andra märken. Min känsla är dock att Tesla tappar mer än de flesta.
VW ID.7 GTX Tourer -25