Teslas FSD hittar utvägen

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Teslas FSD hittar utvägen

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla har släppt sin FSD mjukvara i Kina härom veckan. Det kommer en strid ström av videos som visar den köra runt på kinesiska vägar. Men ovan video som publicerades på kinesiska plattformen Douyin visar något helt häpnadsväckande:

De parkerade sin Tesla på en stor grusplan bredvid vägen. Ingen asfalt, inga vägmarkeringar, ingen karta, ingen synlig utfart till vägen bredvid. Vad skulle bilen göra? Ge upp?

Nej, istället började den köra framåt på grusplanen, letandes efter en utfart. Undviker större gropar precis som en människa skulle ha gjort. När den kom till slutet såg den stupet framför sig och stannade. Tvekade en kort sekund men vände sig sedan om och började leta efter utfarten mot vägen åt andra hållet. Till slut hittade den utgången och kunde svänga ut på vägen och påbörja resan mot sin destination.

Medan man fortfarande än idag hör folk undra hur självkörande bilar ska klara sig utan vägmarkeringar visar sig Teslas FSD vara lika kapabel på grusplan som på snötäckta vägar.

Och “den kommer bara bli bättre” svarade Elon Musk videon.

Det är en lång väg kvar till äkta självkörning, FSD måste fortfarande övervakas av en mänsklig förare bakom ratten, beredd att ta över. Men utvecklingen visar tydligt att Teslas mjukvara klarar av allt mer komplicerade och udda scenarios, som kan inträffa i verkliga livet.

Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-fsd-hittar-utvagen/
backe

Re: Teslas FSD hittar utvägen

Inlägg av backe »

.
Senast redigerad av backe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

backe skrev: 19 mar 2025 09:23
Visst är det imponerande, men om jag ska vara riktigt ärlig så klarar min 3 år gamla robotdammsugare detta också.
Den kan undvika nya hinder/strumpor eller vad det nu är, stannar vid trappan ner till källaren o.s.v. Nu har den iofs lidar så det kanske inte är lika imponerande då?
hahahahahaha
backe

Inlägg av backe »

.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev: 19 mar 2025 09:33
T4s skrev: 19 mar 2025 09:29
Visst är det imponerande, men om jag ska vara riktigt ärlig så klarar min 3 år gamla robotdammsugare detta också.
Den kan undvika nya hinder/strumpor eller vad det nu är, stannar vid trappan ner till källaren o.s.v. Nu har den iofs lidar så det kanske inte är lika imponerande då?
hahahahahaha
Vad är det roliga? 10 år efter bilen skulle köra själv genom USA så ska vi imponeras av att den inte hoppar ut för ett stup?
Det imponerande är om det kommer till den nivån att man kan/vill lägga sitt liv i händerna på systemet samt att Tesla tar juridiskt ansvar för ditt liv i en sån situation.
Lite förenklat går amerikansk lagstiftning ut på att bestraffa ett företag som inte lever upp till sitt ansvar medans europeisk lagstiftning vill att företag bevisar att systemet fungerar tillräckligt bra för att man ska låta dom ta sitt ansvar.

Att din dammsugare inte ramlar ner för trappan är på en annan nivå.
backe

Inlägg av backe »

.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev: 19 mar 2025 10:10
Fredrik j skrev: 19 mar 2025 09:54
backe skrev: 19 mar 2025 09:33
T4s skrev: 19 mar 2025 09:29
hahahahahaha
Vad är det roliga? 10 år efter bilen skulle köra själv genom USA så ska vi imponeras av att den inte hoppar ut för ett stup?
Det imponerande är om det kommer till den nivån att man kan/vill lägga sitt liv i händerna på systemet samt att Tesla tar juridiskt ansvar för ditt liv i en sån situation.
Lite förenklat går amerikansk lagstiftning ut på att bestraffa ett företag som inte lever upp till sitt ansvar medans europeisk lagstiftning vill att företag bevisar att systemet fungerar tillräckligt bra för att man ska låta dom ta sitt ansvar.

Att din dammsugare inte ramlar ner för trappan är på en annan nivå.
Klart jag är medveten om att en dammsugare inte är samma som en bil, men det här exemplet med en stor grusplan där det inte är några andra fordon och sikten är perfekt känns inte som något som borde vara supersvårt att uppnå om jag ska vara ärlig. Mycket annat med FSDS som är mer imponerande.

Och den dagen Tesla tar juridiskt ansvar så kommer jag vara klart mer imponerad överlag, men där är vi inte nu, så jag undrar fortfarande vad det är som är så imponerande.
Det som är supersvårt är att göra det varje gång.
backe

Inlägg av backe »

.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Att jämföra en bil med en dammsugare är inte så imponerande... gäsp
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Bra att den lyckades hitta ut fast en människa skulle ha sett att det gick köra ut till vänster innan bilen kom till 'stupet'.
Sen körde den förbi igen på vägen tillbaka.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Skriv svar