Frågor om solceller
Moderator: Redaktion
Frågor om solceller
Hej
Jag gör ett examensarbete där jag tar fram lösningar för hur ett hus som ska byggas skulle kunna bli passivhus. Det jag undrar nu är om försäljning av överskott från solceller. Jag har läst här på forumet att det finns något elbolag som ger bra betalt för överskott som man får från solcellerna men jag kommer inte ihåg vilket energibolag det var. Någon som vet?
Jag gör ett examensarbete där jag tar fram lösningar för hur ett hus som ska byggas skulle kunna bli passivhus. Det jag undrar nu är om försäljning av överskott från solceller. Jag har läst här på forumet att det finns något elbolag som ger bra betalt för överskott som man får från solcellerna men jag kommer inte ihåg vilket energibolag det var. Någon som vet?
- Off Grid Byggaren
Re: Frågor om solceller
Här hittar du mycket fakta:
http://bengtsvillablogg.info/
Jag skulle nog hävda att passivhus är en stor bluff. Det fungerar inte i nordiskt klimat, du måste tillföra energi på något sätt för att hålla värmen vintertid.
Här blev det en pelletspanna:
http://wenngarn.sisyfos.se/
Jag skulle nog hävda att passivhus är en stor bluff. Det fungerar inte i nordiskt klimat, du måste tillföra energi på något sätt för att hålla värmen vintertid.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Det där med bra att kunna få betalt för överskottsel är inte så enkelt. Du syftar förmodligen på Vattenfalls erbjudande på SEK 1/kWh plus moms, men detta erbjudande gäller inte längre. Så är det med de flesta av alla erbjudanden som är hyfsat skäliga. Behöver Du mer detaljerad information får Du gärna höra av Dig. Jag har också en bra kontakt (arkitekt) som kan berätta för Dig om passivhus. Dessa fungerar uppenbarligen alldeles utmärkt t o m i Umeå.
Det jag har kunnat hitta är att Eon erbjuder spot priset -4 öre om man säljer till dem men spot priset +12,5 öre om man köper solceller av dem.Jojo skrev:Det där med bra att kunna få betalt för överskottsel är inte så enkelt. Du syftar förmodligen på Vattenfalls erbjudande på SEK 1/kWh plus moms, men detta erbjudande gäller inte längre. Så är det med de flesta av alla erbjudanden som är hyfsat skäliga. Behöver Du mer detaljerad information får Du gärna höra av Dig. Jag har också en bra kontakt (arkitekt) som kan berätta för Dig om passivhus. Dessa fungerar uppenbarligen alldeles utmärkt t o m i Umeå.
https://www.eon.se/privat/for-hemmet/so ... l-oss.html
De som förvånar mig lite är att det jag kan hitta på vattenfall är 6,25 öre/kwh, kan de verkligen vara så att de erbjuder så dåligt eller kan det vara att det erbjuds utöver spot-priset?
http://www.vattenfalleldistribution.se/ ... 522023.pdf
Om du har någon bra kontakt som skulle kunna svara på frågor så skulle jag vara väldigt tacksam, skicka PM om det går bra.
Det är verkligen så illa med ersättningen nuförtiden. Dessutom kräver de flesta sedan ett konsumtionsavtal hos dem med ****-villkor. Det finns dock vissa lysande undantag, exempelvis Telge Energi, som håller på att ge hyfsat ersättning för solel.
Stor bluff kan det ju inte va ändå, även om du behöver tillföra lite energi så är det ju ändå betydligt mindre. Iof så skulle man kanske gå ut med det dåOff Grid Byggaren skrev:Här hittar du mycket fakta:

Jag läste på lite på Telge Energis hemsida, det står såhär:Jojo skrev:Det är verkligen så illa med ersättningen nuförtiden. Dessutom kräver de flesta sedan ett konsumtionsavtal hos dem med ****-villkor. Det finns dock vissa lysande undantag, exempelvis Telge Energi, som håller på att ge hyfsat ersättning för solel.
Kvittar överskott mot förbrukning i pengar per månad, vad betyder det? Att de betalar spot priset?Vi erbjuder en rörlig ersättning för levererad överskottsel där ersättningen delas upp i fyra delar: el, elcertifikat, ursprungsgarantier med gällande marknadspriser för aktuell månad samt moms. Vi kvittar överskott mot förbrukning i pengar per månad och avräkning görs 4 gånger per år.
Får man dessutom ersättning för elcertifikat och ursprungsgarantier eller är det med i kvittningen?
Jag valde God El, jag var redan kund där och de betalar spot pris samt köper UG och EC för marknadspris, det verkar som att det inte verkar gå att hitta så mycket bättre.
Säljer idag mitt överskott till Sölvesborgs Energi för 115öre utöver det är du berättigad till elcertifikat, ca 150kr/1000kwh producerad el, skattereduktion på 60öre/kwh för allt du matar ut på nätet så summa summarum blir det runt 2kr/kwh för det du matar ut på nätet, inte illa!
Och om några här på forumet är intresserade av nyckelfärdiga solcellssystem gå in på solarfarm.se och kolla in vårt utbud och givetvis har Tesla ägare 10% rabatt!
Tack för informationen, hittade denna sidan. Blev däremot lite osäker på att det i texten ovanför tabellen endast står om ursprungsgarantin men antar att spotpriset läggs på ovanpå som står i tabellen.johani skrev:Jag valde God El, jag var redan kund där och de betalar spot pris samt köper UG och EC för marknadspris, det verkar som att det inte verkar gå att hitta så mycket bättre.
https://godel.se/om-godel/egen-el/salj- ... ill-godel/
Jag hittar ingen information om detta på deras hemsida, måste jag kontakta dem eller har jag kanske bara kollat på gel ställe på deras hemsida?Morgan skrev:Nog finns det dom som betalar bra för ditt överskott och särskilt svårt är det inte heller!
Säljer idag mitt överskott till Sölvesborgs Energi för 115öre utöver det är du berättigad till elcertifikat, ca 150kr/1000kwh producerad el, skattereduktion på 60öre/kwh för allt du matar ut på nätet så summa summarum blir det runt 2kr/kwh för det du matar ut på nätet, inte illa!
Och om några här på forumet är intresserade av nyckelfärdiga solcellssystem gå in på solarfarm.se och kolla in vårt utbud och givetvis har Tesla ägare 10% rabatt!
- Off Grid Byggaren
kofoten skrev:Stor bluff kan det ju inte va ändå, även om du behöver tillföra lite energi så är det ju ändå betydligt mindre. Iof så skulle man kanske gå ut med det dåOff Grid Byggaren skrev:Här hittar du mycket fakta:
Jag skulle vilja kalla dem för "Extra energisnåla hus" istället. Och naturligtvis är det en bra lösning att bygga så energisnålt som möjligt.
Jag har följt många projekt med "passivhus" och de blir ofta "aktiva hus" med vedeldning eller pellets som stöd vintertid.
Ibland kan komforten bli sämre om det snålas för mycket. Ett hus behöver "andas" och få bra luft samt lagom luftfuktighet med behaglig dragfri värme.
När det gäller solel så finns mycket att läsa på Bengts Villablogg.
Egentligen är det väl två stora problem, vinterperioden med låg eller obefintlig solelproduktion och sedan skattmasen som vill få in sina slantar.
Staten gillar inte att det idag är möjligt att slippa från energiskatt och moms på en större del av sin elförbrukning......
Rätt byggd och med rätta förutsättningar kan det faktiskt gå att räkna hem en solelanläggning idag på lång sikt.
Tänk på att när solen skiner för fullt producerar ju alla solelanläggningar maximalt och då blir inte priset lika bra per kWh som en mörk, kall & vindstilla vinternatt.
Och skattereduktionen på 60 öre kWh gäller endast om alla förutsättningar är uppfyllda. Ett "passivhus" där ägarna ofta verkar ha som livsmål att elmätaren inte ska röra sig alls är ju inte helt lyckat med dagens regler.
En normal villa med elvärme / elvärmepump där ägaren har också elbil passar mycket bättre. Men om den villägaren har sparat ihop en del kapital och startar ett eget företag som första året inte betalar ut någon lön så ryker hela skattereduktionen.....
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Falkenberg energi betalar 60 öre per kWh (tidigare har det varit exkl. moms (har jag fått fram tills jag bytt), Skellefteå kraft betalar 60 öre inkl moms. Telge energi har legat på ungefär samma ersättning men har inte plockat in kunder fortare än man lyckats sälja sol-elen. Sedan tillkommer ett skatteavdrag på 60 öre per kWh för den el som man levererar ut på nätet. Nätnytta på ca 5 öre/kWh och elcertifikat på ca 10 till 15 öre. De flesta tror jag gör som Eon och ligger på spotprisnivå minus några ören.
Har nån koll på vad ECT el ger? Jag va och kolla på deras solcellspark i katrineholm i höstas, intresant 

Dalakraft betalar 60 öre/kWh (75 öre ink moms) fast pris 1 år.
https://www.dalakraft.se/elavtal-elpris ... produktion
https://www.dalakraft.se/elavtal-elpris ... produktion
Det låter alldeles för bra för att vara sant! Jag har inte fått en sådan offert ifrån dem. Kräver de konsumtionsavtal? Vilka villkor gäller där?Morgan skrev:Säljer idag mitt överskott till Sölvesborgs Energi för 115öre utöver det är du berättigad till elcertifikat, ca 150kr/1000kwh producerad el, skattereduktion på 60öre/kwh för allt du matar ut på nätet så summa summarum blir det runt 2kr/kwh för det du matar ut på nätet, inte illa!
En viktig sak att komma ihåg är att alla dessa fina siffror med skattereduktion, mm gäller enbart när förbrukningen överstiger produktionen, d v s vill Du göra netto-nytta och ersätta miljöbov-el med Ditt överskott råkar Du ut för ökade kostnader.
Vad kostar elen du köper tillbaka per kwh?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Kanske låter för bra för att vara sant men det är fakta!
bifogar bild från kontraktet med Sölvesborgs Energi.
Sen är det ju faktiskt så att om du är mikroproducent som det heter får du inte exportera mer el ut på nätet än vad du själv förbrukar men för att komma upp i så mycket exporterad att det överstiger din förbrukning så måste du antingen ha en väldigt låg egenförbrukning eller väldigt stor solcellsanläggning, vilket du troligen inte har då dom vanligaste huvudsäkringarna på 16,20 eller 25A inte tillåter det!
Och vid normal anläggning och normal förbrukning så använder man ca 50% direkt själv och 50% exporteras till nätet.
Ett exempel:
16A huvudsäkring
En 10kw anläggning producerar mellan 8000-10000kwh/år och tar ca 70kvm i takyta
Då går ca 4000-5000kwh till eget bruk och lika mycket ut på nätet vilket betyder att du endast får förbruka 8000-10000kwh/år minus din egenproducerade el för att det ska bli en begränsning i exporten.
bifogar bild från kontraktet med Sölvesborgs Energi.
Sen är det ju faktiskt så att om du är mikroproducent som det heter får du inte exportera mer el ut på nätet än vad du själv förbrukar men för att komma upp i så mycket exporterad att det överstiger din förbrukning så måste du antingen ha en väldigt låg egenförbrukning eller väldigt stor solcellsanläggning, vilket du troligen inte har då dom vanligaste huvudsäkringarna på 16,20 eller 25A inte tillåter det!
Och vid normal anläggning och normal förbrukning så använder man ca 50% direkt själv och 50% exporteras till nätet.
Ett exempel:
16A huvudsäkring
En 10kw anläggning producerar mellan 8000-10000kwh/år och tar ca 70kvm i takyta
Då går ca 4000-5000kwh till eget bruk och lika mycket ut på nätet vilket betyder att du endast får förbruka 8000-10000kwh/år minus din egenproducerade el för att det ska bli en begränsning i exporten.
En fråga angående elcertifikat, fås det för varje producerad MWh eller för varje såld MWh till elnätet?
För producerad el får Du certifikat bara om Du har bruttomätare installerad.
Har man inte bruttomätare installerad så får man bara elcertifikat för det som går genom mätpunkten till elnätet, dvs vanliga elmätaren (som i det här fallet mäter både in och ut).Jojo skrev:För producerad el får Du certifikat bara om Du har bruttomätare installerad.
Angående att producera mer än man använder själv är helt ok, men då kallas man småskalig elproducent istället och nätägaren har rätt att ta ut en mätavgift på max 2600kr tror jag att det var (men dom behöver inte).
Sen kan elhandelsavtalet kanske kräva att man inte exporterar mer än man köper, exvis vattenfall som hade ett bra pris förut (1kr + spotpris +moms), ifall man producerade mera då ville dom ändra avtalet till spotpris-4 öre

Den här villfarelsen att man inte får producera mera än man använder tror jag härstammar från när det var diskussion om nettoavräkning och man bara gjorde en deal med nätägaren. Dvs när man överproducerade en månad så rapporterade nätägaren 0 i förbrukning till elhandlaren och höll reda på atalet kwh som man hade skickat ut.
Och sen när man började konsumera från elnätet plockade från "saldot" ända tills det var slut. I och med detta så skulle överproduktionen bara försvinna i tomma intet ekonomiskt sett för att elnätsföretaget kunde inte rapportera minus tal till elhandlaren. Och då var det ingen vits att producera mera än man förbrukade.
Men som det är nu när man hela tiden idkar handel med elhandelsföretaget så får man ju hela tiden betalt för det man skickar ut, måvara att man får sämre villkor (se ovan).
Och hur som helst får man ju skatteavdrag för det som är minst (av exporten eller importen).
Tack, Micke, jag borde ha uttryckt mig tydligare. Det var givetvis det jag menade.mickeisol skrev:Har man inte bruttomätare installerad så får man bara elcertifikat för det som går genom mätpunkten till elnätet, dvs vanliga elmätaren (som i det här fallet mäter både in och ut).
Det är många siffror att hålla koll på känner jag när det kommer till elpriser och då jag bara bor i lägenhet så är jag inte så insatt så jag undrar om någon kan kontrollera så jag tänker rätt.
spotpriser ligger runt 30 öre/kWh
elskatt ligger på 29,2 öre/kWh
vattenfall som äger nätet tar 29 öre/kWh i nätavgift.
Detta får jag till 88 öre/kWh men så kom jag nu på moms
Elnätsavgiften är inkl. moms men moms ska väll läggas på spotpris eller är det på både spotpriset och elskatt?
spotpriser ligger runt 30 öre/kWh
elskatt ligger på 29,2 öre/kWh
vattenfall som äger nätet tar 29 öre/kWh i nätavgift.
Detta får jag till 88 öre/kWh men så kom jag nu på moms

Elnätsavgiften är inkl. moms men moms ska väll läggas på spotpris eller är det på både spotpriset och elskatt?
Abbonemangsavgift för vattenfall är i min lägenhet 1660 kr per år, plus de 29 ören du skrev om.
Jävlar va mycket pengar Vattenfall tar ut i överföringsavgift! Betalar ca 12.50öre/kwh i överföring från Gävle Energi. (ink moms) Fast det är i och för sig villa-abonnemang och betydligt högre årskostnad. 3800kr/år.. Är Vattenfalls överföringsavgift lägre för villor?
För villa med 16A säkring så är avgiften 3675 kr så inte särskilt mycket lägre.joel80 skrev:Jävlar va mycket pengar Vattenfall tar ut i överföringsavgift! Betalar ca 12.50öre/kwh i överföring från Gävle Energi. (ink moms) Fast det är i och för sig villa-abonnemang och betydligt högre årskostnad. 3800kr/år.. Är Vattenfalls överföringsavgift lägre för villor?
Åh faan.. Vattenfall vet hur man tar betalt!