M3P 2021
Fått ett missljud som hörs från höger bak som kommer och går.
Ljudet låter som ett dunk, hörs främst när man tar ett farthinder med rattutslag åt höger, när framhjulet påbörjar klättring så hörs dunket från höger bak.
Dunket har hörts mest vid kallt väder, och när bilen har stått över natten. Vid ett tillfälle var dunket extremt högt när bilen passerade en ojämnhet i vägen vid start efter att den stått över natten, lät som om någon slog på bilen.
Inget fel på upphängning etc (varit hos Tesla, de kan så klart missat något).
Har sedan tidigare problem med annat missljud som jag misstänker kommer från baksätet men tror inte detta hänger ihop.
Någon som varit med om liknande?
Missljud höger bak
Moderator: Redaktion
Re: Missljud höger bak
Inte riktigt. Och svårt att framkalla ljudet. Låter ibland på vissa platser när framhjulen påbörjar klättring. Ibland kan man köra i veckor utan att det låter, och då passerar jag samma farthinder etc där ljudet tidigare har uppkommit.
Imore uppstod ljudet igen efter en tids tystnad. När framhjul påbörjade klättring, ska tilläggas att klättringen var extremt låg, över en gul ”tröskel” som placeras ut vid vägarbeten etc.
När framhjulen påbörjade klättring över ”tröskeln” så dunkade det till höger bak
Imore uppstod ljudet igen efter en tids tystnad. När framhjul påbörjade klättring, ska tilläggas att klättringen var extremt låg, över en gul ”tröskel” som placeras ut vid vägarbeten etc.
När framhjulen påbörjade klättring över ”tröskeln” så dunkade det till höger bak
Du har kontrollerat så att hjulet är åtdraget som det ska? Borde väl förvisso ha lossnat om du kört och det suttit löst men symptomen verkar ju vara att nåt inte roterar lika mycket som bilen vill.
Om hjulet sitter som det ska, gör drivaxeln det?
Om hjulet sitter som det ska, gör drivaxeln det?
Hjulet sitter som det ska, även bytt till sommarhjulen men missljudet fortsatt.
Som sagt ljudet är inte alltid där, kan gå långa perioder utan dunket.
Och när det väl uppstår så är det alltid vid ojämnhet som farthinder etc.
Vid potthål etc så uppstår aldrig ljudet, och aldrig vid normal körning, utan specifikt vid klättring när karossen ”flexar”.
Kameran har svårt att fånga ljudet så som det låter i bilen.
Men på denna uppfart låter det alltid första gången jag kör upp för den. Kör jag ner och kör upp igen så hörs inte samma ljud längre.
Har annat missljud jag länkat i annan tråd men upplever att detta kommer bakifrån/underifrån, en annan karaktär dessutom så misstänker att det inte hänger ihop.
Men på denna uppfart låter det alltid första gången jag kör upp för den. Kör jag ner och kör upp igen så hörs inte samma ljud längre.
Har annat missljud jag länkat i annan tråd men upplever att detta kommer bakifrån/underifrån, en annan karaktär dessutom så misstänker att det inte hänger ihop.