Luftfjädring

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Luftfjädring

Inlägg av datmbn »

För några veckor sedan fick jag fel på luftfjädringen. De flesta fel på luftfjädringen är ju ganska lätta att diagnostisera, men detta var lite värre
och jag fick lära mig mycket om hur det fungerar.
Här kommer en beskrivning av min felsökning och reparation, hoppas att det kan hjälpa någon annan.

Det började med att bilen plingade till och sa (fel på luftfjädring kan inte justera höjden, det kanske fungerar vid nästa körcykel)
Men vid nästa körning dök samma meddelande upp efter ca 1 min, så någonting var helt klart fel.

Dax att gå in under servicemenyn och kolla efter felkoder (helt fantastiskt av Tesla att göra detta dignossystem tilljängligt utan varken licenser eller hårdvara)
Det fanns en kod ( TAS_a222_compressorPrefillFault ), men vad betyder detta ?
Om vi går in på https://tesla-alerts-dictionary.corehacked.com/ får vi följande svar

TAS2_a222_compressorPrefillFault
The alert checks for compressor prefill faults every 100ms.

Set: Compressor prefill will timeout during a prefill operation if the pressure derivative remains under 1 bar/second for 10 seconds.
Clear: Single drive-rail cycle

Note: A prefill operation is performed before opening the valves to an air spring or the reservoir.
Prefill works by activating the compressor with the spring and reservoir valves closed, so that the gallery pressure increases.
This reduces the change in pressure upon opening of the valves, similar to the precharge sequence for the high-voltage battery or on-board chargers.
Prefill will fail if:
a valve is open or leaking (pressure escapes from the gallery)
the compressor does not run
compressed air escapes before the valve block

Detta var ju intressant nu börjar vi lära oss lite saker:
1. Fördelningsventilens centralkammare och kompressor med ledning är inte trycksatt vid normal drift.
2. Varje förändring eller justering i luftfjädringen börjar med att kompressorn startar och trycksätter. (normalt ca 1 sec)
3. trycksättningen får inte gå för sakta

Dax att kolla lite saker Läckande ventiler?
det kan ialla fall inte vara någon ventil till fjäderbenen
(en så stor läcka skulle utan tvivel orsaka att bilen sjönk när den stod parkerad) återstår då ventilen till trycktanken,
lossade slangen mellan trycktank och fördelningsventil och där fanns fullt tryck.
Slutsats inga läckande ventiler i ventilblocket.

Läck på slangen från kompressor eller spricka i ventilblock/kompressorhus?
Vi har ju tidigare konstaterat att dessa delar inte är trycksatta när kompressorn vilar, så för att kunna läcksöka måste vi tvångsköra kompressorn.
Jag sprutade på såpvatten på ventilblock slang och kompressorhus och kopplade in ett separat bilbatteri på kompressorns + och -
Upptäckte då en ytterst liten läcka på en slanganslutning (försvann helt när man drog åt anslutningen lite)
Slutsats ingen läcka!

Återstår då något fel på kompressorn (utsliten efter 21000 mil) eller strömmatningen/jordfel.
Jag byter då ut matningsreläet (skiftar med ett annat lika dant) och gör rent jordpunkten.
Sedan monterar jag tillbaka hjulet på bilen och testar och det verkar fungera man kan både höja och sänka bilen, så dax för en provtur.
Det är dock något jag förbiser som kommer få konsekvens för felsökningen (kompressorn har inte blivit tryckavlastad efter min tvångskörning så det står kvar tryck i slang och ventilblock)
Provkörningen verkar gå bra men efter ca 10 min kommer det upp samma felmeddelande igen men med en annan felkod.

TAS2_a224_openAirline
The alert checks for open airline faults every 100ms.

Set: The pressure derivative is less than 0.1 Bar/second for 10 seconds and Tesla Air Suspension (TAS) is in one of the following states:
TAS_state = Fill_reservoir_from_Compressor
TAS_state = Fill_spring_reservoir_from_Compressor
TAS_state = Fill_spring_from_Compressor
TAS_state = Fill_spring_from_Boost
Clear: Single drive-rail cycle

When the system is functioning normally, the gallery pressure should rise faster than this while filling a spring or the reservoir.

Då har vi lärt oss ytterligare en sak: fjädringsdatorn håller koll på att trycket inte stigr för sakta eller för fort (finns en kod för blocktAirline också)

Min slutsats: efter 2 olika koder, är att kompressorn helt enkelt är utsliten och inte längre klarar att ge tillräkligt med luft.

En ny Kompressor beställdes från https://aerosus.se/ en firma som verkar ha både bra produkter och priser.

Under tiden som jag väntade på kompressorn så började en fråga gnaga i min skalle. Hur vet fjädringsdatorn vilket tryck som gäller?
Svaret på det är ju att det måste finnas en sensor någon stans, Men den måste väl vara riktig för den visar ju på samma fel i två olika normala mätområden antog jag.
(vi vet ju att detta antagande är fel för efter min tvångskörning av kompressorn var ventilen trycksatt med ett mycket högt tryck)
Jag antog också att den satt i kompressorn eftersom det var den som övervakades, detta var ju också fel och det borde jag ju insett
när jag läste senaste felkodens förklaring (TAS_state = Fill_spring_from_Boost) För att övervaka detta kan inte sensorn sitta någon annan stans än i ventilblocket.
Nåja det är lätt att vara efterklok.

Kompressorn kom och monterades, men som ni kan gissa så kvarstod problemet och den första felkoden dök upp igen.
Det hade också dykt upp en annan felkod, och felmeddelandet på skärmen i bilen komm omedlbart och inte efter en stund som förut

den nya felkoden var:
TAS2_a077_pressureSigVTooLow
The Tesla Air Suspension Controller (TAS) supplies the system pressure sensor (located in the valve block) with 5V,
and observes the analog pressure signal voltage to evaluate the pressure. In normal operation of the pressure sensor,
the signal should range from approximately 10-90% of the supply voltage.

Set:
The gallery pressure sensor signal is below 4% the supply voltage (nominally 5V).
voltage < 0.2 V

Clear:
The gallery pressure sensor signal is above 4% the supply voltage (nominally 5V).
voltage > 0.2 V

To convert from percent to bar: p(bar) = 23.7248 * p(percent) - 1.375

Nu börjar det bli riktigt intressant och vi lär oss två saker till

1. trycksensorn är en vanlig 5v differanssensor.(lätt att mäta upp med en vanlig voltmeter)
2. Sensorn sitter inbygd i ventilblocket. (hela ventilblocket måste bytas vid fel på sensor)

Dax att leta fram ett kopplingsschema och mäta upp givaren.(i eftertankens kranka blekhet borde detta vara det första man gjort)
I schemat kan man se att det är stift 7 jord, 9 signal, 10 ref 5v som gäller
Fram med 3 mätnålar som man sticker in i kontakten från baksidan och 2 mätinstrument kopplade jor-signal och jord-ref 5v
Instrumenten visade 0.1v och 4.85v (den låga referensspänninge berode troligen på att sensorn var så dålig att den i det närmaste var kortsluten)
När kompressorn försökte trycksätta systemet rörde sig inte mätvärdet över huvud taget.
Slutsats: trasig sensor.
Nytt ventilblock beställdes och innan montering kontrollmätte jag och då var mätvärdena 0,48v och 4.98v (0.48/4.98*23.7248-1.375=0,912bar)
Vet inte vad den dagens lufttryck var och så bor vi ju inte precis vid havsytan, men värdet verkar ju stämma tillräkligt bra med verkligheten.

Ny kompressor monterad i onödan, men det får jag räkna som lärpengar (mitt företag får kvitta det mot hyra).
Nu har jag i alla fall en fungerande kompressor i reserv till mig själv eller någon annan som behöver.

Bilen fungerar nu enligt förväntan och det var ju bättre att det hände nu än när man var långt hemifrån.

mvh Mats
IMG_20250312_174152_051.jpg
IMG-20220824-WA0004.jpg
IMG_20250317_173000_740.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Luftfjädring

Inlägg av Bjelke »

Så ventilblocket (eller egentligen sensorn där) var det enda felet från början?
Den sista felkoden borde egentligen dykt upp tidigare då, eller tänker jag fel nu?
Var det lätt att byta?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Toppenbra inlägg. Tack för att du delar med dig!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Gött att du klarade det själv. Jag lämnade in min S i två omgångar innan de lyckades fixa problemet och blev cirka 52000kr fattigare. :(
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Inlägg av datmbn »

Jag tror att sensorn blev gradvis sämre och sämre. Först så pass att den inte såg att trycket steg tillräckligt, sedan alt sämre tills den hamnade utanför parametrarna även vid normalt atmosfärstryck.

Att jag klarade det själv kanske inte är så konstigt, för jag driver ju faktiskt en liten bil och båtverkstad på hobbynivå (två kvällar per vecka)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Intressant inlägg. Mer sådant här!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Inlägg av datmbn »

https://regal.se/sv/nyheter/hur-fungera ... yckgivare/

en sida om hur en trycksensor fungerar inte exakt lika men principen är troligen den samma
Skriv svar