Nej en elbil är inte bara en pryl. Det finns idag hundratals elbilstillverkare men bara en av de tillverkarna gör meningsfull vinst och det är Tesla. Majoriteten av andra elbilstillverkare gör knappt ens bruttovinst. I regel har de katastrofala förluster. Tesla har haft bra bruttomarginal under nästan hela sin existens.Det har varit tydligt att Tesla är ett potentiellt lönsamt bolag även under perioder när de gjort förlust. Jämför du Teslas historiska siffror med någon annan elbilstillverkare så framstår de som omöjliga, något ingen kan uppnå och trots det har Tesla skötts så exemplariskt. Det är Elon Musks förtjänst. Notera att Tesla åstadkom det även under perioder när kwh-priset var 2-300 dollar. Inte 50-100 som det är idag.Ingemar S skrev: ↑14 mar 2025 18:24Musk var en bra VD de första 10 åren. Att kunna snacka till sig investerare och driva en stenhård linje internt. Bra jobb.
Men nu är elbil en pryl väldigt många tillverkar.Dags för en slipad ”vanlig” VD. Skull kunna lyfta Tesla vidare.
Med Musk blir det bara utförsbacke nu, han har tappat det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Att andra VDs inte ens lyckas skapa vettiga bruttomarginaler nu med massa tillgängliga underleverantörer och så billiga celler så indikerar det att antingen är alla andra VDs kompletta idioter som borde avsättas med en gång eller så är Elon Musk ett unikum som man bör vara oerhört rädd om.
Sedan har Tesla varit all in AI sedan 2018 när alla tillverkade bilar utrustades med egenutvecklade inferenschip för självkörning. Mjukvaran har tagit tid att utveckla. Många investerare tror att Tesla kan vara nära lanseringen. Tesla säger att de ska lansera i juni. De säger att redan haft intern testnätverk med anställda. De har i dagarna slopat säkerhetsbilen som körde efter robotaxis under testverksamheten vid Giga Austin. Kanske lyckas de.
Ska man värdera Tesls så är AI ofrånkomligt idag. Enklaste sättet att räkna på potentiellt värde är att se varje inferenschip som en lönearbetare. Teslas framtida vinst är arbetarnas snittlön gånger antal arbetare. Säg 20t dollar per år i lön efter omkostnader i snitt. Tesla har redan tillverkat 7 miljoner lönearbetare och Teslas långsiktiga plan är att öka tillverkningstakten med ca 1000% per år. Skulle Tesla lyckas med sin plan så köper du Tesla för 1-2 gånger vinsten 2030. Alltså pe 1.
Jag köpte majoriteten av mina Teslaaktier 2019 och betalade 3 gånger vinsten 5 år bort. Pe 3 var galet billigt men genomför Tesls sin plan så är aktien ännu billigare idag.