Inser att jag borde kollat här först... Men nu är det gjort, en begagnad elmoped, Super Soco TS 1200 R är inköpt till sonen. Ser det som ett riskprojekt både för hans förmåga till planering(vilket är högre för elmopeder än bensinare) och för att batteritekniken känns lite osäker. På det senare funderar jag på hur länge batteriet håller. Att laddaren inte tål regn gör ju saken inte bättre. Funderar även på risken att batteriet stjäls då ett nytt kostar 10 000.
Någon som har erfarenhet av elmoppar i allmänhet och Super Soco i synnerhet?
Elmoped Super Soco
Moderator: Redaktion
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 391
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Elmoped Super Soco
Båda barnen har haft elmoppar. Fungerat toppen. Inte samma märke som er dock. Inget batteri har stulits och batterierna har haft kvar mycket av sin kapacitet när de sålts. Ungarna har varit mycket nöjda med att de både accelererar från otrimmade bensinmoppar samt har något högre toppfart!xms67 skrev: ↑16 mar 2025 23:33Inser att jag borde kollat här först... Men nu är det gjort, en begagnad elmoped, Super Soco TS 1200 R är inköpt till sonen. Ser det som ett riskprojekt både för hans förmåga till planering(vilket är högre för elmopeder än bensinare) och för att batteritekniken känns lite osäker. På det senare funderar jag på hur länge batteriet håller. Att laddaren inte tål regn gör ju saken inte bättre. Funderar även på risken att batteriet stjäls då ett nytt kostar 10 000.
Någon som har erfarenhet av elmoppar i allmänhet och Super Soco i synnerhet?
Re: Elmoped Super Soco
Köpte en ny Super Socc TS till sonen när han fyllde moppe för ett par år sedan, kändes gedigen i kvalitén, Boschmotor och japanska celler, håller nog lika många laddcykler som de flesta litiumpatterier.
Batteriet låses fast i botten och öppnas med nyckeln, sitter dessutom under låsta "tanken" så ingen rik det stjäls.
Kan laddas även löst så laddaren behöver inte utsättas för regn (eller bygg ett regnskydd till den.)
Men som på de flesta kinesfordon är ytbehandling av fästelement mm högst medioker, förvarade vår inomhus i varmgarage, men sett betydligt värre exemplar som körts i ur o skur och aldrig fått torka..
Räckvidden funkar om man använder den som transportmedel, fram o tillbaks till skola eller träning, men jagar ett par grabbar runt varandra med ständiga accelerationer i stan räcker inte batteriet länge.
"ECO" läget o 25km/h i maxhastighet är det som anger maximal räckvidd, "Normal" 30km/h något mindre eller "Sport" 45km/h ger max 4mil.
Trist programmering på accelerationen också, slöare upp i fart än en 2t-bensinmoppe o samma seghet oavsett körläge. Trist när det är precis tvärt om på elbilar..
Toppfarten på vår var dock knappa 42km/h och jag bytte bakdäcket till ett med högre profil för att få ut ett par kilometer till ur den, tidiga ex gick manipulera maxvarvet på boschmotorn på också, från 380rpm till 500rpm, gav en toppfart på 57-60km/h
Batteriet låses fast i botten och öppnas med nyckeln, sitter dessutom under låsta "tanken" så ingen rik det stjäls.
Kan laddas även löst så laddaren behöver inte utsättas för regn (eller bygg ett regnskydd till den.)
Men som på de flesta kinesfordon är ytbehandling av fästelement mm högst medioker, förvarade vår inomhus i varmgarage, men sett betydligt värre exemplar som körts i ur o skur och aldrig fått torka..
Räckvidden funkar om man använder den som transportmedel, fram o tillbaks till skola eller träning, men jagar ett par grabbar runt varandra med ständiga accelerationer i stan räcker inte batteriet länge.
"ECO" läget o 25km/h i maxhastighet är det som anger maximal räckvidd, "Normal" 30km/h något mindre eller "Sport" 45km/h ger max 4mil.
Trist programmering på accelerationen också, slöare upp i fart än en 2t-bensinmoppe o samma seghet oavsett körläge. Trist när det är precis tvärt om på elbilar..
Toppfarten på vår var dock knappa 42km/h och jag bytte bakdäcket till ett med högre profil för att få ut ett par kilometer till ur den, tidiga ex gick manipulera maxvarvet på boschmotorn på också, från 380rpm till 500rpm, gav en toppfart på 57-60km/h
Re: Elmoped Super Soco
Blir lite överraskad när jag läser ditt inlägg om acceleration och toppfart. De få andra jag pratat med har sagt tvärtom. Ganska pigg i accelerationen och toppfarter upp mot 60 km/h.Flagada skrev: ↑17 mar 2025 08:42Köpte en ny Super Socc TS till sonen när han fyllde moppe för ett par år sedan, kändes gedigen i kvalitén, Boschmotor och japanska celler, håller nog lika många laddcykler som de flesta litiumpatterier.
Batteriet låses fast i botten och öppnas med nyckeln, sitter dessutom under låsta "tanken" så ingen rik det stjäls.
Kan laddas även löst så laddaren behöver inte utsättas för regn (eller bygg ett regnskydd till den.)
Men som på de flesta kinesfordon är ytbehandling av fästelement mm högst medioker, förvarade vår inomhus i varmgarage, men sett betydligt värre exemplar som körts i ur o skur och aldrig fått torka..
Räckvidden funkar om man använder den som transportmedel, fram o tillbaks till skola eller träning, men jagar ett par grabbar runt varandra med ständiga accelerationer i stan räcker inte batteriet länge.
"ECO" läget o 25km/h i maxhastighet är det som anger maximal räckvidd, "Normal" 30km/h något mindre eller "Sport" 45km/h ger max 4mil.
Trist programmering på accelerationen också, slöare upp i fart än en 2t-bensinmoppe o samma seghet oavsett körläge. Trist när det är precis tvärt om på elbilar..
Toppfarten på vår var dock knappa 42km/h och jag bytte bakdäcket till ett med högre profil för att få ut ett par kilometer till ur den, tidiga ex gick manipulera maxvarvet på boschmotorn på också, från 380rpm till 500rpm, gav en toppfart på 57-60km/h
Sedan sätter du fingret på det jag är lite orolig för, att den inte passar för att bränna runt i stan och att sonen tröttnar på böket med att tänka påladdning och sedan ladda. Vi får se.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Elmoped Super Soco
Vi har haft en Vässla i ca 4 år som använts av 2 barn.
Har inte haft några problem tills nyligen då vi fick punktering och behövde byta bakdäck…
Bosch motorn är integrerad i bakhjulet vilket innebar att jag mer eller mindre fick montera ner hela mopeden (ca 100 skruvar/muttrar + urkoppling av diverse kablage) för att byta däck. När jag sen återmonterade allt missade jag en av alla kontakter och det tog lååång tid innan jag knäckte gåtan (efter att återigen ha monterat ner det mesta av mopeden).
Min rekommendation till den som köper elmoped:
-kolla upp var du kan serva mopeden (väldigt få som tar emot iaf Vässla)
- kolla så det finns bra manualer, instruktioner etc för att själv kunna exempelvis byta däck. Speciellt om motorn är placerad i hjulet…
Batteriet upplever jag inget problem med. Funkar bra fortfarande och jag gissar att det har ca 80-90% kvar av kapaciteten.
Sista tjejen har önskat mer räckvidd. Har funderat på att köpa ett extra batteri för ca 8000 kr (finns en extra plats för detta bredvid det andra, under sadeln). Men jag har snålat lite, ungarna kan ju inte få allt de pekar på…
Väldigt trevligt att slippa tankning, oljor, oljud och dålig lukt. Men snåla inte på batteriet.
Har inte haft några problem tills nyligen då vi fick punktering och behövde byta bakdäck…
Bosch motorn är integrerad i bakhjulet vilket innebar att jag mer eller mindre fick montera ner hela mopeden (ca 100 skruvar/muttrar + urkoppling av diverse kablage) för att byta däck. När jag sen återmonterade allt missade jag en av alla kontakter och det tog lååång tid innan jag knäckte gåtan (efter att återigen ha monterat ner det mesta av mopeden).
Min rekommendation till den som köper elmoped:
-kolla upp var du kan serva mopeden (väldigt få som tar emot iaf Vässla)
- kolla så det finns bra manualer, instruktioner etc för att själv kunna exempelvis byta däck. Speciellt om motorn är placerad i hjulet…
Batteriet upplever jag inget problem med. Funkar bra fortfarande och jag gissar att det har ca 80-90% kvar av kapaciteten.
Sista tjejen har önskat mer räckvidd. Har funderat på att köpa ett extra batteri för ca 8000 kr (finns en extra plats för detta bredvid det andra, under sadeln). Men jag har snålat lite, ungarna kan ju inte få allt de pekar på…

Väldigt trevligt att slippa tankning, oljor, oljud och dålig lukt. Men snåla inte på batteriet.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Elmoped Super Soco
Super Soco har också motorn integrerad i bakhjulet så det låter ju lite risky. Jag är som jag skrev ovan lite fundersam på räckvidden och denna kan också ha två batterier. Men kostar 10 000 att köpa ett nytt batteri. Tror inte det blir aktuellt. Blir han missnöjd med räckvidden får han sälja moppen och vi köper en annan även om jag gillar tanken på elmopeder.pefreli skrev: ↑17 mar 2025 23:15Vi har haft en Vässla i ca 4 år som använts av 2 barn.
Har inte haft några problem tills nyligen då vi fick punktering och behövde byta bakdäck…
Bosch motorn är integrerad i bakhjulet vilket innebar att jag mer eller mindre fick montera ner hela mopeden (ca 100 skruvar/muttrar + urkoppling av diverse kablage) för att byta däck. När jag sen återmonterade allt missade jag en av alla kontakter och det tog lååång tid innan jag knäckte gåtan (efter att återigen ha monterat ner det mesta av mopeden).
Min rekommendation till den som köper elmoped:
-kolla upp var du kan serva mopeden (väldigt få som tar emot iaf Vässla)
- kolla så det finns bra manualer, instruktioner etc för att själv kunna exempelvis byta däck. Speciellt om motorn är placerad i hjulet…
Batteriet upplever jag inget problem med. Funkar bra fortfarande och jag gissar att det har ca 80-90% kvar av kapaciteten.
Sista tjejen har önskat mer räckvidd. Har funderat på att köpa ett extra batteri för ca 8000 kr (finns en extra plats för detta bredvid det andra, under sadeln). Men jag har snålat lite, ungarna kan ju inte få allt de pekar på…![]()
Väldigt trevligt att slippa tankning, oljor, oljud och dålig lukt. Men snåla inte på batteriet.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Elmoped Super Soco
Ett tips är att hålla koll på lufttrycket i däcket med jämna mellanrum. Anledningen att vi fick byta bakdäck var en punktering som antagligen uppstått pga lågt lufttryck. Eftersom man inte åker och tankar som med en vanlig moped så är det lätt att missa däcktrycket…xms67 skrev: ↑18 mar 2025 09:07Super Soco har också motorn integrerad i bakhjulet så det låter ju lite risky. Jag är som jag skrev ovan lite fundersam på räckvidden och denna kan också ha två batterier. Men kostar 10 000 att köpa ett nytt batteri. Tror inte det blir aktuellt. Blir han missnöjd med räckvidden får han sälja moppen och vi köper en annan även om jag gillar tanken på elmopeder.pefreli skrev: ↑17 mar 2025 23:15Vi har haft en Vässla i ca 4 år som använts av 2 barn.
Har inte haft några problem tills nyligen då vi fick punktering och behövde byta bakdäck…
Bosch motorn är integrerad i bakhjulet vilket innebar att jag mer eller mindre fick montera ner hela mopeden (ca 100 skruvar/muttrar + urkoppling av diverse kablage) för att byta däck. När jag sen återmonterade allt missade jag en av alla kontakter och det tog lååång tid innan jag knäckte gåtan (efter att återigen ha monterat ner det mesta av mopeden).
Min rekommendation till den som köper elmoped:
-kolla upp var du kan serva mopeden (väldigt få som tar emot iaf Vässla)
- kolla så det finns bra manualer, instruktioner etc för att själv kunna exempelvis byta däck. Speciellt om motorn är placerad i hjulet…
Batteriet upplever jag inget problem med. Funkar bra fortfarande och jag gissar att det har ca 80-90% kvar av kapaciteten.
Sista tjejen har önskat mer räckvidd. Har funderat på att köpa ett extra batteri för ca 8000 kr (finns en extra plats för detta bredvid det andra, under sadeln). Men jag har snålat lite, ungarna kan ju inte få allt de pekar på…![]()
Väldigt trevligt att slippa tankning, oljor, oljud och dålig lukt. Men snåla inte på batteriet.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp