Plug and Charge eller Autocharge?
Moderator: Redaktion
Plug and Charge eller Autocharge?
Har nyligen lärt mig att det finns två olika sätt att slippa använda app eller rfid för att starta laddning. Circle K har nu infört Autocharge på sina nyare snabbladdare. Den standarden använder sig av Autocharge, nåt som inte stöds av alla bilmärken. Man använder sig av bilens MAC-adress och vissa fordonstillverkare har valt att låta bilen ha hoppande MAC-adresser för att inte MAC-adressen ska kunna användas till att spåra bilen.
Plug and Charge använder sig av bilens VIN för identifiering. Tydligen är detta också en säkrare metod och implementerat i CCS-standarden.
Det jag inte förstår är dels varför det ska vara så svårt för både bilproducenter och laddoperatörer att använda sig av de standarder som redan finns och går att använda. Visst har väl Ionity PnC? Och varför väljer Circle K det mindre säkra Autocharge?
Plug and Charge använder sig av bilens VIN för identifiering. Tydligen är detta också en säkrare metod och implementerat i CCS-standarden.
Det jag inte förstår är dels varför det ska vara så svårt för både bilproducenter och laddoperatörer att använda sig av de standarder som redan finns och går att använda. Visst har väl Ionity PnC? Och varför väljer Circle K det mindre säkra Autocharge?
Re: Plug and Charge eller Autocharge?
Tja, Autocharge är enklare att implementera och kräver inget av bilen (nåja, det kräver att bilen inte byter MAC…). Det togs fram som en ”fattigmans” P’n’C, när de flesta bilarna bara stödde DIN SPEC 70121 (föregångaren till ISO 15118, som inte stödjer P’n’C).
Den riktiga P’n’C kör heller den med VIN utan med ett kontraktsnummer /-id. För att vara mer praktiskt användbart (bla för roaming) , så krävs det en utbyggd PKI, med ytterligare protokoll för att hantera denna. I alla fall så som det är designat och tänkt idag.
Dessutom, så var det enklare för biltillverkarna att strunta i det länge, då det inte krävdes TLS och certifikat mellan laddstation och bil, om inte P’n’C skriker användas.
Den riktiga P’n’C kör heller den med VIN utan med ett kontraktsnummer /-id. För att vara mer praktiskt användbart (bla för roaming) , så krävs det en utbyggd PKI, med ytterligare protokoll för att hantera denna. I alla fall så som det är designat och tänkt idag.
Dessutom, så var det enklare för biltillverkarna att strunta i det länge, då det inte krävdes TLS och certifikat mellan laddstation och bil, om inte P’n’C skriker användas.
- Off Grid Byggaren
Kan det vara så att kunderna inte efterfrågar detta?
Det funkar ju rätt bra med app eller laddkort ändå?
Finns ju trots allt rätt många elbilar med stöd för riktigt standardiserat plug and charge idag.
VW, Audi, Porsche med flera till exempel. Fast det är väl bara på Ionity, och de finns ju inte på så många platser och med få laddpunkter.
Finns ju trots allt rätt många elbilar med stöd för riktigt standardiserat plug and charge idag.
VW, Audi, Porsche med flera till exempel. Fast det är väl bara på Ionity, och de finns ju inte på så många platser och med få laddpunkter.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
När jag ska ladda letar jag alltid efter laddare som har Plug & charge. Först och främst kollar jag efter de laddarna där jag redan har ett konto. Primärt gäller ju teslas supercharger men om de inte finns i närheten.Off Grid Byggaren skrev: ↑28 sep 2023 22:24Kan det vara så att kunderna inte efterfrågar detta?
Jag gillar inte att hålla på och fippla med massa strulande appar. Min prioordning är plug & charge, kortbetalning och i värsta fall så får jag ladda på någon laddstation där man måste använda app. Men det kanske bara är jag
Vissa laddoperatörer vill ju också att man ska förbetala ett belopp på ett konto. De undviker jag också att ladda från.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det där går att runda ibland. Eon, Virta och OKQ8 t.ex. har olika villkor men deras kort funkar hos varandra. OKQ8 har inget förbetalt belopp men hos de andra måste man putta in pengar. Har haft ett OKQ8-kort i flera år som används oregelbundet men funkar perfekt varje gång även hos de andra två.
Att behöva betala in några hundra i förskott känns helt orimligt med alla operatörer som man kan tänkas vilja ha! Numera funkar ju vanlig kortbetalning med.
Har tänkt att jag ska aktivera AutoCharge hos CircleK och Nima men laddar så sällan utanför hemmet eller Supercharger att det inte varit möjligt - och då finns ju inte direkt behovet heller.
Model Y LR AWD 2022
Påbörjat försök att testa icke SuC laddare. Djungel. Finns det något nätverk öht som tar AmEx?
Helst plug and charge
Helst plug and charge
Vad menar du med ”fippla”? När jag använder snabbladdare är det inget fipplande. Öppnar appen, väljer laddare och trycker på starta.Eldurias skrev: ↑10 jan 2025 08:13När jag ska ladda letar jag alltid efter laddare som har Plug & charge. Först och främst kollar jag efter de laddarna där jag redan har ett konto. Primärt gäller ju teslas supercharger men om de inte finns i närheten.Off Grid Byggaren skrev: ↑28 sep 2023 22:24Kan det vara så att kunderna inte efterfrågar detta?
Jag gillar inte att hålla på och fippla med massa strulande appar. Min prioordning är plug & charge, kortbetalning och i värsta fall så får jag ladda på någon laddstation där man måste använda app. Men det kanske bara är jag
Vissa laddoperatörer vill ju också att man ska förbetala ett belopp på ett konto. De undviker jag också att ladda från.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Samma här. Visst har det hänt att jag måste göra något mer än att öppna appen, välja laddare och starta, men det är ovanligt.Fredrik j skrev: ↑11 mar 2025 12:12Vad menar du med ”fippla”? När jag använder snabbladdare är det inget fipplande. Öppnar appen, väljer laddare och trycker på starta.Eldurias skrev: ↑10 jan 2025 08:13När jag ska ladda letar jag alltid efter laddare som har Plug & charge. Först och främst kollar jag efter de laddarna där jag redan har ett konto. Primärt gäller ju teslas supercharger men om de inte finns i närheten.Off Grid Byggaren skrev: ↑28 sep 2023 22:24Kan det vara så att kunderna inte efterfrågar detta?
Under mina två utlandsresor förra året laddade jag 17 gånger på icke-SuC. Då startade jag laddningen med någon app och inte upplevde jag det som fippligt. Men helt klart föredrar jag att använda mig av autocharge och liknande lösningar, så jag väljer helst sådana stationer, om det finns två eller flera i övrigt likvärdiga alternativ.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.