Tesla finans förlänga lånet
Moderator: Redaktion
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Tesla finans förlänga lånet
Hej!
Har funderat mycket och kommit fram till att DNB erbjuder två månader per år att man skjuter på betalningen, alltså blir lånet 2 månader längre. Många har ju 0% ränta, är inte detta ett lifehack och istället amortera på hus eller andra lån?
Mvh Kristoffer
Har funderat mycket och kommit fram till att DNB erbjuder två månader per år att man skjuter på betalningen, alltså blir lånet 2 månader längre. Många har ju 0% ränta, är inte detta ett lifehack och istället amortera på hus eller andra lån?
Mvh Kristoffer
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla finans förlänga lånet
Är du säker på att ränterabatten förlängs också?
Model Y LR AWD 2022
- Trevlig
- Teslaägare
Det gjorde det på min enligt hemsidan iaf.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är ju ett lifehacks isåfall. Och det går alltid att betala in mera när man vill också.
Model Y LR AWD 2022
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
https://dnbportal.se/hjalpcenter/faq/
Med det upplägget kan du få ett femårslån att sträcka sig upp till fem år och tio månader genom att varje år utnyttja möjligheten till två betalningsfria månader. De tio månaderna är ju månader som du (om du behöver refinansiera) annars hade behövt punga ut med kanske 7-8% ränta på. Så du sparar inga pengar under löptiden, men du sparar potentiellt sett en hel del pengar de sista tio månaderna. Under förutsättning att ränterabatten följer med de betalningsfria månaderna, men jag tycker det verkar som att den gör det.Kan jag få betalningsfri månad?
Ja det går bra under förutsättning du haft ditt avbetalningskontrakt (lån) i över ett år samt betalat dina tidigare avier i tid. Du kan få upp till två betalningsfria månader per 12-månadersperiod.
OBS! En betalningsfri månad innebär att du skjuter fram avbetalningskontraktets (lånets) slutdatum med en månad. Den ränta du skulle ha betalat för månaden sprids istället ut över resterande/framtida lånetid och ditt framtida månadsbelopp kommer därför att öka något om du väljer en betalningsfri månad.
Hur gör jag?
Du väljer en betalningsfri månad inloggad i DNBportal.se under ditt billån. Uppfyller du inte kraven kommer dock "knappen" där du väljer en betalningsfri månad ej vara klickbar.
OBS! Du kan ej få betalningsfri månad på ett privatleasingkontrakt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Ett osubventionerad ränta ligger väl inte på 7-8%?Dinsdale skrev: ↑11 mar 2025 06:24https://dnbportal.se/hjalpcenter/faq/Med det upplägget kan du få ett femårslån att sträcka sig upp till fem år och tio månader genom att varje år utnyttja möjligheten till två betalningsfria månader. De tio månaderna är ju månader som du (om du behöver refinansiera) annars hade behövt punga ut med kanske 7-8% ränta på. Så du sparar inga pengar under löptiden, men du sparar potentiellt sett en hel del pengar de sista tio månaderna. Under förutsättning att ränterabatten följer med de betalningsfria månaderna, men jag tycker det verkar som att den gör det.Kan jag få betalningsfri månad?
Ja det går bra under förutsättning du haft ditt avbetalningskontrakt (lån) i över ett år samt betalat dina tidigare avier i tid. Du kan få upp till två betalningsfria månader per 12-månadersperiod.
OBS! En betalningsfri månad innebär att du skjuter fram avbetalningskontraktets (lånets) slutdatum med en månad. Den ränta du skulle ha betalat för månaden sprids istället ut över resterande/framtida lånetid och ditt framtida månadsbelopp kommer därför att öka något om du väljer en betalningsfri månad.
Hur gör jag?
Du väljer en betalningsfri månad inloggad i DNBportal.se under ditt billån. Uppfyller du inte kraven kommer dock "knappen" där du väljer en betalningsfri månad ej vara klickbar.
- Trevlig
- Teslaägare
Jag har testat och verkar som att allt flyttades fram en månad. Om någon mer testar kan ni gärna återkomma om ni får samma resultat.
Har tyvärr ett lån på 8% jag hellre betalar på än bilen.
Har tyvärr ett lån på 8% jag hellre betalar på än bilen.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Kontraktet måste vara 12 mån gammal dock så du kan inte göra det första året.
För att få en betalfri månad måste du uppfylla följande krav:
Kontraktet ska ha löpt minst ett år.
Du ska ha god betalhistorik.
Du ska inte ha någon förfallen avi.
Månadens avi får inte vara delvis betald eller helt betald.
Du får inte ha en redan pågående betalfri månad.
Du kan endast få betalfritt två gånger per 12-månadersperiod.
- Dinsdale
- Teslaägare
Idag verkar det ligga nånstans där, det handlar ju om refinansiering av en bil du redan köpt så du kan inte få några rabatterade lån från en bilhandlare.Fredrik j skrev: ↑11 mar 2025 06:41Ett osubventionerad ränta ligger väl inte på 7-8%?Dinsdale skrev: ↑11 mar 2025 06:24https://dnbportal.se/hjalpcenter/faq/Med det upplägget kan du få ett femårslån att sträcka sig upp till fem år och tio månader genom att varje år utnyttja möjligheten till två betalningsfria månader. De tio månaderna är ju månader som du (om du behöver refinansiera) annars hade behövt punga ut med kanske 7-8% ränta på. Så du sparar inga pengar under löptiden, men du sparar potentiellt sett en hel del pengar de sista tio månaderna. Under förutsättning att ränterabatten följer med de betalningsfria månaderna, men jag tycker det verkar som att den gör det.Kan jag få betalningsfri månad?
Hur gör jag?
https://dnbportal.se/privat-pub/bilfina ... restvarde/
7,95%
https://www.swedbank.se/privat/privatla ... illan.html
6,69%
https://www.santanderconsumer.se/lana/b ... ivatperson
8,4%
Men även om räntan blir 4% så blir det ju faktiskt pengar du kan spara på att klicka i det där två gånger om året.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
Från tidigare inlägg som citerar dnbportal-sidan:
Hur gör jag?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Funderat en stund nu men har inte kommit på vad du menar...
Hur skulle det kunna bli högre?
Tex, lånar man 400.000:- så kan man ju aldrig betala mer än 400.000:-.
det vore ju stöld / bedrägeri? Tror inte de kommer undan med det. Men du kanske menade något annat?
Jovisst. Men blir det verkligen 8% när man är redo att skriva på?Dinsdale skrev: ↑11 mar 2025 19:01Idag verkar det ligga nånstans där, det handlar ju om refinansiering av en bil du redan köpt så du kan inte få några rabatterade lån från en bilhandlare.Fredrik j skrev: ↑11 mar 2025 06:41Ett osubventionerad ränta ligger väl inte på 7-8%?Dinsdale skrev: ↑11 mar 2025 06:24https://dnbportal.se/hjalpcenter/faq/Med det upplägget kan du få ett femårslån att sträcka sig upp till fem år och tio månader genom att varje år utnyttja möjligheten till två betalningsfria månader. De tio månaderna är ju månader som du (om du behöver refinansiera) annars hade behövt punga ut med kanske 7-8% ränta på. Så du sparar inga pengar under löptiden, men du sparar potentiellt sett en hel del pengar de sista tio månaderna. Under förutsättning att ränterabatten följer med de betalningsfria månaderna, men jag tycker det verkar som att den gör det.Kan jag få betalningsfri månad?
Hur gör jag?
https://dnbportal.se/privat-pub/bilfina ... restvarde/
7,95%
https://www.swedbank.se/privat/privatla ... illan.html
6,69%
https://www.santanderconsumer.se/lana/b ... ivatperson
8,4%
Men även om räntan blir 4% så blir det ju faktiskt pengar du kan spara på att klicka i det där två gånger om året.
- Dinsdale
- Teslaägare
Det står i texten på hemsidan att kostnaden blir högre. Det beror på att räntan den betalningsfria månaden slås ut på alla kvarvarande månader. Kostar räntan 1200 kr och du har 12 mån kvar efter betalningsfria månaden blir det 100 kr högre månadskostnad resten av lånetiden. Säkert slås också aviavgiften ut på resterande månader.pejvic skrev: ↑11 mar 2025 19:19Funderat en stund nu men har inte kommit på vad du menar...
Hur skulle det kunna bli högre?
Tex, lånar man 400.000:- så kan man ju aldrig betala mer än 400.000:-.
det vore ju stöld / bedrägeri? Tror inte de kommer undan med det. Men du kanske menade något annat?
Har man däremot 0% ränta är räntekostnaden 0 kr. 0 kr/12 mån blir ju 0 kr i ökad kostnad resterande månader... att ta betalningsfri månad på ett 0%-lån höjer alltså inte månadskostnaden, under förutsättning att den av Tesla subventionerade räntan även täcker den extra månaden på slutet. Aviavgiften slås säkert ut på resterande månader också, men det är i sammanhanget försumbart.
Storleken på amorteringen ändras däremot inte, ej heller antalet amorteringstillfällen.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021