Vatten kommer in i bakluckan på högersidan där kabel finns
Moderator: Redaktion
- Red Devil 69
- Teslaägare
Vatten kommer in i bakluckan på högersidan där kabel finns
Hej,
Har köpt en Model 3 för några månader sedan (årsmodell 2020, long range, 4-hjulsdrift), det har visat sig att det kommer in vatten när det regnar eller om man tvättar bilen, vatten kommer in på högersidan (när man står bakom bilen) av bakluckan. Vatten kommer in på något sätt genom antingen kabeln eller genom fästanordningen för bakluckan (se bild) eller på något annat sätt. Vattnet droppar/rinner genom hålen i fodret på insidan (se bild). Finns några kända problem kring detta ?
En annan fråga, när bilen är fulltankad, så kan man enligt displayen köra ca 455 km, är detta ok, eller skulle det vara högre sträcka ?
Har köpt en Model 3 för några månader sedan (årsmodell 2020, long range, 4-hjulsdrift), det har visat sig att det kommer in vatten när det regnar eller om man tvättar bilen, vatten kommer in på högersidan (när man står bakom bilen) av bakluckan. Vatten kommer in på något sätt genom antingen kabeln eller genom fästanordningen för bakluckan (se bild) eller på något annat sätt. Vattnet droppar/rinner genom hålen i fodret på insidan (se bild). Finns några kända problem kring detta ?
En annan fråga, när bilen är fulltankad, så kan man enligt displayen köra ca 455 km, är detta ok, eller skulle det vara högre sträcka ?
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
Re: Vatten kommer in i bakluckan på högersidan där kabel finns
Plocka bort inredningen där du misstänker att det läcker. Putta i din fru, man, barn, granne eller husdjur i bagaget och stäng (frivilligt eller ofrivilligt spelar ingen roll). Spola vatten och vips har ni hittat läckan. Är det genom en genomföring kablar så sitter den gummitätningen kanske på sniskan. Annars täta med tec 7.
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Det finns videos på nätet med de vanligaste ställen där kan läcka in. Jag hade även kikat in dessa så den som blir inputtad i bagageluckan får någon hint var det brukar kunna läcka (verkar inte så ovanligt när man googlar runt).
Hur långt har din 20 LR gått?
Min har gått 12 100 mil och visar 456 km vid 100% och vad jag har förstått så hade dessa runt 496-499 km vid 100% som nya (hoppas du inte tankar din Tesla
)
Hur långt har din 20 LR gått?
Min har gått 12 100 mil och visar 456 km vid 100% och vad jag har förstått så hade dessa runt 496-499 km vid 100% som nya (hoppas du inte tankar din Tesla

M3 LR -20
Tank, en behållare. Borde inte vara fel och säga det, även om man normalt använder det med bensin och diesel
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Man skulle ju kunna rigga upp en liten kamera och filma också, fast inte lika mycketJoakimgabrielsson skrev: ↑30 jul 2024 08:34Plocka bort inredningen där du misstänker att det läcker. Putta i din fru, man, barn, granne eller husdjur i bagaget och stäng (frivilligt eller ofrivilligt spelar ingen roll). Spola vatten och vips har ni hittat läckan. Är det genom en genomföring kablar så sitter den gummitätningen kanske på sniskan. Annars täta med tec 7.
action då

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Red Devil 69
- Teslaägare
Hej,
Tack för feedback. Jag har inte googlat några videos ännu. Jag har gjort visst förundersökningsarbete tidigare (tagit bort inredning) och sett vart vatten kommer in. Frågan är om vattnet rinner längs kablaget in i själva utrymmet där gummitätningen sitter och där på något sätt börjar droppa ner i bakluckan eller om vatten rinner igenom metallfästningen av bakluckan och karossen så att säga. Någon som råkat ut för detta ?
Bilen har gått 11.500 mil.
En fråga till, om bilen skall stå helt still ca 1-4 veckor på vintern (eller även sommaren) skall man då ha den inkopplad på laddning hela tiden till laddgräns 80 %, eller skall den stängas av på något sätt ?
Fråga vid laddning, jag har ställt in laddgräns 80 % på appen, men ibland när jag sätter mig i bilen efter att laddkabeln suttit i kanske ca 20 timmar, så visar bilens skärm att den laddats till ex 83 %..alltså lite till mot vad som står i appen, normalt att det är så ?
Tack för feedback. Jag har inte googlat några videos ännu. Jag har gjort visst förundersökningsarbete tidigare (tagit bort inredning) och sett vart vatten kommer in. Frågan är om vattnet rinner längs kablaget in i själva utrymmet där gummitätningen sitter och där på något sätt börjar droppa ner i bakluckan eller om vatten rinner igenom metallfästningen av bakluckan och karossen så att säga. Någon som råkat ut för detta ?
Bilen har gått 11.500 mil.
En fråga till, om bilen skall stå helt still ca 1-4 veckor på vintern (eller även sommaren) skall man då ha den inkopplad på laddning hela tiden till laddgräns 80 %, eller skall den stängas av på något sätt ?
Fråga vid laddning, jag har ställt in laddgräns 80 % på appen, men ibland när jag sätter mig i bilen efter att laddkabeln suttit i kanske ca 20 timmar, så visar bilens skärm att den laddats till ex 83 %..alltså lite till mot vad som står i appen, normalt att det är så ?
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Helt normalt.Red Devil 69 skrev: ↑30 jul 2024 21:34
sätt den på 50% när du reser bort med kabeln i så är allt safe.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Hej! AAKE här på forumet har extremt bra koll på batterier! Kolla gärna på de trådar han skrivit i så får du en bra uppfattning.Red Devil 69 skrev: ↑30 jul 2024 21:34
Kort svar på hur du bör lämna batteriet för minsta degradering är så låg laddning som möjligt. I praktiken vill man ju ha lite kvar så man kan köra vidare lite lagom långt.
Jag har inte koll på vilket batteri din bil har men det är säkert att säga att om du ligger på 50% eller lägre så har du ca halva degraderingen (calendar aging) jämfört med om du lämnar den på 80%.
Lycka till!!
M3 LR 2023
Alltid inkopplad - alltid landgräns 50% om du inte vet att du behöver mer. Allt annat är bara dumt. Läs AAKEE’s inlägg här på forumet så förstår du varför. Att 80% är bra är en internet-skröna.Red Devil 69 skrev: ↑30 jul 2024 21:34En fråga till, om bilen skall stå helt still ca 1-4 veckor på vintern (eller även sommaren) skall man då ha den inkopplad på laddning hela tiden till laddgräns 80 %, eller skall den stängas av på något sätt ?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Jag hade samma problem på min model 3P 2020. Jag hade läckaget vid ett fäste (bult?) och löste det med smältlim.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
499km ny (310miles EPA-räckvidd).
456km motsvarar 69.5kWh kapacitet, så ~ 10-11% degradadering. Helt normalt, och väntat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det beror mest troligt på att bilens batteridator (”BMS”) överskattar batteriets kapacitet.Red Devil 69 skrev: ↑30 jul 2024 21:34
När batteriet laddas kan inte laddningsnivån mätas. Därför beräknas hur mycket energi som ska in i batteriet. Det är först när laddningen är klar och batteriet kommer i vila som det går mäta laddningsnivån (batteriets vilospänning = laddningsnivå).
Så om kapaciteten överskattas kommer BMS räkna ut en för hög mängd energi och då kommer man skjuta över inställd laddningsnivå.
Ingen fara, men om du kör långt och kör ner på låga ”procent”, gå inte under 0% /0km.
Det finns normalt en marginal under men du har troligen inte så mycket av den.
Överskattningen kommer troligt räta till sig någon gång, då kommer den visade räckvidden att minska.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det är väl inte så bra att lämna bilen inkopplad i flera veckor på sommaren pga risk för åska. Däremot på vintern spelar det förstås ingen roll.agehall skrev: ↑31 jul 2024 09:51Alltid inkopplad - alltid landgräns 50% om du inte vet att du behöver mer. Allt annat är bara dumt. Läs AAKEE’s inlägg här på forumet så förstår du varför. Att 80% är bra är en internet-skröna.Red Devil 69 skrev: ↑30 jul 2024 21:34En fråga till, om bilen skall stå helt still ca 1-4 veckor på vintern (eller även sommaren) skall man då ha den inkopplad på laddning hela tiden till laddgräns 80 %, eller skall den stängas av på något sätt ?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Beror nog på var man bor. Jag som bor i stan oroar mig inte för överslag vid åska, även om det förstås finns en liten risk för det.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Red Devil 69
- Teslaägare
Hej, var tog du smältlim ? runt bultarna eller runt själva metallfästet mot karossen ?
Runt fästet och bulten. Fästet såg ut att vara svetsat, la lim runt hela. Bulten var rimligen inte där det läckte men jag la lim runt hela den också.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Red Devil 69
- Teslaägare
Hej igen, tack för alla svar. Återkoppling från mig, vad gäller vatten i bakluckan. Det som har hjälpt i mitt fall, var att det saknades något klet/silikon (ursäkta vet inte vad det heter..) under gummilisten som jag pekar på i bilden nedan. När detta applicerades så har jag inte upplevt något problem med vattenintag i bakluckan.
-
Den här snubben hittade ett annat ställe det läckte in i hans bil.