Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model Y Juniper
Ja det stämmer att 3 blink är borta.
Inget man egentligen saknar dock sedan Tesla infört automatisk avstängning av blinkers efter filbyte.
Och helljustuta och torkarknapp på ratten fungerar faktiskt alldeles utmärkt.
Inget man egentligen saknar dock sedan Tesla infört automatisk avstängning av blinkers efter filbyte.
Och helljustuta och torkarknapp på ratten fungerar faktiskt alldeles utmärkt.
Re: Model Y Juniper
Okej. Har funderat lite på hur jag använder 3 blink och det är möjligt att automatisk avstängning kan vara tillräckligt. Lite beroende på hur den hanterar utpassage ur rondell osv.TiborBlomhall skrev: ↑25 feb 2025 21:38Ja det stämmer att 3 blink är borta.
Inget man egentligen saknar dock sedan Tesla infört automatisk avstängning av blinkers efter filbyte.
Och helljustuta och torkarknapp på ratten fungerar faktiskt alldeles utmärkt.
Re: Model Y Juniper
Kan man inte ändra det i inställningarna i skärmen längre ?psaaf skrev: ↑25 feb 2025 21:24Läste att den återinförda blinkersspaken är väldigt förenklad och att man inte längre kan göra begränsad signal (3 blink), stämmer det? Helljustuta och torkarknappen kan jag köpa att de sitter på ratten. Men möjligheten till begränsad riktningssignal är då helt borttagen? Känns som ett steg framåt och ett steg tillbaka...
Re: Model Y Juniper
Varken ID7 eller Enyaq är särskilt nya, och trots att Y då konkurrerade med gamla modellen sålde den i mycket större volymer.Xyborg skrev: ↑25 feb 2025 20:40Nya model Y verkar vara en trevlig bil. Men jag tror nog inte den kommer dominera lika mycket på försäljningslistorna. Inte för att den på något vis skulle vara dålig - utan för att den inte är lika unikt bra längre.
När Model Y först kom fanns det ju inget annat som ens var i närheten. Nu finns det flera helt OK elbilar i samma ungefärliga prisklass. Visst, jag hade nog inte valt en Skoda över en Juniper. Men jag kan absolut se att både den och ID.7 och många andra bilar kan tilltala folk mer än Model Y, beroende på vilka egenskaper man prioriterar.
För egen del tycker jag det är synd att den fortfarande saknar radar (väl?), parkeringssensorer och en ”riktig” regnsensor. Men den har åtminstone fått tillbaka blinkersspak. Det bästa är stolarna och den förbättrade ljudisoleringen som verkligen var förra modellens svagaste sidor för eget vidkommande.
Närmast kommer väl snarare ID4.
Nu är där en ny, rejält förbättrad, Y som konkurrerar med samma MEB-bilar.
Jag tror att folk, särskilt med nuvarande världsekonomi, är intresserade av vad de får för sina pengar. Y står sig väldigt bra i det hänseendet, och ännu bättre nu.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 235
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Model Y Juniper
Njae. Det är en rejält förbättrad Y, som också tävlar med rejält förbättrade konkurrenter. Gamla MEB bilarna hade inte ens förvärmning av batteriet för laddning. De nya har det, och rejält förbättrad infotainmentsystem.manneson skrev: ↑26 feb 2025 10:35Varken ID7 eller Enyaq är särskilt nya, och trots att Y då konkurrerade med gamla modellen sålde den i mycket större volymer.Xyborg skrev: ↑25 feb 2025 20:40Nya model Y verkar vara en trevlig bil. Men jag tror nog inte den kommer dominera lika mycket på försäljningslistorna. Inte för att den på något vis skulle vara dålig - utan för att den inte är lika unikt bra längre.
När Model Y först kom fanns det ju inget annat som ens var i närheten. Nu finns det flera helt OK elbilar i samma ungefärliga prisklass. Visst, jag hade nog inte valt en Skoda över en Juniper. Men jag kan absolut se att både den och ID.7 och många andra bilar kan tilltala folk mer än Model Y, beroende på vilka egenskaper man prioriterar.
För egen del tycker jag det är synd att den fortfarande saknar radar (väl?), parkeringssensorer och en ”riktig” regnsensor. Men den har åtminstone fått tillbaka blinkersspak. Det bästa är stolarna och den förbättrade ljudisoleringen som verkligen var förra modellens svagaste sidor för eget vidkommande.
Närmast kommer väl snarare ID4.
Nu är där en ny, rejält förbättrad, Y som konkurrerar med samma MEB-bilar.
Jag tror att folk, särskilt med nuvarande världsekonomi, är intresserade av vad de får för sina pengar. Y står sig väldigt bra i det hänseendet, och ännu bättre nu.
Tidigare hade jag alltid sagt ”köp en Y” när jag fått frågan. Men nu beror det betydligt mer på användarens preferenser vilken bil jag rekommenderar.
Re: Model Y Juniper
De förbättringarna kom ju för mer än ett år sedan. Dvs inget nytt, och gamla Y fortsatte utklassa dem försäljningsmässigt.Xyborg skrev: ↑26 feb 2025 11:21Njae. Det är en rejält förbättrad Y, som också tävlar med rejält förbättrade konkurrenter. Gamla MEB bilarna hade inte ens förvärmning av batteriet för laddning. De nya har det, och rejält förbättrad infotainmentsystem.manneson skrev: ↑26 feb 2025 10:35Varken ID7 eller Enyaq är särskilt nya, och trots att Y då konkurrerade med gamla modellen sålde den i mycket större volymer.Xyborg skrev: ↑25 feb 2025 20:40Nya model Y verkar vara en trevlig bil. Men jag tror nog inte den kommer dominera lika mycket på försäljningslistorna. Inte för att den på något vis skulle vara dålig - utan för att den inte är lika unikt bra längre.
När Model Y först kom fanns det ju inget annat som ens var i närheten. Nu finns det flera helt OK elbilar i samma ungefärliga prisklass. Visst, jag hade nog inte valt en Skoda över en Juniper. Men jag kan absolut se att både den och ID.7 och många andra bilar kan tilltala folk mer än Model Y, beroende på vilka egenskaper man prioriterar.
För egen del tycker jag det är synd att den fortfarande saknar radar (väl?), parkeringssensorer och en ”riktig” regnsensor. Men den har åtminstone fått tillbaka blinkersspak. Det bästa är stolarna och den förbättrade ljudisoleringen som verkligen var förra modellens svagaste sidor för eget vidkommande.
Närmast kommer väl snarare ID4.
Nu är där en ny, rejält förbättrad, Y som konkurrerar med samma MEB-bilar.
Jag tror att folk, särskilt med nuvarande världsekonomi, är intresserade av vad de får för sina pengar. Y står sig väldigt bra i det hänseendet, och ännu bättre nu.
Tidigare hade jag alltid sagt ”köp en Y” när jag fått frågan. Men nu beror det betydligt mer på användarens preferenser vilken bil jag rekommenderar.
-
- Inlägg: 416
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Model Y Juniper
Det tar nog lite tid för allmänheten att upptäcka att konkurrenterna till Tesla i många avseenden kommit ikapp och förbi så den effekten påverkar nog även ett år efter införande. Senaste tiden har dessutom bilden av Tesla i allmänhetens ögon solkats rejält av Elon Musk och Model Y är inte längre lika billig att köpa eftersom 0-räntan är borttagen. På plussidan står rejält förbättrat och moderniserat utseende och tekniska förbättringar som man kan förvänta av en facelift (om än inga stora tekniska förändringar som på t ex MEB-plattformen).manneson skrev: ↑26 feb 2025 12:25De förbättringarna kom ju för mer än ett år sedan. Dvs inget nytt, och gamla Y fortsatte utklassa dem försäljningsmässigt.Xyborg skrev: ↑26 feb 2025 11:21Njae. Det är en rejält förbättrad Y, som också tävlar med rejält förbättrade konkurrenter. Gamla MEB bilarna hade inte ens förvärmning av batteriet för laddning. De nya har det, och rejält förbättrad infotainmentsystem.manneson skrev: ↑26 feb 2025 10:35Varken ID7 eller Enyaq är särskilt nya, och trots att Y då konkurrerade med gamla modellen sålde den i mycket större volymer.Xyborg skrev: ↑25 feb 2025 20:40Nya model Y verkar vara en trevlig bil. Men jag tror nog inte den kommer dominera lika mycket på försäljningslistorna. Inte för att den på något vis skulle vara dålig - utan för att den inte är lika unikt bra längre.
När Model Y först kom fanns det ju inget annat som ens var i närheten. Nu finns det flera helt OK elbilar i samma ungefärliga prisklass. Visst, jag hade nog inte valt en Skoda över en Juniper. Men jag kan absolut se att både den och ID.7 och många andra bilar kan tilltala folk mer än Model Y, beroende på vilka egenskaper man prioriterar.
För egen del tycker jag det är synd att den fortfarande saknar radar (väl?), parkeringssensorer och en ”riktig” regnsensor. Men den har åtminstone fått tillbaka blinkersspak. Det bästa är stolarna och den förbättrade ljudisoleringen som verkligen var förra modellens svagaste sidor för eget vidkommande.
Närmast kommer väl snarare ID4.
Nu är där en ny, rejält förbättrad, Y som konkurrerar med samma MEB-bilar.
Jag tror att folk, särskilt med nuvarande världsekonomi, är intresserade av vad de får för sina pengar. Y står sig väldigt bra i det hänseendet, och ännu bättre nu.
Tidigare hade jag alltid sagt ”köp en Y” när jag fått frågan. Men nu beror det betydligt mer på användarens preferenser vilken bil jag rekommenderar.
Vad totalen har för inverkan på försäljningen på Model Y återstår att se. Det blir intressant att följa. Jag misstänker att Tesla kommer sänka priset och/eller återinföra 0-ränta om inte försäljningen tar fart.
Model Y kommer säkert fortsätta att sälja bra med uppdateringarna i Juniper, frågan är bara hur bra.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Model Y Juniper
VW skulle behöva uppdatera ID4 och Enyaq med större batterier, snabbare laddning och mer premium interiör ala ID7, för att verkligen kunna konkurrera med nya Y IMO.Maw skrev: ↑26 feb 2025 12:46Det tar nog lite tid för allmänheten att upptäcka att konkurrenterna till Tesla i många avseenden kommit ikapp och förbi så den effekten påverkar nog även ett år efter införande. Senaste tiden har dessutom bilden av Tesla i allmänhetens ögon solkats rejält av Elon Musk och Model Y är inte längre lika billig att köpa eftersom 0-räntan är borttagen. På plussidan står rejält förbättrat och moderniserat utseende och tekniska förbättringar som man kan förvänta av en facelift (om än inga stora tekniska förändringar som på t ex MEB-plattformen).manneson skrev: ↑26 feb 2025 12:25De förbättringarna kom ju för mer än ett år sedan. Dvs inget nytt, och gamla Y fortsatte utklassa dem försäljningsmässigt.Xyborg skrev: ↑26 feb 2025 11:21Njae. Det är en rejält förbättrad Y, som också tävlar med rejält förbättrade konkurrenter. Gamla MEB bilarna hade inte ens förvärmning av batteriet för laddning. De nya har det, och rejält förbättrad infotainmentsystem.manneson skrev: ↑26 feb 2025 10:35Varken ID7 eller Enyaq är särskilt nya, och trots att Y då konkurrerade med gamla modellen sålde den i mycket större volymer.Xyborg skrev: ↑25 feb 2025 20:40Nya model Y verkar vara en trevlig bil. Men jag tror nog inte den kommer dominera lika mycket på försäljningslistorna. Inte för att den på något vis skulle vara dålig - utan för att den inte är lika unikt bra längre.
När Model Y först kom fanns det ju inget annat som ens var i närheten. Nu finns det flera helt OK elbilar i samma ungefärliga prisklass. Visst, jag hade nog inte valt en Skoda över en Juniper. Men jag kan absolut se att både den och ID.7 och många andra bilar kan tilltala folk mer än Model Y, beroende på vilka egenskaper man prioriterar.
För egen del tycker jag det är synd att den fortfarande saknar radar (väl?), parkeringssensorer och en ”riktig” regnsensor. Men den har åtminstone fått tillbaka blinkersspak. Det bästa är stolarna och den förbättrade ljudisoleringen som verkligen var förra modellens svagaste sidor för eget vidkommande.
Närmast kommer väl snarare ID4.
Nu är där en ny, rejält förbättrad, Y som konkurrerar med samma MEB-bilar.
Jag tror att folk, särskilt med nuvarande världsekonomi, är intresserade av vad de får för sina pengar. Y står sig väldigt bra i det hänseendet, och ännu bättre nu.
Tidigare hade jag alltid sagt ”köp en Y” när jag fått frågan. Men nu beror det betydligt mer på användarens preferenser vilken bil jag rekommenderar.
Vad totalen har för inverkan på försäljningen på Model Y återstår att se. Det blir intressant att följa. Jag misstänker att Tesla kommer sänka priset och/eller återinföra 0-ränta om inte försäljningen tar fart.
Model Y kommer säkert fortsätta att sälja bra med uppdateringarna i Juniper, frågan är bara hur bra.![]()
ID7 är ju tyvärr en kombi och de flesta vill fortsatt ha en SUV(dessutom är den dyrare än Y).
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y Juniper
Varför skulle de behöva uppdateras med större batterier och snabbare laddning, men inte Model Y?manneson skrev: ↑26 feb 2025 12:53VW skulle behöva uppdatera ID4 och Enyaq med större batterier, snabbare laddning och mer premium interiör ala ID7, för att verkligen kunna konkurrera med nya Y IMO.Maw skrev: ↑26 feb 2025 12:46Det tar nog lite tid för allmänheten att upptäcka att konkurrenterna till Tesla i många avseenden kommit ikapp och förbi så den effekten påverkar nog även ett år efter införande. Senaste tiden har dessutom bilden av Tesla i allmänhetens ögon solkats rejält av Elon Musk och Model Y är inte längre lika billig att köpa eftersom 0-räntan är borttagen. På plussidan står rejält förbättrat och moderniserat utseende och tekniska förbättringar som man kan förvänta av en facelift (om än inga stora tekniska förändringar som på t ex MEB-plattformen).manneson skrev: ↑26 feb 2025 12:25De förbättringarna kom ju för mer än ett år sedan. Dvs inget nytt, och gamla Y fortsatte utklassa dem försäljningsmässigt.Xyborg skrev: ↑26 feb 2025 11:21Njae. Det är en rejält förbättrad Y, som också tävlar med rejält förbättrade konkurrenter. Gamla MEB bilarna hade inte ens förvärmning av batteriet för laddning. De nya har det, och rejält förbättrad infotainmentsystem.manneson skrev: ↑26 feb 2025 10:35
Varken ID7 eller Enyaq är särskilt nya, och trots att Y då konkurrerade med gamla modellen sålde den i mycket större volymer.
Närmast kommer väl snarare ID4.
Nu är där en ny, rejält förbättrad, Y som konkurrerar med samma MEB-bilar.
Jag tror att folk, särskilt med nuvarande världsekonomi, är intresserade av vad de får för sina pengar. Y står sig väldigt bra i det hänseendet, och ännu bättre nu.
Tidigare hade jag alltid sagt ”köp en Y” när jag fått frågan. Men nu beror det betydligt mer på användarens preferenser vilken bil jag rekommenderar.
Vad totalen har för inverkan på försäljningen på Model Y återstår att se. Det blir intressant att följa. Jag misstänker att Tesla kommer sänka priset och/eller återinföra 0-ränta om inte försäljningen tar fart.
Model Y kommer säkert fortsätta att sälja bra med uppdateringarna i Juniper, frågan är bara hur bra.![]()
ID7 är ju tyvärr en kombi och de flesta vill fortsatt ha en SUV(dessutom är den dyrare än Y).
De är ju redan jämbördiga med Model Y när det gäller räckvidd och laddhastighet.
Premium interiör är ju inte heller Teslas starkaste kort....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model Y Juniper
Uppdaterad ID.4 är planerad att släppas nästa år. Nu design och förbättrade funktioner. Efterföljaren på nya SSP-plattformen kommer troligen 2028 eller 2029.
Re: Model Y Juniper
Nej det är dom inte. Har du provat nya Y? Den är ett klart steg över ID4 och Enyaq.mikebike skrev: ↑26 feb 2025 13:05Varför skulle de behöva uppdateras med större batterier och snabbare laddning, men inte Model Y?manneson skrev: ↑26 feb 2025 12:53VW skulle behöva uppdatera ID4 och Enyaq med större batterier, snabbare laddning och mer premium interiör ala ID7, för att verkligen kunna konkurrera med nya Y IMO.Maw skrev: ↑26 feb 2025 12:46Det tar nog lite tid för allmänheten att upptäcka att konkurrenterna till Tesla i många avseenden kommit ikapp och förbi så den effekten påverkar nog även ett år efter införande. Senaste tiden har dessutom bilden av Tesla i allmänhetens ögon solkats rejält av Elon Musk och Model Y är inte längre lika billig att köpa eftersom 0-räntan är borttagen. På plussidan står rejält förbättrat och moderniserat utseende och tekniska förbättringar som man kan förvänta av en facelift (om än inga stora tekniska förändringar som på t ex MEB-plattformen).manneson skrev: ↑26 feb 2025 12:25De förbättringarna kom ju för mer än ett år sedan. Dvs inget nytt, och gamla Y fortsatte utklassa dem försäljningsmässigt.Xyborg skrev: ↑26 feb 2025 11:21
Njae. Det är en rejält förbättrad Y, som också tävlar med rejält förbättrade konkurrenter. Gamla MEB bilarna hade inte ens förvärmning av batteriet för laddning. De nya har det, och rejält förbättrad infotainmentsystem.
Tidigare hade jag alltid sagt ”köp en Y” när jag fått frågan. Men nu beror det betydligt mer på användarens preferenser vilken bil jag rekommenderar.
Vad totalen har för inverkan på försäljningen på Model Y återstår att se. Det blir intressant att följa. Jag misstänker att Tesla kommer sänka priset och/eller återinföra 0-ränta om inte försäljningen tar fart.
Model Y kommer säkert fortsätta att sälja bra med uppdateringarna i Juniper, frågan är bara hur bra.![]()
ID7 är ju tyvärr en kombi och de flesta vill fortsatt ha en SUV(dessutom är den dyrare än Y).
De är ju redan jämbördiga med Model Y när det gäller räckvidd och laddhastighet.
Premium interiör är ju inte heller Teslas starkaste kort....
Re: Model Y Juniper
Noll koll på leveranser av denna och orkar inte plöja tråden, så Ev är här helt snett ute. Kör E4 från Jönköping och passerade just tredje lasten med nya model Y. Måste finnas ett gäng köpare iaf…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y Juniper
Laddar Juniper fortare än min Model Y?manneson skrev: ↑26 feb 2025 15:25Nej det är dom inte. Har du provat nya Y? Den är ett klart steg över ID4 och Enyaq.mikebike skrev: ↑26 feb 2025 13:05Varför skulle de behöva uppdateras med större batterier och snabbare laddning, men inte Model Y?manneson skrev: ↑26 feb 2025 12:53VW skulle behöva uppdatera ID4 och Enyaq med större batterier, snabbare laddning och mer premium interiör ala ID7, för att verkligen kunna konkurrera med nya Y IMO.Maw skrev: ↑26 feb 2025 12:46Det tar nog lite tid för allmänheten att upptäcka att konkurrenterna till Tesla i många avseenden kommit ikapp och förbi så den effekten påverkar nog även ett år efter införande. Senaste tiden har dessutom bilden av Tesla i allmänhetens ögon solkats rejält av Elon Musk och Model Y är inte längre lika billig att köpa eftersom 0-räntan är borttagen. På plussidan står rejält förbättrat och moderniserat utseende och tekniska förbättringar som man kan förvänta av en facelift (om än inga stora tekniska förändringar som på t ex MEB-plattformen).
Vad totalen har för inverkan på försäljningen på Model Y återstår att se. Det blir intressant att följa. Jag misstänker att Tesla kommer sänka priset och/eller återinföra 0-ränta om inte försäljningen tar fart.
Model Y kommer säkert fortsätta att sälja bra med uppdateringarna i Juniper, frågan är bara hur bra.![]()
ID7 är ju tyvärr en kombi och de flesta vill fortsatt ha en SUV(dessutom är den dyrare än Y).
De är ju redan jämbördiga med Model Y när det gäller räckvidd och laddhastighet.
Premium interiör är ju inte heller Teslas starkaste kort....
Räckvidden har ökat med 20 km WLTP, vilket kanske blir 15 km IRL.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model Y Juniper
Shit vad man är olika! Jag behövde byta vår Y mot farsans Y för några veckor senare över en helg och höll på att bli helt galen på automatblinkersen. Hela bilen behöver ju vara i den nya filen innan den slutar blinka och kändes som 50/50 om den skulle stänga av blinket efter att man lämnade en rondell. Efter en dag av svordomar lyckades jag tillslut hitta hur man stängde av det i inställningarna och blodtrycket gick ner till normala nivåer.TiborBlomhall skrev: ↑25 feb 2025 21:38Ja det stämmer att 3 blink är borta.
Inget man egentligen saknar dock sedan Tesla infört automatisk avstängning av blinkers efter filbyte.
Och helljustuta och torkarknapp på ratten fungerar faktiskt alldeles utmärkt.
Re: Model Y Juniper
Nej, men snabbare än ID4 och Enyaq, vilket var poängen.mikebike skrev: ↑26 feb 2025 17:20Laddar Juniper fortare än min Model Y?manneson skrev: ↑26 feb 2025 15:25Nej det är dom inte. Har du provat nya Y? Den är ett klart steg över ID4 och Enyaq.mikebike skrev: ↑26 feb 2025 13:05Varför skulle de behöva uppdateras med större batterier och snabbare laddning, men inte Model Y?manneson skrev: ↑26 feb 2025 12:53VW skulle behöva uppdatera ID4 och Enyaq med större batterier, snabbare laddning och mer premium interiör ala ID7, för att verkligen kunna konkurrera med nya Y IMO.Maw skrev: ↑26 feb 2025 12:46
Det tar nog lite tid för allmänheten att upptäcka att konkurrenterna till Tesla i många avseenden kommit ikapp och förbi så den effekten påverkar nog även ett år efter införande. Senaste tiden har dessutom bilden av Tesla i allmänhetens ögon solkats rejält av Elon Musk och Model Y är inte längre lika billig att köpa eftersom 0-räntan är borttagen. På plussidan står rejält förbättrat och moderniserat utseende och tekniska förbättringar som man kan förvänta av en facelift (om än inga stora tekniska förändringar som på t ex MEB-plattformen).
Vad totalen har för inverkan på försäljningen på Model Y återstår att se. Det blir intressant att följa. Jag misstänker att Tesla kommer sänka priset och/eller återinföra 0-ränta om inte försäljningen tar fart.
Model Y kommer säkert fortsätta att sälja bra med uppdateringarna i Juniper, frågan är bara hur bra.![]()
ID7 är ju tyvärr en kombi och de flesta vill fortsatt ha en SUV(dessutom är den dyrare än Y).
De är ju redan jämbördiga med Model Y när det gäller räckvidd och laddhastighet.
Premium interiör är ju inte heller Teslas starkaste kort....
Räckvidden har ökat med 20 km WLTP, vilket kanske blir 15 km IRL.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 235
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Model Y Juniper
Njae. Model Y har högre max-fart. Men är långsammare över en laddsession, generellt än ID.7 och nya ID.4, Enyaq och Q4. De håller högre fart under en längre del av laddningen. Se t.ex https://www.polestar-forum.com/threads/ ... nal.13664/manneson skrev: ↑26 feb 2025 19:09Nej, men snabbare än ID4 och Enyaq, vilket var poängen.mikebike skrev: ↑26 feb 2025 17:20Laddar Juniper fortare än min Model Y?manneson skrev: ↑26 feb 2025 15:25Nej det är dom inte. Har du provat nya Y? Den är ett klart steg över ID4 och Enyaq.
Räckvidden har ökat med 20 km WLTP, vilket kanske blir 15 km IRL.
Model Ys stora fördel för egen del är att MEB bilarna är så tråkiga att köra. Speciellt när de jämförs med Teslas performance modeller, där har de ingenting att komma med. Men om man inte bryr sig om det är de trevliga vardagsbilar.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y Juniper
Nej, den gör ju inte det IRL.manneson skrev: ↑26 feb 2025 19:09Nej, men snabbare än ID4 och Enyaq, vilket var poängen.mikebike skrev: ↑26 feb 2025 17:20Laddar Juniper fortare än min Model Y?manneson skrev: ↑26 feb 2025 15:25Nej det är dom inte. Har du provat nya Y? Den är ett klart steg över ID4 och Enyaq.
Räckvidden har ökat med 20 km WLTP, vilket kanske blir 15 km IRL.
Jag har en kompis som köpt en Enyaq nyligen och vi har jämfört laddtider och förbrukning. 0 - 80% tar lika lång tid för båda.
Tesla toppar på 250 kW om man har riktigt låg SoC, sen rasar effekten. Medeleffekten brukar ligga på 100 kW.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 416
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Model Y Juniper
Gamla Model y fick 9:45 id4 och enyac 50-35 minuter bakom… id4 börjar bli gammal. Däremot är id7 snabb
Highland rwd 60 kWh fick 9:30 i 1000 km challenge 30 min förbättring i aerodynamik hjul och effektivare drivenhet. Batteriet peakar kring 170 kWh bara. Men är lika snabb som konkurrenter som kostar hundratals tusen mer.
Bilarna är effektiva så de väntar med batteriändringar för att hålla nere kostnaden. Finns snabbare och energitätare lfp batterier där ute som de lär byta till om några år.
Highland rwd 60 kWh fick 9:30 i 1000 km challenge 30 min förbättring i aerodynamik hjul och effektivare drivenhet. Batteriet peakar kring 170 kWh bara. Men är lika snabb som konkurrenter som kostar hundratals tusen mer.
Bilarna är effektiva så de väntar med batteriändringar för att hålla nere kostnaden. Finns snabbare och energitätare lfp batterier där ute som de lär byta till om några år.
-
- Inlägg: 416
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Model Y Juniper
Så det är inte bara hur snabbt bilen laddar eller peakar Den behöver vara effektiv också för att inte förlora tid på resan. Det har det slipats på bland annat precis som gjordes på model 3. Har provsuttit och gillar den skarpt. Ska provköra i helgen.
Kollade man på en bensinbil förr så många hästar och hög prestanda innebar hög förbrukning och drivmedelskostnader. Så behöver det inte alls vara med en elbil. Många elbilar med hög prestanda har lägre förbrukning.
Kollade man på en bensinbil förr så många hästar och hög prestanda innebar hög förbrukning och drivmedelskostnader. Så behöver det inte alls vara med en elbil. Många elbilar med hög prestanda har lägre förbrukning.
Re: Model Y Juniper
Exakt. ID4 och Enyaq är törstiga. Dvs räckvidd/minut är betydligt sämre vilket syns tydligt på 1000km testet.Teslasemitruck skrev: ↑26 feb 2025 23:12Gamla Model y fick 9:45 id4 och enyac 50-35 minuter bakom… id4 börjar bli gammal. Däremot är id7 snabb
Highland rwd 60 kWh fick 9:30 i 1000 km challenge 30 min förbättring i aerodynamik hjul och effektivare drivenhet. Batteriet peakar kring 170 kWh bara. Men är lika snabb som konkurrenter som kostar hundratals tusen mer.
Bilarna är effektiva så de väntar med batteriändringar för att hålla nere kostnaden. Finns snabbare och energitätare lfp batterier där ute som de lär byta till om några år.
ID7 däremot går snålare, har större batteri och laddar mkt snabbare. Återigen, dessa uppdateringar behöver Enyaq och ID4 också för att riktigt konkurrera med Y.
Re: Model Y Juniper
De var ganska törstiga när de kom men med de nya motorerna som började inteoduceras för ca ett år sedan tillsammans med andra förbättringar så är de väl inte så farligt törstiga längre? Ligger de inte på ungefär samma förbrukning som Model Y numera?manneson skrev: ↑27 feb 2025 09:45Exakt. ID4 och Enyaq är törstiga. Dvs räckvidd/minut är betydligt sämre vilket syns tydligt på 1000km testet.Teslasemitruck skrev: ↑26 feb 2025 23:12Gamla Model y fick 9:45 id4 och enyac 50-35 minuter bakom… id4 börjar bli gammal. Däremot är id7 snabb
Highland rwd 60 kWh fick 9:30 i 1000 km challenge 30 min förbättring i aerodynamik hjul och effektivare drivenhet. Batteriet peakar kring 170 kWh bara. Men är lika snabb som konkurrenter som kostar hundratals tusen mer.
Bilarna är effektiva så de väntar med batteriändringar för att hålla nere kostnaden. Finns snabbare och energitätare lfp batterier där ute som de lär byta till om några år.
ID7 däremot går snålare, har större batteri och laddar mkt snabbare. Återigen, dessa uppdateringar behöver Enyaq och ID4 också för att riktigt konkurrera med Y.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 235
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Model Y Juniper
Det är ju det som är grejen, de HAR fått de uppdateringarna. Min ID.4 från 2024 laddar snabbare på långresan än min Model 3. Den maxar ur på 180kW, men ligger konstant med högre laddhastighet än min model 3 efter ca 30-40% laddning.manneson skrev: ↑27 feb 2025 09:45Exakt. ID4 och Enyaq är törstiga. Dvs räckvidd/minut är betydligt sämre vilket syns tydligt på 1000km testet.Teslasemitruck skrev: ↑26 feb 2025 23:12Gamla Model y fick 9:45 id4 och enyac 50-35 minuter bakom… id4 börjar bli gammal. Däremot är id7 snabb
Highland rwd 60 kWh fick 9:30 i 1000 km challenge 30 min förbättring i aerodynamik hjul och effektivare drivenhet. Batteriet peakar kring 170 kWh bara. Men är lika snabb som konkurrenter som kostar hundratals tusen mer.
Bilarna är effektiva så de väntar med batteriändringar för att hålla nere kostnaden. Finns snabbare och energitätare lfp batterier där ute som de lär byta till om några år.
ID7 däremot går snålare, har större batteri och laddar mkt snabbare. Återigen, dessa uppdateringar behöver Enyaq och ID4 också för att riktigt konkurrera med Y.
Teslan har lägre förbrukning, MYCKET bättre ljudsystem och trevligare app. Juniper har nu också fått avsevärt bättre ljudnivå i bilen av vad jag förstått, så det är ju bra. För mig är bilarna likvärdiga, lite beroende på vad jag prioriterar för dagen. Men för någon som inte alls bryr sig om prestanda, eller struntar i appen, "så länge man kan starta värmen" så förstår jag absolut att man tar en ID.4 över en Model Y idag.
Re: Model Y Juniper
Håller med.Anderzzon skrev: ↑26 feb 2025 18:56Shit vad man är olika! Jag behövde byta vår Y mot farsans Y för några veckor senare över en helg och höll på att bli helt galen på automatblinkersen. Hela bilen behöver ju vara i den nya filen innan den slutar blinka och kändes som 50/50 om den skulle stänga av blinket efter att man lämnade en rondell. Efter en dag av svordomar lyckades jag tillslut hitta hur man stängde av det i inställningarna och blodtrycket gick ner till normala nivåer.TiborBlomhall skrev: ↑25 feb 2025 21:38Ja det stämmer att 3 blink är borta.
Inget man egentligen saknar dock sedan Tesla infört automatisk avstängning av blinkers efter filbyte.
Och helljustuta och torkarknapp på ratten fungerar faktiskt alldeles utmärkt.
Hatar det nya blinkers-systemet, speciellt med blinkersspak.
Med rattknappar på Yoken så är min tumme redo helatiden och det funkade.
Med min Y med spakar så blir det alltid fel. Och att behöva ”sträcka” sig till spaken igen och igen och igen är sjukt irriterande.
Bilen slutar ju inte blinka efter rondeller så får stänga av manuellt.
På motorvägen så försöker jag stänga av manuellt precis när den själv stänger av så vips är blinkersen på igen, ännu ett klick..
Jag vill kunna hålla inne spaken och att den ska sluta när jag släpper. Samt 3blink vid ett svagt tryck..