Vi får väl se hur provkörningarna där faller ut.
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
I Europa indeed. Finns dock en mängd provkörningsvideor ute på YouTube gjorda av Européer i Kina. Imponerat på mig i alla fall, särskilt terrängegenskaperna med den 23cm höga markfrigången, drygt 7cm högre än MYP
Ja nä man köper nog inte en MYP om man vill köra off road.

- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Kinaskam

Lutar åt en röd RWD med vit inredning, nice med 500WLTP på den billigaste, gissar på 120Wh sommartid.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Typiskt mig, vill kunna göra allt liksommanneson skrev: ↑22 feb 2025 13:05Ja nä man köper nog inte en MYP om man vill köra off road.![]()
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det skär lite i ögonen med fronten som inte alls harmonierar med övriga linjerna på samma sätt som den gamla gjorde.
Bakdelen funkar lite bättre även om den med lite god vilja kan se ut som en NG Saab 900 som nån skrev. Inte helt olikt.
Bakdelen funkar lite bättre även om den med lite god vilja kan se ut som en NG Saab 900 som nån skrev. Inte helt olikt.
Model Y LR AWD 2022
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Ett litet tips, i all välmening: Starta en tråd med rubriken "Juniper vs. ID7" ... skulle nog minska irritationen på de som vill dregla Juniper.Maw skrev: ↑22 feb 2025 09:03Jag tror aldrig att jag har ifrågasatt din moderering tidigare och jag brukar tycka att den är väldigt bra, men den här gången blir jag konfunderad…TiborBlomhall skrev: ↑22 feb 2025 08:39Tråden handlar om nya Tesla Model Y Juniper.
Inte något annat.
/Moderatorn
Är det inte tillåtet att jämföra Juniper med andra bilar om jämförelsen inte faller ut till Junipers fördel? Eller varför har du rensat bort de inläggen? Är det bara hyllningar till Juniper som är tillåtna i den här tråden?
Inga av inläggen som jag deltagit i här som du rensat bort innehöll några personangrepp eller helt orelavanta ämnen utan var kopplade till Juniper och dess egenskaper. Det var tvärt om ovanligt lite offtopic och en hövlig ton i tråden. De flesta inläggen var rena jämförelser mellan Juniper och ID7, andra handlade om generella egenskaper hos Teslor och Model Y vilket borde vara helt relevant i en tråd om Juniper. Även om Juniper inte faller så väl ut i en objektiv jämförelse med ID7.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
-
Är det någon färg som ni tycker gör sig bättre eller sämre mot förut. Tycker att alla gör sig bättre. Var inte ett fan av rött på förra men den har höjt sig mest.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Nu har leveranstiden skjutits upp från mars till maj på LR AWD på beställningssidan. Fast bara på röda ser jag.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Prisvärt! Finns ingen konkurrent som är i närheten av pris/prestanda.
MY RWD Vit 2023
-
Verkligen. Instegsmodellen är sjukt billig till vad man får. Alla modeller egentligen.
Typ enda som gått ner i pris senaste åren. Min tidigare modell 3 standard range plus 2019 wltp 409 kostade samma….
Ändå ligger Skoda Enyaq på samma pris och har betydligt längre räckvidd… konstigt…
Eller menar du att konkurrenterna inte är i närheten eftersom de ligger så långt före?

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
Det är ingen tillfällighet att gamla y sålde som den gjorde. Visst det finns billigare bilar och dyrare. Men sett till man får så ligger Y väldigt bra i pris. En batterirefresh på det om några år så kan nog modellen hålla väldigt länge.
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Tesla MYLR -23
Jo, Zeekr 7X. 800v-system, 10 års garanti och en mer påkostad interiör. Samt blixtsnabb laddning.
Sen förstår jag att nyttan med 800v är begränsad i praktiken , har personligen aldrig känt jag saknat snabbare laddning än vad Tesla erbjuder. Även vintertid så behöver jag inte vänta på bilen. Mina behov tar längre än bilens

Måste dock säga att jag tröttnat lite på Tesla, det är synd allt blivit som det blivit när dom gör så extremt bra bilar.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Enyaq har väl matrixljus ...
T.om skoda superb har det som standard på allt över basmodellen sen 2019...
Skodan är en väldigt trist bil byggd på samma plattform som ID4 med en digital upplevelse från stenåldern. Skulle behövas ett pris runt 459 för att ens överväga den i jmf med både gamla och nya MY.
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD Vit 2023
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Ser ut som du måste välja en 85x för Matrix.
Tesla MYLR -23
ID-plattform? Enyaq är bygd på MEB eller MEB+. Junipers plattform är betydligt äldre än både MEB och MEB+
VW ID.7 GTX Tourer -25
Ja, gamla Model Y var verkligen konkurrenskraftig under en period och med väldigt kraftig rabatt genom radikala prissänkningar och 0-ränta så sålde den riktigt bra.Teslasemitruck skrev: ↑23 feb 2025 02:06Det är ingen tillfällighet att gamla y sålde som den gjorde. Visst det finns billigare bilar och dyrare. Men sett till man får så ligger Y väldigt bra i pris. En batterirefresh på det om några år så kan nog modellen hålla väldigt länge.
Det återstår att se vad som krävs för att Juniper ska sälja lika bra som gamla Model Y gjorde under sin storhetstid. Det är slående att se hur få det är som skriver att de beställt i väntrummet för Juniper om man jämför med hur det varit i tidigare väntrummet för Model Y.
VW ID.7 GTX Tourer -25
- HerrNilsson
- Teslaägare
Skoda kör man om man är gubbe, det är sen gammalt!

Måste säga att jag är imponerad av Juniper. Speciellt efter Jay Leno's Garage-videon där dom pratar en hel del detaljer och nitty gritty.
Sjukt bra bil för pengarna, ja.
Tror Juniper och 7X kommer få den redan tyngda europeiska bilindustrin att svettas än mer.
Kommer så sjukt mycket roliga alternativ nu också från Kina, har ni kikat på Xpeng X9?

Måste säga att jag är imponerad av Juniper. Speciellt efter Jay Leno's Garage-videon där dom pratar en hel del detaljer och nitty gritty.
Tror Juniper och 7X kommer få den redan tyngda europeiska bilindustrin att svettas än mer.
Kommer så sjukt mycket roliga alternativ nu också från Kina, har ni kikat på Xpeng X9?

Mvh
Nilsson
Nilsson
Intressant att man överhuvudtaget inte kan välja 20" med RWD standard.
Kanske är det därför de kan skylta med 500km WLTP?
Övriga visar samma WLTP även med 20", dvs de är nog testade just med 20".
Kanske är det därför de kan skylta med 500km WLTP?
Övriga visar samma WLTP även med 20", dvs de är nog testade just med 20".
Ja och MY kör man om man är Svensson. Samma målgrupp. Sveriges vanligaste bil är MY (eller var iaf).HerrNilsson skrev:Skoda kör man om man är gubbe, det är sen gammalt!![]()
Glad för att jag sålt min Tesla
-
Att bli mest sålda elbil i år är nog en walk in the park. Frågan om den tar XC60 i år igen.
Är inte helt säker på det med tanke på rådande omständigheter, men håller med, den sopar ju fullständigt banan med allt annat i den prisklassen verkar det som. Har just kikat på videon.
Är dock lite förvånad att nuvarande Y inte tappat något i pris sen december. Följer slaviskt KVD och marknaden på den.
Sålde av min i september och hoppar kanske på en beg eller varför inte en Juniper snart..
kan bara generellt känna att nuvarande Y borde tappa lite i värde när Juniper släpps. Det har dock inte skett än. Pristappet per månad var betydligt värre september till årsskiftet än från årsskiftet till nu i slutet av februari.
Ingen aning varför.
Är dock lite förvånad att nuvarande Y inte tappat något i pris sen december. Följer slaviskt KVD och marknaden på den.
Sålde av min i september och hoppar kanske på en beg eller varför inte en Juniper snart..
kan bara generellt känna att nuvarande Y borde tappa lite i värde när Juniper släpps. Det har dock inte skett än. Pristappet per månad var betydligt värre september till årsskiftet än från årsskiftet till nu i slutet av februari.
Ingen aning varför.