Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen
Moderator: Redaktion
- My Blue Tesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander675019
Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen
Hej!
Det är tråkigt att Tesla har gått från ett hyllat till ett hatat företag. Media gör allt för att vi Teslaägare skall känna en skam över att vi kör en sådan bil. Bilhandlare vill nu inte byta in Teslor eller så ger dem skambud. De vill antingen göra stora vinster på dessa bilar eller känner en rädsla för vad de i sin tur kommer att säljas för.
Tesla själva värderar inte sina egna inbytesbilar bättre, rent marknadsmässigt. Detta är konstigt med tanke på hur nu marknaden är, samt deras rykte i media. Om en likvärdig begagnad Model S på blocket säljs för 300.000 kr så är inte ett inbytespris på 171.000 kr rimligt.
Andra handlare har ett likvärdigt spann upp till 200.000 kr. 100.000 eller ca. 80000 kr beroende på belopp i vinstmarginal är högt. De nämner nu mera om hur osäkert det märket är och att bilens rykte nu har blivit befläckat. Min rekommendation är att behålla era Teslor och rida ut stormen. Nu är det inte den bästa tidpunkten att sälja eller att byte in sin Tesla.
Oavsett vad man tycker om Trump eller Musk så säger experterna att man mer skall gå efter vad de gör än vad de säger. Att skilja på produkt och person, det har många människor och media svårt för. Det är en skitstorm kring varumärket Tesla utan dess like. Även om aktien har gått upp väldigt mycket så har aktien i år fallit kraftigt och försäljningssiffrorna minskar. Att media och privatpersoner bara kallar dem för galna och idioter är ingen saklig debatt.
Detta beror delvis på mediedrevet runt om i världen och att politikerna inte kan hålla en linje om hur de vill göra. Om man skall få fler att köpa en elbil så måste det vara billigare att köra en elbil än en fossilbil, detta gäller även på publika laddare. Annars är det många som inte kommer att överväga den besvärligheten pga. tid och planering.
Just nu så känns det som att en hybrid är det säkraste kortet, då har man en fot i varje läger och värdeminskningen blir inte lika hög. Tyvärr har elbilars andrahandsvärde sjunkit som en sten, det kan liknas med en lyxbil som Mercedes S-klass eller BMW 7-serien. Man kommer aldrig att köra igen det värdetappet, om man inte kör väldigt många mil per år.
Vad tycker ni om detta, lämna gärna era synpunkter?
Det är tråkigt att Tesla har gått från ett hyllat till ett hatat företag. Media gör allt för att vi Teslaägare skall känna en skam över att vi kör en sådan bil. Bilhandlare vill nu inte byta in Teslor eller så ger dem skambud. De vill antingen göra stora vinster på dessa bilar eller känner en rädsla för vad de i sin tur kommer att säljas för.
Tesla själva värderar inte sina egna inbytesbilar bättre, rent marknadsmässigt. Detta är konstigt med tanke på hur nu marknaden är, samt deras rykte i media. Om en likvärdig begagnad Model S på blocket säljs för 300.000 kr så är inte ett inbytespris på 171.000 kr rimligt.
Andra handlare har ett likvärdigt spann upp till 200.000 kr. 100.000 eller ca. 80000 kr beroende på belopp i vinstmarginal är högt. De nämner nu mera om hur osäkert det märket är och att bilens rykte nu har blivit befläckat. Min rekommendation är att behålla era Teslor och rida ut stormen. Nu är det inte den bästa tidpunkten att sälja eller att byte in sin Tesla.
Oavsett vad man tycker om Trump eller Musk så säger experterna att man mer skall gå efter vad de gör än vad de säger. Att skilja på produkt och person, det har många människor och media svårt för. Det är en skitstorm kring varumärket Tesla utan dess like. Även om aktien har gått upp väldigt mycket så har aktien i år fallit kraftigt och försäljningssiffrorna minskar. Att media och privatpersoner bara kallar dem för galna och idioter är ingen saklig debatt.
Detta beror delvis på mediedrevet runt om i världen och att politikerna inte kan hålla en linje om hur de vill göra. Om man skall få fler att köpa en elbil så måste det vara billigare att köra en elbil än en fossilbil, detta gäller även på publika laddare. Annars är det många som inte kommer att överväga den besvärligheten pga. tid och planering.
Just nu så känns det som att en hybrid är det säkraste kortet, då har man en fot i varje läger och värdeminskningen blir inte lika hög. Tyvärr har elbilars andrahandsvärde sjunkit som en sten, det kan liknas med en lyxbil som Mercedes S-klass eller BMW 7-serien. Man kommer aldrig att köra igen det värdetappet, om man inte kör väldigt många mil per år.
Vad tycker ni om detta, lämna gärna era synpunkter?
Re: Teslaskam - minskar bilens värde & sänker aktiekursen
Jag tog en teslapaus i slutet på förra året (helt orelaterat till Elon - Tesla har varit ett uselt företag senaste 9 åren)
Jag står dock inte ut med usel teknik i vardagen, så jag har börjat leta efter en Tesla igen.
Jag står dock inte ut med usel teknik i vardagen, så jag har börjat leta efter en Tesla igen.
Alla bilar/märken har sina för- och nackdelar.
Min Y är en av de dyrare som sålts pga dålig timing med slopad elbilsrabatt.
Jag har förlikat mig med att bilen kommer tappa värde i likhet med andra nya bilar jag köpt. (Procent inte kr)
Är glad över att jag inte köpte den modell X som det skulle blivit från början.
I vardagen är jag nöjd med min bil. Visst är spökbromsningar irriterande och farthållaren inte optimalt fungerande.
Styrkorna hos Tesla så som smidig laddupplevelse, relativt snabb laddning, välfungerande navigator med bra planering av laddstopp, och så klart motorprestanda i kombination med god energieffektivitet gör att jag inte har några planer på att sälja i närtid.
De gliriga kommentarerna man får av vänner och kollegor får man ta med en klackspark.
Min Y är en av de dyrare som sålts pga dålig timing med slopad elbilsrabatt.
Jag har förlikat mig med att bilen kommer tappa värde i likhet med andra nya bilar jag köpt. (Procent inte kr)
Är glad över att jag inte köpte den modell X som det skulle blivit från början.
I vardagen är jag nöjd med min bil. Visst är spökbromsningar irriterande och farthållaren inte optimalt fungerande.
Styrkorna hos Tesla så som smidig laddupplevelse, relativt snabb laddning, välfungerande navigator med bra planering av laddstopp, och så klart motorprestanda i kombination med god energieffektivitet gör att jag inte har några planer på att sälja i närtid.
De gliriga kommentarerna man får av vänner och kollegor får man ta med en klackspark.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
FTFYMy Blue Tesla skrev: ↑22 feb 2025 06:59Elon gör allt för att vi Teslaägare skall känna en skam över att vi kör en sådan bil.
Jag tog en permanent Teslapaus from igår. Känns väldigt bra.
Det här är det som sker just nu:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... a-en-vecka
Klart trist.
Klart trist.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Psykiskt sjuka människor har det alltid funnitsElectron skrev: ↑22 feb 2025 10:09Jag tog en permanent Teslapaus from igår. Känns väldigt bra.
Klart trist.
Mediadrevet gör det inte bättre för dessa och anlagda bilbränder är inget nytt i Sverige.
Sist var det väl suvar som förstördes
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
-
Jag tror också att många bilförsäljare har bränt sig de senaste två åren då elbilarnas värde fallit snabbare än väntat, så det är kanske snabbt hänt att de försöker vara säkra på att inte göra förlustaffärer genom att ge skambud.
Håller helt med om att marginaler på uppemot 100 000 kr är orimliga i prisklassen 200-300 000 kr.
Tråkigt läge för säljaren. Bäst att sälja privat alternativt behålla bilen länge.
Håller helt med om att marginaler på uppemot 100 000 kr är orimliga i prisklassen 200-300 000 kr.
Tråkigt läge för säljaren. Bäst att sälja privat alternativt behålla bilen länge.
Nissan Leaf 2014
Flygskam, Teslaskam osv det blåser över ingen som bryr sig om något år. Tesla bygger för tillfället världens bästa elbilar. Det räcker för mig.
Låg efterfrågan på begagnade elbilar styr värdet för tillfället negativt. Blir inte helt förvånad om läget är det omvända om några år.
Låg efterfrågan på begagnade elbilar styr värdet för tillfället negativt. Blir inte helt förvånad om läget är det omvända om några år.
MY RWD Vit 2023
Så låg efterfrågan verkar det inte vara på elbilar. Priserna på begagnade elbilar stiger, det är bara begagnade Teslor som sjunkerFreez skrev: ↑22 feb 2025 14:00Flygskam, Teslaskam osv det blåser över ingen som bryr sig om något år. Tesla bygger för tillfället världens bästa elbilar. Det räcker för mig.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Generellt är efterfrågan för låg men den kommer stiga i takt med att marknaden mognar. I dag vill de flesta köpa en begagnad dieselbil för 2-300 Ksek.Maw skrev: ↑22 feb 2025 14:20Så låg efterfrågan verkar det inte vara på elbilar. Priserna på begagnade elbilar stiger, det är bara begagnade Teslor som sjunkerFreez skrev: ↑22 feb 2025 14:00Flygskam, Teslaskam osv det blåser över ingen som bryr sig om något år. Tesla bygger för tillfället världens bästa elbilar. Det räcker för mig.
Inte enligt Carla, MY steg något. ID4 backar.
https://www.carla.se/magasinet/nyheter/ ... e=hs_email
MY RWD Vit 2023
Det finns 900 st ID4 på blocket.
Jag tror de kommer sjunka som stenar. Kvaliteten är ju minst sagt bristfällig och många saknar förvärmning, garantin är dessutom 2 år på Fuskwagon.
Det finns samtidigt 300 st model Y
Jag tror de kommer sjunka som stenar. Kvaliteten är ju minst sagt bristfällig och många saknar förvärmning, garantin är dessutom 2 år på Fuskwagon.
Det finns samtidigt 300 st model Y
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
- My Blue Tesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander675019
Hej!
Jag tackar för alla synpunkter. Jag avvaktar med att sälja eller att byta min Model S från 2017, med snart 13.000 mil på mätaren. Jag är nöjd med bilen och den har inte krånglat något nämnvärt, en p-sensor och ett dörrhandtag.
Sedan att media driver på är en sak och att folk i ens omgivning kan ge en pikar, det må så vara. Förhoppningsvis lugnar detta ner sig och folk börjar att tänka på annat.
Det är riktigt trist att vissa har börjat att förstöra Tesla-bilar pga. en hatstorm mot bolaget. Det är inte vi bilägares fel. Man får skilja på produkt och person.
Jag tackar för alla synpunkter. Jag avvaktar med att sälja eller att byta min Model S från 2017, med snart 13.000 mil på mätaren. Jag är nöjd med bilen och den har inte krånglat något nämnvärt, en p-sensor och ett dörrhandtag.
Sedan att media driver på är en sak och att folk i ens omgivning kan ge en pikar, det må så vara. Förhoppningsvis lugnar detta ner sig och folk börjar att tänka på annat.
Det är riktigt trist att vissa har börjat att förstöra Tesla-bilar pga. en hatstorm mot bolaget. Det är inte vi bilägares fel. Man får skilja på produkt och person.
Problemet är ju att Tesla valt att göra sig helt synonym med Elon. Och att aktieägarna inte ger honom kicken trots att han uppenbarligen inte har fokus på att sälja bilar eller något annat Tesla sedan många år tillbaka.My Blue Tesla skrev: ↑22 feb 2025 16:03Hej!
Tänker att det är lite motsats nu mot för några år sedan när Elon bidrog till att göra Tesla coolt, höga begagnatpriser och hög börskurs.
Lite lotteri med bilköp, med det är det väll mer eller mindre alltid. El och bränslepriser som åker jojo av olika skäl, subventioner och straffskatter som kommer och går, konjunkturer, logistikkedjor som ballar ur, växelkurser, dieselgate och så en och annan tok som får mer eller mindre makt.
Lite lotteri med bilköp, med det är det väll mer eller mindre alltid. El och bränslepriser som åker jojo av olika skäl, subventioner och straffskatter som kommer och går, konjunkturer, logistikkedjor som ballar ur, växelkurser, dieselgate och så en och annan tok som får mer eller mindre makt.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Kina-zeeker, elon-tesla, gestapo-merca eller trump-ford.
Svårt att köpa bil idag. Franskt?
Svårt att köpa bil idag. Franskt?
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Har också fått några riktiga skambud och ett antal icke-bud på min Model S. Ett par Hyundai-handlare har dock bjudit ok vid inbyte mot den utgående Ioniq 5.
Model S Standard Range Raven
-
Var och tittade på nya Model Y i Mall of Scandinavia häromdagen. Tänkte att med all Teslaskam det skrivits om i media så skulle det vara folktomt i butiken, men så var inte fallet. Var gott om folk som tittade på både MY och Cybertruck och alla provkörningar var fullbokade. Tror Teslaskammen kommer gå över om några månader när media hittar något annat att skriva om, precis som ingen talar om dieselgate längre.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
-
Helt absurt att tycka att dagens Mercedesorganisation är ansvarig för förintelsen/ nazismen. Ford har väl heller ingen större koppling till Trump.
Bara whataboutism som vanligt när någon vågar kritisera Musk och Tesla.
Jag köper däremot att det är relevant att kritisera Kina och därmed vara mycket skeptisk till kinabilar men det gör ju inte Musk / Tesla bättre i och för sig.
Jag tror också att det kommer gå över om några månader. Antingen kommer Trump ledsna på Musk och kicka ut honom, eller så kommer Musk bli utkickad från Tesla eller så kommer media hitta något annat att skriva om. När det Tyska valet är över nu på söndag så blir det en sak mindre för Musk att twittra om dessutom.tesla newbie skrev: ↑22 feb 2025 20:41Var och tittade på nya Model Y i Mall of Scandinavia häromdagen. Tänkte att med all Teslaskam det skrivits om i media så skulle det vara folktomt i butiken, men så var inte fallet. Var gott om folk som tittade på både MY och Cybertruck och alla provkörningar var fullbokade. Tror Teslaskammen kommer gå över om några månader när media hittar något annat att skriva om, precis som ingen talar om dieselgate längre.
Model Y LR AWD -24
Jag tror att om aktieägarna kickade elon skulle bildföräljningen öka men aktiekursen rasa.. Alltså mer än den redan gör.
Å andra sidan är väl tsla en av världens mest övervärderade aktier, om inte DEN mest övervärderade.
Lär ha repats/målats på några teslor i örebro också, men med lite tur finns vandalen på film och åker dit men tyvärr blir det knappast något nämnvärt straff.Tellus skrev: ↑22 feb 2025 13:33Psykiskt sjuka människor har det alltid funnitsElectron skrev: ↑22 feb 2025 10:09Jag tog en permanent Teslapaus from igår. Känns väldigt bra.
Klart trist.
Mediadrevet gör det inte bättre för dessa och anlagda bilbränder är inget nytt i Sverige.
Sist var det väl suvar som förstördes
Har råkat ut för vandalisering av min bil för 10 år sedan, hade köpt den ny veckan innan den fick backspeglarna sönderslagna men tur inget annat skadats men lindrigt mot om nån dåre sätter eld på bilen då den står på garageuppfarten vid huset.
Extremt svårt att se hur folk kan försvara det Elon håller på med. Skönt verklighetsfrånvänd man måste vara om man skyller Teslas nuvarande status på media och inte den VD företaget har som visar sig ha kört över kanten duktigt.
Försvarar man det Elon gör i dagsläget så saknar man någon form av analytisk förmåga eller förståelse kring vad effekten är av det de gör, eller så bryr man sig inte vilket är oroande det med.
Försvarar man det Elon gör i dagsläget så saknar man någon form av analytisk förmåga eller förståelse kring vad effekten är av det de gör, eller så bryr man sig inte vilket är oroande det med.
Jag syftar på dagens gestapo som knackar på dörren när någon tyckt fel.gjohansson skrev: ↑22 feb 2025 22:09Helt absurt att tycka att dagens Mercedesorganisation är ansvarig för förintelsen/ nazismen. Ford har väl heller ingen större koppling till Trump.
Jag köper däremot att det är relevant att kritisera Kina och därmed vara mycket skeptisk till kinabilar men det gör ju inte Musk / Tesla bättre i och för sig.
-
Gestapo upplöstes 1945. Har man problem med att de ringer på så beror det sannolikt på eget bruk av illegala substanser.Lurkern skrev: ↑23 feb 2025 12:39Jag syftar på dagens gestapo som knackar på dörren när någon tyckt fel.gjohansson skrev: ↑22 feb 2025 22:09Helt absurt att tycka att dagens Mercedesorganisation är ansvarig för förintelsen/ nazismen. Ford har väl heller ingen större koppling till Trump.