Svensk leasingbil i norskt bolag...

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Deeds

Svensk leasingbil i norskt bolag...

Inlägg av Deeds »

Häng med här nu :P

Är egen företagare och jobbar i Oslo sedan många år tillbaka. Är svensk och bor i Sverige men jobbar mån-ons i Oslo.

Använder min privata Tesla för pendling och får milersättning för det, dock täcker ju det inte ens lite av slitage och värdeminskning..

Har kollat upp möjligheten till Tesla som firmabil i norge, alltså norskregistrerad. Det verkar inte vara några problem alls men kollar även möjligheten för företaget att leasa en bil i Sverige.
Man får inte dra någon moms alls på leasingbilar i Norge så det kommer inte bli någon skillnad egentligen. Det enda är att jag som svensk får en svenskreggad bil som jag betalar förmånsvärde på och kan använda privat och i tjänsten.

Men hur är det med att köra en svensk "hyrbil" i norge?

Reglerna säger att du enbart får köra en utlänsk hyrbil i Norge i 45 dagar på ett år. Men som jag läser det, gäller det för norska medborgare. Stämmer det?

Någon som har en svensk firmabil men som jobbar för ett norskt företag som kan delge hur det faktiskt fungerar?

Mvh
D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Svensk leasingbil i norskt bolag...

Inlägg av Gustafsson »

Har du norskt företag eller svenskt och jobbar i Norge? Skattar du i Norge eller Sverige? Skattar företaget i Sverige eller Norge?
Flera frågor - var ska du förmånsbeskattas? Hur ser förmånsvärdet ut i Norge?
Många parametrar att hålla reda på
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Deeds

Inlägg av Deeds »

Gustafsson skrev: 18 feb 2025 11:03
Har du norskt företag eller svenskt och jobbar i Norge? Skattar du i Norge eller Sverige? Skattar företaget i Sverige eller Norge?
Flera frågor - var ska du förmånsbeskattas? Hur ser förmånsvärdet ut i Norge?
Många parametrar att hålla reda på
Tack för svar.

Jag är svensk, bor i Sverige men driver ett norskt företag (AS) och jobbar och skattar i Norge. Bor på hotell i Norge måndag - onsdag varje vecka. Pendlar med min privatbil Model Y och det blir nästan 4000 mil per år och det gör att värdetappet blir enormt mycket större än de 15:- per mil jag får i ersättning.

Kommer förmånsbeskattas i Norge och där fungerar det så att det läggs på extra skatt på månadslönen beroende på nypriset på bilen.
Exempelvis, om vi tar en Tesla Model Y LR AWD så kostar den 482.631 NOK och det skulle ge 4.901:- draget i extra skatt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Norska elbilar är väl fortfarande åtminstone delvis helt momsbefriade? Så där kan man inte dra av mer väl?
Gissar att du fullt skattskyldig i Norge och har trygd där? Inga svenska inkomster? Mest nyfiken på hur situationen ser ut.
Varför så låg milersättning?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Deeds

Inlägg av Deeds »

Gustafsson skrev: 18 feb 2025 12:35
Norska elbilar är väl fortfarande åtminstone delvis helt momsbefriade? Så där kan man inte dra av mer väl?
Gissar att du fullt skattskyldig i Norge och har trygd där? Inga svenska inkomster? Mest nyfiken på hur situationen ser ut.
Bilarna är momsbefriade upp till 500k Den överstigande delen har 25% MVA.
Man får inte lov att dra någon moms alls på leasingavgiften på firmabilar. inga svenska inkomster alls. 100% skatteskyldig i Norge med trygd och allt ;)

Skatteetaten anser att resan till Norge är resa till och från jobbet och då får man 15,- per mil. Hade det varit en arbetsresa så hade man fått 35,- per mil och då hade det kanske varit en annan sak.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Säkrast är kanske att kolla med en myndighet, men här är min tolkning:

Om man har sin hemvist i Sverige får man bara köra norskregistrerade fordon man äger i högst ett år. Jag tolkar det som att du är enda ägaren till ditt norska aktiebolag, och att bolaget har norsk adress? Så då är ju frågan om det räcker med det indirekta ägandet för att anse att den är norskägd.
Om den då räknas som norskägd kan den köras här så länge som det är tillfälligt, och det går väl att hävda att det är tillfälligt varje gång du kör hem till Sverige.
7 § Bestämmelserna i 5 § gäller inte i fråga om fordon i internationell vägtrafik i Sverige.
Ett fordon anses vara i internationell vägtrafik i Sverige om
1. fordonet ägs av en fysisk eller juridisk person som har sin huvudsakliga hemvist utomlands,
2. fordonet inte är registrerat i Sverige, och
3. fordonet har förts in till Sverige för att tillfälligt användas här.
8 § Bestämmelserna i 5 § gäller inte motordrivna fordon som är registrerade i Danmark, Finland eller Norge och släpfordon som är kopplade till dem, om fordonen används i Sverige under högst ett år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Deeds skrev: 18 feb 2025 12:40
Gustafsson skrev: 18 feb 2025 12:35
Bilarna är momsbefriade upp till 500k Den överstigande delen har 25% MVA.
Man får inte lov att dra någon moms alls på leasingavgiften på firmabilar. inga svenska inkomster alls. 100% skatteskyldig i Norge med trygd och allt ;)

Skatteetaten anser att resan till Norge är resa till och från jobbet och då får man 15,- per mil. Hade det varit en arbetsresa så hade man fått 35,- per mil och då hade det kanske varit en annan sak.
Blir det lagt på moms på leasingavgiften på en (nästan) momsfri bil?

Om bilen ägs av ett norskt företag (aktiebolag ?) så ser jag inte att du inte kan köra med den till Sverige när det behövs. Det vore ju orimligt annars. Det känns ju lite olustigt att köra med norska skyltar i Sverige förstås, men bortsett från det.
Dock vet jag att någon här på forumet fick problem med tullen under pandemin, då gränskontrollen noterade svensken som körde norsk Tesla och hävdade att så fick man inte göra. Jag själv jobbade en period både i Norge och i Sverige och hade två bilar, en norsk och en svensk och fick då köra ett år i Sverige med den norska. Dock nollställdes året när bilen var i Norge igen. Importerade den efter några år när den norska kronan råkade vara låg (som nu). Det påverkade såväl tull som momsbeloppet förstås och tullen tog hänsyn till årlig värdeminskning så det blev rätt billigt trots allt.
Ingen vet ju hur mycket bilen är på ena eller andra stället. Det måste finnas tusentals norska firmabilar som regelbundet åker till Sverige.
Jag fick beskedet om ett års bruk av Transportstyrelsen. Tullen hade dock en mer restriktiv syn, men så länge bilen går i ett norskt företag och inte ska föras in permanent i Sverige borde det ändå vara OK. Men vem fn vet? Myndigheterna är inte kristallklara iaf. Finns säkert något fall som avgjorts som kan vara vägledande om det inte är tydligt numera.

Lite tidigare diskussion här
viewtopic.php?p=275026#p275026
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Är ganska säker på att det är moms på leasingavgift i Norge även om det gäller en bil som egentligen är momsbefriad, så det brukar inte bli en väldigt bra affär.
Problemet med en svenskregistrerad fossilbil i Norge är risken att få betala engångsavgiften, som är skyhög på fossilbil, men en sådan existerar ju inte på elbil, så frågan är om det egentligen är någon risk med att ”åka fast” :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Å andra sidan är väl risken minimal att "åka dit" för att man kör norskreggad bil i Sverige?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jonasl skrev: 18 feb 2025 21:41
Å andra sidan är väl risken minimal att "åka dit" för att man kör norskreggad bil i Sverige?
Fast jag tolkar det som att utmaningen är att köra svenskreggad bil i Norge?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Min granne i Norge när jag jobbade där körde vid ett tillfälle sin svenska bil med släp fullt med grejer från sin svenska sommarstuga. Han blev stoppad av politiet och höll på att bli av med sin bil. De var dock ”snälla ” och han tilläts vända tillbaks till Sverige, men det finns exempel där bilen tagits i beslag med krav att betala norska avgifter på sexsiffriga belopp.
Finns regler som reglerar var man anses höra hemma. Man kan vara ”fullständigt skattskyldig” i Norge om man är där så mycket som trådskaparen. Man kan samtidigt anses ha skattemässig hemvist i Sverige, t.ex. om man har familj å hus där. Finns många faktorer som möjligen har betydelse. Jag är tex fortfarande ”fullständigt skatteskyldig” i Norge, men har skattehemvist i Sverige, dvs anses inte som utvandrad. Även skattskyldig i S således.
Risker att åka svensk bil i Norge om man bor där finns iaf.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

HelectriC skrev: 19 feb 2025 06:29
jonasl skrev: 18 feb 2025 21:41
Fast jag tolkar det som att utmaningen är att köra svenskreggad bil i Norge?
Jag tolkade det här som att även motsatsen kunde vara en möjlighet. Att köra svenskreggad bil i Norge annat än som turist verkar vara komplicerat om man inte vill riskera att få betala massa pengar!
Deeds skrev:
Har kollat upp möjligheten till Tesla som firmabil i norge, alltså norskregistrerad. Det verkar inte vara några problem alls men kollar även möjligheten för företaget att leasa en bil i Sverige.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar